CITAT (Tapio @ 30-04-2012, 13:41)

Halaj!
Kan nån förklara det här med paniken?
Kollat på wikipedia, men där stod inget.
Mask alltså. Då tänker jag mig att det smittar via avföringen.
Men på vilket sätt kommer bär in i bilden?
Det kan väl inte vara så jäkla dumt att folk inte skulle våga plocka bär för sannolikheten att en smittad räv skulle hiva ut arschlet och lägga en klutt på just det bäret som en människa plockar?
//T
Folk blir smittade i dom länder där dvärgbandmasken finns. Hur stor risken är med att äta bär är det ingen som vet säkert eftersom det tar 5-10 år innan man får symptom. Det otäcka är att man antingen måste äta maskmedel livet ut eller transplantera in en ny lever när det gått så långt att man får symptom.
En kvinna berättade i Radiopsykologen att de varit i alperna med barnen för några år sedan och att där fanns skyltar som uppmanade människor att inte äta bär eller ens ta i en blomma. När nu parasiten hittats i Sverige hade hennes son blivit så rädd att han inte längre vågade leka i skogen.
Det vore verkligen bra om vi kunde få ordentlig information av myndigheterna i Sverige men när jag mejlat frågor så blir jag bara runtskickad mellan Jordbruksverket, Socialstyrelsen, Smittskyddsenheten, Statens vererinärmedicinska anstalt och länsstyrelsen. Ingen verkar ha någon samlad kunskap och över huvud taget väldigt lite kunskap.
I dokumentet som är underlag för att man kan äta bär står det att risken sannolikt är större att man skall smittas av sina egna stövlar när man gått i skogen och kanske trampat i en rävskit än om man äter bär. Några direktiv om hur man skall hantera dessa stövlar har vi dock inte fått.
Jag undrar också vad som händer om en snigel kryper på smittad avföring och sedan på min sallad.