Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Läkare utan vapen
          Gunilla T
          Inlägg 19-01-2012, 17:26
          Länk hit: #1

Gäster

Om politik, marknadens tillkortakommanden och överanvändadet av antibiotika - antibiotikaresistens.

http://urplay.se/163770

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Cacki
          Inlägg 19-01-2012, 18:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 17:26) *
          Om politik, marknadens tillkortakommanden och överanvändadet av antibiotika - antibiotikaresistens.

http://urplay.se/163770

Ja, det är faktiskt ett väldigt läskigt problem som skrämmer mej mer än vad ordet cancer gör!
          Visst är det ett politiskt problem som måste tas på största allvar. Man måste naturligtvis vidta åtgärder som stoppar all den vansinniga antibiotikaanvändningen somförekommer inom jordbruket...och det fortare än kvickt! Dessutom borde också myndigheterna gå ut med upplysningskampanjer som når ut till allmänheten som ett första steg. Jag tror att många fortfarande är väldigt okunniga om vad det egentligen handlar om. Man hör kommentarer som "Ja, men jag har bara fått 3 antibiotikakurer i hela mitt liv så därför blir jag förbannad för att doktorn vägrade skriva ut ett recept när jag nu varit förkyld i över en vecka..." Då har man varken förstått problemet och än mindre begripit vad man kan göra på individnivå.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2012, 19:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag förvånas över att ingenting gjorts åt detta enorma problem ännu för det är ju inte någon ny insikt precis. Väldigt skrämmande faktiskt att detta bruk av antibiotika fortgår som det gör.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-01-2012, 19:51
          Länk hit: #4

Gäster

Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.

Jag har hört det förut och här sägs det igen, vikten av forskning för att få ny antibiotika. Läkemedelsföretagen är inte intresserade av denna forskning eftersom det inte är lönsamt. Mer ekonomi finns i att forska på mediciner som används av kroniker - här behövs uppenbart en styrning av staten.

...och så detta otyg att medicinera djur i förebyggande syfte...

Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ?????

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-01-2012, 19:55
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det kanske är stoppet på befolkningsökningen vi ser närma sig? Moder jord som sätter ner foten?

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 19-01-2012, 19:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Å jag som trodde det var en ny organisation "Läkare utan vapen" ( typ: Läkare utan gränser) som tog avstånd till Vapen (export) Vägrade operera folk som arbetade på Hägglund, Honeywell, SAAB, Bofors etc....
          som jag givetvis skulle stöda ekonomiskt....

men... intressant iallafall...

b

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-01-2012, 19:58
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-01-2012, 19:55) *
          Det kanske är stoppet på befolkningsökningen vi ser närma sig? Moder jord som sätter ner foten?

Och människan hjälper till att skynda på det crying.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-01-2012, 20:00
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 19-01-2012, 19:58) *
          Och människan hjälper till att skynda på det crying.gif

Se det från den goda sidan, jämlikheten förbättras. Förut blev bara den som bodde i ett rikt land botad från sin sjukdom, men snart är alla länder lika utsatta.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2012, 21:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 19:51) *
          Ja, man kan knappt föreställa sig vad det innebär, en lunginflammation blir plötsligt dödlig.

Jag har hört det förut och här sägs det igen, vikten av forskning för att få ny antibiotika. Läkemedelsföretagen är inte intresserade av denna forskning eftersom det inte är lönsamt. Mer ekonomi finns i att forska på mediciner som används av kroniker - här behövs uppenbart en styrning av staten.

Cacki, vill fråga dig...jag har alltid levt i den tron att en förkylning orsakas av virus och då är antibiotika verkningslöst eller ?????

Jag dristar mig att svara. Helt rätt, antibiotika har ingen effekt på själva förkylningen som orsakas av virus. Däremot kan man få följdsjukdomar pga att virusen banar väg för bakterieinfektioner. Jag har exempelvis tappat räkningen på hur många gånger jag har fått behandla bihåleinfektioner. Aldrig utan att först fått en ordentlig undersökning. Doktor Aniansson kollade med ultraljud men när han slutat jobba fick jag gå till min ordinarie läkare som skickade mig på röntgen innan han skrev ut antibiotika. Ok, på sista tiden blev jag själv så duktig på att diagnostisera så han litade på mig. Nu är det dock flera år sen jag fick sån kraftig förkylning att den gick upp i bihålorna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-01-2012, 21:38
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2012, 21:35) *
          Jag dristar mig att svara. Helt rätt, antibiotika har ingen effekt på själva förkylningen som orsakas av virus. Däremot kan man få följdsjukdomar pga att virusen banar väg för bakterieinfektioner. Jag har exempelvis tappat räkningen på hur många gånger jag har fått behandla bihåleinfektioner. Aldrig utan att först fått en ordentlig undersökning. Doktor Aniansson kollade med ultraljud men när han slutat jobba fick jag gå till min ordinarie läkare som skickade mig på röntgen innan han skrev ut antibiotika. Ok, på sista tiden blev jag själv så duktig på att diagnostisera så han litade på mig. Nu är det dock flera år sen jag fick sån kraftig förkylning att den gick upp i bihålorna.

Då vet du hur döden kommer kännas när de resistenta ger sig på dina bihålor sad.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2012, 21:45
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Huggorm @ 19-01-2012, 21:38) *
          Då vet du hur döden kommer kännas när de resistenta ger sig på dina bihålor sad.gif

Det finns andra sätt än antibiotika, spolning exempelvis. Fast det är inte så bra eller nyttigt det heller. Kroppen brukar klara av de flesta bakterierna, bara för att de är resistenta mot antiobiotika betyder inte att de är farligare i sig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-01-2012, 21:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Dom flesta människor är väl vandrande gifttunnor. Att slå en drill i naturen borde klassas som miljöbrott näst intill. Lite drastiskt, men vilken medicin vi än använder tillfälligt, eller under en längre period, kommer ju ut den naturliga vägen och påverkar miljön. Bakterier blir ju alltid resistenta förr eller senare, det ligger i naturens eget intresse att så sker. Sedan är det väl så att ny antibiotika inte kan tas fram förrän man vet vad man skall bekämpa. Tror jag i alla fall.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-01-2012, 22:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gunilla T @ 19-01-2012, 19:51) *

Du har redan fått ett bra svar av Rudan. Det är det som sekundärt kan komma ur en luftvägsinfektion jag syftade på, även om jag formulerade mej slarvigt. Bihåleinflammation, öroninflammation, luftrörskatarr mm mm. I vissa fal behöver man naturligtvis hjälpa kroppen lite men i de flesta fall klarar en f.ö. frisk kropp av det alldeles utmärkt på egen hand....även om det kanske kostar några få sjukskrivningsdagar extra.

Redigerat av Cacki: 19-01-2012, 22:13

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Azur
          Inlägg 19-01-2012, 22:55
          Länk hit: #14

Gäster

För några dagar sedan rapporterades de första fallen av totalresistent tuberkulos.

Där har ni nåt som kommer att orsaka problem.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 19-01-2012, 23:12
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Azur @ 19-01-2012, 22:55) *
          För några dagar sedan rapporterades de första fallen av totalresistent tuberkulos.

Där har ni nåt som kommer att orsaka problem.

Att TB är den sjukdom som ökar mest globalt sett är inte så känt i Sverige, vi är än så länge relativt skonade från denna sjukdom här.

Problemet med resistens kommer av mängder med människor som inte fått behandling tillräckligt länge, av ekonomiska skäl ges halva eller bristfälliga doser vilket gör att tuberkelbakterien fått möjlighet att utveckla resistens.

TB skördar mängder med liv varje år och anses på många ställen i världen vara en "skamlig" sjukdom som man hellre försöker tiga ihjäl.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2012, 23:55
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven .

Citera
          Red Top
          Inlägg 20-01-2012, 00:06
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Motti @ 19-01-2012, 23:55) *
          Bara en lite regestrering !det här med läkare utan vapen , när bar Läkare vapen ? de har väl aldrig burit vapen vad jag vet så varför heter det "läkare utan vapen " ? Deras vapen ska va medicinlådan och kirurgkniven .

Som vanligt har du inte läst vad tråden handlar om. Bifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2012, 00:19
          Länk hit: #18

Medlem

Suck!!!! Läs vad det handlar om innan du skriver!

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 20-01-2012, 00:35
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Men vad i hela friden svarar du på? Du har ju inte koll på vad du skriver! Du måste ju läsa mer än rubriken...

Hur läser du tidningen? Bara rubrikerna och hoppar över resten?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 20-01-2012, 01:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Rubriken är ju :Läkare utan vapen eller ?när bar läkare vapen ?va det svårt eller

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 19:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon