|
Vitlökstråden säsongen 12/13 - A Sense Of Garlic |
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
31-08-2012, 19:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
Tjusigt, ska avsluta tråden 11/12 först bara. Först och främst, läs de andra trådarna. Där står allt du behöver veta för att lyckas. Orkar du inte det så A. Skaffa utsädesvitlök. Stora klyftor från stora lökar ger störst resultat. B. Förbered jorden väl och gödsla väl. Tänk på växtföljd, -5 år el mer mellan all allium är att rekommendera. C. Sätt i rätt tid, dvs ej för tidigt. I zon 0-1, där jag odlar är okt/nov-december bra tid för höstsådd. Du D. Skydda sådd med nät så att katter el andra djur sprätter upp klyftor. E. Kväve (N)-gödsla på våren när lökar tittat upp 5-10 cm. F. Ogräsrensa, vitlök gillar ej konkurrens. G. Skörda i rätt tid. När blasten vissnat 1/4-3/4 är det dax. Borsta, ev tvätta av jord och torka lökarna luftigt skyddat från väta. H. Organisera er fackligt, gynnar en alltid.
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2012, 00:10
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 76 976

|
Hej.
Har suttit och läst igenom lite gamla trådar om vitlöksodling och har lite frågor.
Jag har alltid trott att vitlök vill ha sandjord eller kanske tillochmed ren sand, stämmer inte detta?
Jag brukar sätta mina klyftor i juli/augusti, för jag har lärt mig, kanske felaktigt, att man sätter en klyfta. Denna växer och blir till en sololök innan vintern, sen vissnar den ner under vintern och när den börjar växa igen på våren blir det klyftor.
Har jag lärt mig fel? Kan vara bra att veta då jag skall byta ut all jord i pallkragarna i veckan.
Tänkte köpa lite "utsäde" iår, har hittils bara använt vanlig vitlök inköpt i mataffären.
|
|
|
|
|
01-09-2012, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag odlar i lerjord som jag blandar upp med massor av hästgödsel och gör en upphöjd bädd så det blir bra dränering, vitlök är en hungrig och törstig gröda. Och jag fick stora fina lökar som jag skördade i slutet av juli. Och nej så tidigt som mitt i sommaren sätter man inte vitlök den ska inte spira innan vintern kommer. Jag sätter min vitlök runt november. Har beställt utsäde av lite nya sorter hos Törnviks frö som kommer nån gång under september för då börjar de skicka men jag beställde innan sorterna börjar ta slut.
Och utsädet ska förvaras i rumstemperatur och torrt innan man sätter dem (inget lökutsäde ska förvaras kallt)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
01-09-2012, 07:46
|

Medlem

|
CITAT (Poken @ 01-09-2012, 01:10)  Hej.
Har suttit och läst igenom lite gamla trådar om vitlöksodling och har lite frågor.
Jag har alltid trott att vitlök vill ha sandjord eller kanske tillochmed ren sand, stämmer inte detta?
Jag brukar sätta mina klyftor i juli/augusti, för jag har lärt mig, kanske felaktigt, att man sätter en klyfta. Denna växer och blir till en sololök innan vintern, sen vissnar den ner under vintern och när den börjar växa igen på våren blir det klyftor.
Har jag lärt mig fel? Kan vara bra att veta då jag skall byta ut all jord i pallkragarna i veckan.
Tänkte köpa lite "utsäde" iår, har hittils bara använt vanlig vitlök inköpt i mataffären. Bara jorden är väldränerad så att det inte står vatten under vinterhalvåret fungerar all sorts jord. Jag har odlat i styvaste lera vilket jämförelsevis har gett bäst resultat. Vissa sorter, främst tillhörande typ 1 även kallade softneck, tittar upp innan vintern för att vissna ner och förhoppningsvis återkomma till våren. Sätts de för tidigt finns risk för utvintring. Var odlar du? Köper man utsäde vet man, förhoppningsvis, vilken sort det är och om den är anpassad till det klimat man ska odla i. Vitlök i grönsaksdisken vet man inte hur det är hanterat, felaktig hantering kan leda till påtaglig försämrad grobarhet. Har man rejäl otur får man sjukdom på köpet. Det går att få bra skörd från grönsaksdiskvitlök men det är en påtaglig chansning.
--------------------
|
|
|
|
|
02-09-2012, 11:01
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
CITAT (Preussen @ 01-09-2012, 08:46)  Bara jorden är väldränerad så att det inte står vatten under vinterhalvåret fungerar all sorts jord. Jag har odlat i styvaste lera vilket jämförelsevis har gett bäst resultat. Vissa sorter, främst tillhörande typ 1 även kallade softneck, tittar upp innan vintern för att vissna ner och förhoppningsvis återkomma till våren. Sätts de för tidigt finns risk för utvintring. Var odlar du? Köper man utsäde vet man, förhoppningsvis, vilken sort det är och om den är anpassad till det klimat man ska odla i. Vitlök i grönsaksdisken vet man inte hur det är hanterat, felaktig hantering kan leda till påtaglig försämrad grobarhet. Har man rejäl otur får man sjukdom på köpet. Det går att få bra skörd från grönsaksdiskvitlök men det är en påtaglig chansning. Jag skulle vilja tillföra lite om planteringstidpunkt. Alla typer av vitlök kommer upp före vintern om de planteras för tidigt. De som är allra känsligast är typ V, Östasiatiska vitlökar, t.ex. SPRINT, PRIMOR, EARLY WIGHT. De kommer upp först av alla på hösten och på våren. De blir skördemogna först av alla. De är de första (och i stort sett enda) att skjuta gröna skott under lagring i rumstemperatur.
|
|
|
|
|
03-09-2012, 22:41
|
Medlem
Antal inlägg: 384
Medlem nr: 75 997

|
CITAT (Preussen @ 31-08-2012, 20:47)  Tjusigt, ska avsluta tråden 11/12 först bara. Först och främst, läs de andra trådarna. Där står allt du behöver veta för att lyckas. Orkar du inte det så A. Skaffa utsädesvitlök. Stora klyftor från stora lökar ger störst resultat. B. Förbered jorden väl och gödsla väl. Tänk på växtföljd, -5 år el mer mellan all allium är att rekommendera. C. Sätt i rätt tid, dvs ej för tidigt. I zon 0-1, där jag odlar är okt/nov-december bra tid för höstsådd. Du D. Skydda sådd med nät så att katter el andra djur sprätter upp klyftor. E. Kväve (N)-gödsla på våren när lökar tittat upp 5-10 cm. F. Ogräsrensa, vitlök gillar ej konkurrens. G. Skörda i rätt tid. När blasten vissnat 1/4-3/4 är det dax. Borsta, ev tvätta av jord och torka lökarna luftigt skyddat från väta. H. Organisera er fackligt, gynnar en alltid. Gör så, ta din tid :-) A. Kan jag använda "vanlig vitlök" köpt i affären? B. Kogödsel? Kan du förklara det du säger om växtföljd? C. Vad kan räknas som zon 0? Det låter som Österlen, jag var där i sommar och det känns som frankrike D. Absolut E. Heter gödseln "N"? F. Absolut G. Så det är skörd i april? H. Absolut, Vitlöksodlarnas Fackförbund
|
|
|
|
|
04-09-2012, 07:10
|

Medlem

|
A jo det kan man men du kommer troligtvis inte få något bra resultat ev. gror de inte ens eftersom de ofta är behandlade, köp bra utsäde som är virusrensat ex. hos Törnviks frö
B. Gödsla gärna rikligt med ko/hästgödsel innan plantering. Växtföljd = du flyttar grödan varje år och det bör gå 5år mellan gångerna man odlar lök på ett ställe, blir större riskt för sjukdomar och sånt ifall man inte har växtföljd.
C. Zon 0 är milda ställen i Skåne, odlar i zon 2 jag och jag brukar plantera i november.
E. N är den kemiska beteckningen för kväve. Så det räcker att gödsla med nått som har lite högre kvävetal, jag brukar ta hönsgödsel eftersom jag inte använder konstgödning. Går bra gödsla flera gånger fram till midsommar ungefär.
G. Vitlöken är klar att skördas i juli-augusti beroende på vilken sort man odlar.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
04-09-2012, 13:12
|

Medlem

|
CITAT (johan1983 @ 03-09-2012, 23:41)  Gör så, ta din tid :-)
A. Kan jag använda "vanlig vitlök" köpt i affären? B. Kogödsel? Kan du förklara det du säger om växtföljd? C. Vad kan räknas som zon 0? Det låter som Österlen, jag var där i sommar och det känns som frankrike D. Absolut E. Heter gödseln "N"? F. Absolut G. Så det är skörd i april? H. Absolut, Vitlöksodlarnas Fackförbund Åsa har svarat bra men för att förtydliga. C.zonkarta finns (väl?) här på odla. Annars googla växtzonkarta för att ta reda på din zon. Jag odlar i utkanten av Malmö. E. Köper du konstgödsel är den vanligaste NPK, dvs kväve, fosfor, kalium. Det finns även att köpa som enskild eller i olika kombinationer. Använder du kogödsel är det som NPK. Har du tillgång till vedaska bidrar det med kalium. Till våren kan du använda hönsgödsel som ger snabb och mycket kväve. Finns att köpa torr på byggmarknaden. Sen rekommenderar jag dig att införskaffa en bra trädgårdsbok för grundläggande kunskap. Philippe Plönninge har skrivit en om jord, annars Lena Israelson eller Åke Truedsson. Köp Åke Truedssons vitlökshäfte, bra kunskap. G. 1/4del till 3/4delar av blasten vissnat. För tidig skörd med outvecklad klyftbildning blir som färsk vitlök. Gott men ej lagringsduglig. Skördar du för sent går ytterskalet sönder och klyftorna gror i jorden (om den får vara kvar däri länge). Lagringsdugligheten blir försämrad och risken för angrepp av sjukdom ökar.
--------------------
|
|
|
|
|
05-09-2012, 09:29
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 29 724

|
Hej Preussen skickade en fråga som av misstag inte hamnade i tråden. Alltså var kan jag få tag i lökar av Vigor? vänliga hälsningar Gunilla
|
|
|
|
|
05-09-2012, 19:12
|

Medlem

|
Jag har beställt virusrrensat utsäde av Vigor och Flavor hos Törnviks frö de borde komma med posten rätt snart de skulle börja skicka i september Så Törnviks frö har ju sorten
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
05-09-2012, 21:18
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 29 724

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-09-2012, 20:12)  Jag har beställt virusrrensat utsäde av Vigor och Flavor hos Törnviks frö de borde komma med posten rätt snart de skulle börja skicka i september Så Törnviks frö har ju sorten Tusen tack Åsa skall pröva där. hälsningar gunilla
|
|
|
|
|
06-09-2012, 10:01
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
Intresset för att odla vitlök verkar vara stort. Därför kan det väl vara intressant att veta lite mer om denna märkliga växt.
Vitlöken är en steril växt. Den blommar ytterst sällsynt. Jag har under årens lopp odlat bortåt 50 000 vitlöksplantor och har haft 2 blommande lökar. Men ingen har mig veterligt fått fram grobart frö. Detta innebär att man inte kan korsa två olika sorter av vitlök som fallet är med andra köksväxter. Att vitlökar kan se väldigt olika ut beror på att den varit i odling under tusentals år och man har genom selektion fått fram lökar med lite varierande egenskaper. Dessutom har säkert mutationer spelat en viss roll.
Detta innebär i princip att vem som helst får kalla sin vitlök för vad som helst. Dessutom är det så att vitlök kan ändra egenskaper om den flyttas från en klimatzon till en annan eller från en jordtyp till en annan.
Jag har 2 sorter som båda heter Estnisk Röd, men man kan tydligt se att det inte är samma sort. Men å andra sidan har jag en hel mängd sibiriska sorter (Irkutsk, Novosibirsk, Krasnodar Red osv) som är så lika att man inte kan avgöra vad som är vad.
I USA har man gjort genetiska undersökningar av likartade vitlökssorter och har konstaterat att många olika namnsorter i själva verket är en och samma sort.
En av Englands största vitlöksodlare, The Garlic Farm på Isle of Wight, har hämtat sina sorter från kontinenten och har givit dem namn som alla slutar med Wight, t.ex. Iberian Wight, Tuscany Wight.
Själv har jag flera sorter som jag namngett själv, oftast efter namn på plats eller land där jag köpt den första löken. Oftast vet säljaren inte namnet på sorten.
Så det där med namn på en vitlökssort får man ta med en nypa salt och man kan alltid hitta på något eget om man tycker att det passar bättre.
|
|
|
|
|
07-09-2012, 07:41
|

Medlem

|
CITAT (masa @ 06-09-2012, 11:01)  Intresset för att odla vitlök verkar vara stort. Därför kan det väl vara intressant att veta lite mer om denna märkliga växt.
Vitlöken är en steril växt. Den blommar ytterst sällsynt. Jag har under årens lopp odlat bortåt 50 000 vitlöksplantor och har haft 2 blommande lökar. Men ingen har mig veterligt fått fram grobart frö. Detta innebär att man inte kan korsa två olika sorter av vitlök som fallet är med andra köksväxter. Att vitlökar kan se väldigt olika ut beror på att den varit i odling under tusentals år och man har genom selektion fått fram lökar med lite varierande egenskaper. Dessutom har säkert mutationer spelat en viss roll.
Detta innebär i princip att vem som helst får kalla sin vitlök för vad som helst. Dessutom är det så att vitlök kan ändra egenskaper om den flyttas från en klimatzon till en annan eller från en jordtyp till en annan.
Jag har 2 sorter som båda heter Estnisk Röd, men man kan tydligt se att det inte är samma sort. Men å andra sidan har jag en hel mängd sibiriska sorter (Irkutsk, Novosibirsk, Krasnodar Red osv) som är så lika att man inte kan avgöra vad som är vad.
I USA har man gjort genetiska undersökningar av likartade vitlökssorter och har konstaterat att många olika namnsorter i själva verket är en och samma sort.
En av Englands största vitlöksodlare, The Garlic Farm på Isle of Wight, har hämtat sina sorter från kontinenten och har givit dem namn som alla slutar med Wight, t.ex. Iberian Wight, Tuscany Wight.
Själv har jag flera sorter som jag namngett själv, oftast efter namn på plats eller land där jag köpt den första löken. Oftast vet säljaren inte namnet på sorten.
Så det där med namn på en vitlökssort får man ta med en nypa salt och man kan alltid hitta på något eget om man tycker att det passar bättre. Tack masa, en aldrig sinande källa av erfarenhet och kunskap. Då kanske vi ska jämföra våra estnisk röd? Fick som sagt av fågelvägen här på odla som jag odlade i år.
--------------------
|
|
|
|
|
07-09-2012, 13:22
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
I år ska jag också vara med i denna tråd... har köpt min första sätt vitlök på blomsterlandet i Nyköping! Planen var att plantera i helgen, men bor i zon 2 och ni andra verkar vänta ett par månader till i min zon... så det kanske jag också borde göra! Ska jag undertiden boosta planterignsplatsen med hästbajs som jag har i en säck? Ska bli sååå spännande att odla vitlök!
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
07-09-2012, 18:56
|

Medlem

|
CITAT (mollys_matte @ 07-09-2012, 14:22)  I år ska jag också vara med i denna tråd... har köpt min första sätt vitlök på blomsterlandet i Nyköping! Planen var att plantera i helgen, men bor i zon 2 och ni andra verkar vänta ett par månader till i min zon... så det kanske jag också borde göra! Ska jag undertiden boosta planterignsplatsen med hästbajs som jag har i en säck? Ska bli sååå spännande att odla vitlök!  kul att du oxå börjar odla vitlök. ja det är spännande, nästan lika lång som en graviditet  vad för sorter säljer dem på blomsterlandet och vad tar de för dem? hästgödsel blir bra. lycka till.
--------------------
|
|
|
|
|
07-09-2012, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
Som en graviditet.. hahaha.. det ska jag säga till min mor som ondgör sig över att hon inte får några barnbarn. Hon får följa vitlöken istället! Jag vet tyvärr inte sort, de låg i en stor korg de hade och kostade 9.90. Fanns även trådpåsar med 3 mindre lökar i varje från Lord Nelson. Men tycker mig ha läst att det är bättre med utsäde från stora lökar, plus att jag inte har så mycket plats att jag kan sätta klyftor från 3 lökar heller. Då ska jag hästgödsla imorgon, eftersom höstlöken från odla inte kommit före helgen så jag helt fått ställa om mina planteringsplaner med den också!
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
10-09-2012, 10:39
|

Medlem

|
Var förbi både plantagen och blomsterlandet i Malmö idag. Precis som förra året sålde Plantagen "sabadrome" för 14:90 kr/st. Ett bra pris då lökarna var stora med stora klyftor. Har ni ej fått tag på utsäde, hör med en plantagenbutik i din närhet. Blomsterlandet hade "thermidrome" till samma pris men de som fanns i denna butik var tämligen små. De kändes även fuktiga i skalet. De saluförde även "Casablanca", 3 ynka lökar för 39:95kr.
--------------------
|
|
|
|
|
11-09-2012, 19:16
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 43 406

|
Jag hade förra året redan köpt sättvitlök sabdrome från plantagen och hade sparat några lökar jag inhandlat på semester i köpenhamn (saluförd som provenscalsk, syntes dock på förpackningen att de var från bretagne) besökte sedan Blomsterlandet och hitta vad som såg ut som annan sort, de kunde dock ej svara på vilken sort det var, försökte få dem att då ringa HK i GBG, men ursäkta! sicken ointresserad personal, fick ej respons och struntade då i att köpa. Då jag besökt ett stort antal handelsträdgårdar runt om i sverige måste jag säga att mitt intryck är att de bästa är privatägda och finns i skåne. RullRull
|
|
|
|
|
12-09-2012, 09:55
|

Medlem

|
CITAT (RullRull @ 11-09-2012, 20:16)  Jag hade förra året redan köpt sättvitlök sabdrome från plantagen och hade sparat några lökar jag inhandlat på semester i köpenhamn (saluförd som provenscalsk, syntes dock på förpackningen att de var från bretagne) besökte sedan Blomsterlandet och hitta vad som såg ut som annan sort, de kunde dock ej svara på vilken sort det var, försökte få dem att då ringa HK i GBG, men ursäkta! sicken ointresserad personal, fick ej respons och struntade då i att köpa. Då jag besökt ett stort antal handelsträdgårdar runt om i sverige måste jag säga att mitt intryck är att de bästa är privatägda och finns i skåne. RullRull Mig veterligen är även blomsterlandet privatägt.  ont om statliga handelsträdgårdar Sen är många som jobbar på stormarknader ej alltid så kunniga, det gäller även bygg. Bra att du försökte och ej genomförde köp när du ej fick svar. Enkelt är det som så att om vi köper skrafs ( läs Casablanca ) så kommer affärer att fortsätta sälja skrafs. Om vi godtar deras okunskap så kommer affärer ej utbilda sin personal. Att det bästa finns i Skåne vet vi redan
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|