Jag måste nog ändå rekommendera lavendel. Den är väldigt tålig och håller sig fin även om det blåser halv storm. Även rosor är tåliga i blåst och håller sig bara friskare där det är bra luftväxling. Jag har haft både lavendel och rosor mot balkongräcket på min utsatta balkong i västerläge under flera år. Vanliga ica-rosor är bra säsongsblommor som växer och blir stora och frodiga om man sätter dem i en rejäl kruka och ger näring.
När det gäller hur växter klarar vintrarna så är det chansningar vare sig man har sin trädgård på marken eller på balkongen. De senaste kalla vintrarna har gått hårt åt många trädgårdar och jag tror att man får räkna med att allt inte klarar sig varje år. Min kinkiga och "svåra" Eden Rose klarade tex förra vargavintern och blommade fantastiskt på balkongen hela förra sommaren, för att sedan dö i vårsolen efter den här ganska milda vintern. Så kan det vara.
Om du vill ha lite större växter så verkar dvärgsyrenen klara det mesta. Min är tre år tror jag och den bara växer och växer och blommar med doftande blommor två gånger varje säsong.
Mot din norrvägg kan du ha alpklematis ifall du gillar att tampas med växtglada växter som tål allt och tycker om att rymma ut från balkongen på det mest vilda sätt...

De blommar dessutom med vackra blommor i skiftet maj/juni och med en något mindre blomning i augusti.
Lycka till och våga experimentera. Det är kul!