CITAT (Bassam @ 10-06-2012, 02:52)

1Du gödslar marken på gödsling som innehåller stor mängd fosfor för att fosfor stärka växter kroppen så insekter oh sjukdomar kan inte skada växter.
2 Bekämpa bra insekter för att insekter öppnar vägg till bakterier och virus.
3 klippa bort skadad delar och bränna dem.
4 Men om stora grenar skadad,du måst Skrapa och desinficera det drabbade området.
5 Du kan spreja skadad växten på bakterier-kämpar ämnen tre gånger efter blomning.
TACK för svar!
1. Jag älskar trädgården men är dock novis på många sätt. Bra gödsel vad ska jag använda. Jag har hönsgödsel hemma funkar det?
2. Bekämpa insekterna som förpestar trädgården är himla svårt. Nematoder är dyrt och känns meningslöst när grannarna inte bekämpar. Jag dammsög hela gräsmattorna och plantorna med grovdammsugaren förra året ;-) kom inte på något bättre, men jag måste ju ha stoppat några från att krypa ner och lägga ägg tänker jag...
3. Jag började klippa av de skadade grenarna igår. Jag tvättade av sekatören efter varje buske. Packar ner skräpet i plastsäckar och ska köra iväg. viss buskar kommer bli nästan helt kala. Kan de klara sig ändå?
4. Skrapa och decinficera? Hur gör man då?
5. Vad ska jag spraya med för bakteriebekämpare? Vad kan man inhandla?
Jag står redo med sekatören... fast idag regnar det så jag får avakta lite även om det kliar i fingrarna att få fortsätta. Jag läste någonstans att jag helst ska klippa i juli, men med tre små barn runt benen måste jag nog ta chansen till trädgårdsarbete när det uppstår ledig tid. Jag hinner bara med korta stunder i taget.