CITAT (*Stintan* @ 08-06-2012, 09:03)

Tycker det är märkligt att bara några drabbas medan andra inte märker någonting av detta.
Har själv inte märkt något på Odla; kör Windows 7 64 bit + Microsoft Security Essentials, och OSX 10.7 utan antivirus.
Generellt svammel nedan:
Delvis kan nog några "antivirus" vara övernitiska, men delvis kan det bero på operativsystemen man kör. Jag har varit med om bekanta som fått både brandväggar och antivirus avstängda av nerladdade trojaner (typ, inkluderat med vissa pokersiters programvara eller piratkopior) så de har trott de varit skyddade, men icke.
Främst gäller detta äldre operativsystem, som Windows XP (kör någon Windows Me eller 98 fortfarande?), har faktiskt inte sett så mycket problem hos folk som kör Vista eller Windows 7. Vista har fått mycket skit, men är säkerhetsmässigt ett steg framåt. Med senaste Servicepacken tycker jag Vista är rätt ok. Har man en Vistainstallation man är nöjd med finns få skäl att uppgradera till Windows 7. I vissa fall kan Vista dessutom stödja äldre hårdvara bättre - främst för laptops verkar det, så har man Vista på laptopen kanske Windows 7 inte är någon bra idé om man inte först kollat att tillverkarna stödjer Windows 7 på ens modell.
Många äldre (ickelagliga) XP-installationer har dessutom uppdateringarna avstängda - detta för att systemet inte ska börja klaga på att det är piratkopierat. Vansinne såklart. Bäst är att acceptera uppdateringar, acceptera påpekanden om piratkopiering, men ändå få vissa säkerhetuppdateringar (som jag tror man får även som piratkopierare, dock får man ej andra uppdateringar).
Hos bekanta som är Mac-ägare har jag inte heller märkt problem, även om gamla system som Leopard (10.5) sedan förra året i princip inte säkerhetsuppdateras - förutom nu i maj när Apple sent omsider beslöt att även Leopardägare behövde en patch mot Flashbacktrojanen och ev. liknande trojaner.
Man kan köra även gamla system som XP relativt säkert. Först och främst ska man INTE vara inloggad som Administratör, utan skapa ett normalt användarkonto, och sedan ska man se till att hålla webläsarna uppdaterade - för XP innebär det främst att använda Firefox, Chrome eller exv Opera eftersom Internet Explorer för XP inte har fullt stöd från Microsoft längre. Som antivirusprogram duger det mesta, tankar man inte skumma piratkopior eller installerar program från skumma siter (typ, spelsiter, etc) har jag nästan svårt att se hur man ska råka illa ut.
Vista och Windows 7 är markant säkrare, speciellt 64-bitversionen, men även där är det bra att undvika Administratörskonto. På en släktings dator var det dock lite bökigt att sätta upp ett vettigt normal-konto då datorleverantören, Toshiba, försämrat säkerhetsinställningarna för User Account Control (UAC) i Windows. Korrekt (i mitt fall) uppsatt blir det som på Apple, att man måste ange lösenord till ett Administratörskonto för att kunna installera program på datorn (inte bara klicka UAC). Bra om man har släktingar som inte är så intresserade av datorer, bara att låta dem INTE ha lösenordet och så kan de inte installera program utan vidare...
För Mac behöver man inte göra lika mycket, men man ska vara medveten om att opatchade intelsystem är sårbara för Flashback-trojanen och att man då kan smittas av trojaner bara genom att gå in på fel Wordpress-blog, exempelvis. Snow Leopard och Lion fick, efter ett tag, patchar, men länge såg det ut som att Leopard, som Apple inte längre släpper säkerhetsuppdateringar till, inte skulle få någon patch - vilket till viss del hade gjort Leopard-macar olämpliga för internet, men till slut kom det alltså en patch även till Leopard. Vi får se hur Apple gör i sommar, baserat på tidigare historia kommer de vid släppet av Mountain Lion att avsluta supporten för Snow Leopard (om så är fallet bör man uppgradera till minst Lion).
Även OSX kan såklart drabbas av trojaner. Om Sixten Spion lägger upp en piratkopia på Piratebay och i installern inkluderar sitt eget hackarprogram så kan du som användare givetvis råka illa ut eftersom du anger ditt adminlösenord vid installationen. Andelen infekterade piratkopior har varit lägre på OSX, men varje gång man installerar ett program och anger sitt adminlösen så ger man ju väldigt stora rättigheter till programmet man installerar. Som default kör även OSX med adminkonto, men där ska det tydligen inte vara lika farligt som under Windows, sägs det.
För övrigt använder jag själv optisk media (DVD, Bluray) för backup av filmer och foton - det finns inget som säger att om ens system blir infekterat så klarar sig USB-backupen man då och då kopplar in - den kan också förstöras.
Redigerat av Pirum: 08-06-2012, 10:03