CITAT (Orchardess @ 24-04-2012, 12:47)

Jag vet inte vad jag ska göra.
Har alltid velat odla grönsaker själv och fick nyligen rabbatt på frön(är en fattig människa) och tänkte därför, varför inte?
Så nu har jag lyckats driva upp några små plantor av pumpa, purjolök, isbergssallad och blomkål. Jag hade också tänk försöka mig på bönor, grönkål, morötter, spenat och gurka.
Jap, plats behöver du fråga och leta efter... tjata dig hos någon kompis.
Isberg kan ge dig blad även på fönsterbredan men får lätt bladlöss där, blomkål fungerar i hink, men jag vet inte om den klarar inomhus. En planta / hink får du tänka i så fall.
Hur stor är du pumpa nu?
Jag bor i Östergötland och har inte ens satt någon pumpa en, först om en vecka så.
De klarar inte av en endaste frostknäpp, så du får kanske plantera en ny pumpafrö, uppe hos dig kanske är det utplanteringsdax först närmare midsommar än 1.juni. och pumpan växer våldsamt och gillar mycket näring. Grönkål är tacksam växt att odla enligt mig, spenat kan du förodla för att få en tidig spenat. men den och moroten kan vara snart dax att så ute, bara du inte ha jättefrostläge på gång i närmaste två veckorna... Gurkan och bönor gillar också värme så vänta med den.
Tänk på rejäla stöd frö bönor redan när du planterar. Det är klokast att ha stödet på plats direkt.
Men först hitta utrymme!