Tack för råd och idéer! Ja, det var du Ingrids, som tipsade, jag hade glömt ditt namn! Jag vill inte ha in leca i jorden för de är konstgjora, fula och hör inte hemma där. De kommer alltid upp till ytan och syns, jag gillar dem bara inte.
Jag tänkte borra hål, kanske 10mm, i sidan på tunnan med nån dm mellanrum och kanske 5cm ovanför botten, bara så att överskottsvatten kan rinna ut och inte dränka växten. Jag har också tänkt på "plastskräp" som jag sopsorterar, typ plastformar från vindruvor och tomater. Då kan jag lägga stora bitar som är lätt att plocka ut när jag tömmer krukan på hösten, jag använder bara jorden en sässong i kruka, sen hamnar jorden i rabatterna. Kanske de där blåa champinjonkorgarna från mataffären?
Jag har plötsligt fått det lite tightare i min ekonomi också, så jag vill gärna undvika att köpa saker... "Krukorna" blir plasttunnor som jag redan har hemma. Tallkottar har jag lite svårt att hitta i rätt mängd, men vad tror ni om att bottna krukorna med vanlig torvmull? Annars så har jag både sly och en kompostkvarn, så jag kan valsa ned grenar att ha i botten.
Roligt att så många har kommit med tips, berätta mer. Kanske får jag prova olika i sommar och utvärdera i höst?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|