Orchardess
Jag vet inte vad jag ska göra.

Har alltid velat odla grönsaker själv och fick nyligen rabbatt på frön(är en fattig människa) och tänkte därför, varför inte?
Så nu har jag lyckats driva upp några små plantor av pumpa, purjolök, isbergssallad och blomkål. Jag hade också tänk försöka mig på bönor, grönkål, morötter, spenat och gurka.

Men här slutar den goda lyckan.
Jag bor i en liten lägenhet i Umeå med få möjligheter får utsättning av plantorna och jag kan för närvarande inte odla på balkongen eftersom jag har tre katter som gärna äter gröna blad och växter varshelst de kommer åt dom. Och jag har inte råd att köpa vad jag antar skulle vara nödvändigt för att avskilja plantorna från katterna som kan ta sig in i princip vart som helst. Jag får knappt ha mina fönsterblommor (hibiskus) i fred.

Så nu står jag här med en massa småttingar och fasar över att de ska behöva dö för att jag inte vet vad jag ska göra.

Är det någon som har några tips till mig? Vad som helst.
Tack på förhand.
Rigoletto
Hej!

Hur bor du? Om du bor i lägenhet kanske det finns rabatter/land eller något litet område på gården/framför huset du kan använda till dina grönsaker? Hör med styrelsen/hyresvärden!

Annars tycker jag att du ska skaffa en odlingslott! Finns det några områden nära dig?

Bor dina föräldrar i hus? Använd deras trädgård! Vänner eller bekanta med trädgård där du kan få ett litet område att odla på?

Ann

Edit: just det, du bodde i lägenhet, ja. :-)
Peztis
Katter behöver grönt gräs för att klara av håret de slickar i sig. Prova att så lite gräs eller gräv upp en tuva någonstans ute och plantera i en kruka. Om de har tillgång till detta så låter de förhoppningsvis dina andra växter vara ifred. Men å andra sidan är det katter vi pratar om och de är ju som bekant rätt egensinniga. Men det är i alla fall värt att prova.

Du har inte möjlighet att hänga krukorna/lådorna på räcket så att det blir blir svårare för dem att komma åt det du vill ha ifred?

Om det finns något grönområde i närheten kanske du kan gå dit och idka skogsvård genom att skära av de tunna slanorna som brukar komma upp överallt? Av dessa kan du kanske sedan binda ihop ett litet kattskydd?
katah
CITAT (Orchardess @ 24-04-2012, 12:47) *
Jag vet inte vad jag ska göra.

Har alltid velat odla grönsaker själv och fick nyligen rabbatt på frön(är en fattig människa) och tänkte därför, varför inte?
Så nu har jag lyckats driva upp några små plantor av pumpa, purjolök, isbergssallad och blomkål. Jag hade också tänk försöka mig på bönor, grönkål, morötter, spenat och gurka.

Jap, plats behöver du fråga och leta efter... tjata dig hos någon kompis.

Isberg kan ge dig blad även på fönsterbredan men får lätt bladlöss där, blomkål fungerar i hink, men jag vet inte om den klarar inomhus. En planta / hink får du tänka i så fall.
Hur stor är du pumpa nu?
Jag bor i Östergötland och har inte ens satt någon pumpa en, först om en vecka så.
De klarar inte av en endaste frostknäpp, så du får kanske plantera en ny pumpafrö, uppe hos dig kanske är det utplanteringsdax först närmare midsommar än 1.juni. och pumpan växer våldsamt och gillar mycket näring. Grönkål är tacksam växt att odla enligt mig, spenat kan du förodla för att få en tidig spenat. men den och moroten kan vara snart dax att så ute, bara du inte ha jättefrostläge på gång i närmaste två veckorna... Gurkan och bönor gillar också värme så vänta med den.
Tänk på rejäla stöd frö bönor redan när du planterar. Det är klokast att ha stödet på plats direkt.

Men först hitta utrymme! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon