|
Myosotis
13-01-2012, 17:56
Har inte klickat på länken men jag svarar iaf.
Ja jag tycker om kycklingkött men det betyder inte att jag försvarar kycklingindustrin. Hur påverkar man kycklingarnas förhållanden? Genom att inte äta kyckling? Kan mycket väl tänka mig att inte äta kyckling. Tycker det är gott men det är ingen favorit så det är inget problem.
Antar att det är samma sak vad man än äter? Nötkött, fisk osv. Tror inte det finns så många alternativ där djuret inte plågas på något sätt.
merlin68
13-01-2012, 18:14
Usch det är så vidrigt  stackars djur Jag äter kycklingkött ibland men ej kött av fyrbenta djur. Anledningen är att jag inte tål kött av fyrbenta varelser (får ont i lederna då) men jag måste säga att jag knappt kan äta kycklingkött heller för det känns fel och vidrigt. Det går ju utmärkt att låta bli kött helt och hållet egentligen - när man ser dessa bilder vänder sig magen ut och in. Vad f** håller vi människor på med egentligen, man skäms att tillhöra människosläktet
Lite OT men det jag skulle ha svårast att sluta med är fisk. Supergott och nyttigt i alla dess former
malcolm
13-01-2012, 18:24
Ja, jag tycker om kycklingkött och har sett betydligt vidrigare bilder än dessa och köpte faktiskt en kyckling (Kronfågel 1,3 kg) idag men visst, fåglar uppfödda på det gamla sättet vore att föredra men var få man tag i sådana och vad kostar de?
Gossen Ruda
13-01-2012, 18:27
Hur vet man att det här stämmer in om man köper en kyckling från Kronfågel?
Myosotis
13-01-2012, 18:33
CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 18:14)  ...Ja jag tycker om kycklingkött men det betyder inte att jag försvarar kycklingindustrin. Hur påverkar man kycklingarnas förhållanden? Genom att inte äta kyckling?... Trots att jag är vegetarian och har tama höns som är mer som hundar tycker jag att det är helt okej att äta kyckling om man nu ska äta kött. Det blir för många tuppar när man föder upp höns, bara det är ett argument för att fortsätta äta kyckling. Det är nyttigt och gott (men kanske inte riktigt lika billigt som det som framställs i filmen om man väljer kycklingar som haft det bra). Visst kan konsumenterna påverka. Om ingen köpte plågade kycklingar och efterfrågan efter ekologiskt uppfödda kycklingar blev jättestor skulle fler föda upp ekologiskt, så är det bara. De vill tjäna pengar och tror att vi liksom de skiter i djuren, gör vi det? Har du råd att köpa ekologisk kyckling? Frågar du efter den i affären om den inte finns? CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2012, 18:27)  Hur vet man att det här stämmer in om man köper en kyckling från Kronfågel? Har inte varit där och sett efter, men det är nog detsamma i hela EU. Poängen är att broilern växer så fort att många inte kan stå osv. Man har gjort försök där de fick välja mellan vanligt foder och samma foder som innehöll smärtstillande, och alla valde att äta smärtstillande. Varför skulle någon som vill tjäna pengar välja en annan ras som ger mindre kött på längre tid? Så blåögd tror jag inte att du är. CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 18:24)  ...fåglar uppfödda på det gamla sättet vore att föredra men var få man tag i sådana och vad kostar de? Jag har förstått att det inte är lätt. Konsumenten har inte ens något val. Har hört att det finns på konsum.
Myosotis
13-01-2012, 18:44
CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 18:14)  Antar att det är samma sak vad man än äter? Nötkött, fisk osv. Tror inte det finns så många alternativ där djuret inte plågas på något sätt. Nej, jag tycker inte det är samma sak. Grisar och höns har det nog värst. Man borde äta fler hästar, de har ofta haft bra liv. Många kossor har det också relativt bra. Vilt är jättebra. Fisk brukar väl inte plågas mer än i själva fångsten. Man bör ju inte äta utrotningshotad fisk, men sill t.ex. har tom ökat och är således helt okej att äta. Dessutom kan man ju alltid köpa ekologiskt kött, det finns gårdar dit man kan komma och se att djuren har det bra. Men eftersom vi behöver nya bilar, platt-tv och mobiler hela tiden har vi tyvärr inte råd med sådant kött
Gunilla T
13-01-2012, 18:44
Klickar inte på länken Myo - har för länge sedan slutat läsa om djurplågeri.
Jag äter inte kyckling heller...det ger mig kväljningar.
Myosotis
13-01-2012, 18:51
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2012, 18:44)  Klickar inte på länken Myo - har för länge sedan slutat läsa om djurplågeri. Det har jag full förståelse för  Det är en film som visar hur broilers föds upp. Alla som klarar det bör se den.
Myosotis
13-01-2012, 19:00
CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 18:24)  ...har sett betydligt vidrigare bilder än dessa... Jaha, och det gör att det är okej eller?! De flesta tycker att det är så hemskt hur hundar hålls i burar för att ätas upp i Kina - var är skillnaden?! Den enda skillnaden som jag kan se är att vi i västvärlden är vana att känna empati med barn, hundar, hästar och kanske katter, men inte med höns. För mig som fågelmänniska finns det inte värre. Tänk barn eller hundar som inte kan resa sig och gå fram till vattnet som finns mitt framför näsan på dem och därför dör av törst, skulle inte det vara vidrigt?!! Och vilket ramaskri det skulle bli om någon behandlade sina hundar så där!
Måste säga att jag är lite skeptisk mot sånt framställs som ekoligiskt. Vart är bevisen på att just min ekologiska kyckling är hanterad på ett bra sätt. Önskar man kunde vara säker. CITAT (Myosotis @ 13-01-2012, 18:44)  Nej, jag tycker inte det är samma sak. Grisar och höns har det nog värst. Man borde äta fler hästar, de har ofta haft bra liv. Många kossor har det också relativt bra. Vilt är jättebra. Fisk brukar väl inte plågas mer än i själva fångsten. Man bör ju inte äta utrotningshotad fisk, men sill t.ex. har tom ökat och är således helt okej att äta. Dessutom kan man ju alltid köpa ekologiskt kött, det finns gårdar dit man kan komma och se att djuren har det bra. Men eftersom vi behöver nya bilar, platt-tv och mobiler hela tiden har vi tyvärr inte råd med sådant kött  Tror som du att vissa djur har det sämre än andra. Uttryckte mig nog bara lite oklart när jag skrev: Antar att det är samma sak vad man än äter? Nötkött, fisk osv. Tror inte det finns så många alternativ där djuret inte plågas på något sätt. Menar att alla djur plågas men i olika grader. Inser givetvis att odlade fiskar inte har det lika dåligt som t ex grisar och höns.
Har inte sett din film Mysotis men jag hade deppat ihop innan, för jag börjar så sakteliga tro att jag äter bra mycket mer kött än jag borde. Om jag bara åt grönbeteskött skulle jag få äta 5 kg kött om året. 5000/50veckor blir 100 gram i veckan och 2 veckor utan kött. (Då bara kossor). (Se #18 i följande tåt) http://miljo.ifokus.se/discussions/4d80c15...-vegetarisk-matHar konstaterat att grönbeteskött väl ändå är det jag borde äta om jag ska äta kött, för vill jag verkligen äta kött som har fått genmodifierad soja som inte duger till människoföda? Genmodifierad soja som odlas där regnskog huggits ner? Sedan borde jag minska ner på köttet för jag förbrukar ca dubbelt så mycket i matavtryck som svensk än jag borde. Dvs om jag skar ner på köttet skulle inte odlingsarealen för att föda upp djuren bli så stor. http://www.naturskyddsforeningen.se/upload...ttre_klimat.pdf"Svenskens matavtryck Varje människa tar en del av jordens resurser och åkermark i anspråk genom maten vi äter. Detta kan kallas för matavtryck. Vad man väljer för mat gör att avtrycket ser olika ut. För en genomsnittlig svensk är matavtrycket 4 000 kvadratmeter per år. 75 procent av åkermarken används till att odla foder till de djur vars ägg, kött och mjölk vi äter. Som jämförelse kommer två procent av matavtrycket från odling av frukt, två procent från grönsaksodling och åtta procent från spannmålsodling. Utslaget på alla världsmedborgare finns ungefär 2 300 kvadratmeter åkermark att tillgå per person och år. Det är endast drygt hälften av den areal som genomsnittssvensken tar i anspråk för sin matkonsumtion. I takt med att jordens befolkning växer kommer andelen åkermark per person att krympa ytterligare Med effektivare odlingstekniker kan visserligen skördarna öka, men med tanke på hur stor del av åkermarken som tas i anspråk för köttproduktion finns det anledning att fundera över matvanorna och om djuren föds upp på stora mängder kraftfoder."
Min man hatar kycklingfile men jag älskar kyckling i alla former ,min man äter bara helstekt kyckling som jag kör i järngrytan ! men jag köper aldrig utländsk kyckling bara Svens Kronfågel !stenhård med det därför att jag vet att vi har ganska hårda regler i Sverige när det gäller fågelfähållning ,inte ultimat alls men bättre än Danskarna och övriga Euoropa .
Överbölingen
13-01-2012, 19:37
Jag har aldrig gillat tamfågel. Kan acceptera grillade kycklingben men sedan är det stopp. För barnbarnens skull håller jag god min med Flygande Jacob men inte i frugans och mitt kök. Fortfarande utfordrar man väl med fiskrens?
Nej det tror jag är förbjudet nu mer och det känns direkt på Kycklingen om den skulle vara fodrar på fisk för då både smakar den och luktar fisk .Frigående i alla lägen så köper jag gärna kyckling och ägg .
Kanske är en dåligt ursäkt men vi köper 100% svenskt när det gäller kött (fågel och nöt mm.) Dock ej Lax som brukar vara norsk.
Gossen Ruda
13-01-2012, 20:26
När man gör filmer som denna tar man givetvis fram de värsta exemplen eftersom filmens syfte är att man skall sluta äta kyckling, ja djur över huvud taget.
*Stintan*
13-01-2012, 20:36
Jag orkar inte titta på allt elände och jag äter kyckling det är billig och bra mat. Köper bara svenskt kött. Sen önskar jag att alla djur fick ha ett bra liv självklart.
herkules
13-01-2012, 20:39
äter aldrig koncentrationslägerskött!! aldrig någonsin!!
Förut kunde jag köpa från Movitz kyckling direkt, de var (är) glada fåglar, men sedan lade han ner gårdsbutiken. Hur det är nu vet jag inte, men det är knappast värt att åka till Gbg för att köpa kyckling från sta'n (Trollhättan). Movitz kycklingVarför ska det vara så krångligt att hitta glada djur? Ska köpa ett glatt får och mumsa på, det ska bara gå hädan först.. Så glad att hitta glad mat!
Ja jag önskar också att man kunde köpa Gårdskyckling i närbutik som haft ett gott liv så länge det varade
Myosotis
13-01-2012, 22:42
Pratade just med min kompis som nämnde gårdskyckling som hennes pappa hade köpt, men det var inte från den gården utan skulle finnas överallt, ska försöka kolla upp.
malcolm
13-01-2012, 22:43
CITAT (Myosotis @ 13-01-2012, 19:00)  Jaha, och det gör att det är okej eller?! Det sa jag inte men jag köper alltid kyckling från Kronfågel eftersom jag inbillar mig att de djuren inte föds upp lika vidrigt som på många andra ställen som jag sett film på. Har inga problem med att man äter hundar i Kina men ogillar hur djurhållningen många gånger går till där borta.
Myosotis
13-01-2012, 22:48
CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 19:11)  Måste säga att jag är lite skeptisk mot sånt framställs som ekoligiskt. Vart är bevisen på att just min ekologiska kyckling är hanterad på ett bra sätt. Önskar man kunde vara säker. Det håller jag verkligen med om! Har tyvärr dålig koll, det borde väl finnas någon märkning som man kan lita på? CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 22:43)  ...jag inbillar mig att de djuren inte föds upp lika vidrigt som på många andra ställen som jag sett film på... Många verkar ha sådan tilltro till Kronfågel och förresten svenska grisar också osv., men det har inte jag tyvärr. Men man kan ju hoppas.
Myosotis
13-01-2012, 22:55
CITAT (Rihane @ 13-01-2012, 19:29)  ...Sedan borde jag minska ner på köttet för jag förbrukar ca dubbelt så mycket i matavtryck som svensk än jag borde. Dvs om jag skar ner på köttet skulle inte odlingsarealen för att föda upp djuren bli så stor... Njaa det vet jag inte, jag tycker inte riktigt om det här med "borde" och så. Om man gillar kött ska man väl få äta kött och inte gå omkring med dåligt samvete. Har man för många getter i savannen blir öknen större och det är inte bra, men nu bor vi i Sverige där fin åkerjord bebyggs eller planteras med granskog. Det finns helt klart för lite betesdjur i Sverige, många beteshagar planteras med skog eller växer igen med sly, och fågelarterna som är knutna till odlingslandskapet är de som minskar mest. Så om man har möjlighet att äta närproducerade lyckliga kossor ska man göra det!
Jag tror vi äter det mesta hästköttet som går att äta här i Sverige föresten, värre i andra länder. På grund av nya direktiv så är det livslång karens på mediciner som de flesta hästar får någon gång i livet, vilket gör att de tas ur livsmedelskedjan (skrivs in i passet). Jag hade absolut inte haft något emot att min häst blev mat, men han har fått antiinflammatoriskt en gång och kommer aldrig bli mat. När jag var i Borlänge (det måste vara travhästmecca) hade de långa köttdiskar med häst i olika former. Jag äter gladeligen korv (är det ju mest) med pålle i. Inte för att jag tycker alla hästägare sköter sina djur som de borde, men liiite bättre än burhöns har de det allt!
Blev erbjuden en tupp häromdagen, men jag klarar tyvärr inte av slaktandet.
Som köttätare måste man ju ha tilltro till svensk köttproduktion ! Danmark har ju inga hämningar alls det är ju bara att spotta ut kött mer än vad vi i Sverige producerar på ett år det gör Danskarna på ett halv år..Vi köper bara Svenskt kött här !ta mig fan inte klokt att de säljer Oxfile från Uruguai eller Brazilien här i Sverige sen expotera vi vårt bästa kött till Ialien bla och köpper kött från sydamerika helt jäkla galet ju !ska vi inte äta det kött vi producera i Sverige ?
I min familj äter vi ganska mycket kött. Jag köper ALLTID svenskt, men nästan aldrig ekologiskt.
De eko-djur som finns runt om i Sverige har det säkert jättebra på alla sätt, om de är friska och inte skadar sig !! För OM de blir sjuka, så får de INTE medicineras med t ex penicillin, då kan köttet inte säljas som "ekologiskt". Alltså får djuren antingen lida, eller slaktas sjuka.
Naturligtvis tycker jag att alla djur, och SPECIELLT de vi föder upp för att äta, ska behandlas med respekt, men om de blir skadade eller sjuka, så fråntar vi dem deras goda liv genom att INTE behandla sjukdomen/skadan, som gör att de kan förbli "glada grisar/lyckliga hönor" tills dess att de slaktas.
Ugglemormor
14-01-2012, 12:10
Gillar kyckling vällagad när jag inte äter annat kött. Avskydde som liten slaktdagarna hemma, men dock är det bra att veta varifrån köttet kommer ifrån ........
Aqvakul
14-01-2012, 12:23
Om man nu vill äta kött så är det inte lätt: Kor belastar atmosfären, grisar och kycklingar behandlas illa. Lammkött har blivit orimligt dyrt och tillgången på vilt är begränsad...
Myosotis
14-01-2012, 13:12
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 12:23)  Kor belastar atmosfären... Har lite svårt att ta till mig det där. Kan det verkligen vara så farligt jämfört med alla andra utsläpp? Gäller det gnuer och bisonoxar också? Bör de decimeras för det?
Eva-Helene
14-01-2012, 17:26
CITAT (Myosotis @ 14-01-2012, 13:12)  Har lite svårt att ta till mig det där. Kan det verkligen vara så farligt jämfört med alla andra utsläpp? Gäller det gnuer och bisonoxar också? Bör de decimeras för det? Exakt min åsikt!
Jan Lindgren
14-01-2012, 19:00
Hej! Kycklingar har gott om plats i uppfödningen. Utrymmet är så stort att man måste minska det när kycklingarna är små för att de ska hitta mat och vatten. Det ser lite trångt ut sista veckan innan slakten. Vill man ha mer smak på kycklingen så köper man lite äldre djur. Nackdelen är då att enstaka kycklingar får benbsvär på grund av ökad vikt. Jag har under ett antal år tittat lite på uppfödningen av storkycklingar. För att de ska växa bra så är de avlade för att inte röra sig för mycket. Jag har under årens lopp sett få stora broilertuppar som varit halta eller betett sig underligt. Är man som jag van vid hobbyhöns tycker man att broilerkycklingar verkar lite dumma. Generellt kan man säga att tunga hönsraser är mycket lugna. Vi har en massa stor cochin hemma och det är en mycket stillsam ras som anser att 60cm är ett alltför högt staket. Som fjäderfäintresserad äter jag gärna kyckling, gås, anka, myskanka och pärlhöna. Kalkoner har jag aldrig fött upp själv men jag har studerat uppfödningen hos bekanta. Även hos kalkoner förekommer enstaka fall av benbesvär när de blir riktigt stora. Det finns ett annat smaskigt fjäderfä som en okunnig person kan stressa till döds och det är nandun. MVH Jan Lindgren
Myosotis
16-01-2012, 16:41
Här är nu länken jag fick. Kravkyckling Jag kan inte garantera att allt går rätt till där, men jag hoppas det.
Vi har ju tillgång till vilt året runt i och med att min man jagar och viltet genomgår ju inte den proccesen som tamdjur gör med stress och mindre bra förhållanden .Tyvär har ju allt blivit industri och jag kan inte påstå att jag gillar den situationen men vi min man och jag försöker så gott vi kan att välja vad vi äter och att köpa svenskt kött .Personligen skulle jag vilja att alla tamdjur fick gå ute i det gröna som för och leva ett naturligt liv till fullo innan slakt . Tyvär är det ju så att en del har lättare att få tag i kycklingar som är uppvuxna småskaligt liksom gris och nöt ,vi har förmånen att kunna köpa både nör och gris som är uppföda småskaligt och som får gå ute året runt mer eller mindre .Det gör en ont att inte djuren vi äter få vara ute och ha ett bra liv under den tiden de lever .Kan inte låta bli att tänka på vår kära Astrid Lindgren som kämpade så för att våra djur skulle få vara ute i hagarna och leva som dom är tänkta att göra .
Ja vad ska man säga. Once you killed the cow, you got to make the burger...
Ja jag äter kyckling,köper bara svensk kött. Nej jag öppnade inte länken,vill inte titta på det.
Just Movitz kyckling vet jag hur de har det eftersom jag haft hästen där i många herrans år. Annars kan man ju aldrig veta till hundra procent. Det kom ju larm om hur illa fåren hade det för ett tag sedan också. SUCK!! Jag som trode att man inte KUNDE behandla får illa, de går ju ute och har det bra trodde jag naivt. Har mest sett dem fria och glada i Storbritannien inser jag nu, så här är de kanske instängda som allt annat.
Myosotis
16-01-2012, 23:31
Jag känner bara glada får, tror inte de är kravfår.
Att ha en Kravstämpel i röven är ingen garanti alls !
herkules
17-01-2012, 00:59
jag ska kolla upp bosarpskycklingen - det verkar ju bra iaf.
Bosarpskyckling ?vart i sverige är vi då ?
Kryddan03
17-01-2012, 01:29
CITAT (Motti @ 17-01-2012, 01:03)  Bosarpskyckling ?vart i sverige är vi då ? I Bosarp?
Anja Danmark
17-01-2012, 07:47
CITAT (omk @ 14-01-2012, 01:04)  I min familj äter vi ganska mycket kött. Jag köper ALLTID svenskt, men nästan aldrig ekologiskt.
De eko-djur som finns runt om i Sverige har det säkert jättebra på alla sätt, om de är friska och inte skadar sig !! För OM de blir sjuka, så får de INTE medicineras med t ex penicillin, då kan köttet inte säljas som "ekologiskt". Alltså får djuren antingen lida, eller slaktas sjuka.
Naturligtvis tycker jag att alla djur, och SPECIELLT de vi föder upp för att äta, ska behandlas med respekt, men om de blir skadade eller sjuka, så fråntar vi dem deras goda liv genom att INTE behandla sjukdomen/skadan, som gör att de kan förbli "glada grisar/lyckliga hönor" tills dess att de slaktas. Undskyld mig - men det er simpelthen ikke rigtigt. Selvfølgelig bliver syge dyr da behandlet i det økologiske landbrug - det må da være en gammel vandrehistorie, at det ikke skulle være tilfældet! Jeg vil da til enhver tid støtte de økologiske landmænd frem for de ikke-økologiske dyrefabrikker... CITAT (herkules @ 13-01-2012, 20:39)  äter aldrig koncentrationslägerskött!! aldrig någonsin!! Helt enig! Vi er simpelthen begyndt at lave vores kyllinger selv og slagte dem... Hvordan er reglerne for opdræt af kyllinger i Sverige? Et eller andet sted her står der, at de skulle være bedre end de danske regler, og jeg kunne godt tænke mig at vide, om der virkelig er en forskel? Og hvordan er reglerne for opdræt af økologiske kyllinger - og andre dyr? Og hvordan har burhønsene det hos jer? Det kunne være interessant at lave en sammenligning, synes jeg
Myosotis
17-01-2012, 13:18
Titta här Anja Ekologisk slaktkyckling Fick länken precis så jag har inte läst den själv än. CITAT (Anja Danmark @ 17-01-2012, 07:47)  Selvfølgelig bliver syge dyr da behandlet i det økologiske landbrug - det må da være en gammel vandrehistorie, at det ikke skulle være tilfældet! Ja det hoppas jag verkligen, blev också helt förskräckt över det omk sa.
Gunilla T
17-01-2012, 13:59
Kopierat ur Svensk veterinärtidning;
När det gäller erforderlig vård, så finns det också (förhoppningsvis ett fåtal) djurägare med ekologisk produktion, som tolkar reglerna så att antibiotika eller kemoterapeutika inte får användas. Som exempel på detta kan nämnas att i ett reportage om en ekologisk mjölkproducent i tidningen Husdjur nr 3/98 står: "Avmaskning är inte tillåtet inom den ekologiska produktionen".
Detta är en direkt feltolkning från vilken KRAV och Demeterförbundet tar avstånd. Rutinmässig avmaskning är visserligen inte tillåten, men sjuka djur skall omgående tas om hand. Om nödvändig behandling innefattar antibiotika/kemoterapeutika eller anthelmintika, så kan kontrollorganisationen underkänna djurägaren om sådan behandling inte sätts in och djuret på grund av detta blir lidande.
Det är en skröna att ekologiskt uppfödda djur inte får hjälpas med medicinering. Däremot är det inte tillåtet att rutinmässigt i förebyggande syfte medicinera med t.ex. antibiotika vilket måste anses som väldigt positivt eftersom antibiotikaresistens håller på att bli ett stort bekymmer.
Myosotis
17-01-2012, 14:05
CITAT (Anja Danmark @ 17-01-2012, 07:47)  Hvordan er reglerne for opdræt af kyllinger i Sverige? Et eller andet sted her står der, at de skulle være bedre end de danske regler, og jeg kunne godt tænke mig at vide, om der virkelig er en forskel? Undrar jag också. Det finns en allmän övertygelse om att svenskt kött automatiskt alltid är bättre än utländskt, att svenska djur alltid har det bättre än djur i andra länder. Jag kan inte motbevisa det men jag tror att det ofta är fel, djuren far illa här med. CITAT (Gunilla T @ 17-01-2012, 13:59)  Det är en skröna att ekologiskt uppfödda djur inte får hjälpas med medicinering. Och då blir jag genast paranoid och undrar vilka som skapar sådana skrönor och håller dem vid liv??! Kan det möjligen vara folk som på ett eller annat sätt är beroende av en ominskad konventionell djuruppfödning?
Gunilla T
17-01-2012, 14:21
CITAT (Myosotis @ 17-01-2012, 14:05)  Och då blir jag genast paranoid och undrar vilka som skapar sådana skrönor och håller dem vid liv??! Kan det möjligen vara folk som på ett eller annat sätt är beroende av en ominskad konventionell djuruppfödning? Säkert är det en del i det hela men det finns människor som nästan kräverar av ilska när man nämner ekologisk odling eller ekologisk djurhållning - något slags känslomässig aversion. Ekologi betyder "Läran om samspelet mellan levande organismer och deras omgivning" - hur kan man hetsa upp sig för det? Myo, jag har skrivit en hel del förut här om den industrialiserade djurhållningen och blivit kallad för allt möjligt  att jag önskar livet ur fattiga människor, har ett kolonialt tänkesätt och önskar att människor skall dö eftersom mina idéer härstammar från stenåldern - Tänk att ordet ekologi kan väcka så mycket känslor...
Gossen Ruda
17-01-2012, 14:29
Ekologi, som betyder läran om samspelet mellan organismer och deras miljö, är ett av vår tids mest urvattnade värdeladdade ord. Totalt värdelöst. Att bedriva ekologiskt jordbruk som det ofta beskrivs är höjden av lycka för en del men att odla genmodifierade grönsaker i sterila odlingsbäddar övervakade av datorer är också en form av ekologisk odling, i den ekologiska miljön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|