CITAT (KRT @ 02-03-2012, 16:23)

Rent spontant säger jag nej till att förtvätt när man har flytande tvättmedel - OM inte ens tvättmaskin har ett speciellt fack för flytande bredvid det man lägger pulver i.
Nackdelen med att lägga/hälla medlet direkt i maskinen är att man då häller ut outspätt medel rakt på kläder och innan det har hunnit komma så mycket vatten på tvätten att medlet blötts upp så kan det förmodligen ge fläckar. Sedan vet jag inte hur jämt doserat det blir om man häller det direkt på kläderna?
Zeolit vet jag inte vad det är, så det svaret lämnar jag till någon annan

Men jag tänkte på en sak - min maskin har ett alternativ som heter extrasköljning, om man använder det borde man slippa tvättmedelsdamm......
I väntan på att jag får tag i en boll kanske jag kan späda ut tvättmedlet med lite vatten och hälla det i maskinen innan jag lägger i tvätten. Då borde inte risken för fläckar vara så stor.
Vi har alltid knappen extraskölj intryckt eftersom de som sålde tvättmaskinen sa att det behövdes. Jag tycker dock inte den sköljer så himla bra alltid ändå. I sin strävan att göra vattensnåla maskiner har det nog blivit lite väl lite vatten i en del maskiner.
Är det f öv någon som vet om sköljningarna sker i varmt eller kallt vatten? Om det är kallt så förstår jag inte varför inte åtminstone sista sköljningen kunde vara med mer vatten så att verkligen allt tvättmedel och damm sköljs bort.
Här kan ni läsa om varför jag inte vill ha zeoliter i tvättmedlet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=491549
Redigerat av Christa: 02-03-2012, 17:10