Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tycker du om kycklingkött?, Gott, nyttigt och billigt
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 17:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Kycklinguppfödning

Smaklig måltid!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          RB9310
          Inlägg 13-01-2012, 18:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Har inte klickat på länken men jag svarar iaf.

Ja jag tycker om kycklingkött men det betyder inte att jag försvarar kycklingindustrin. Hur påverkar man kycklingarnas förhållanden? Genom att inte äta kyckling? Kan mycket väl tänka mig att inte äta kyckling. Tycker det är gott men det är ingen favorit så det är inget problem.

Antar att det är samma sak vad man än äter? Nötkött, fisk osv. Tror inte det finns så många alternativ där djuret inte plågas på något sätt.

Citera
          merlin68
          Inlägg 13-01-2012, 18:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Usch det är så vidrigt sick.gif stackars djur crying.gif
          Jag äter kycklingkött ibland men ej kött av fyrbenta djur. Anledningen är att jag inte tål kött av fyrbenta varelser (får ont i lederna då) men jag måste säga att jag knappt kan äta kycklingkött heller för det känns fel och vidrigt.
          Det går ju utmärkt att låta bli kött helt och hållet egentligen - när man ser dessa bilder vänder sig magen ut och in. Vad f** håller vi människor på med egentligen, man skäms att tillhöra människosläktet thumbdown.gif

Citera
          RB9310
          Inlägg 13-01-2012, 18:21
          Länk hit: #4

Medlem

Lite OT men det jag skulle ha svårast att sluta med är fisk. Supergott och nyttigt i alla dess former smile.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-01-2012, 18:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ja, jag tycker om kycklingkött och har sett betydligt vidrigare bilder än dessa och köpte faktiskt en kyckling (Kronfågel 1,3 kg) idag men visst, fåglar uppfödda på det gamla sättet vore att föredra men var få man tag i sådana och vad kostar de?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-01-2012, 18:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hur vet man att det här stämmer in om man köper en kyckling från Kronfågel?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 18:33
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 18:14) *
          ...Ja jag tycker om kycklingkött men det betyder inte att jag försvarar kycklingindustrin. Hur påverkar man kycklingarnas förhållanden? Genom att inte äta kyckling?...

Trots att jag är vegetarian och har tama höns som är mer som hundar tycker jag att det är helt okej att äta kyckling om man nu ska äta kött. Det blir för många tuppar när man föder upp höns, bara det är ett argument för att fortsätta äta kyckling. Det är nyttigt och gott (men kanske inte riktigt lika billigt som det som framställs i filmen om man väljer kycklingar som haft det bra).

Visst kan konsumenterna påverka. Om ingen köpte plågade kycklingar och efterfrågan efter ekologiskt uppfödda kycklingar blev jättestor skulle fler föda upp ekologiskt, så är det bara. De vill tjäna pengar och tror att vi liksom de skiter i djuren, gör vi det? Har du råd att köpa ekologisk kyckling? Frågar du efter den i affären om den inte finns?

CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2012, 18:27) *
          Hur vet man att det här stämmer in om man köper en kyckling från Kronfågel?

Har inte varit där och sett efter, men det är nog detsamma i hela EU. Poängen är att broilern växer så fort att många inte kan stå osv. Man har gjort försök där de fick välja mellan vanligt foder och samma foder som innehöll smärtstillande, och alla valde att äta smärtstillande. Varför skulle någon som vill tjäna pengar välja en annan ras som ger mindre kött på längre tid? Så blåögd tror jag inte att du är.

CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 18:24) *
          ...fåglar uppfödda på det gamla sättet vore att föredra men var få man tag i sådana och vad kostar de?

Jag har förstått att det inte är lätt. Konsumenten har inte ens något val. Har hört att det finns på konsum.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 18:44
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 18:14) *
          Antar att det är samma sak vad man än äter? Nötkött, fisk osv. Tror inte det finns så många alternativ där djuret inte plågas på något sätt.

Nej, jag tycker inte det är samma sak. Grisar och höns har det nog värst. Man borde äta fler hästar, de har ofta haft bra liv. Många kossor har det också relativt bra.
          Vilt är jättebra. Fisk brukar väl inte plågas mer än i själva fångsten. Man bör ju inte äta utrotningshotad fisk, men sill t.ex. har tom ökat och är således helt okej att äta. Dessutom kan man ju alltid köpa ekologiskt kött, det finns gårdar dit man kan komma och se att djuren har det bra. Men eftersom vi behöver nya bilar, platt-tv och mobiler hela tiden har vi tyvärr inte råd med sådant kött dunno.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-01-2012, 18:44
          Länk hit: #9

Gäster

Klickar inte på länken Myo - har för länge sedan slutat läsa om djurplågeri.

Jag äter inte kyckling heller...det ger mig kväljningar.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 18:51
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 13-01-2012, 18:44) *
          Klickar inte på länken Myo - har för länge sedan slutat läsa om djurplågeri.

Det har jag full förståelse för kompiskram.gif Det är en film som visar hur broilers föds upp. Alla som klarar det bör se den.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 19:00
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 18:24) *
          ...har sett betydligt vidrigare bilder än dessa...

Jaha, och det gör att det är okej eller?! De flesta tycker att det är så hemskt hur hundar hålls i burar för att ätas upp i Kina - var är skillnaden?! Den enda skillnaden som jag kan se är att vi i västvärlden är vana att känna empati med barn, hundar, hästar och kanske katter, men inte med höns. För mig som fågelmänniska finns det inte värre. Tänk barn eller hundar som inte kan resa sig och gå fram till vattnet som finns mitt framför näsan på dem och därför dör av törst, skulle inte det vara vidrigt?!! Och vilket ramaskri det skulle bli om någon behandlade sina hundar så där!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          RB9310
          Inlägg 13-01-2012, 19:11
          Länk hit: #12

Medlem

Måste säga att jag är lite skeptisk mot sånt framställs som ekoligiskt. Vart är bevisen på att just min ekologiska kyckling är hanterad på ett bra sätt. Önskar man kunde vara säker.

CITAT (Myosotis @ 13-01-2012, 18:44) *
          Nej, jag tycker inte det är samma sak. Grisar och höns har det nog värst. Man borde äta fler hästar, de har ofta haft bra liv. Många kossor har det också relativt bra.
          Vilt är jättebra. Fisk brukar väl inte plågas mer än i själva fångsten. Man bör ju inte äta utrotningshotad fisk, men sill t.ex. har tom ökat och är således helt okej att äta. Dessutom kan man ju alltid köpa ekologiskt kött, det finns gårdar dit man kan komma och se att djuren har det bra. Men eftersom vi behöver nya bilar, platt-tv och mobiler hela tiden har vi tyvärr inte råd med sådant kött dunno.gif

Tror som du att vissa djur har det sämre än andra. Uttryckte mig nog bara lite oklart när jag skrev:

Menar att alla djur plågas men i olika grader. Inser givetvis att odlade fiskar inte har det lika dåligt som t ex grisar och höns.

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-01-2012, 19:29
          Länk hit: #13

Gäster

Har inte sett din film Mysotis men jag hade deppat ihop innan, för jag börjar så sakteliga tro att jag äter bra mycket mer kött än jag borde. Om jag bara åt grönbeteskött skulle jag få äta 5 kg kött om året. 5000/50veckor blir 100 gram i veckan och 2 veckor utan kött. (Då bara kossor).
          (Se #18 i följande tåt)
          http://miljo.ifokus.se/discussions/4d80c15...-vegetarisk-mat

Har konstaterat att grönbeteskött väl ändå är det jag borde äta om jag ska äta kött, för vill jag verkligen äta kött som har fått genmodifierad soja som inte duger till människoföda? Genmodifierad soja som odlas där regnskog huggits ner?
          Sedan borde jag minska ner på köttet för jag förbrukar ca dubbelt så mycket i matavtryck som svensk än jag borde. Dvs om jag skar ner på köttet skulle inte odlingsarealen för att föda upp djuren bli så stor.

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload...ttre_klimat.pdf
          "Svenskens matavtryck
          Varje människa tar en del av jordens resurser och åkermark i anspråk genom maten vi äter.
          Detta kan kallas för matavtryck. Vad man väljer för mat gör att avtrycket ser olika ut. För en
          genomsnittlig svensk är matavtrycket 4 000 kvadratmeter per år. 75 procent av åkermarken
          används till att odla foder till de djur vars ägg, kött och mjölk vi äter. Som jämförelse kommer
          två procent av matavtrycket från odling av frukt, två procent från grönsaksodling och åtta
          procent från spannmålsodling.
          Utslaget på alla världsmedborgare finns ungefär 2 300 kvadratmeter åkermark att tillgå per
          person och år. Det är endast drygt hälften av den areal som genomsnittssvensken tar i anspråk
          för sin matkonsumtion. I takt med att jordens befolkning växer kommer andelen åkermark per
          person att krympa ytterligare
          Med effektivare odlingstekniker kan visserligen skördarna öka, men med tanke på hur stor del
          av åkermarken som tas i anspråk för köttproduktion finns det anledning att fundera över
          matvanorna och om djuren föds upp på stora mängder kraftfoder."

Citera
          Motti
          Inlägg 13-01-2012, 19:35
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Min man hatar kycklingfile men jag älskar kyckling i alla former ,min man äter bara helstekt kyckling som jag kör i järngrytan ! men jag köper aldrig utländsk kyckling bara Svens Kronfågel !stenhård med det därför att jag vet att vi har ganska hårda regler i Sverige när det gäller fågelfähållning ,inte ultimat alls men bättre än Danskarna och övriga Euoropa .

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-01-2012, 19:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jag har aldrig gillat tamfågel. Kan acceptera grillade kycklingben men sedan är det stopp. För barnbarnens skull håller jag god min med Flygande Jacob men inte i frugans och mitt kök. Fortfarande utfordrar man väl med fiskrens?

Citera
          Motti
          Inlägg 13-01-2012, 19:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Nej det tror jag är förbjudet nu mer och det känns direkt på Kycklingen om den skulle vara fodrar på fisk för då både smakar den och luktar fisk .Frigående i alla lägen så köper jag gärna kyckling och ägg .

Citera
          RB9310
          Inlägg 13-01-2012, 20:05
          Länk hit: #17

Medlem

Kanske är en dåligt ursäkt men vi köper 100% svenskt när det gäller kött (fågel och nöt mm.) Dock ej Lax som brukar vara norsk.

Redigerat av RB9310: 13-01-2012, 20:06

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-01-2012, 20:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

När man gör filmer som denna tar man givetvis fram de värsta exemplen eftersom filmens syfte är att man skall sluta äta kyckling, ja djur över huvud taget.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-01-2012, 20:36
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag orkar inte titta på allt elände och jag äter kyckling det är billig och bra mat. Köper bara svenskt kött. Sen önskar jag att alla djur fick ha ett bra liv självklart.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 13-01-2012, 20:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

äter aldrig koncentrationslägerskött!! aldrig någonsin!!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon