Hej
Tack för svar och för all hjälp.
@Bassam
Självklart har jag läst på påsarna. Jag har faktiskt lagt en del tid på planering på det här.
@Eklo
Tack för boktipset, är ju en djungel av trädgårds böcker ute så det är ju bra med ett tipps på vad som är läsvärt.
Det är som du säger det är ett stort projekt och jag hade redan innan bestämt mig för att göra lite i taget, försöka göra färdigt bädd för bädd och så vidare

Men när man skissar så är det ju rätt bra att man tänker långsiktigt så att man inte behöver göra om och flytta på bäddar sen för att man inte får plats.
Sen funderar jag på att ta hem en maskin, jordfräs eller minigrävare beroende på hur jag ska göra med den gräsmatta som ligger där nu. Ska man ta bort den och ersätta den med jord eller ska man fräsa gräsmattan i jorden. Såg en trädgårds DVD där dom fräste tre gånger fast det kanske var gammal åkermark vet inte om det var gräs. Vad tycker du?
Hur eller hur ska man hyra maskin en helg så är det ju kanske bra att göra hela den ytan som man tänkt använda så slipper man den kostnaden igen. Man kanske kan så gröngödning eller täcka oanvänd yta med ljustät plast till dess att man ska ha den. Den yta man känner att man inte hinner med kanske man kan så blommor eller nått annat på tills nästa säsong.
Smultron och jordgubbar har jag redan i en murken illa skött pallkrage så jag tänkte försöka flytta dom plantor jag har till den nya planteringen istället för att så nya. Dom är av den sort som sprider sig så jag tror att jag kommer ha en hel del om ett par år även om jag kanske får lite glest mellan raderna i år.
Gräslöken visste jag inte att den var svår att driva upp från frö.
Purjon kan jag förgro inne jag har nämligen lite chili som står under växtlampa redan.
Sparrisen är ju det godaste i hela trädgården så den vill jag gärna jobba lite extra för. Ska verkligen kolla upp lite noggrannare hur man utformar bädden osv innan jag sätter fart.
Jag hade koll på att man inte kan skörda på tre år däremot inte att det fanns plantor att köpa i affären. Kanske kan sätta några plantor och några frön.
Bättre att ha växter som man tycker om fast dom är svårare än att ha växter som man inte gillar och är lätta att driva upp.
Hur ser din trädgård ut EKLO man blir ju lite nyfiken.
MVH
Chrille
Edit
Köpte
Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson
Alla krydd och örtväxter kommer att stå i krukor på bokstubben förutom Dill, persilja och gräslöken.
Redigerat av Zzzleepy: 02-01-2012, 20:16