Du menar jordart och inte jordmån. jormånen är bidningen av olika skikt med mörka organiska lager, vittring i vita lager och utfällning i rödjordslager som man kan se om man gräver i en skog. Jordarten är vilka storleksfraktioner och minerler jorden består av. Jag letade rätt på min bok från när jag läste markvetenskap.
Det verkar på din beskrivning som en morän. Det är en grusg morän (2-20mm klassas som grus). Frågan är vad de finare partiklarna är. Det går att göra en grov bedömning genom ett rulltest. Kohesionsjordar (mycket ler och silt) går att rulla till en tunn korv. ju finkornigare material, desto tunnare innan det spricker och smular sönder sig. Att jorden har rätt fuktighet när man rullar är viktigt. fukta jorden och bearbeta den i handen tills den inte klibbar, då är det lagoom fuktigt. rulla ut den till en korv. Hur tjock blir den innan den kollapsar? Lerjordar bör gå att rulla till <1mm, siltigare jordar kanske till 4mm. Är det grus- och sanddominerat går det inte att rulla alls. Det kan räcka med 5-10% ler för att den ska sätta prägel på jordarten.
Andra fältmetoder på lufttorkade jordklumpar är: Strykningsprov där man stryker med fingret och ser hur mycket jorklumpen mjölar av sig siltigt mycket, styv lera inte alls. Dra en glasstav med avrundad ände och se hur spåret blir, djupt och mjöligt i siltiga jordar och smalt och grunt i styva leror.
Troligen är det en blandning av både ler, silt, sand och grus, men olika proportioner mellan storlekarna ger väldigt olika egenskaper, fukthållande förmånga, bördighet, bearbetbarhet.
|