Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ville veta mer om SD
          Fjortispower
          Inlägg 21-12-2011, 12:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

När SD fick sitt genombrott var det många som "grät", både svenskar och invandrare. Det ryktades om att de vill få bort alla invandrare och t.o.m. andra generationens invandrare. Jag blev arg - jag har många invandrarkompisar och 2:a generationens inv. kompisar, men jag var ändå föga förvånad över att de ändå lyckades komma in i riksdagen. Det är många som tycker, inte minst jag, att svenskar gärna är ogästvänliga, så visst röstar vi gärna på ett sådant här parti. Det finns en liten bit Sverigedemokrat och anti-islamering i den genomsnittliga svensken, ellerhur? Men jag vill avstå från den trenden ett bra tag, då jag inte skulle upskatta att betraktas som rasistisk och då jag har många trevliga invandrarkontakter.

Men jag ville få reda på mer om partiet, utöver det jag hörde! Allt kunde ju inte vara sant? Men jag kunde inte få fram fakta. Jag fann ingenting på internet eller så. Men sedan gick jag bara in på deras sida och läste. Det stod något helt annat utifrån det jag fick fram. Jag trodde f*n att partiet eftersträvade total massrensning av invandrare, eller rent av mörkhåriga. Men så är ju inte fallet. Nu kan man ju tolka deras politik på olika sätt. De vill ju bevara ett sverigevänligt Sverige genom att invandrare som kommer till Sverige ska anpassa sig till Sverige och inte att Sverige ska anpassa sig till invandrarna. Jag tycker självklart att det är viktigt att man som invandrare anpassar sig efter samhället. Men hur långt vill de gå? Ta bort moskéer och sådant? Det nämns ju inte. Men jag kunde alltså inte finna något som var så radikalt med detta parti i jämförelse med ryktena. Den största skillnaden med det jag läste var att de vill begränsa invandringen men ändå hjälpa flyktingar (kan ha vissa fördelar), och att alla säger ju att de rent av vill få bort alla invandrare, vilket vore jävligt synd tycker jag. Men sedan kunde jag få en bild av ett de tycker att invandringen förfular svenska medelklassområden, vilket jag tyckte minst om med deras politik och det jag mest kunde associera till rasism. Men det är ju lite personligt vad man får för bild av dem.

Nu är de ju ännu mer populära än någonsin! Jag tror att många får ögonen öppna för dem nu när de växer, och som sagt, jag skulle bli föga förvånad om de t.o.m. vann kommande riksdagsval. Det kanske det mest spännande hittills om du frågar mig.

Så nu är frågan, då jag själv inte kunde finna det radikala med partiet, vad var det värsta med att SD kom in i riksdagen? Vad tycker du om SD?

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anma
          Inlägg 21-12-2011, 12:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Populärare än nånsin vet jag inte om jag håller med om, de fick 5,2% i senaste sifomätningen. I december 2010 hade de 7,2 i samma mätning.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-12-2011, 12:51
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Media har ju hela tiden svartmålat SD och förstärkt deras invandringskritiska åsikter. Sedan är det sant att många av SD:s politiker säkerligen har ganska gravt rasistiska åsikter, men de tillåts inte ge utlopp för dem. Ledningen inom partiet är stenhårda, rasiststämpeln skall tvättas bort, medlemmar som gör bort sig åker ut. Frågan är bara hur det kommer påverka väljarna, kommer det locka till sig fler mittenväljare eller bara jaga bort kärnväljarna?

Så här skulle en mönsterkommun se ut, enligt de motioner SD lagt:

http://expo.se/2011/sverigedemokraternas-m...ommun_4534.html

Ganska långt från den bild media målar upp.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-12-2011, 13:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Även SD har ju hjärtefrågor som tilltalar väljaren. En stramare invandringspolitik är säkert en sådan fråga. Tyvärr generaliserar SD när det gäller invandringen och hur den påverkar vårt samhälle. Men indirekt så påverkar säkert SD andra partiers politik. Åtminstone om dom ökar i väljarstöd. Men min röst får dom aldrig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-12-2011, 13:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Om man ser hur SD agerar i kommunerna där de fick många nya platser så finns flera trender: De har flest tomma stolar då personer valdes in mot sin vilja, de fick inte ihop tillräckligt med folk eller medlemmar hoppade av till Svenskarnas parti (tidigare Nationaldemokraterna) för att de tyckte SD tonade ned rasismen för mycket. I många kommuner gör de i stort sett inget alls trots sitt löfte om att "röra om i grytan". Det är vanligt att de i flera kommuner lämnar in exakt samma motioner som tex multikulturella bokslut, motioner som de kopierar från riksorganisationen. Känns ofta som de står helt utan idéer när de väl kommer in i beslutande församlingar för missnöjespartier brukar fungera bäst i opposition och utanför systemet där de kan klaga på allt men slipper ta ansvar.

På SDs landsdagar reviderade de programmet och införde en definition av "svenskhet" där även avvikande kulturellt beteende från etniska svenskar innebär att de inte uppträder "svenskt" nog för att räknas som kulturella svenskar wacko.gif Deras gruppering i A,B och C människor baserat på etnicitet och kultur för ju onekligen tankarna till ett djup rasistiskt samhälle som forna Sydafrika.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-12-2011, 18:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ogillar SD djupt och hängivet. Tror att de ger en bild utåt om vad " de vill " och så finns de gamla takterna , rasism , kvar.

Jag ställer mig alltid frågan , vad är svenskt ? Vem bestämmer vad som är svenskt ? Om en svensk , vars släkt levt i Sverige i hundratals år , inte vill leva svenskt vad händer då ?

Är det svenskt att vara kristen ? Kristendomen har väl bara funnits i c:a tusen år här i landet .

Är idiotiskt att tro att det finns något genuint svenskt . Vi har i alla tider tagit till oss seder och bruk utifrån , t o m Åkessons folkdräkt har med allra största sannolikhet influerats av klädmode utifrån.

Det värsta med att de kommit in i riksdagen kanske är att de "putsat "till sig så mycket att det blev möjligt att komma in.

Nu sitter de där och sår fler och fler frön om " svenskhet " och att de inte alls är så " farliga " som folk tror. De säger att de vill det eller det men när fröet växer upp och slår ut så kommer det att visa sig att de ljög, det var inga ljuva blommor de sått utan taggtråd !

Alla som bor i Sverige är skyldiga att leva efter de lagar som finns här , lika för alla , var de sedan kommer ifrån eller ser ut eller beter sig i övrigt har vi inte ett skvatt med att göra !!!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-12-2011, 18:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag tror att de bara inte vill visa hur hemska de egentligen är, vill verka snällare/tamare utåt. Man kan bara hoppas att de inte så småningom kommer upp i 20% som i andra länder.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-12-2011, 19:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (gnon49 @ 21-12-2011, 13:02) *
          Men min röst får dom aldrig.

Inte vår röst heller.

Min sambo har i hela sitt liv jobbat med idrott och där med många olika nationalitäter, så för honom är det helt otänkbart att rösta på SD trots att han är så svenk man bara kan tänka sig....

Att man skall anpassa sig till det land man kommer till, är för oss klart men man skall inte begära att nån uppger sin identitet. Vad jag gör hemma har ingen med att göra. För många år sedan gick jag t.o.m. handla i stan i Dirndlklänning, tyvärr kan jag inte joddla annars hade jag nog gjort det ibland smile.gif

Elisabeth

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 21-12-2011, 19:55
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 21-12-2011, 18:06) *
          Jag ställer mig alltid frågan , vad är svenskt ? Vem bestämmer vad som är svenskt ? Om en svensk , vars släkt levt i Sverige i hundratals år , inte vill leva svenskt vad händer då ?

Är det svenskt att vara kristen ? Kristendomen har väl bara funnits i c:a tusen år här i landet .

Är idiotiskt att tro att det finns något genuint svenskt . Vi har i alla tider tagit till oss seder och bruk utifrån , t o m Åkessons folkdräkt har med allra största sannolikhet influerats av klädmode utifrån.

Det värsta med att de kommit in i riksdagen kanske är att de "putsat "till sig så mycket att det blev möjligt att komma in.

Precis det här jag kom fram till när jag funderade vidare! Känns som ett kasst parti. Reagerade först inte så mycket på det där med "sverigefieringen" av Sverige, men hur f*n ska det gå till liksom? Kanske att alla måste äta grisfötter ( sick.gif ) och dricka glögg nu i jul. För vad i samhället behöver bli svenskt? Allt är ju redan svenskt - posten, polisen, språket, mm.

Det vore väl mer rakt på sak om de kanske sa att de inte vill ha fler moskéer i Sverige och saker i den banan. Så ja, de ha försökt förfina språket och deras "aura" om man säger så.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-12-2011, 20:01
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (Fjortispower @ 21-12-2011, 19:55) *
          Precis det här jag kom fram till när jag funderade vidare! Känns som ett kasst parti. Reagerade först inte så mycket på det där med "sverigefieringen" av Sverige, men hur f*n ska det gå till liksom? Kanske att alla måste äta grisfötter ( sick.gif ) och dricka glögg nu i jul. För vad i samhället behöver bli svenskt? Allt är ju redan svenskt - posten, polisen, språket, mm.

Det vore väl mer rakt på sak om de kanske sa att de inte vill ha fler moskéer i Sverige och saker i den banan. Så ja, de ha försökt förfina språket och deras "aura" om man säger så.

Att de inte vill har fler moskéer står väll med i partiprogrammet? Det tror jag inte dom skäms över att säga rakt ut

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 21-12-2011, 20:12
          Länk hit: #11

Medlem

Jag vet inte, men jag tolkar det som så ungefär.

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-12-2011, 20:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Fjortispower @ 21-12-2011, 12:18) *
          När SD fick sitt genombrott var det många som "grät"...

...Så nu är frågan, då jag själv inte kunde finna det radikala med partiet, vad var det värsta med att SD kom in i riksdagen? Vad tycker du om SD?

Bra frågeställning.

Om folket är missnöjt så ökar risken för att partier som SD får mer röster. De bygger sin poltik på missnöje istället för kreativitet.
          En ganska vanligt argumentionsteknik för den som slår underifrån....

Det farliga med SD är att de bygger vi-mot-dom-mentalitet. De vill gärna hitta svar i svart-o-vitt o då är det invandringen, hotet mot "svenska kulturen" som är måltavlan.

Kan dock förstå en del av känslorna när en del svenskar är helt utelämnade åt sitt öde och kanske anser att immigranter får bättre stöd än de själva.

Sedan är det svårt att smälta banden med extremhögern. Det går inte att blunda för. Kanske kan de stå för ngt bra med de har mycket att bevisa och får vara beredda att stå framför skottgluggen ett bra tag framöver.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-12-2011, 23:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tyvärr är vi ju inte mer än människor så negativa händelser som kan kopplas ihop med islam, t.ex terrordåd eller mord på någon som hånat profeten, får SD att öka i väljarstöd. Så har det varit i alla tider, grupper ställs mot grupper. MÖ med alla sina problem är ju typexempel på det. Att skylla grupperingar i samhället eller världen är alltid enklare än att skylla enstaka individer. Kanske vi är så funtade helt enkelt i vår strävan efter gruppgemenskap.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-12-2011, 23:24
          Länk hit: #14

Medlem

SCB och SOM-institutet i Göteborg kom nyligen ut med en rapport om vilka partierna väljare är. Den typiske SD-väljaren är:
          - ofta förstagångsväljare (20% av SD väljare) eller pensionärer.
          - Majoriteten har medellång utbildning, medan 0% av deras väljare är SACO-medlemmar eller har högre utbildning i naturvetenskap eller pedagogik.
          - bor oftare i små/ mellanstora städer än i storstäderna.
          - är oftare pensionärer eller egenföretagare.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-12-2011, 23:30
          Länk hit: #15

Moderator

CITAT (Markus_H @ 21-12-2011, 23:24) *
          SCB och SOM-institutet i Göteborg kom nyligen ut med en rapport om vilka partierna väljare är. Den typiske SD-väljaren är:
          - ofta förstagångsväljare (20% av SD väljare) eller pensionärer.
          - Majoriteten har medellång utbildning, medan 0% av deras väljare är SACO-medlemmar eller har högre utbildning i naturvetenskap eller pedagogik.
          - bor oftare i små/ mellanstora städer än i storstäderna.
          - är oftare pensionärer eller egenföretagare.

Fick man veta vilka de övriga partiernas typiska väljare är?

Citera
          Anma
          Inlägg 21-12-2011, 23:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 23:30) *
          Fick man veta vilka de övriga partiernas typiska väljare är?

Kolla här:
          http://www.scb.se/statistik/_publikationer...7_A05TI1002.pdf

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2011, 00:03
          Länk hit: #17

Moderator

CITAT (Anma @ 21-12-2011, 23:48) *

Tack, det var intressant. Synd att inte SD var med, men man kunde åtminstone cementera sina fördomar om de andra partierna.

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-12-2011, 01:22
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 00:03) *
          Tack, det var intressant. Synd att inte SD var med, men man kunde åtminstone cementera sina fördomar om de andra partierna.

Rapporten jag citerade finns här: Partier och deras väljare även Sd och NYD är med i den undersökningen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 22-12-2011, 07:16
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag ser inget fel i att politiker talar öppet om det multikulturella fiaskot i sverige.

varför är vi så himla rädda att framhäva svenskheten och för att tycka att den är skitbra?

vore jag inte kommunist skulle jag förmodligen rösta sd.

Redigerat av herkules: 22-12-2011, 07:18

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-12-2011, 08:05
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja kommunister och högerextremister har ju mycket gemensamt smile.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 15:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon