CITAT (mamamaggan @ 10-05-2012, 16:09)

Christa , att slå sig ihop i grupper finns redan inom vården. De som t ex haft en hjärtinfarkt träffas efteråt för att motionera , prata om livstil ( bl a diet ) , får gå och prata med kurator mm .
Själv har jag fått gå på mycket sjukgymnastik under lång tid och där fanns det fullt med folk som gått igenom än det ena än det andra när det gäller sjukdom/skador.
Det finns de som inte dyker upp ens till det , de som inte tror på vården och att de skulle behöva hjälp därifrån. " Jag tränar väl genom att hålla på hemma med dagliga sysslor så jag sk-ter i att åka till sjukgymnastiken , dessutom kostar det " den attityden har en del , främst äldre män har jag märkt.
Det är nog rätt olika på olika vårdcentraler. När det gäller råd kan det ju även skilja beroende på vilken läkare man går till på samma vårdcentral. Här i trakten vet jag flera som inte fått några råd alls.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-05-2012, 15:39)

Christa du har ju aldrig haft förtrående för läkarkåren eller vårdcentralen.....
Vad skall dom göra som int ekan motionera? Det finns många som gärna skulle vilja göra det men inte kan. Skall man ge upp dom? Skall man då t.o.m. ympa i dom dåligt samvete? Räcker det int eatt dom mår dåligt?
Mat? Visst spelar mat en stor roll men jag ville äta enligt dina principer
Visst finns det människor som slarvar med sin hälsa men jag tror att dom är i minderhet.
Elisabeth
Huvudfrågan var varför dom som kan ofta väljer att inte förändra något.
"I en studie som Hjärt- lungsjukas riksförbund gjort deltog drygt 1 000 personer som genomgått ballongvidgning. Vid det första återbesöket uppgav
majoriteten att de inte ändrat sina levnadsvanor."
Hela texten finns bl a här:
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Nyheter...r-hjartinfarkt/