CITAT (Katarina Odla.nu @ 30-08-2012, 18:50)

Hej!
Du som är nybörjare i trädgården, vilka frågor ställer du dig och vilka är dina behov i början?
Alla ni som redan har erfarenhet, vad tror ni man vill veta när man först blir med trädgård?
undrar Katarina på redaktionen
Jag är ju själv ganska mycket av en nybörjare så jag kan bara ge "expertråd" från en nybörjares synvinkel:
- hur göra med befinlig växtlighet (i det fall det finns gamla bärbuskar, fruktträd och perenner. Vad är värt att kika efter som är värdefulla kulturväxter och som man kanske kan ta frön av alt. flytta, vad kan rensas bort, hur kan man få igång gammal bär-frukt-växtlighet)
- jordarter: grus/sand till lera
- "fiender" i trädgården: bladlöss, jordloppor, sniglar osv osv.
- "vänner" i trädgården: insekter, fjärilar osv som kan hjälpa oss på traven
- biologisk mångfald: nyttan av en rik trädgård i ett större perspektiv (man gynnar många insekter om man t ex inte besprutar)
- perenner vs. annueller: hur ska man tänka med planering? hur får man en perennrabatt som blommar hela sommaren? när är bäst att plantera vs. fröså generellt
- specifika arter/sorter: vilka är "säkra kort", vilka är kulturhistoriskt värdefulla osv osv.
Eftersom jag är miljövetare så tycker jag att nyttan av trädgårdar borde lyftas fram mer!