Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröså mjölkklocka - stratifiera?
          Plater
          Inlägg 17-01-2012, 18:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

För lite mer än en vecka sedan fick jag mina mjölkklockefrön från Impecta, och ivrig som jag var sådde jag dem direkt. Jag har dock inte sett något liv alls. Är det någon som vet hur lång tid de tar på sig att gro och om man behöver stratifiera dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Eva 33c
          Inlägg 17-01-2012, 19:29
          Länk hit: #2

Gäster

De mjölkklockor jag sått har grott bra utan kallperiod och inom ca 1- 2 veckor. Men sånt kan variera lite. Viktigt är att inte täcka fröerna just alls, de är ju så små och gynnas av ljus. Jag hoppas du har belysning sen för dina plantor om du sått dem redan inne, det är lång till våren. Åtminstone här, jag vet inte var du bor förstås. Innesådda perenner behöver avhärdas precis som sommarblommor innan de kan flytta ut för gott. Men det har du förmodligen koll på smile.gif

Redigerat av Eva 33c: 17-01-2012, 19:30

Citera
          Plater
          Inlägg 17-01-2012, 19:38
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 17-01-2012, 19:29) *
          De mjölkklockor jag sått har grott bra utan kallperiod och inom ca 1- 2 veckor. Men sånt kan variera lite. Viktigt är att inte täcka fröerna just alls, de är ju så små och gynnas av ljus. Jag hoppas du har belysning sen för dina plantor om du sått dem redan inne, det är lång till våren. Åtminstone här, jag vet inte var du bor förstås. Innesådda perenner behöver avhärdas precis som sommarblommor innan de kan flytta ut för gott. Men det har du förmodligen koll på smile.gif

Jag har faktiskt täckt dem med ett tunt lager perlit, men bara för att det stod på förpackningen att man skulle göra så g.gif Sen kör jag en hps-lampa i källaren så ljusmässigt klarar det sig nog om de bara behagar komma upp. Dyra var de också...

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 17-01-2012, 23:00
          Länk hit: #4

Gäster

Perliten ska ju vara ljusgenomsläpplig så den är nog inte boven. De dyker nog upp snart får vi hoppas... De har väl inte torkat ut någon gång sen du sådde dem? Det kan vara förödande om det först börjat gro och sen torkar, då kommer de inte igen. Den första grodden ser man ju inte heller över jordytan. Men jag antar att du har plast på sådden. Varifrån har du köpt fröerna?

Citera
          Plater
          Inlägg 18-01-2012, 08:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 17-01-2012, 23:00) *
          Perliten ska ju vara ljusgenomsläpplig så den är nog inte boven. De dyker nog upp snart får vi hoppas... De har väl inte torkat ut någon gång sen du sådde dem? Det kan vara förödande om det först börjat gro och sen torkar, då kommer de inte igen. Den första grodden ser man ju inte heller över jordytan. Men jag antar att du har plast på sådden. Varifrån har du köpt fröerna?

De första dagarna hade jag ingen plast, så trist nog kan jag ha stekt dem på så vis. Dock sprejade jag dagligen med sprejflaska och tänkte att perliten håller fukten lite den också. Sen började jag tveka och la på plastfolie. Jag köpte dem från Impecta (se länk nedan). Hade så klart varit lättare att köpa dem färdiga, men jag hittade inga på plantskolorna här i trakten kring Lund.

http://www.impecta.se/sv/artiklar/mjolkklocka-2.html

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 18-01-2012, 09:12
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Plater @ 18-01-2012, 08:37) *
          Dock sprejade jag dagligen med sprejflaska och tänkte att perliten håller fukten lite den också. Sen började jag tveka och la på plastfolie.

Då verkar det inte troligt att de torkat ändå tycker jag. Ge inte upp än i alla fall. Man kan få dåliga frön också även om det är vanligare att felet sitter i hanteringen vid sådd. Du kan ju kontakta Impecta också. Kan det vara för varm under lampan? Jag brukar så mina i frostfritt växthus i april, vilket innebär varma dagar och svalare nätter. En del perenner vill inte ha för varm dygnet runt, men jag vet inte om det gäller mjölkklockan. De flesta campanulor brukar gro fort och lätt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon