|
Fjortispower
21-12-2011, 12:18
När SD fick sitt genombrott var det många som "grät", både svenskar och invandrare. Det ryktades om att de vill få bort alla invandrare och t.o.m. andra generationens invandrare. Jag blev arg - jag har många invandrarkompisar och 2:a generationens inv. kompisar, men jag var ändå föga förvånad över att de ändå lyckades komma in i riksdagen. Det är många som tycker, inte minst jag, att svenskar gärna är ogästvänliga, så visst röstar vi gärna på ett sådant här parti. Det finns en liten bit Sverigedemokrat och anti-islamering i den genomsnittliga svensken, ellerhur? Men jag vill avstå från den trenden ett bra tag, då jag inte skulle upskatta att betraktas som rasistisk och då jag har många trevliga invandrarkontakter.
Men jag ville få reda på mer om partiet, utöver det jag hörde! Allt kunde ju inte vara sant? Men jag kunde inte få fram fakta. Jag fann ingenting på internet eller så. Men sedan gick jag bara in på deras sida och läste. Det stod något helt annat utifrån det jag fick fram. Jag trodde f*n att partiet eftersträvade total massrensning av invandrare, eller rent av mörkhåriga. Men så är ju inte fallet. Nu kan man ju tolka deras politik på olika sätt. De vill ju bevara ett sverigevänligt Sverige genom att invandrare som kommer till Sverige ska anpassa sig till Sverige och inte att Sverige ska anpassa sig till invandrarna. Jag tycker självklart att det är viktigt att man som invandrare anpassar sig efter samhället. Men hur långt vill de gå? Ta bort moskéer och sådant? Det nämns ju inte. Men jag kunde alltså inte finna något som var så radikalt med detta parti i jämförelse med ryktena. Den största skillnaden med det jag läste var att de vill begränsa invandringen men ändå hjälpa flyktingar (kan ha vissa fördelar), och att alla säger ju att de rent av vill få bort alla invandrare, vilket vore jävligt synd tycker jag. Men sedan kunde jag få en bild av ett de tycker att invandringen förfular svenska medelklassområden, vilket jag tyckte minst om med deras politik och det jag mest kunde associera till rasism. Men det är ju lite personligt vad man får för bild av dem.
Nu är de ju ännu mer populära än någonsin! Jag tror att många får ögonen öppna för dem nu när de växer, och som sagt, jag skulle bli föga förvånad om de t.o.m. vann kommande riksdagsval. Det kanske det mest spännande hittills om du frågar mig.
Så nu är frågan, då jag själv inte kunde finna det radikala med partiet, vad var det värsta med att SD kom in i riksdagen? Vad tycker du om SD?
Populärare än nånsin vet jag inte om jag håller med om, de fick 5,2% i senaste sifomätningen. I december 2010 hade de 7,2 i samma mätning.
Huggorm
21-12-2011, 12:51
Media har ju hela tiden svartmålat SD och förstärkt deras invandringskritiska åsikter. Sedan är det sant att många av SD:s politiker säkerligen har ganska gravt rasistiska åsikter, men de tillåts inte ge utlopp för dem. Ledningen inom partiet är stenhårda, rasiststämpeln skall tvättas bort, medlemmar som gör bort sig åker ut. Frågan är bara hur det kommer påverka väljarna, kommer det locka till sig fler mittenväljare eller bara jaga bort kärnväljarna? Så här skulle en mönsterkommun se ut, enligt de motioner SD lagt: http://expo.se/2011/sverigedemokraternas-m...ommun_4534.htmlGanska långt från den bild media målar upp.
Även SD har ju hjärtefrågor som tilltalar väljaren. En stramare invandringspolitik är säkert en sådan fråga. Tyvärr generaliserar SD när det gäller invandringen och hur den påverkar vårt samhälle. Men indirekt så påverkar säkert SD andra partiers politik. Åtminstone om dom ökar i väljarstöd. Men min röst får dom aldrig.
Piccante
21-12-2011, 13:37
Om man ser hur SD agerar i kommunerna där de fick många nya platser så finns flera trender: De har flest tomma stolar då personer valdes in mot sin vilja, de fick inte ihop tillräckligt med folk eller medlemmar hoppade av till Svenskarnas parti (tidigare Nationaldemokraterna) för att de tyckte SD tonade ned rasismen för mycket. I många kommuner gör de i stort sett inget alls trots sitt löfte om att "röra om i grytan". Det är vanligt att de i flera kommuner lämnar in exakt samma motioner som tex multikulturella bokslut, motioner som de kopierar från riksorganisationen. Känns ofta som de står helt utan idéer när de väl kommer in i beslutande församlingar för missnöjespartier brukar fungera bäst i opposition och utanför systemet där de kan klaga på allt men slipper ta ansvar. På SDs landsdagar reviderade de programmet och införde en definition av "svenskhet" där även avvikande kulturellt beteende från etniska svenskar innebär att de inte uppträder "svenskt" nog för att räknas som kulturella svenskar  Deras gruppering i A,B och C människor baserat på etnicitet och kultur för ju onekligen tankarna till ett djup rasistiskt samhälle som forna Sydafrika.
mamamaggan
21-12-2011, 18:06
Ogillar SD djupt och hängivet. Tror att de ger en bild utåt om vad " de vill " och så finns de gamla takterna , rasism , kvar.
Jag ställer mig alltid frågan , vad är svenskt ? Vem bestämmer vad som är svenskt ? Om en svensk , vars släkt levt i Sverige i hundratals år , inte vill leva svenskt vad händer då ?
Är det svenskt att vara kristen ? Kristendomen har väl bara funnits i c:a tusen år här i landet .
Är idiotiskt att tro att det finns något genuint svenskt . Vi har i alla tider tagit till oss seder och bruk utifrån , t o m Åkessons folkdräkt har med allra största sannolikhet influerats av klädmode utifrån.
Det värsta med att de kommit in i riksdagen kanske är att de "putsat "till sig så mycket att det blev möjligt att komma in.
Nu sitter de där och sår fler och fler frön om " svenskhet " och att de inte alls är så " farliga " som folk tror. De säger att de vill det eller det men när fröet växer upp och slår ut så kommer det att visa sig att de ljög, det var inga ljuva blommor de sått utan taggtråd !
Alla som bor i Sverige är skyldiga att leva efter de lagar som finns här , lika för alla , var de sedan kommer ifrån eller ser ut eller beter sig i övrigt har vi inte ett skvatt med att göra !!!
Myosotis
21-12-2011, 18:44
Jag tror att de bara inte vill visa hur hemska de egentligen är, vill verka snällare/tamare utåt. Man kan bara hoppas att de inte så småningom kommer upp i 20% som i andra länder.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-12-2011, 19:18
CITAT (gnon49 @ 21-12-2011, 13:02)  Men min röst får dom aldrig. Inte vår röst heller. Min sambo har i hela sitt liv jobbat med idrott och där med många olika nationalitäter, så för honom är det helt otänkbart att rösta på SD trots att han är så svenk man bara kan tänka sig.... Att man skall anpassa sig till det land man kommer till, är för oss klart men man skall inte begära att nån uppger sin identitet. Vad jag gör hemma har ingen med att göra. För många år sedan gick jag t.o.m. handla i stan i Dirndlklänning, tyvärr kan jag inte joddla annars hade jag nog gjort det ibland Elisabeth
Fjortispower
21-12-2011, 19:55
CITAT (mamamaggan @ 21-12-2011, 18:06)  Jag ställer mig alltid frågan , vad är svenskt ? Vem bestämmer vad som är svenskt ? Om en svensk , vars släkt levt i Sverige i hundratals år , inte vill leva svenskt vad händer då ?
Är det svenskt att vara kristen ? Kristendomen har väl bara funnits i c:a tusen år här i landet .
Är idiotiskt att tro att det finns något genuint svenskt . Vi har i alla tider tagit till oss seder och bruk utifrån , t o m Åkessons folkdräkt har med allra största sannolikhet influerats av klädmode utifrån.
Det värsta med att de kommit in i riksdagen kanske är att de "putsat "till sig så mycket att det blev möjligt att komma in. Precis det här jag kom fram till när jag funderade vidare! Känns som ett kasst parti. Reagerade först inte så mycket på det där med "sverigefieringen" av Sverige, men hur f*n ska det gå till liksom? Kanske att alla måste äta grisfötter (  ) och dricka glögg nu i jul. För vad i samhället behöver bli svenskt? Allt är ju redan svenskt - posten, polisen, språket, mm. Det vore väl mer rakt på sak om de kanske sa att de inte vill ha fler moskéer i Sverige och saker i den banan. Så ja, de ha försökt förfina språket och deras "aura" om man säger så.
Huggorm
21-12-2011, 20:01
CITAT (Fjortispower @ 21-12-2011, 19:55)  Precis det här jag kom fram till när jag funderade vidare! Känns som ett kasst parti. Reagerade först inte så mycket på det där med "sverigefieringen" av Sverige, men hur f*n ska det gå till liksom? Kanske att alla måste äta grisfötter (  ) och dricka glögg nu i jul. För vad i samhället behöver bli svenskt? Allt är ju redan svenskt - posten, polisen, språket, mm. Det vore väl mer rakt på sak om de kanske sa att de inte vill ha fler moskéer i Sverige och saker i den banan. Så ja, de ha försökt förfina språket och deras "aura" om man säger så. Att de inte vill har fler moskéer står väll med i partiprogrammet? Det tror jag inte dom skäms över att säga rakt ut
Fjortispower
21-12-2011, 20:12
Jag vet inte, men jag tolkar det som så ungefär.
CITAT (Fjortispower @ 21-12-2011, 12:18)  När SD fick sitt genombrott var det många som "grät"...
...Så nu är frågan, då jag själv inte kunde finna det radikala med partiet, vad var det värsta med att SD kom in i riksdagen? Vad tycker du om SD? Bra frågeställning. Om folket är missnöjt så ökar risken för att partier som SD får mer röster. De bygger sin poltik på missnöje istället för kreativitet. En ganska vanligt argumentionsteknik för den som slår underifrån.... Det farliga med SD är att de bygger vi-mot-dom-mentalitet. De vill gärna hitta svar i svart-o-vitt o då är det invandringen, hotet mot "svenska kulturen" som är måltavlan. Kan dock förstå en del av känslorna när en del svenskar är helt utelämnade åt sitt öde och kanske anser att immigranter får bättre stöd än de själva. Sedan är det svårt att smälta banden med extremhögern. Det går inte att blunda för. Kanske kan de stå för ngt bra med de har mycket att bevisa och får vara beredda att stå framför skottgluggen ett bra tag framöver.
Tyvärr är vi ju inte mer än människor så negativa händelser som kan kopplas ihop med islam, t.ex terrordåd eller mord på någon som hånat profeten, får SD att öka i väljarstöd. Så har det varit i alla tider, grupper ställs mot grupper. MÖ med alla sina problem är ju typexempel på det. Att skylla grupperingar i samhället eller världen är alltid enklare än att skylla enstaka individer. Kanske vi är så funtade helt enkelt i vår strävan efter gruppgemenskap.
Piccante
21-12-2011, 23:24
SCB och SOM-institutet i Göteborg kom nyligen ut med en rapport om vilka partierna väljare är. Den typiske SD-väljaren är: - ofta förstagångsväljare (20% av SD väljare) eller pensionärer. - Majoriteten har medellång utbildning, medan 0% av deras väljare är SACO-medlemmar eller har högre utbildning i naturvetenskap eller pedagogik. - bor oftare i små/ mellanstora städer än i storstäderna. - är oftare pensionärer eller egenföretagare.
Huggorm
21-12-2011, 23:30
CITAT (Markus_H @ 21-12-2011, 23:24)  SCB och SOM-institutet i Göteborg kom nyligen ut med en rapport om vilka partierna väljare är. Den typiske SD-väljaren är: - ofta förstagångsväljare (20% av SD väljare) eller pensionärer. - Majoriteten har medellång utbildning, medan 0% av deras väljare är SACO-medlemmar eller har högre utbildning i naturvetenskap eller pedagogik. - bor oftare i små/ mellanstora städer än i storstäderna. - är oftare pensionärer eller egenföretagare. Fick man veta vilka de övriga partiernas typiska väljare är?
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 23:30)  Fick man veta vilka de övriga partiernas typiska väljare är? Kolla här: http://www.scb.se/statistik/_publikationer...7_A05TI1002.pdf
Huggorm
22-12-2011, 00:03
CITAT (Anma @ 21-12-2011, 23:48)  Tack, det var intressant. Synd att inte SD var med, men man kunde åtminstone cementera sina fördomar om de andra partierna.
Piccante
22-12-2011, 01:22
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 00:03)  Tack, det var intressant. Synd att inte SD var med, men man kunde åtminstone cementera sina fördomar om de andra partierna. Rapporten jag citerade finns här: Partier och deras väljare även Sd och NYD är med i den undersökningen.
herkules
22-12-2011, 07:16
jag ser inget fel i att politiker talar öppet om det multikulturella fiaskot i sverige.
varför är vi så himla rädda att framhäva svenskheten och för att tycka att den är skitbra?
vore jag inte kommunist skulle jag förmodligen rösta sd.
*Stintan*
22-12-2011, 08:05
Ja kommunister och högerextremister har ju mycket gemensamt
herkules
22-12-2011, 08:54
jag ser inte sd som extremister, de talar öppet om ett jätteproblem som andra verkar vilja blunda för? trist bara att de är så borgeliga
Red Top
22-12-2011, 10:46
Jag har förstått att många tycker att det är problem med "det mångkulturella fiaskot", som herkules kallar det, efter att ha tagit till sig den främlingsfientliga vokabulären, som fick fäste hos allmänheten efter Angela Merkels märkliga uttalande i oktober 2010, för att få sitta kvar vid makten i Tyskland.. Däremot har jag aldrig sett någon definition av "problemet". Sverige har, så länge Sverige har funnits, -vilket inte är särskilt länge, historikerna tvistar än i dag om när Sverige egentligen bildades,-varit influerat av andra kulturer. T.o.m själva bildandet av konungariket Sverige, genomfördes efter influenser från andra länder där kyrkan(kristendomen) fått fäste och var en stark makt i staten. Konungen var kyrkans högra hand. Hans ämbete var välsignat av Gud. Tack vare vårt handelsutbyte, både söder- och österut har vi vävt in många riter och ceremonier från andra kulturer i vår "svenskhet". Alla krig, både i Guds namn och i rent vinningssyfte har fört med sig en "invandring"(tillfångatagna slavar/konkubiner och lärda män) från andra länder. Skillnaden mellan då och nu är bl a att de som kommer hit inte får arbeta utan förvaras i ghetton. Kan någon ge mig en förklaring på vad mångkultur egentligen innebär och framförallt på vari "fiaskot" eller "problemet" består. När jag får en definition av "problemet" är jag mer än villig att ta en debatt.
herkules
22-12-2011, 11:07
CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 10:46)  Jag har förstått att många tycker att det är problem med "det mångkulturella fiaskot", som herkules kallar det, efter att ha tagit till sig den främlingsfientliga vokabulären, som fick fäste hos allmänheten efter Angela Merkels märkliga uttalande i oktober 2010, för att få sitta kvar vid makten i Tyskland.. Däremot har jag aldrig sett någon definition av "problemet". Sverige har, så länge Sverige har funnits, -vilket inte är särskilt länge, historikerna tvistar än i dag om när Sverige egentligen bildades,-varit influerat av andra kulturer. T.o.m själva bildandet av konungariket Sverige, genomfördes efter influenser från andra länder där kyrkan(kristendomen) fått fäste och var en stark makt i staten. Konungen var kyrkans högra hand. Hans ämbete var välsignat av Gud. Tack vare vårt handelsutbyte, både söder- och österut har vi vävt in många riter och ceremonier från andra kulturer i vår "svenskhet". Alla krig, både i Guds namn och i rent vinningssyfte har fört med sig en "invandring"(tillfångatagna slavar/konkubiner och lärda män) från andra länder. Skillnaden mellan då och nu är bl a att de som kommer hit inte får arbeta utan förvaras i ghetton. Kan någon ge mig en förklaring på vad mångkultur egentligen innebär och framförallt på vari "fiaskot" eller "problemet" består. När jag får en definition av "problemet" är jag mer än villig att ta en debatt. bosätt dig i seved så förstår du. eller prata med folk från södertälje.
Huggorm
22-12-2011, 11:12
Det finns folk som bott tio år i Sverige och fortfarande inte lärt sig svenska, haft något jobb eller ens lärt sig läsa och skriva. Är inte det ett fiasko för svensk integrationspolitik?
Red Top
22-12-2011, 11:16
CITAT (herkules @ 22-12-2011, 11:07)  bosätt dig i seved så förstår du. eller prata med folk från södertälje. Det var inte någon definition av problemet. Att Södertälje och Malmö med öppna armar har tagit emot en stor del av de som invandrat till Sverige är allmänt känt. Men vad har det med "mångkulturellt fiasko" att göra? Bor du själv där? Eller utgår du bara från vad du hör och läser. Låter dig påverkas av media med andra ord.
CITAT (herkules @ 22-12-2011, 11:07)  bosätt dig i seved så förstår du. eller prata med folk från södertälje. Om jag någon gång ska flytta till en större stad kommer jag av fri vilja att välja ett invandrartätt område. Gottsunda i Uppsala lockar lite.
herkules
22-12-2011, 12:14
CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 11:16)  Det var inte någon definition av problemet. Att Södertälje och Malmö med öppna armar har tagit emot en stor del av de som invandrat till Sverige är allmänt känt. Men vad har det med "mångkulturellt fiasko" att göra?
Bor du själv där? Eller utgår du bara från vad du hör och läser. Låter dig påverkas av media med andra ord. jag påverkas absolut inte av media, de skönmålar eller låtsas att problemet inte finns. den här tråden handlar inte om var jag bor, bara så att du vet det. CITAT (Anma @ 22-12-2011, 11:50)  Om jag någon gång ska flytta till en större stad kommer jag av fri vilja att välja ett invandrartätt område. Gottsunda i Uppsala lockar lite. jättebra tycker jag, lycka till
Skapar man stora invandrartäta områden så uppstår nog lätt ett slutet MÖ i miniatyr med egna lagar o regler. Tror vi vet ganska lite om hur dessa invandrare ofta styrs av den gamla kulturen dom flytt ifrån. Religions o yttrandefrihet är i stort sett okända begrepp eller åtminstone något man inte vill utmana. Är nog väldigt svårt att slita sig ur denna s.k gemenskap. Går nog inte på en generation.
herkules
22-12-2011, 12:19
CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 11:12)  Det finns folk som bott tio år i Sverige och fortfarande inte lärt sig svenska, haft något jobb eller ens lärt sig läsa och skriva. Är inte det ett fiasko för svensk integrationspolitik? myt!  fast allvar, visst är det ett fiasko, ett riktigt magplask av våra politiker. hade de tagit tag i problemet i tid hade vi inte haft ett sverigedemokratiskt parti!
Aqvakul
22-12-2011, 12:22
CITAT (herkules @ 22-12-2011, 11:07)  bosätt dig i seved så förstår du. eller prata med folk från södertälje. Seved i Malmö handlar inte särskilt mycket om invandrare, utan om kriminella hyresvärdar...
Huggorm
22-12-2011, 12:26
CITAT (herkules @ 22-12-2011, 12:19)  myt!  fast allvar, visst är det ett fiasko, ett riktigt magplask av våra politiker. hade de tagit tag i problemet i tid hade vi inte haft ett sverigedemokratiskt parti! Är det verkligen så enkelt? Invandringskritiska eller nationalistiska partier finns i princip i vartenda europeiskt land, det är ju inte bara något som finns i Sverige
Saken är den att det finns finnar som bott i Sverige sedan 60-talet och fortfarande inte kan svenska så mycket att de klarar ett läkarbesök utan tolk. Marabou har har flera såna anställda, även om de flesta gått i pension.
Gnon49, jag är helt övertygad om att ingen skapat områdena enbart för invandrare. Vad händer om en flock svenskar drar utomlands över vintern? Jag har sett det med egna ögon i två länder. Gator med bara svenskar. Hela städer med koncentration av svenskar/skandinaver. Det är människans natur att tillhöra en grupp. I ett främmande land vill man bo nära det trygga. Och vad är tryggt i ett främmande land? Jo, sina landsmän. Ett bra exempel är Fuengirola i Spanien.
Sen finns så klart undantag. På 70-talet när jag och min familj flyttade hit började båda mina föräldrar på Marabou. De var kvar ungefär ett år, så länge det krävdes för att lära sig någorlunda svenska. Första åren var Finska föreningen viktig, sen blev det bara för dansens skull. Pappa jobbade extra som vakt på finska dansen i många år. Båda mina föräldrar blev mer svenska än finska på 10 år, även om pappa hade svårt med språket och bryter ännu idag grovt. Så grovt att ibland är det svårt att fatta vad han menar. Nu bor pappa i spanien över vintrarna. Han går spanskakurs fast han egentligen klarar sig utan och fast det är sjukt svårt för honom, dessutom har han valt att bosätta sig flera mil bort från svenskkolonin Fuengirola, visst finns det svenskar och finnar även där, men de är inte så många. Men de flesta svenskar drar sig till svenskar. Precis som turkar drar sig till turkar, Iraner till iranier, somalier till somalier och så vidare.
Red Top
22-12-2011, 13:21
Att svenska politiker totalt misslyckats med integrationspolitiken är ett faktum. Vilket jag också antydde i mitt första inlägg när jag nämnde ordet ghetto. Jag förstår fortfarande inte vad invandrings-/integrationspolitiken har med mångkultur att göra. Att överta främlingsfientliga organisationers språkbruk bäddar inte för en bättre invandrings-/integrationspolitik. Lika lite som moderaternas nya språkbruk(utanförskap t ex)bidrar till en förbättrad välfärd. Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider. För att förbättra situationen måste man först få politikerna att erkänna problemet och därefter komma med förslag på förbättringar. Att fortsätta att sprida myter kring våra invandrade, flyktingar eller arbetskraft, löser inte problemet. Inte heller att låtsas som om problem inte finns. Regeringens taffliga försök till åtgärd är som ett hån: Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteterSka man utmana myter ska man göra det med fakta. Inte så här halvhjärtat.
Huggorm
22-12-2011, 13:48
CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 13:21)  Att svenska politiker totalt misslyckats med integrationspolitiken är ett faktum. Vilket jag också antydde i mitt första inlägg när jag nämnde ordet ghetto. Jag förstår fortfarande inte vad invandrings-/integrationspolitiken har med mångkultur att göra. Att överta främlingsfientliga organisationers språkbruk bäddar inte för en bättre invandrings-/integrationspolitik. Lika lite som moderaternas nya språkbruk(utanförskap t ex)bidrar till en förbättrad välfärd. Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider. För att förbättra situationen måste man först få politikerna att erkänna problemet och därefter komma med förslag på förbättringar. Att fortsätta att sprida myter kring våra invandrade, flyktingar eller arbetskraft, löser inte problemet. Inte heller att låtsas som om problem inte finns. Regeringens taffliga försök till åtgärd är som ett hån: Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteterSka man utmana myter ska man göra det med fakta. Inte så här halvhjärtat. Och det är varför jag inte hatar SD lika helhjärtat som många andra. Jag vill inte att de skall ha någon makt, men deras existens i politiken tvingar fram diskussionen om varför integrationen gått som den gått. Övriga regeringspartier vill göra som strutsen och låtsas som om det inte finns några problem.
Arbete o egenförsörjning är nog nyckel. Välmående områden där en viss kultur dominerar är inte fel. Det finns väl i alla större städer. Passivitet o arbetslöshet skapar ju ofta sociala problemområden som lätt blir en krutdurk. Drömmen om Sverige kan ju knappast vara att leva på socialbidrag år ut o år in. Är säker på att dom flesta invandrare vill skapa sig ett bra liv i det svenska samhället. Många lyckas men långt ifrån alla. Sedan kanske inte jobben finns runt hörnet utan man måste flytta. Men det gäller ju alla.
Aqvakul
22-12-2011, 14:39
CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 13:21)  ----Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider. --- Viktigt, viktigt!
Huggorm
22-12-2011, 14:54
Sedan kan man fråga sig om det finns något enda land i världen med flera kulturer där det inte är motsättningar mellan kulturerna? Ta det civiliserade Belgien till exempel, som trots att det är med i EU vill dela på sig för att man inte kommer överens. Sverige med sina samer är väll ett av de exempel som fungerat bäst, och då har vi ändå århundraden av bråk och förtryck bakom oss. Jag är inte så säker på att en stor arabisk minoritet med egen kultur och eget språk kommer fungera i Sverige. Det bästa hade varit om de inte vänt sig inåt mot den egna gruppen, utan utåt istället och blivit en del av det svenska samhället.
Spänningar mellan olika grupper i samhället kan vi nog aldrig lösa. Det sorgliga är ju att det kommer till ytan när ett land går mot en demokratisk riktning. Forna Jugoslavien t.ex. Den nyfunna friheten kan lätt övergå i konflikter om det uppstår ett maktvakum i ett land.
Gossen Ruda
22-12-2011, 18:49
Beträffande att invandrare samlas i ghetton så är det de själva som vill ha det så. Varje försök till uppblandning från politiker eller tjänstemän utlöser ramaskrin över tvångsmedel. Min brorsdotter bodde några månader på Bergsgårdsgärdet i Hjällbo. Jag var där någon gång och då svartnade det för ögonen för jag kunde lika gärna varit på Afrikas horn, somalier i alla riktningar. Serberna bor i Biskopsgården där också kroater håller till, väl skilda åt. Burkor och nicab är vanligast i Angered. Så är det över hela Göteborg, skulle man göra en befolkningskarta hade den sett som Bosnien innan kriget med fullt av olika enklaver. Vem reder upp denna mångkulturella krutdurk? Beträffande den dåliga synen på invandrare så är skulden till detta mycket de själva, kanske inte alla men en del. Tittar man på medlemsmatrikeln på kriminella MC-gäng kunde det lika gärna vara en utsnitt av telefonkatalogen från nån plats på Balkan eller Turkiet. Skulle nån göra en sammanställning över hur stor andel invandrare som figurerar i kriminella kretsar kallas det för hets mot folkgrupp, man får inte peka ut nån. En annan sak är att det är svårt att utreda brott inom dessa gäng, de ställer upp för varandra och håller käft så fällande domar är få. Statistiken över fällda brottslingar är därför missmisande, tittar man på antalet misstänkta blir det bättre men där är det svårt att få ut personuppgifter.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2011, 18:49)  Beträffande att invandrare samlas i ghetton så är det de själva som vill ha det så. Varje försök till uppblandning från politiker eller tjänstemän utlöser ramaskrin över tvångsmedel. Min brorsdotter bodde några månader på Bergsgårdsgärdet i Hjällbo. Jag var där någon gång och då svartnade det för ögonen för jag kunde lika gärna varit på Afrikas horn, somalier i alla riktningar. Serberna bor i Biskopsgården där också kroater håller till, väl skilda åt. Burkor och nicab är vanligast i Angered. Så är det över hela Göteborg, skulle man göra en befolkningskarta hade den sett som Bosnien innan kriget med fullt av olika enklaver. Vem reder upp denna mångkulturella krutdurk? Beträffande den dåliga synen på invandrare så är skulden till detta mycket de själva, kanske inte alla men en del. Tittar man på medlemsmatrikeln på kriminella MC-gäng kunde det lika gärna vara en utsnitt av telefonkatalogen från nån plats på Balkan eller Turkiet. Skulle nån göra en sammanställning över hur stor andel invandrare som figurerar i kriminella kretsar kallas det för hets mot folkgrupp, man får inte peka ut nån. En annan sak är att det är svårt att utreda brott inom dessa gäng, de ställer upp för varandra och håller käft så fällande domar är få. Statistiken över fällda brottslingar är därför missmisande, tittar man på antalet misstänkta blir det bättre men där är det svårt att få ut personuppgifter. Problemet är inte att det bor för många från samma land i ett och samma område. Om det var problemet så skulle områden med bara svenskar vara lika kriminellt belastade. Oavsett var i världen det ormrådet skulle ligga. Problemet är att i dessa områden bor det alldeles för många människor som inte kommer in i samhället, inte har jobb, lever på socialen och har gett upp hoppet. Deras barn växer upp till en hopplöshet och en känsla av att inte tillhöra någonstans. Det är det vi ska bekämpa och det är där samhället har misslyckats och invandrarpolitiken är åt helvete. Inte i att människor av samma ursprung bor på samma område. Det finns områden i Sverige utan en enda invandrare som har precis samma problem som dessa områden är. Vilka är det då? Jo, där det bor många socialt utslagna svenskar. Den särklass största gruppen invandrare som sitter i svenska fängelser är faktiskt finnar.
Gossen Ruda
22-12-2011, 20:04
Visst har du rätt men lite av orsaken är nog att det i huvudsak inte är de skarpaste knivarna i lådan som kommer hit, de har det bra där de bor och behöver inte flytta. Hur man löser den biten vet jag inte, jag är bara iaktagare av problemet och inte problemlösare.
Faktum är att jag tror fördomarna är lika stora på båda sidor. Att t.ex gifta sig över kulturgränserna ses ibland inte med blida ögon av någondera familj vare den är svensk eller invandrad. Tyvärr så är nog religionen en stor bromskloss för att komma in i det svenska samhället fullt ut. Den stänger många dörrar eftersom vi har ett samhälle baserat på lagar o regler utan religiös inblandning. Religion är ju en privatsak. Den har inte i det offentliga rummet att göra.
herkules
23-12-2011, 09:30
CITAT (Aqvakul @ 22-12-2011, 12:22)  Seved i Malmö handlar inte särskilt mycket om invandrare, utan om kriminella hyresvärdar... slumvärdar finns i hela sverige nu för tiden. i seved opererar även kriminella unga arbetslösa invandrarungdomar. de har väl inte så himla mycket mer att göra av sin tid än att deala droger och skrämma livet ur folk som råkar sig in på den gata de tagit som sin. och ja, detta vet jag utan att ha tagit till mig tv's eventuella rapportering eller kvällspressens snaskerier, direktkontakt med det verkliga livet i ghettot. om nu någon undrar. CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 12:26)  Är det verkligen så enkelt? Invandringskritiska eller nationalistiska partier finns i princip i vartenda europeiskt land, det är ju inte bara något som finns i Sverige politik görs alltid mycket svårare än vad den behöver göras. sverige får rätta mun efter matsäcken, ta hand om sverige, avväga bistånd eller asyl, se till att skolor funkar, arbetsmarknad, bostäder, vård. om invandrare blir svenskar, inga problem. men - har man en statsminister. vars främsta uppgift är att ta hand om sverige och svenskarna, som tycker att svenska folket är mentalt efterblivna, då blir det som det blir . GOD JUL! CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 13:48)  Och det är varför jag inte hatar SD lika helhjärtat som många andra. Jag vill inte att de skall ha någon makt, men deras existens i politiken tvingar fram diskussionen om varför integrationen gått som den gått. Övriga regeringspartier vill göra som strutsen och låtsas som om det inte finns några problem.  jag hatar dem inte alls, alla partier har sitt förflutna, sd's är inte smutsigare än något annat. sen att sd öht finns och behövs är ett dåligt betyg för sveriges resterande politiker och partier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|