CITAT (Huggorm @ 26-03-2012, 00:01)

En fuktigt klimat ger också mer lavar. Man kan kolla på träd som står intill vattenfall där det ständigt är hög luftfuktighet, så får man se hur det är i extremfall. Ibland växer det till och med ormbunkar på sådana träd.
Vissa äppelodlare skrapar bort lavar från träden, jag tror de hävdar att risken för röta är större med sånt på barken. Även där handlar det väll om fukt, att den hålls kvar av lavarna.
Men det där med frisk luft tror jag är en myt. Det finns väll någon sorts skägglav som kräver frisk luft, men andra sorter kan som sagt växa intill motorvägar. Jag har E6:an några kilometer bort, och här finns mängder med olika sorters lavar och mossa på träden.
De enda äppelodlare jag har hört om som skrapar träden är antroposoferna och då är det för att de hävder att träden inte kan andas! båda andning och röta ser jag som varande myter det finns iaf ingen forskning som stödjer det.
Kul att du nämner skägglaven vi har precis avvecklingsbeskuren ett antal Askar i Stockholms skärgård där alla hade skägglav på vissa av träden var det nästan som en 10 cm ryamatta ganska häftigt det gav verkligen känslan av gamla jätter, i samma område kronrensade vi 2 andra askar som inte hade toppats och för sin ålder var i riktigt bra kondition de hade inte skägglav det var bara på de träd som hade toppats för 30-50 år sedan.