Hej Bjarka 93,
Jag frågade om sort för att lära mig och samla ytterligare ett exempel på när (kanske, i ditt fall) Monilia laxa och M. fructigena drabbar samma träd.
Fruktmögel, alltså den svamp som skapar vackra runda prickmönster på äpplena (och som förstör frukten) är mycket sortberoende. Med vissa plommon- och äppelsorter är det lika tillhörande som annat kring sorten. Träden har det, bara mer eller mindre. Och man minskar det genom att ta bort angripna frukter och itne låta svarta fruktmumier sitta kvar över vintern. Svampen är smart - den skadar mekanismen som får trädet att släppa äpplet till marken. Svampen sprids mycket lättare om den får sitta kvar på frukten i äpplet. Fantastiska värld! :-)
Med blom- och grentorka har jag större kunskap på körsbär än äpple. Den är vanlig på vissa surkörsbärssorter och den skapar så småningom det är japanska utseendet hos träden, med kala grenar och en plym av blad bara i topparna (det är fjolårsknopparna som drabbas). Vuxna körsbär kan leva länge med den, och om man accepterar mindre bärsättning kan man ta fördelarna med ett glesare, mer ljusgenomsläppligt träd som inte växer så mycket...
Även på äpple är den sortbenägen, dvs vissa sorter är mer känsliga. Det är nog ingenting man gör som leder in det vad jag vet, svampsporer finns som kerstinb skriver överallt.
Däremot undrar jag om blom- och grentorkan oftare drabbar samma sorter som drabbas av fruktmögel. Och om det sker med samma invidider, dvs om du har mycket fruktmögel i dina frukter. Har du svarta, skrumpnande frukter som sitter kvar trädet elelr minns du sådana från i vintras?
Därav frågan om sort!
CITAT (Bjarka93 @ 08-07-2012, 20:15)

Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...
Detta låter som en alg som är vanlig på äppelträd. Ingen fara alls. Mycket vacker när den vissa perioder blir illröd, särskilt i regn.
CITAT (Bjarka93 @ 08-07-2012, 20:15)

Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...
Detta låter som en alg som är vanlig på äppelträd. Ingen fara alls. Mycket vacker när den vissa perioder blir illröd, särskilt i regn!
Bara att njuta av artrikendomen i din trädgård...