CITAT (flaxss @ 17-02-2012, 23:42)

Vilken växtzon har du ?
Problemet med aprikos kan vara att dom blommar tidigt och kan få skador på blommorna men också barkskador av för mycket växlingar under vårvinter-våren, annars finns det ju härdiga sorter och aprikos är inte så jätte ovanligt i södra Sverige.
Bor i Dalarna så är inte direkt södra sverige.
CITAT (Peztis @ 17-02-2012, 22:57)

Oj, spännande med någon som i dag inte vill ha kyl eller frys!
Faktum är att min frys är full men det finns ändå inget i... Konstigt, va!
Vad jag vill säga med det är att när man står där med hela köksbordet fullt med kantareller, äpplena dråsar från trädet... vad i hela friden gör man?
Jo, jag har faktiskt konserverat äppelklyftor och kantareller (var för sig, så klart!) så de står nu i fina burkar i min matkällare. Helt underbart att gå dit ned, jag känner mig rätt rik då. Och så går det faktiskt fortare att skruva upp ett lock än att lägga svampar i blöt eller tina dem. OK, det är ju lite mer pyssel innan men det är det värt.
Idag är det min födelsedag så då åt vi gott kött med en kantarellsås gjord på kantareller jag och min son har plockar i skogen bakom oss. Det är faktisk rikedom, det!
Just ja, hittade en påse med vaxbönor i frysen också. Supergott!
Vilket får mig att tänka på att bönor är ju något att satsa på, det ger stor skörd!
Grattis i efterskott då!

Bönor kommer det bli en hel del, håller bra över vintern och ger stor skörd som du säger (några speciella sorter som är lämpade för sverige?). Jag vill ändå försöka få upp fruktmängden så mycket som går. Vill att frukt skall vara basfödan och inte bönorna om du förstår vad jag menar. Dock bor man ju i ett land som gör det oerhört svårt men en sådan kost hållning. Men de växlande årstiderna gör att jag inte kan tänka mig att bo någon annan stans!