Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124
Hej, jag har planterat några granar tidigare som jag tänkte beskära - jag vill ha något vintergrönt insyns- och vindskydd - de ska stå som solitärer varvat med hassel. Men i senaste stormen välte en av granarna. Jag har nu i efterhand förstått att gran inte är lämplig på blöt mark.
Har ni något tips på annat träd eller stor buske som är vintergrön och tål blöt mark? Och som tål beskärning.
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Tall ser man ju ute på kärr, visserligen förkrympta stackare då. Gran kan fungera beroende på hur vattensjukt det är. Men i den tråden efterlyste du ju bara vildväxande träd. Kan du tänka dit ett importerat så är thuja bra. De växer blött i naturen och vanlig trädgårdsjord är nästan för torr för dem. Dessutom tål de beskärning bra, de används ju till häckar. Sedan är de billiga och lätta att få tag på också.
Granar, thujor, cypresser är väl de uppenbara blötmarks-barrträden, men enda köpe-barrväxterna jag på rak arm kan komma på som inte vill ha blött är tallar och enar.
Gran har en tendens att blåsa omkull oavsett mark pga ytliga rötter; vår stora gran som välte förra året stod på morän.
Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124
Jag har googlat runt lite: cypress är inte härdig i min zon. Kollade på thujor o föll för en sort som är en buske: Thuja occidentalis Smaragd - den lär ha en snygg vintergrön färg också. Blir upp till 4 meter