Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tryckimpregnerat trä i trädgården?
          Härja
          Inlägg 30-12-2011, 18:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 4 185

Jag ska bygga en förhöjd odlingsbädd och tänkte bygga i trä. Min idé är att ta tryckimpregnerat trä för det klarar fukten. Det ska stå på markduk så det är inte i direktkontakt med jorden. Sen tänkte jag sätta plast på insidan av trälådan så inte jorden ligger i kontakt där, men öppet i botten för dränering. Men jag tänkte om impregneringen i träet som inte är jättenyttig kan krypa in i jorden och grönsakerna ändå? Eller låter detta som en bra idé?

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Peztis
          Inlägg 30-12-2011, 21:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Eftersom du har plast på insidan ser jag det inte som något problem, jag har gjort likadant på både odlingslådor och -ramar i trädgården och växthuset.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-12-2011, 22:55
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Dagens tryckimpregnerade trä är inte alls så farligt som det var förr i tiden, det är baserat på koppar nu.

Citera
          Cilla
          Inlägg 31-12-2011, 00:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har kommit att resonera tvärtom. Allt man har i trädgården sprids överallt - så småningom. Antalet gifter i vår vardag har ökat med flera hundra ämnen på bara ett par decennier. Det man har nära och i sitt eget hem och sin egen täppa står för stor del av det man får i sig.

Tryckimpregnerat hör inte hemma i min trädgårdsodling. Istället använder jag vanligt virke som får förmultna och bli en del av jordbäddarna så småningom. Ibland använder jag stamdelar, kubbar, som jag ställer upp, och som sakta förmultnar och får ingå i bäddarna så småningom. Det tar ca 10 år eller mer, och då har jag nytt material och ofta nya idéer för hur bäddarna ska utföras.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-12-2011, 10:09
          Länk hit: #5

Gäster

Tänkvärt tummenupp.gif

Idag har väl arsenik förbjudits som impregneringsmedel men koppar, som är en tungmetall är väl inte så mycket bättre. Vi kan inte undgå tungmetaller eftersom vi har en ständig luftspridning från industriutsläpp även om krav på rening har minskat utsläppen men alla tidigare synder finns ju kvar i humuslagret.

Tungmetaller försvinner aldrig utan ackumuleras i näringskedjan och som alltid är det människan och de stora rovdjuren och rovfåglarna som ligger sist i näringkedjan som drabbas.

Citera
          Carl
          Inlägg 31-12-2011, 10:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Använd lärk.Är nog det bästa.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-12-2011, 10:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Carl @ 31-12-2011, 10:29) *
          Använd lärk.Är nog det bästa.

Fast lärk växer inte på trän, åtminstone inte på brädgårn. laugh.gif Inte ens det ena av mina lärkträd växer längre. Personligen använder jag utan trekan både tryckimpregnerat virke och kreosotslipers i trädgården. Men det är jag det. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tapio
          Inlägg 31-12-2011, 12:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag själv undviker gifter (dock utan att vara Taliban), inte för att jag tror att jag eller jorden blir förgiftad, utan av princip.
          Men det är hopplöst att hitta något annat än gran eller furu på brädgårdarna.
          Det enda som finns (och det verkar finnas överallt) är ett trädslag som heter Cumaru. Det finns i storlekar att bygga t.ex. altaner av.
          Dock vet jag varken hur bra det är eller hur dyrt det är.
          Någon annan kanske vet?

//T

Citera
          Rebecca
          Inlägg 31-12-2011, 12:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Nja... jag blir instinktivt lite illa till mods när jag hittar att cumaru är ett brasilianskt trädslag. Är det liksom värt transporten hit? Vem kan garantera att träet odlats på ett bra sätt i Brasilien...?

Nej. Jag hade definitivt gjort som Cilla. Det känns moraliskt bäst. Absolut inget tryckimpregnerat, ett gift är alltid ett gift och på ett eller annat sätt så KOMMER det gå ut i naturen förr eller senare.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 31-12-2011, 16:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

De pallkragar jag köpt är av tryckimpregnerat trä och för ganska många år sedan satte vi upp stopp mellan rabatter och gräsmatta - tryckimpregnerat. Inbillar mig att den tunga trafiken som kör förbi och även de små bilarna spyr ut väldigt mycket mer onytigheter än vad dessa få brädor gör

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-12-2011, 17:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

skall jag bygga upp någon slänt, avsats eller dyl. så är det sten eller virke som finns tillgängligt på tomten eller rent trä från brädgården som gäller. Är så billigt i inköp att det gärna får återgå till moder jord efter några år. Sedan finns det väl bättre mer naturliga medel att skydda trä med, som dessutom är trevligare att se på.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          lillvilda
          Inlägg 31-12-2011, 17:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 13 761

Just i odlingbäddar skulle jag själv inte använda tryckat. Då kör jag hellre vanligt trä å byter lite oftare.

Citera
          Peztis
          Inlägg 31-12-2011, 18:23
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Nu börjar fundera lite mer på hur jag egentligen har gjort...

Jag har INTE använt tryckimpregnerat utan vanliga furubrädor som jag sedan har grundoljat och därefter laserat. Insidan har både i växthuset och odlingsbädden fodrats med presenning.

Så jag backar lite och tar tillbaka...

Och jag tänbker faktiskt även som så att även om jag hela tiden utsätts för avgaser både i från bilar och flygplan (bor väldigt nära Arlanda) så kan det ju vara den där sista droppen... Varför utsätta sig för mer gifter mm än nödvändigt?

Tipset från mig är att köra på rena material och sedan behandla så vettigt som möjligt.
          Eg är ju sten superbra att kanta med då det inte avger något dumt och dessutom lagrar värme för kyliga bäter. Men ett helt land blir lite hopplöst, kanske.

Kör på vanligfa furuplankor som du behandlar på något sätt! Det lär i alla fall hålla i tre-fyra år utan problem!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Rebecca
          Inlägg 31-12-2011, 18:57
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 31-12-2011, 16:43) *
          De pallkragar jag köpt är av tryckimpregnerat trä och för ganska många år sedan satte vi upp stopp mellan rabatter och gräsmatta - tryckimpregnerat. Inbillar mig att den tunga trafiken som kör förbi och även de små bilarna spyr ut väldigt mycket mer onytigheter än vad dessa få brädor gör

Bra tänkt eller - "det finns alltid något som är värre så varför spelar mina små brädor nån större roll"...

slap.gif

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 31-12-2011, 19:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Rebecca @ 31-12-2011, 12:47) *
          Nja... jag blir instinktivt lite illa till mods när jag hittar att cumaru är ett brasilianskt trädslag. Är det liksom värt transporten hit? Vem kan garantera att träet odlats på ett bra sätt i Brasilien...?

Nej. Jag hade definitivt gjort som Cilla. Det känns moraliskt bäst. Absolut inget tryckimpregnerat, ett gift är alltid ett gift och på ett eller annat sätt så KOMMER det gå ut i naturen förr eller senare.

Halaj!

Tung fråga, det här med moral.

Odlats på ett bra sätt, vad innebär det?
          Och är det odlat öht.?
          Inte odlat => exploatering av naturtillgångar. Fyy, fyy! Obra.
          Odlat. => regnskog har bränts ner för att bereda plats för Cumaruodling. Fyy, fyy! Obra.

Är det bättre att vi exploaterar vår egen mark (genom att använda inhemskt virke) än att brasilianarna gör det på sin?
          Ja, kanske det. Då kackar vi ju åtminstone på egen mark, och har ingen annan än oss själva att skylla. För det är väl ingen hemlighet precis att mer eller mindre hela Sveriges skog är en gigantisk monokultur: Gran, gran, gran.

Man kan också fråga sig vilket som ger mest miljöpåverkan i det långa loppet.
          Furu/gran som ruttnar bort och måste ersättas var 5-10:e år?
          Eller Cumaru som kanske håller en livstid?

Vet inte. kanske hade det varit det lättaste, att göra som Gossen Ruda, att helt enkelt ta bort frågan ur algoritmen… men nej.

//T

P.S: ursäkta min avvinkling, Härja. Det var inte alls min mening att förvandla din enkla förfrågan till en tråd om hur vi skall rädda världen. DS

P.P.S. Rebecca! Jag hoppas att du inte tar detta inlägg som ett påhopp! Vi står på samma sida!
          Jag försöker bara belysa hur knepigt detta är, med att ha så liten ”footprint” som möjligt. DDS

Citera
          Rebecca
          Inlägg 31-12-2011, 19:19
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Tapio @ 31-12-2011, 19:13) *
          Halaj!

Tung fråga, det här med moral.

Odlats på ett bra sätt, vad innebär det?
          Och är det odlat öht.?
          Inte odlat => exploatering av naturtillgångar. Fyy, fyy! Obra.
          Odlat. => regnskog har bränts ner för att bereda plats för Cumaruodling. Fyy, fyy! Obra.

Är det bättre att vi exploaterar vår egen mark (genom att använda inhemskt virke) än att brasilianarna gör det på sin?
          Ja, kanske det. Då kackar vi ju åtminstone på egen mark, och har ingen annan än oss själva att skylla. För det är väl ingen hemlighet precis att mer eller mindre hela Sveriges skog är en gigantisk monokultur: Gran, gran, gran.

Man kan också fråga sig vilket som ger mest miljöpåverkan i det långa loppet.
          Furu/gran som ruttnar bort och måste ersättas var 5-10:e år?
          Eller Cumaru som kanske håller en livstid?

Vet inte. kanske hade det varit det lättaste, att göra som Gossen Ruda, att helt enkelt ta bort frågan ur algoritmen… men nej.

//T

P.S: ursäkta min avvinkling, Härja. Det var inte alls min mening att förvandla din enkla förfrågan till en tråd om hur vi skall rädda världen. DS

P.P.S. Rebecca! Jag hoppas att du inte tar detta inlägg som ett påhopp! Vi står på samma sida!
          Jag försöker bara belysa hur knepigt detta är, med att ha så liten ”footprint” som möjligt. DDS

Snarare tvärtom - jag blev glad av ditt inlägg! Det är precis det här jag menar - men jag orkade inte skriva ut alla funderingar. Precis som du gör kan man fundera i rätt långa kedjor om vilket alternativ är bäst. Och det orkar jag nog inte göra just nu, men det är kul att se att funderingarna finns hos fler än mig smile.gif

(Som en liten parantes har jag ett rätt bra exempel: jag skulle köpa sirap och tittade då efter ekologiskt alternativ. Det fanns icke-ekologisk gjord på betor från Sverige, sen fanns det den ekologiska från sockerrör som odlats nånstans i Sydamerika (minns inte exakt var). Vilken är då ur miljösynpunkt egentligen bäst att köpa? Hur mycket miljöpåverkan blir det av transport till Sverige på den ekologiska sirapen och hur mycket bekämpningsmedel har odlingen av den icke-ekologiska sirapen krävt? Bara för att något är ekologiskt är det inte automatiskt bäst - man får som sagt fundera i många led....)

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-12-2011, 20:20
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Om man svedjer virket så håller det väl längre också. Lasyr o träolja är väl produkter som slår impregnerat virke med hästlängder när det gäller miljön.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-01-2012, 14:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (gnon49 @ 31-12-2011, 20:20) *
          Om man svedjer virket så håller det väl längre också. Lasyr o träolja är väl produkter som slår impregnerat virke med hästlängder när det gäller miljön.

Svett virke lär hålla längre. Lasyr och träoljor håller också sämre, det är bara att välja. smile.gif Beträffande frågan ur ett totalperspektiv kommer man snabbt in på omätbara parametrar så därför skippar jag det. Finns annat att tänka sig trött på.

Tillägg: Att användandet av tryckimpregnerade bräder på något sätt skulle kunna påverka den enskilda trädgårdsägaren, med eller utan inblandning av andra ämnen, är helt otroligt.

Redigerat av Gossen Ruda: 01-01-2012, 14:18

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-01-2012, 14:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Jag vill inte använda mej av tryckimpregnerat virke bland det som jag skall äta. Ett tips är att lyfta upp ramarna efter odlingsommaren och låta dom stå stapplade på varandra, då håller dom mycket längre än att dom ligger med fuktig jord runt sig.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          malcolm
          Inlägg 01-01-2012, 16:23
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Saxat från Bygg Max sida:

TRYCKIMPREGNERAT VIRKEGran eller Fur?
          Allt NTR-klassat virke består av Furu (tall), och BYGGmax säljer bara NTR-klassat virke.

Cellstrukturen på gran är nämligen sådan att det inte går att trycka in impregneringsvätska i detta träslag. Granbrädan får en tryckimpregnerad ”look” på ytan, men ett i det närmaste uteblivet rötskydd.

Impregnerat virke (Fur) används där man vill ha skydd mot Rötsvampar och insekter (t ex husbock).

Virkesåtgång
          10 löpmeter/m2

Genomtryckt virke?
          En stock består av en Kärna, och runt den finns något som man kallar för Splint.
          Kärnan är så hård att det inte går att trycka in impregneringsvätska där, med det gör ingenting för kärnan innehåller s.k. pinosylvinfenoler, som ger träet i kärnan har en naturlig impregnering (kärnvirke).
          Den omgärdande splinten är däremot rötbenägen, men köper man NTR-klassat virke kan man alltid vara säker på att splinten är genomtryckt och har ett fullgott rötskydd.

Giftigt?
          Även om impregnerat ibland kan vara fuktigt, så är alla metaller och kemikalier fixerade i träet innan de lämnar Tryckverket. Hudkontakt eller boskap som slickar på trävarorna förorsakar normalt inga problem.

Kontroll av träskyddsmedel
          De instanser som löpande genomför kontroller på NTR-klassade anläggningar är:
          Nordiska Träskyddsrådet, NTR
          Godkänner med avseende på effektiviteten.
          Kemikalieinspektionen, KEMI
          Registrerar och godkänner med avseende på miljö i förhållande till effektiviteten
          Sveriges Provnings- och forskningsinstitut, SP
          Kontrollerar effektiviteten på impregnering och impregnerat trä.

NTR AB (Gul markering)FÖR VIRKE OVAN MARK
          Detta virke bör inte användas i markkontakt eller vatten.

Behandling
          NTR AB -klassat virke får inte innehålla Crom (Cr), arsenik eller andra tungmetaller.
          Man använder koppar som huvudsakligt verksam ingrediens i impregneringsvätskan.
          Produktinformation finns vid varje försäljningsplats. Dessutom kan BYGGmax på uppmaning tillhandahålla produktdatablad.

Användningsområde för NTR AB-klassat virke
          Virket skall användas i kontakt ovan mark och/eller vatten där skydd mot röta och insekter erfordras.
          Virket ska inte användas i mark- och vattenkontakt p g a begränsad beständighet

Infästningar
          Opartiska tester visar att de salter som finns i det tryckimpregnerade virket angriper den traditionella trallskruven betydligt kraftigare än vad som tidigare varit känt. Rostangreppet sker där skruvskallen möter skruvkroppen. Anledningen till att angreppet sker just där är att miljön med syre, salt, och fukt strålar samman vid denna punkt.
          Det finns risk för att vanlig trallskruv rostar sönder på mycket kort tid.

Tryckimpregnerat trall skall fästas med rostfri skruv eller likvärdig infästning som klassats enligt korrosivitetsklass 4.

NTR står för trygghet!
          När du väljer NTR-klassat virke har du alltid 20års rötskyddsgaranti!
          Garantin är maximerad till 100.000 SEK för varje enskild kund och garantitillfälle och förutsätter att man behåller kvittot och garantisedeln.
          Garantin gäller hela Sverige, och ger omleverans av angripet virke.
          Garantin omfattar träskyddsklasserna NTR A och NTR AB.
          NTR A = Virke för användning i mark och i kontakt med sötvatten.
          NTR AB = Virke för användning ovan mark.

Återvinning
          Det är enligt lag förbjudet att som privatperson elda upp spillbitar och uttjänt tryck-impregnerat virke. Virket innehåller koppar och ska lämnas in till kommunens miljöstation. De bränner upp virket i förbränningsanläggningar, där man har möjlighet att återvinna kopparn ur askan.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-11-2025, 00:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon