Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Prioriteringar i livet, Varför gör människor så här?
          Christa
          Inlägg 10-05-2012, 10:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag hörde på nyheterna häromdagen att endast en liten andel av dom som gjort en ballongsprängning för att vidga hjärtats kranskärl följer läkarens råd om mat och och motion.

Vad beror det på? Varför prioriterar människor ner sin egen hälsa?

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 10-05-2012, 10:31
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ungefär samma som det de rapporterades om förra veckan, folk som en gång fått hudcancer fortsätter sola. Jag tror helt enkelt folk har för stor tillit till sjukvården, de litar på att allt går att fixa så de behöver inte lägga om sin destruktiva livsstil

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-05-2012, 10:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja varför gör inte folk som andra säger? Fråga dom!
          Gör du som doktorn säger eller gör du på ditt eget sätt?
          Det finns folk som tror mer på hokuspokus än på farbror doktorn.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 10-05-2012, 10:55
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-05-2012, 11:44) *
          Ja varför gör inte folk som andra säger? Fråga dom!
          Gör du som doktorn säger eller gör du på ditt eget sätt?
          Det finns folk som tror mer på hokuspokus än på farbror doktorn.

När det gäller motion så handlar det väl i första hand om att man gör det över huvud taget. När det gäller mat finns det ju olika sätt om det nu är det du menar.

Vad jag förstod det så gör majoriteten inget alls utan lever som de gjorde tidigare.

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-05-2012, 10:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Det ligger nog mycket i det ni säger, både Stintan och Huggorm. Det finns alltid en massa konstiga orsaker till att inte ta till sej forskningsrön....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-05-2012, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem

Finns många som inte kan motionera.
          Kan ju också vara så att känner man sig inte sjuk/dålig så är det svårt att motivera sig själv till att ändra sin livsstil. Man orkar inte bry sig kanske. Det är nog inte så enkelt som det låter.

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 10-05-2012, 11:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Jag tror mycket på lättja och att allt löser sig ändå.
          Finns ju massor av saker man borde göra men inte orkar.
          Sallad/frukt varje dag. Tandtråd etc...

Citera
          Christa
          Inlägg 10-05-2012, 11:28
          Länk hit: #8

Medlem

Om jag skall tro något så är det nog att människor har en slags inneboende optimism som gör att dom tror att inget skall hända.

Samma som när människor tar risker i trafiken.

Sedan undrar jag också om det trots allt kan vara kunskapsbrist men jag vet inte.

Citera
          Rosrup
          Inlägg 10-05-2012, 11:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

Är man lagad och dopad är det bara att köra vidare cool.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-05-2012, 12:40
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Kan bara tala för mig själv men skulle jag bli tvungen att operera mig för te.x cancer, fetma, hjärtproblem mm så skulle i alla fall jag, efter att ha fått en andra chans, förändra min livsstil och ta till mig vad doktorn rekommenderade.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-05-2012, 12:56
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Christa @ 10-05-2012, 12:28) *
          Om jag skall tro något så är det nog att människor har en slags inneboende optimism som gör att dom tror att inget skall hända.

Samma som när människor tar risker i trafiken.

Sedan undrar jag också om det trots allt kan vara kunskapsbrist men jag vet inte.

Tror egentligen inte att man kan skylla på det. Drabbas man av något allvarligt blir man väl automatiskt extra intresserad av vilka faktorer som spelat in och vad som kommer att påverka hälsan i fortsättningen. Det finns hur mycket information att tillgå som helst, inte minst på nätet.
          De som "bara" ligger i riskzonen kan nog däremot drabbas av den där inneboende optimismen du nämnde.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-05-2012, 13:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Folk vet hur de ska göra inte minst om man t ex gjort en operation då får man ju råd efteråt , kanske t o m gå till en dietist.

Jag tror att det är svårt att ändra vanor , om man levt på ett sätt i 30 - 40 år , kanske ännu längre , så är det inte så lätt att ändra sig.

Är det inte så att man börjar bra men så småningom faller man alltmer tillbaka i gamla vanor ?

Om man vant sig vid att sätta sig framför TV:n framåt kvällen så är det inte så lockande att ge sig ut på en promenad.

Men jag håller med , en del uppför sig helknäppt. Vet en kvinna som fick nytt hjärta och nya lungor. Hon hade rökt hela sitt liv , gick t o m upp på nätterna och rökte , och motionerade aldrig. Hon var definitivt inte överviktig , konstigt nog , men hade en urusel kondition.

Tror ni hon slutade röka efter operationen ? Inte då , så ett kort tag efter den så dog hon.

Hon har två döttrar varav den ena , nu drygt 50 år gammal , lever exakt som sin mamma och hon är dessutom överviktig. Inte ens att förlora sin mamma i förtid kan få henne att ändra sina vanor , så vanor sitter hårt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Christa
          Inlägg 10-05-2012, 14:27
          Länk hit: #13

Medlem

Frågan är om det skulle gå lättare om människor i samma situation slog sig ihop i en grupp och t ex promenerade tillsammans.

När jag bodde ensam så hände det att jag blev sittande i telefonen istället för att gå ut och gå trots att jag gillar att promenera.

Dom ordnar ju så kallade självhjälpsgrupper när det gäller allt möjligt så om man genom vårdcentralen skulle kunna komma i kontakt med andra som behövde komma igång så kanske det vore en väg för dom som redan fått hälsoproblem.

För egen del ville jag gärna spela badminton men då måste man först hitta någon att spela med och sedan behöver båda vara med i en klubb för att få vettiga tider och jag lyckades inte hitta någon som ville spela regelbundet.

Men trådstarten var egentligen för att jag försöker förstå hur människor tänker kring detta. Dom har ju börjat skriva ut motion på recept men långt ifrån alla läkare tillämpar det men det kanske ger mer tyngd än bara allmän rådgivning. Många får i och för sig inte ens råd och frågan gäller ju inte bara dom som gjort ballongsprängning även om den aktuella undersökningen gällde just det.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-05-2012, 14:39
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa du har ju aldrig haft förtrående för läkarkåren eller vårdcentralen.....

Vad skall dom göra som int ekan motionera? Det finns många som gärna skulle vilja göra det men inte kan. Skall man ge upp dom? Skall man då t.o.m. ympa i dom dåligt samvete? Räcker det int eatt dom mår dåligt?

Mat? Visst spelar mat en stor roll men jag ville äta enligt dina principer

Visst finns det människor som slarvar med sin hälsa men jag tror att dom är i minderhet.

Elisabeth

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-05-2012, 15:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Sedan måste väl många ändra sin livsstil för att överhuvud taget få bli opererade för sin åkomma. Innan en operation kan göras alltså.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-05-2012, 15:09
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Christa , att slå sig ihop i grupper finns redan inom vården. De som t ex haft en hjärtinfarkt träffas efteråt för att motionera , prata om livstil ( bl a diet ) , får gå och prata med kurator mm .

Själv har jag fått gå på mycket sjukgymnastik under lång tid och där fanns det fullt med folk som gått igenom än det ena än det andra när det gäller sjukdom/skador.

Det finns de som inte dyker upp ens till det , de som inte tror på vården och att de skulle behöva hjälp därifrån. " Jag tränar väl genom att hålla på hemma med dagliga sysslor så jag sk-ter i att åka till sjukgymnastiken , dessutom kostar det " den attityden har en del , främst äldre män har jag märkt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-05-2012, 15:13
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (gnon49 @ 10-05-2012, 16:01) *
          Sedan måste väl många ändra sin livsstil för att överhuvud taget få bli opererade för sin åkomma. Innan en operation kan göras alltså.

Ja, jag vet att tongångarna mer och mer lutar åt det hållet i alla fall...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Christa
          Inlägg 10-05-2012, 15:54
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 10-05-2012, 16:09) *
          Christa , att slå sig ihop i grupper finns redan inom vården. De som t ex haft en hjärtinfarkt träffas efteråt för att motionera , prata om livstil ( bl a diet ) , får gå och prata med kurator mm .

Själv har jag fått gå på mycket sjukgymnastik under lång tid och där fanns det fullt med folk som gått igenom än det ena än det andra när det gäller sjukdom/skador.

Det finns de som inte dyker upp ens till det , de som inte tror på vården och att de skulle behöva hjälp därifrån. " Jag tränar väl genom att hålla på hemma med dagliga sysslor så jag sk-ter i att åka till sjukgymnastiken , dessutom kostar det " den attityden har en del , främst äldre män har jag märkt.

Det är nog rätt olika på olika vårdcentraler. När det gäller råd kan det ju även skilja beroende på vilken läkare man går till på samma vårdcentral. Här i trakten vet jag flera som inte fått några råd alls.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-05-2012, 15:39) *
          Christa du har ju aldrig haft förtrående för läkarkåren eller vårdcentralen.....

Vad skall dom göra som int ekan motionera? Det finns många som gärna skulle vilja göra det men inte kan. Skall man ge upp dom? Skall man då t.o.m. ympa i dom dåligt samvete? Räcker det int eatt dom mår dåligt?

Mat? Visst spelar mat en stor roll men jag ville äta enligt dina principer

Visst finns det människor som slarvar med sin hälsa men jag tror att dom är i minderhet.

Elisabeth

Huvudfrågan var varför dom som kan ofta väljer att inte förändra något.

"I en studie som Hjärt- lungsjukas riksförbund gjort deltog drygt 1 000 personer som genomgått ballongvidgning. Vid det första återbesöket uppgav majoriteten att de inte ändrat sina levnadsvanor."
          Hela texten finns bl a här: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Nyheter...r-hjartinfarkt/

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-05-2012, 16:11
          Länk hit: #19

Medlem

Man får nog fråga de berörda för att få ett svar på din fråga Christa. Lite konstigt om inte den frågan ställdes när de gjorde undersökningen.

För andra blir ju svaren bara hypotetiska men jag tror att många tycker att det är jättetråkigt att motionera och då i synnerhet att promenera.

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 10-05-2012, 17:45
          Länk hit: #20

Gäster

Kastas det inte lite sten i glashus här?
          Hur många av er tränar i en timme eller mer två till tre gånger i veckan, äter bara nyttig mat, röker inte, dricker inte, och undviker att vistas i sol?

Det är lika nyttigt för er som det är för de som tidigare varit sjuka.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 04:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon