Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förvirrande svar från handelsträdgård när..., jag frågade om gödsel.
          Carina
          Inlägg 17-03-2004, 09:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 356

Hej!

Var på handelsträdgården häromdagen och tittade på gödsel till krukväxterna. Frågade om de inte hade Kravmärkta gödselpinnar. Det hade de inte, men jag fick också veta att KRAV-märkt gödsel var inte ett dugg bättre än annan gödsel. Men någon skillnad måste det väl ändå vara protesterade jag huh.gif och fick raskt som svar ett ENDA skillnaden är att de betalar för att få sitt KRAV-märke.
          Inte för att jag är någon expert mad.gif men jag kände hur jag helt plötsligt blev lite släkt med Sverker på Plus tongue.gif och tog raskt tag i en gödselflaska på hyllan (ej KRAV-märkt) och frågade vad denna gödsel innehöll och var den kom ifrån. Det kunde han inte svara på. Tog då tag i en annan flaska...denna var KRAV-märkt. Vad innehöll denna och var kom den ifrån? Fick då till svar att den gödsel jag nu höll i handen var den absolut bästa man kunde köpa! blink.gif Va! Men vad är det som gör denna bättre än andra då? Jo, den inehöll hela 30% mikroorganismer!
          Helt förbryllad lämnade jag butiken utan att ha köpt någon gödsel alls. Ena stunden var inte KRAV-märkt gödsel bättre än någon annan. Nästa var det den bästa man kunde köpa. Någon här som kan hjälpa mig reda ut begreppen?
          Jag vill inte köpa konstgjort framställd gödsel som vid tillverkningen kräver oerhört mycket energi, eller att den ska vara transporterad från andra sidan jordklotet....tex från "guanohyllorna" i sydamerika. Var kan man få reda på var gödseln man köper verkligen kommer ifrån och VAD den är gjord av och vart det kom ifrån? Snälla hjälp mig nån! ohmy.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          sanna
          Inlägg 17-03-2004, 09:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Känner verkligen igen mig i dina känslor och funderingar, Carina!
          Ibland skulle jag vilja ha Sverker i väskan när jag är ute och handlar!
          Vad gäller butikspersonalen är nog sanningen den att de inte alltid vet, men det måste väl VERKA som om de vet...tycker ofta att man får dessa tvärsäkra svar, sedan när man ställer följdfrågor blir det genast mer tveksamt. Är dock övertygad om att KRAV är det bästa och att producenterna inte bara KÖPER sitt KRAV-märke utan väl har lite mer att leva upp till, men vad KRAV egentligen står för i sammanhanget skulle jag också vilja veta mer om... unsure.gif

Jag köper KRAV av det mesta, det finns ju oftast ett sådant alternativ nuförtiden. Jag kanske är en jättelooser som väljer att betala extra, men vad kan jag som vanlig konsument annat göra? Jag arbetar och har småbarn, jag har inte tid att sätta mig in i detaljerna kring varje varas härkomst. Jag hoppas verkligen att KRAV-märket står för något man kan lita på!

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-03-2004, 12:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hallon,

För stt strö lite salt - KRAV är faktiskt så att det är något som man betalar för och så kommer det inspektörer etc. Så många av småproducenterna som itne har råd att kalla sig Krav :-/ det tycker jag är sååååå fel!

Hälsar ingrid

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-03-2004, 12:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Finns egentligen ingen anledning att köpa kravmärkt gödsel eller kravmärkta produkter. Det är naturligtvis dyrare än vanligt naturgödsel, eftersom de betalar för kravmärket. I kravmärkt måste tillverkaren dessutom ange allt innehåll samt andelen tungmetaller.

Egentligen borde Kravföreningen oxå behöva ett kravmärke , för det är tidsödande att hitta på deras sida och dessutom saknas det viktig information om produkter tillverkare samt länk till deras hemsidor.
          (varje fall idag)

ett urklipp från kravs sida som säger allt:

>OM KRAVS REGLER

Vad krävs för att få använda KRAV-märket?
          För att få använda KRAV-märket måste produktionen först anmälas till KRAV. Producenten, butiken, företaget m.fl. betalar en avgift för att få använda KRAV-märket och minst en gång per år kontrollerar KRAV att produktionen sker enligt KRAVs regler. Observera att det i huvudsak är själva produktionssättet och inte produkten i sig som kontrolleras. <

http://www.krav.se/

Så av denna anledning skippar jag allt kravmärkt.

Sen så missade ju Sverker det jag har mässat för i evigheter, att "jorden" består av 90-95% torv

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-03-2004, 13:12
          Länk hit: #5

Medlem

Jamen - jag önskar verkeligen vi kunde få RIKTIGA grejer istället :-(

Hälsar ingrid

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-03-2004, 15:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Angående Plus och jordarna.

Vart hade de hittat den där floristeleven som planterade en Phalaenopsis i något som såg ut som vanlig blomjord som hon sade var bra orkidejord, orkidejord ska väl bestå av stora barkbitar och liknande om phalaenopsis ska överleva?

+Hon rekommenderade att använda nikotin mot sorgmyggor.

Finns det inga faktagranskare som kan områdena de diskuterar hos Plus?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-03-2004, 16:57
          Länk hit: #7

Medlem

Man kanske skulle tipsa Sverkar att ta med plusprogrammet nångång i Pus och så kunde han stå framför en spegel och prata med sig själv! tongue.gif

Håller ni inte med? Håller ni inte med? Håller ni inte med?
          Är det inte så att Plus undanhåller en massa fakta, bara för att ni inte rådfrågar de som kan sin sak? Håller ni inte med? Håller ni inte med?

laugh.gif laugh.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-03-2004, 19:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har aldrig sett PLUSprogrammet men det är bra om de får veta att det finns kunniga tittare som observerar deras fel! Det vet jag känns i redaktionerna. Maila dem och var deras faktagranskare!

Jag har retat upp mig på ett annat program som jag heller inte såg - ett Gröna Rum där man tydligen barkborstade fruktträden. Har aldrig fått så många hundra email om barkborstning som efter det. Jag får bilder på träd som under många år inte haft någon tillväxt alls och som så tydligt behöver jordförbättring, träd som stympbeskurits och som ägarna nu ägnar sin knappa tid åt - genom att putsa barken. Suck!

--------------------

Citera
          Micke
          Inlägg 17-03-2004, 21:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

CITAT (Cilla @ 17-03-2004, 20:04)
          Jag har retat upp mig på ett annat program som jag heller inte såg - ett Gröna Rum där man tydligen barkborstade fruktträden. Har aldrig fått så många hundra email om barkborstning som efter det. Jag får bilder på träd som under många år inte haft någon tillväxt alls och som så tydligt behöver jordförbättring, träd som stympbeskurits och som ägarna nu ägnar sin knappa tid åt - genom att putsa barken. Suck!

Tydligen visade de beskärning av samma träd i kvällens Gröna rum, vad tyckte du om den (beskärningen alltså) Cilla?

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Micke
          Inlägg 17-03-2004, 21:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

CITAT (Carina @ 17-03-2004, 10:06)
          Tog då tag i en annan flaska...denna var KRAV-märkt. Vad innehöll denna och var kom den ifrån? Fick då till svar att den gödsel jag nu höll i handen var den absolut bästa man kunde köpa! blink.gif Va! Men vad är det som gör denna bättre än andra då? Jo, den inehöll hela 30% mikroorganismer!

Är det förresten inte den sorten som är tillverkad av rester från pappersindustrin? De har ju i så fall - åtminstone här i Finland - ett riktigt skojigt knep: exakt samma smörja säljs också för att sätta fart på komposten (i samma förpackning, men med annan etikett) - men billigare än "gödselvarianten"! Fast det kanske inte är tillverkarnas fel, det kan ju lika gärna bero på handelsmännen (typ Bauhaus)...

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-03-2004, 21:42
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Cilla @ 17-03-2004, 19:04)

Du kan väl inte reta upp dig på ett program du inte sett?
          Jag tyckte dom såg fina och hälsosamma ut, ska nog barkborsta mina med.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-03-2004, 00:12
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Micke - jag såg inte programmet om beskärning, men när det varit något om trädbeskärning eller trädvård på TV märker man det i mailfloden efteråt.
          Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-03-2004, 00:41
          Länk hit: #13

Medlem

Konstig liknelse, wacko.gif
          Nu har du spårat ur igen! wink.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Berith
          Inlägg 18-03-2004, 06:52
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Här kan ni läsa om hur och varför Pål Borg borstade träden, hur han behandlade dom för att ge dom ett fortsatt liv. Han borstade alltså inte bort barken för att träden skulle stå där sen helt nakna! Synd Cilla att du missade programmen, dom handlade ju om ditt arbetsområde.

Trädbehandling

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2004, 09:09
          Länk hit: #15

Medlem

Näe - racka inte ner på Pål Borgs behandling, det var mkt mkt smart och fler borde göra som honom!

Hälsar Ingrid

Citera
          Unn
          Inlägg 18-03-2004, 09:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Tycker också att det var synd att du inte såg programmet Cilla. Hade varit intressant att höra vad du tyckte om beskärningen av trädet.
          Vad tyckte ni som såg? Jag kan ju absolut inget om fruktträdsbeskärning, men tyckte för min del att den såg himla hårdhänt ut...skulle inte vilja att mitt gamla äppelträd råkade ut för något sånt sad.gif .

Citera
          Berith
          Inlägg 18-03-2004, 09:24
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag tror att äppelträden måste gå igenom den "hårdhänta" behandlingen för att alls kunna finnas kvar som producerande fruktträd. Och jag är säker på att han (Pål Berg) vet vad han sysslar med. Visst sa han väl att han och Lars Krantz gav fortsatt liv till träden i Rosendals trädgård?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          undrar
          Inlägg 18-03-2004, 09:41
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 00:12)
          Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.

Lös bark o mossa är en utmärkt grogrund för parasiter. När man borstar träd så tar bort detta från trädet.
          När man klappar hus sker inget alls. Märklig jämförelse. För övrigt skulle huset må bättre om den lösa färgen tas bort.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-03-2004, 12:43
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Borsta träden tycker nog jag också är onödigt men där finns det olika filosofier. Barken och mossan/lavar kan också innehålla en massa nyttodjur.

I programmet kapade han ganska hårt i äppelträden jag hade nog gjort föryngringen över flera år men i en fruktodling har man kanske mer bråttom och han sade ju också att han förväntade sig en hel massa vattenskott som man får när man beskär så hårt som han gjorde + han sade att det just inte skulle bli så mycket frukt i början. Så han talade ju om en del av det negativa som händer när man klipper hårt.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Virgo
          Inlägg 18-03-2004, 13:09
          Länk hit: #20

Medlem

Jag tycker att Pål Berg gav bra information:
          Ta bort en massa vattenskott senare som bildas på grund av den hårda beskärningen, dålig fruktsättning samt att trädet lever o ger frukt i minst 20 år till.

Sån information är bättre än somliga "arboristers" svammlande om saker som de kanske har dålig eller knapphändig kunskap om.

Och sedan :
          Jag har inte sett nån mailflod efter gårdagens program sad.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 13:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon