Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
johan1983
Då var det jag som tog upp facklan och startade nästa års tråd crazy.gif

Säsongen 2012-2013 börjar väl nu med sådd till hösten om jag inte misstar mig.

Tidigare trådar:
2011-2012 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111806

2010-2011 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=103696

2008-2009 http://forum.odla.nu//index.php?q=forums/i...showtopic=78443

Jag har aldrig odlat vitlök förr, vad bör jag tänka på?

Alla har hittat på egna rubriker, min blev "a sense of garlic". Man vill ju vara lite poetisk
Preussen
Tjusigt, ska avsluta tråden 11/12 först bara. whistling.gif

Först och främst, läs de andra trådarna. Där står allt du behöver veta för att lyckas. Orkar du inte det så
A. Skaffa utsädesvitlök. Stora klyftor från stora lökar ger störst resultat.
B. Förbered jorden väl och gödsla väl. Tänk på växtföljd, -5 år el mer mellan all allium är att rekommendera.
C. Sätt i rätt tid, dvs ej för tidigt. I zon 0-1, där jag odlar är okt/nov-december bra tid för höstsådd. Du
D. Skydda sådd med nät så att katter el andra djur sprätter upp klyftor.
E. Kväve (N)-gödsla på våren när lökar tittat upp 5-10 cm.
F. Ogräsrensa, vitlök gillar ej konkurrens.
G. Skörda i rätt tid. När blasten vissnat 1/4-3/4 är det dax. Borsta, ev tvätta av jord och torka lökarna luftigt skyddat från väta.
H. Organisera er fackligt, gynnar en alltid.
Poken
Hej.

Har suttit och läst igenom lite gamla trådar om vitlöksodling och har lite frågor.

Jag har alltid trott att vitlök vill ha sandjord eller kanske tillochmed ren sand, stämmer inte detta?

Jag brukar sätta mina klyftor i juli/augusti, för jag har lärt mig, kanske felaktigt, att man sätter en klyfta. Denna växer och blir till en sololök innan vintern, sen vissnar den ner under vintern och när den börjar växa igen på våren blir det klyftor.

Har jag lärt mig fel? Kan vara bra att veta då jag skall byta ut all jord i pallkragarna i veckan.

Tänkte köpa lite "utsäde" iår, har hittils bara använt vanlig vitlök inköpt i mataffären.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar i lerjord som jag blandar upp med massor av hästgödsel och gör en upphöjd bädd så det blir bra dränering, vitlök är en hungrig och törstig gröda. Och jag fick stora fina lökar som jag skördade i slutet av juli. Och nej så tidigt som mitt i sommaren sätter man inte vitlök den ska inte spira innan vintern kommer. Jag sätter min vitlök runt november. Har beställt utsäde av lite nya sorter hos Törnviks frö som kommer nån gång under september för då börjar de skicka men jag beställde innan sorterna börjar ta slut.

Och utsädet ska förvaras i rumstemperatur och torrt innan man sätter dem (inget lökutsäde ska förvaras kallt)
Preussen
CITAT (Poken @ 01-09-2012, 01:10) *
Hej.

Har suttit och läst igenom lite gamla trådar om vitlöksodling och har lite frågor.

Jag har alltid trott att vitlök vill ha sandjord eller kanske tillochmed ren sand, stämmer inte detta?

Jag brukar sätta mina klyftor i juli/augusti, för jag har lärt mig, kanske felaktigt, att man sätter en klyfta. Denna växer och blir till en sololök innan vintern, sen vissnar den ner under vintern och när den börjar växa igen på våren blir det klyftor.

Har jag lärt mig fel? Kan vara bra att veta då jag skall byta ut all jord i pallkragarna i veckan.

Tänkte köpa lite "utsäde" iår, har hittils bara använt vanlig vitlök inköpt i mataffären.

Bara jorden är väldränerad så att det inte står vatten under vinterhalvåret fungerar all sorts jord. Jag har odlat i styvaste lera vilket jämförelsevis har gett bäst resultat.
Vissa sorter, främst tillhörande typ 1 även kallade softneck, tittar upp innan vintern för att vissna ner och förhoppningsvis återkomma till våren. Sätts de för tidigt finns risk för utvintring. Var odlar du?
Köper man utsäde vet man, förhoppningsvis, vilken sort det är och om den är anpassad till det klimat man ska odla i. Vitlök i grönsaksdisken vet man inte hur det är hanterat, felaktig hantering kan leda till påtaglig försämrad grobarhet. Har man rejäl otur får man sjukdom på köpet. Det går att få bra skörd från grönsaksdiskvitlök men det är en påtaglig chansning.
masa
CITAT (Preussen @ 01-09-2012, 08:46) *
Bara jorden är väldränerad så att det inte står vatten under vinterhalvåret fungerar all sorts jord. Jag har odlat i styvaste lera vilket jämförelsevis har gett bäst resultat.
Vissa sorter, främst tillhörande typ 1 även kallade softneck, tittar upp innan vintern för att vissna ner och förhoppningsvis återkomma till våren. Sätts de för tidigt finns risk för utvintring. Var odlar du?
Köper man utsäde vet man, förhoppningsvis, vilken sort det är och om den är anpassad till det klimat man ska odla i. Vitlök i grönsaksdisken vet man inte hur det är hanterat, felaktig hantering kan leda till påtaglig försämrad grobarhet. Har man rejäl otur får man sjukdom på köpet. Det går att få bra skörd från grönsaksdiskvitlök men det är en påtaglig chansning.

Jag skulle vilja tillföra lite om planteringstidpunkt. Alla typer av vitlök kommer upp före vintern om de planteras för tidigt. De som är allra känsligast är typ V, Östasiatiska vitlökar, t.ex. SPRINT, PRIMOR, EARLY WIGHT. De kommer upp först av alla på hösten och på våren. De blir skördemogna först av alla. De är de första (och i stort sett enda) att skjuta gröna skott under lagring i rumstemperatur.
johan1983
CITAT (Preussen @ 31-08-2012, 20:47) *
Tjusigt, ska avsluta tråden 11/12 först bara. whistling.gif

Först och främst, läs de andra trådarna. Där står allt du behöver veta för att lyckas. Orkar du inte det så
A. Skaffa utsädesvitlök. Stora klyftor från stora lökar ger störst resultat.
B. Förbered jorden väl och gödsla väl. Tänk på växtföljd, -5 år el mer mellan all allium är att rekommendera.
C. Sätt i rätt tid, dvs ej för tidigt. I zon 0-1, där jag odlar är okt/nov-december bra tid för höstsådd. Du
D. Skydda sådd med nät så att katter el andra djur sprätter upp klyftor.
E. Kväve (N)-gödsla på våren när lökar tittat upp 5-10 cm.
F. Ogräsrensa, vitlök gillar ej konkurrens.
G. Skörda i rätt tid. När blasten vissnat 1/4-3/4 är det dax. Borsta, ev tvätta av jord och torka lökarna luftigt skyddat från väta.
H. Organisera er fackligt, gynnar en alltid.

Gör så, ta din tid :-)

A. Kan jag använda "vanlig vitlök" köpt i affären?
B. Kogödsel? Kan du förklara det du säger om växtföljd?
C. Vad kan räknas som zon 0? Det låter som Österlen, jag var där i sommar och det känns som frankrike
D. Absolut
E. Heter gödseln "N"?
F. Absolut
G. Så det är skörd i april?
H. Absolut, Vitlöksodlarnas Fackförbund
Åsa, mälardalen zon 2
A jo det kan man men du kommer troligtvis inte få något bra resultat ev. gror de inte ens eftersom de ofta är behandlade, köp bra utsäde som är virusrensat ex. hos Törnviks frö

B. Gödsla gärna rikligt med ko/hästgödsel innan plantering. Växtföljd = du flyttar grödan varje år och det bör gå 5år mellan gångerna man odlar lök på ett ställe, blir större riskt för sjukdomar och sånt ifall man inte har växtföljd.

C. Zon 0 är milda ställen i Skåne, odlar i zon 2 jag och jag brukar plantera i november.

E. N är den kemiska beteckningen för kväve. Så det räcker att gödsla med nått som har lite högre kvävetal, jag brukar ta hönsgödsel eftersom jag inte använder konstgödning. Går bra gödsla flera gånger fram till midsommar ungefär.

G. Vitlöken är klar att skördas i juli-augusti beroende på vilken sort man odlar.

Preussen
CITAT (johan1983 @ 03-09-2012, 23:41) *
Gör så, ta din tid :-)

A. Kan jag använda "vanlig vitlök" köpt i affären?
B. Kogödsel? Kan du förklara det du säger om växtföljd?
C. Vad kan räknas som zon 0? Det låter som Österlen, jag var där i sommar och det känns som frankrike
D. Absolut
E. Heter gödseln "N"?
F. Absolut
G. Så det är skörd i april?
H. Absolut, Vitlöksodlarnas Fackförbund

Åsa har svarat bra men för att förtydliga.
C.zonkarta finns (väl?) här på odla. Annars googla växtzonkarta för att ta reda på din zon. Jag odlar i utkanten av Malmö.
E. Köper du konstgödsel är den vanligaste NPK, dvs kväve, fosfor, kalium. Det finns även att köpa som enskild eller i olika kombinationer. Använder du kogödsel är det som NPK. Har du tillgång till vedaska bidrar det med kalium. Till våren kan du använda hönsgödsel som ger snabb och mycket kväve. Finns att köpa torr på byggmarknaden. Sen rekommenderar jag dig att införskaffa en bra trädgårdsbok för grundläggande kunskap. Philippe Plönninge har skrivit en om jord, annars Lena Israelson eller Åke Truedsson. Köp Åke Truedssons vitlökshäfte, bra kunskap.
G. 1/4del till 3/4delar av blasten vissnat. För tidig skörd med outvecklad klyftbildning blir som färsk vitlök. Gott men ej lagringsduglig. Skördar du för sent går ytterskalet sönder och klyftorna gror i jorden (om den får vara kvar däri länge). Lagringsdugligheten blir försämrad och risken för angrepp av sjukdom ökar.
duo2010
Hej Preussen
skickade en fråga som av misstag inte hamnade i tråden. Alltså var kan jag få tag i lökar av Vigor?
vänliga hälsningar
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har beställt virusrrensat utsäde av Vigor och Flavor hos Törnviks frö de borde komma med posten rätt snart de skulle börja skicka i september Så Törnviks frö har ju sorten
duo2010
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-09-2012, 20:12) *
Jag har beställt virusrrensat utsäde av Vigor och Flavor hos Törnviks frö de borde komma med posten rätt snart de skulle börja skicka i september Så Törnviks frö har ju sorten

Tusen tack Åsa skall pröva där.
hälsningar
gunilla
masa
Intresset för att odla vitlök verkar vara stort. Därför kan det väl vara intressant att veta lite mer om denna märkliga växt.

Vitlöken är en steril växt. Den blommar ytterst sällsynt. Jag har under årens lopp odlat bortåt 50 000 vitlöksplantor och har haft 2 blommande lökar. Men ingen har mig veterligt fått fram grobart frö. Detta innebär att man inte kan korsa två olika sorter av vitlök som fallet är med andra köksväxter. Att vitlökar kan se väldigt olika ut beror på att den varit i odling under tusentals år och man har genom selektion fått fram lökar med lite varierande egenskaper. Dessutom har säkert mutationer spelat en viss roll.

Detta innebär i princip att vem som helst får kalla sin vitlök för vad som helst.
Dessutom är det så att vitlök kan ändra egenskaper om den flyttas från en klimatzon till en annan eller från en jordtyp till en annan.

Jag har 2 sorter som båda heter Estnisk Röd, men man kan tydligt se att det inte är samma sort. Men å andra sidan har jag en hel mängd sibiriska sorter (Irkutsk, Novosibirsk, Krasnodar Red osv) som är så lika att man inte kan avgöra vad som är vad.

I USA har man gjort genetiska undersökningar av likartade vitlökssorter och har konstaterat att många olika namnsorter i själva verket är en och samma sort.

En av Englands största vitlöksodlare, The Garlic Farm på Isle of Wight, har hämtat sina sorter från kontinenten och har givit dem namn som alla slutar med Wight, t.ex. Iberian Wight, Tuscany Wight.

Själv har jag flera sorter som jag namngett själv, oftast efter namn på plats eller land där jag köpt den första löken. Oftast vet säljaren inte namnet på sorten.

Så det där med namn på en vitlökssort får man ta med en nypa salt och man kan alltid hitta på något eget om man tycker att det passar bättre.
Preussen
CITAT (masa @ 06-09-2012, 11:01) *
Intresset för att odla vitlök verkar vara stort. Därför kan det väl vara intressant att veta lite mer om denna märkliga växt.

Vitlöken är en steril växt. Den blommar ytterst sällsynt. Jag har under årens lopp odlat bortåt 50 000 vitlöksplantor och har haft 2 blommande lökar. Men ingen har mig veterligt fått fram grobart frö. Detta innebär att man inte kan korsa två olika sorter av vitlök som fallet är med andra köksväxter. Att vitlökar kan se väldigt olika ut beror på att den varit i odling under tusentals år och man har genom selektion fått fram lökar med lite varierande egenskaper. Dessutom har säkert mutationer spelat en viss roll.

Detta innebär i princip att vem som helst får kalla sin vitlök för vad som helst.
Dessutom är det så att vitlök kan ändra egenskaper om den flyttas från en klimatzon till en annan eller från en jordtyp till en annan.

Jag har 2 sorter som båda heter Estnisk Röd, men man kan tydligt se att det inte är samma sort. Men å andra sidan har jag en hel mängd sibiriska sorter (Irkutsk, Novosibirsk, Krasnodar Red osv) som är så lika att man inte kan avgöra vad som är vad.

I USA har man gjort genetiska undersökningar av likartade vitlökssorter och har konstaterat att många olika namnsorter i själva verket är en och samma sort.

En av Englands största vitlöksodlare, The Garlic Farm på Isle of Wight, har hämtat sina sorter från kontinenten och har givit dem namn som alla slutar med Wight, t.ex. Iberian Wight, Tuscany Wight.

Själv har jag flera sorter som jag namngett själv, oftast efter namn på plats eller land där jag köpt den första löken. Oftast vet säljaren inte namnet på sorten.

Så det där med namn på en vitlökssort får man ta med en nypa salt och man kan alltid hitta på något eget om man tycker att det passar bättre.

Tack masa, en aldrig sinande källa av erfarenhet och kunskap.
Då kanske vi ska jämföra våra estnisk röd? Fick som sagt av fågelvägen här på odla som jag odlade i år.
mollys_matte
I år ska jag också vara med i denna tråd...
har köpt min första sätt vitlök på blomsterlandet i Nyköping!
Planen var att plantera i helgen, men bor i zon 2 och ni andra verkar vänta ett par månader till i min zon... så det kanske jag också borde göra!
Ska jag undertiden boosta planterignsplatsen med hästbajs som jag har i en säck?

Ska bli sååå spännande att odla vitlök! wub.gif
Preussen
CITAT (mollys_matte @ 07-09-2012, 14:22) *
I år ska jag också vara med i denna tråd...
har köpt min första sätt vitlök på blomsterlandet i Nyköping!
Planen var att plantera i helgen, men bor i zon 2 och ni andra verkar vänta ett par månader till i min zon... så det kanske jag också borde göra!
Ska jag undertiden boosta planterignsplatsen med hästbajs som jag har i en säck?

Ska bli sååå spännande att odla vitlök! wub.gif

kul att du oxå börjar odla vitlök. ja det är spännande, nästan lika lång som en graviditet smile.gif

vad för sorter säljer dem på blomsterlandet och vad tar de för dem?

hästgödsel blir bra. lycka till.
mollys_matte
Som en graviditet.. hahaha.. det ska jag säga till min mor som ondgör sig över att hon inte får några barnbarn. Hon får följa vitlöken istället! tongue.gif

Jag vet tyvärr inte sort, de låg i en stor korg de hade och kostade 9.90.
Fanns även trådpåsar med 3 mindre lökar i varje från Lord Nelson. Men tycker mig ha läst att det är bättre med utsäde från stora lökar, plus att jag inte har så mycket plats att jag kan sätta klyftor från 3 lökar heller.

Då ska jag hästgödsla imorgon, eftersom höstlöken från odla inte kommit före helgen så jag helt fått ställa om mina planteringsplaner med den också!
Preussen
Var förbi både plantagen och blomsterlandet i Malmö idag.
Precis som förra året sålde Plantagen "sabadrome" för 14:90 kr/st. Ett bra pris då lökarna var stora med stora klyftor. Har ni ej fått tag på utsäde, hör med en plantagenbutik i din närhet.
Blomsterlandet hade "thermidrome" till samma pris men de som fanns i denna butik var tämligen små. De kändes även fuktiga i skalet.
De saluförde även "Casablanca", 3 ynka lökar för 39:95kr.
RullRull
Jag hade förra året redan köpt sättvitlök sabdrome från plantagen och hade sparat några lökar jag inhandlat på semester i köpenhamn (saluförd som provenscalsk, syntes dock på förpackningen att de var från bretagne) besökte sedan Blomsterlandet och hitta vad som såg ut som annan sort, de kunde dock ej svara på vilken sort det var, försökte få dem att då ringa HK i GBG, men ursäkta! sicken ointresserad personal, fick ej respons och struntade då i att köpa. Då jag besökt ett stort antal handelsträdgårdar runt om i sverige måste jag säga att mitt intryck är att de bästa är privatägda och finns i skåne.
RullRull
Preussen
CITAT (RullRull @ 11-09-2012, 20:16) *
Jag hade förra året redan köpt sättvitlök sabdrome från plantagen och hade sparat några lökar jag inhandlat på semester i köpenhamn (saluförd som provenscalsk, syntes dock på förpackningen att de var från bretagne) besökte sedan Blomsterlandet och hitta vad som såg ut som annan sort, de kunde dock ej svara på vilken sort det var, försökte få dem att då ringa HK i GBG, men ursäkta! sicken ointresserad personal, fick ej respons och struntade då i att köpa. Då jag besökt ett stort antal handelsträdgårdar runt om i sverige måste jag säga att mitt intryck är att de bästa är privatägda och finns i skåne.
RullRull

Mig veterligen är även blomsterlandet privatägt. whistling.gif ont om statliga handelsträdgårdar angel_not.gif
Sen är många som jobbar på stormarknader ej alltid så kunniga, det gäller även bygg. Bra att du försökte och ej genomförde köp när du ej fick svar. Enkelt är det som så att om vi köper skrafs ( läs Casablanca ) så kommer affärer att fortsätta sälja skrafs. Om vi godtar deras okunskap så kommer affärer ej utbilda sin personal.

Att det bästa finns i Skåne vet vi redan coolgleam.gif
masa
CITAT (Preussen @ 12-09-2012, 10:55) *
Mig veterligen är även blomsterlandet privatägt. whistling.gif ont om statliga handelsträdgårdar angel_not.gif
Sen är många som jobbar på stormarknader ej alltid så kunniga, det gäller även bygg. Bra att du försökte och ej genomförde köp när du ej fick svar. Enkelt är det som så att om vi köper skrafs ( läs Casablanca ) så kommer affärer att fortsätta sälja skrafs. Om vi godtar deras okunskap så kommer affärer ej utbilda sin personal.

Att det bästa finns i Skåne vet vi redan coolgleam.gif

Jag förstår inte detta skällande på Casablanca. Ge den fler chanser, hos mig är den en av de bästa artichoke-lökarna.
Fågelvägen
Jag hoppas Blomsterlandet har bättrat sig i år! De sättlökar jag tittade på i fjol såg ut som om de sparats ett extra år. Klyftorna kändes lite mjuka och såg sjuka ut. Men priset var präktigt.

Inför säsongen 2012-2013 har vi igen blivit lite klokare. Vi har nu odlat 90 vitlökar uppdelade på 3 pallkragar i flera år. Sorten är ursprungligen från Estland. Den är rödskalig, god och mycket hållbar. (Odlas Preussen, som har fått ett provex. kallar den Estnisk Röd.)
De senaste 3 åren har vi vägt skörden och räknat ut medeltal för de 3 pallkragarna för att kunna förbättra resultaten. 2010 var skörden 3100 g, 2011 var den 4600 g och i år 5000 g. (Rekordlöken i år vägde 110 g, men sorten ger i allmänhet inga jättelökar.)
Varje år har vi valt ut de största klyftorna som sättlök. Största skillnaden mellan 2011 och i år är att vi flyttat en av pallkragarna från ett skuggigt ställe till samma soliga plats som de andra två. Det var bra! Störst skörd i år, och störst medeltal på lökarnas vikt, gav 2 Hasselfors odlingslådor, där alltså jorddjupet är högre än i 2 pallkragar på varann. Alla har gödslats rikligt både vid sådden med kogödsel och benmjöl och i april-maj med Algomin. Att gödsla med vedaska verkade inte ha någon effekt. Gräsklipp kring lökraderna i maj-juni verkade vara bra.
Ett mysterium är resultatet i år i Hasselforslådan: vissa av lökarna är rekordstora, flera andra är pyttesmå. Variationen 110 g - 25 g (M=59,83 g) har vi inte haft tidigare. Har någon en teori om hur vi kan undvika det nästa säsong?
Preussen
CITAT (masa @ 12-09-2012, 12:43) *
Jag förstår inte detta skällande på Casablanca. Ge den fler chanser, hos mig är den en av de bästa artichoke-lökarna.

39:95 kr för dem är för mycket. Halva priset och instruktioner om att de blir bäst efter 2 år hade tystat mig.
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2012, 13:20) *
Jag hoppas Blomsterlandet har bättrat sig i år! De sättlökar jag tittade på i fjol såg ut som om de sparats ett extra år. Klyftorna kändes lite mjuka och såg sjuka ut. Men priset var präktigt.

Inför säsongen 2012-2013 har vi igen blivit lite klokare. Vi har nu odlat 90 vitlökar uppdelade på 3 pallkragar i flera år. Sorten är ursprungligen från Estland. Den är rödskalig, god och mycket hållbar. (Odlas Preussen, som har fått ett provex. kallar den Estnisk Röd.)
De senaste 3 åren har vi vägt skörden och räknat ut medeltal för de 3 pallkragarna för att kunna förbättra resultaten. 2010 var skörden 3100 g, 2011 var den 4600 g och i år 5000 g. (Rekordlöken i år vägde 110 g, men sorten ger i allmänhet inga jättelökar.)
Varje år har vi valt ut de största klyftorna som sättlök. Största skillnaden mellan 2011 och i år är att vi flyttat en av pallkragarna från ett skuggigt ställe till samma soliga plats som de andra två. Det var bra! Störst skörd i år, och störst medeltal på lökarnas vikt, gav 2 Hasselfors odlingslådor, där alltså jorddjupet är högre än i 2 pallkragar på varann. Alla har gödslats rikligt både vid sådden med kogödsel och benmjöl och i april-maj med Algomin. Att gödsla med vedaska verkade inte ha någon effekt. Gräsklipp kring lökraderna i maj-juni verkade vara bra.
Ett mysterium är resultatet i år i Hasselforslådan: vissa av lökarna är rekordstora, flera andra är pyttesmå. Variationen 110 g - 25 g (M=59,83 g) har vi inte haft tidigare. Har någon en teori om hur vi kan undvika det nästa säsong?

Bara lite oklart för mig, tar ni de största klyftorna från olika lökar eller tar ni de största klyftorna från de största lökarna?
Kan rekommendera din estniska lök. Fortsätt odla den, när jag fått ny jord vill jag ha fler:_)
Fågelvägen
Nja Preussen, vi är kanske inte helt konsekventa. Vi väljer lökar som ser allmänt präktiga ut, dvs stora lökar med flera stora klyftor. Från dem väljer vi de största klyftorna. Har de någon liten inklämd klyfta hamnar den i grytan istället.

Vår estniska vitlök är nu också exporterad till Skottland. Få se hur den klarar sig där.
Roligt att du är nöjd med ditt experiment.

Och intressant vad masa skrev om vitlöksvarianter och deras genetik.
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2012, 15:12) *
Nja Preussen, vi är kanske inte helt konsekventa. Vi väljer lökar som ser allmänt präktiga ut, dvs stora lökar med flera stora klyftor. Från dem väljer vi de största klyftorna. Har de någon liten inklämd klyfta hamnar den i grytan istället.

Vår estniska vitlök är nu också exporterad till Skottland. Få se hur den klarar sig där.
Roligt att du är nöjd med ditt experiment.

Och intressant vad masa skrev om vitlöksvarianter och deras genetik.

Det är precis så man ska göra, stora klyftor från stora lökar. Var oklart om ni gjorde eller tog stora klyftor från alla lökar, det kunde varit en del i förklaringen till varför storleken varierade i en pallkrage.

Scout
CITAT (masa @ 12-09-2012, 12:43) *
CITAT (Preussen @ 12-09-2012, 14:36) *
39:95 kr för dem är för mycket. Halva priset och instruktioner om att de blir bäst efter 2 år hade tystat mig.
Håller med Preussen. En oerfaren genomsnittsodlare som köper vitlöksutsäde i affären, planterar och skördar vitlökar stora som en tumme (alltså mycket mindre än utsädet) kommer att känna sig misslyckad och lurad. Stor risk att personen aldrig odlar vitlök igen.

Casablancautsäde 100g/3lökar gav skörd på ~13g/lök. Vigor, Leningradskij och Siberian red odlades under samma förhållanden i raderna brevid, där både utsäde och skörd höll ~100g/lök, alla sorter sådda samtidigt. Antingen är utsädeskvaliteten, storleken eller sorten som saluförs under namnet casablanca raktigenom usel. Om nu sorten är bra så kan de väl sälja bättre utsäde av den och till ett rimligare pris.

Blir inte resultatet bra första året är det ändå rätt ovärt. Få är intresserade av att lägga flera år på att förbättra utsädet. Upplagt för besvikna kunder. Prova gärna själv att köpa ett litet 3pack och utvärdera, vore kul att höra hur de blir i proffsodling år ett.
masa
CITAT (Scout @ 13-09-2012, 13:16) *
Håller med Preussen. En oerfaren genomsnittsodlare som köper vitlöksutsäde i affären, planterar och skördar vitlökar stora som en tumme (alltså mycket mindre än utsädet) kommer att känna sig misslyckad och lurad. Stor risk att personen aldrig odlar vitlök igen.

Casablancautsäde 100g/3lökar gav skörd på ~13g/lök. Vigor, Leningradskij och Siberian red odlades under samma förhållanden i raderna brevid, där både utsäde och skörd höll ~100g/lök, alla sorter sådda samtidigt. Antingen är utsädeskvaliteten, storleken eller sorten som saluförs under namnet casablanca raktigenom usel. Om nu sorten är bra så kan de väl sälja bättre utsäde av den och till ett rimligare pris.

Blir inte resultatet bra första året är det ändå rätt ovärt. Få är intresserade av att lägga flera år på att förbättra utsädet. Upplagt för besvikna kunder. Prova gärna själv att köpa ett litet 3pack och utvärdera, vore kul att höra hur de blir i proffsodling år ett.

Om man köper vitlökutsäde i trädgårdsbutiker, kan man vara ganska säker på att löken inte kommer från samma plats där man själv bor, detta gäller också vitlök i livsmedelsbutiker.

När en vitlök flyttas från en annan klimatzon eller kanske t.o.m. från andra sidan ekvatorn med omkastade årstider, då kan man förvänta sig att den beter sig lite underligt första året. Vitlöken behöver helt enkelt tid att acklimatisera sig.

Ett exempel: För ett antal år sedan fick jag en vitlök från Argentina i månadsskiftet maj-juni. Jag planterade direkt. Lökarna blev sködefärdiga i stort sett samtidigt med de höstplanterade. Skörden var häpnadsväckande, på den korta tiden hade alla klyftorna utvecklats till lökar som var minst lika stora som den ursprungliga löken. Sedan är det en annan femma att jag aldrig mer har lyckats så bra med denna sorten, vare sig med höst- eller vårplantering.

Med detta vill jag säga att man aldrig skall döma ut en vitlök efter en säsongs odling.
Preussen
CITAT (masa @ 14-09-2012, 10:00) *
Om man köper vitlökutsäde i trädgårdsbutiker, kan man vara ganska säker på att löken inte kommer från samma plats där man själv bor, detta gäller också vitlök i livsmedelsbutiker.

När en vitlök flyttas från en annan klimatzon eller kanske t.o.m. från andra sidan ekvatorn med omkastade årstider, då kan man förvänta sig att den beter sig lite underligt första året. Vitlöken behöver helt enkelt tid att acklimatisera sig.

Ett exempel: För ett antal år sedan fick jag en vitlök från Argentina i månadsskiftet maj-juni. Jag planterade direkt. Lökarna blev sködefärdiga i stort sett samtidigt med de höstplanterade. Skörden var häpnadsväckande, på den korta tiden hade alla klyftorna utvecklats till lökar som var minst lika stora som den ursprungliga löken. Sedan är det en annan femma att jag aldrig mer har lyckats så bra med denna sorten, vare sig med höst- eller vårplantering.

Med detta vill jag säga att man aldrig skall döma ut en vitlök efter en säsongs odling.

Så sant så. Men exakt var framgår det på förpackningen att det är så man ska se på odlandet av vitlök?
Det är även skillnad på om jag tar med mig eller själv på annat sätt införskaffar vitlök från andra delar av världen än att man köper en vitlök där det inte står någonting om att det kan förhålla sig så.
Håller med scout om att dåligt utsäde, eller om du vill, utsäde utan tydlig information kan få människor att strunta i att odla.
Preussen
Igår tog jag och förberedde pallkragarna jag ska odla bulbiller i. Jag grävde ner jord från sysav, benmjöl och aska. Grävde djupt så att jorden luckrades upp rejält. Sådd blir det inte på ett tag i varje fall. Nästa steg blir att förbereda landet för löksådden. Just nu växer där störbönor men de sjunger på sista refrängen. Rötterna låter jag vara kvar och sen vänder jag ner torvblandad hästgödsel, benmjöl och aska. Hur förbereder ni era land och vilken förgröda tycker ni är bäst?
Ålgryte
Jag har köpt vitlök från Weibulls. Den är endast märkt med Allium sativum - hur vet jag vilken sort det är?
masa
CITAT (Ålgryte @ 06-10-2012, 12:17) *
Jag har köpt vitlök från Weibulls. Den är endast märkt med Allium sativum - hur vet jag vilken sort det är?

Fråga Weibulls - vet dom inte, ge den ett eget namn. Odla den minst två säsonger, blir resultatet inte bra, köp någon annan sort.
Preussen
Trädgårdspaletten i Malmö säljer thermidrome och cledor som utsäde för 14 kr/st. Ett bra pris för behandlat utsäde.
Preussen
Har förberett landet där vitlöken skall sättas. Även pallkragarna där bulbillerna ska sättas är preparerade. När sådd sker vet jag inte. Vädret är väldigt milt här nere i södern. Hur har ni andra det gällande vitlöksådd?
Läs gärna mer på min blogg www.postannelund.chilipeppar.se
ingaröbo
Nu har jag precis fått ner vitlöksklyftorna i jorden. Det var nog i sista sekunden. Jordskorpan var hård och isig men under den var jorden ok.

När jag delade lökarna som är från årets egna skörd noterade jag att några av klyftorna var jättestora. De största ägde 18 gr och många vägde 14-16 gr. Sen så fanns det så klart supermånga runt 10 gr och även mindre.
De mindre åker i grytan och jag ska försöka lägga in några, mums. Sorten jag satte nu är Vigor.

Är det någon här som brukar lägga in vitlök, i så fall hur, och hur lång är hållbarheten?
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 27-10-2012, 14:39) *
Nu har jag precis fått ner vitlöksklyftorna i jorden. Det var nog i sista sekunden. Jordskorpan var hård och isig men under den var jorden ok.

När jag delade lökarna som är från årets egna skörd noterade jag att några av klyftorna var jättestora. De största ägde 18 gr och många vägde 14-16 gr. Sen så fanns det så klart supermånga runt 10 gr och även mindre.
De mindre åker i grytan och jag ska försöka lägga in några, mums. Sorten jag satte nu är Vigor.

Är det någon här som brukar lägga in vitlök, i så fall hur, och hur lång är hållbarheten?

Härligt. Själv avvaktar jag lite till. Får se om det erbjuds tid nästa helg.
Vad var det för sort, dina egenskördade? Vissa sorter sätter dubbelklyftor.

ingaröbo
Vigor var dom riktigt stora klyftorna från egen skörd.
Satte även Cledor från egen skörd men de var förhållandevis väldigt fjuttiga i storlek.

Vad menas med dubbelklyfta, är det bra, vanligt, eller ovanligt att få det?
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 27-10-2012, 22:55) *
Vigor var dom riktigt stora klyftorna från egen skörd.
Satte även Cledor från egen skörd men de var förhållandevis väldigt fjuttiga i storlek.

Vad menas med dubbelklyfta, är det bra, vanligt, eller ovanligt att få det?

Det innebär att i en klyfta finns det två eller flera groddar. De har helt enkelt växt ihop och ej bildats som enskilda klyftor. Om det är bra eller dåligt? Oftast får du två mindre lökar i konstig form som inte blir så bra att ta utsäde av. Ska du äta dem själv kan ju det kvitta, de har ändå sina smakegenskaper kvar. I vissa fall, om man har tur, kan man ändå få två stora lökar bredvid varandra.
Har aldrig odlat vigor så jag vet inte om det finns risk för dubbelklyftor på dem men utgår från att de inte har det problemet. De är en artichoke, dvs typ 1 och de har inte det problemet.
Du kan läsa mer på min blogg om hur man identifierar dubbelklyftor, finns egen "tagL" i ämnet. Om du väl satt dem i jorden kommer du att märka det till våren då det kommer upp två vitlökar på samma ställe.
Eva i Västerås
I söndags spettade jag ner mina vitlöksklyftor. 3-5 cm tjäle redan efter ett par dagars frost.
Lilla handspaden var bara löjlig, utan jag fick ta stora spaden som jag kunde bända loss skorpan med. Sedan var det bara att peta ner klyftorna och klappa tillbaka jordskorpan.
Men nu ska det väl bli vitlök nästa sommar. Jag satte rätt mycket, för att bygga upp mitt förråd. Jag är van att vara självförsörjande på vitlök.
Preussen
I helgen, om tid och vid möjlighet får jag sätta vitlöken. Än så länge är det ingen ko på isen, öresund håller tjälen borta och djupbädden är i bra trim.
duo2010
Hej Preussen, Fågelvägen m fl kännare
Hittade idag hos Mannerströms (köksmästaren) delikatess avd en tjusig låda med ngt som kallas Hammarvitlök, har ni hört talat om den? www.hammargarlic.com. Kunde ju inte låta bli att införskaffa en som skall i jorden när det är dags. Men eftersom den är avsedd att ätas är den väl kanske inte virusfri och bör bo för sig själv i egen plantering eller vågar jag chansa? Bara namnet Witchbone company låter ju lite sådär.
Halloween!
gunilla
Preussen
CITAT (duo2010 @ 01-11-2012, 16:26) *
Hej Preussen, Fågelvägen m fl kännare
Hittade idag hos Mannerströms (köksmästaren) delikatess avd en tjusig låda med ngt som kallas Hammarvitlök, har ni hört talat om den? www.hammargarlic.com. Kunde ju inte låta bli att införskaffa en som skall i jorden när det är dags. Men eftersom den är avsedd att ätas är den väl kanske inte virusfri och bör bo för sig själv i egen plantering eller vågar jag chansa? Bara namnet Witchbone company låter ju lite sådär.
Halloween!
gunilla

Hej Gunilla! Jag tog utsäde från samma leverantör för 4-5 år sen men det var sista året som jag odlade i år. Det är en bra sort men min stam blev mindre för varje år pga att jag fick mycket dubbelklyftor. I och med det blev det det inte fullt så stora klyftor som blev utsäde.
Det är främst svampsjukdomar som du ska vara på atlerten mot. Om du har tillgång till svampdödande medel kan du alltid badda klyftorna i det. Virus är eg inte besvärligare att bekämpa men kräver andra medel. Om inte så odla i avgränsad jord, tex pallkragar och var noga med redskapshygien. Jag odlade avgränsat på annan ort, var sista skörden på gamla gården. Det gick fint för mig men behöver inte göra det för dig. Det är chansning och ett risktagande man får kalkylera med.
Fotograf Johanna
Jag satte mina idag. Försökte i måndags men då var det tjäle, men idag gick det bra. Vigor blev sorten och det är första året jag odlar vitlök så det ska bli spännande att se hur det går.
Scout
CITAT (Fotograf Johanna @ 01-11-2012, 22:28) *
Jag satte mina idag. Försökte i måndags men då var det tjäle, men idag gick det bra. Vigor blev sorten och det är första året jag odlar vitlök så det ska bli spännande att se hur det går.
Vigor är ett bra val om man är nybörjare. Mina blev riktigt stora, snittade över 100g/st, då känner man sig duktig och nöjd och blir taggad att fortsätta med vitlök. Lycka till!
EKLO
Hej,

min vilöksodling blev ingenting i år (ganska bra förra året dock, vilket var mitt första).

Men bättre lycka kommande säsong - tänker jag. Därför en fråga:
Gör det ngt om klyftorna man stoppar i jorden har börjat gro en smula i kylen redan - dvs liten grönska i toppen...
Scout
I söndags kom vitlöken äntligen i jorden och det var i sista sekunden här i Uppsala. Fick jobba hårt med grepen med att hacka och bända i små tag i flera omgångar för att smula upp det 3-5cm tjocka tjällagret. Tryckte upp hål med min spetsiga planteringspinne, 5-10cm djupt. 15cm mellan plantorna, 15cm mellan raderna. Satte dem i lerjorden i 20cm upphöjd låda, där det odlats bönor i år. Toppade med ett lager bondbönsstammar, störbönsrankor och uppklippta bitar av jordärtskocksstam. Avslutade med att pissa över alltihopa, för att tillföra lite extra kväve. Då var allt klart för vintern!

Det blev 24st Vigor, 24st Leningradskij och 28st Siberian red. 76st är färre än förra året men borde ändå räcka ypperligt för hushållets behov. Blir ju ändå mer än 1st i veckan att äta även efter uttag av utsäde. Kompletterade med 30x30cm med bredsådd av bulbiller från Siberian red, som förhoppningsvis ska bilda en matta av sololökar. Funkar det tro ni?

duo2010
CITAT (Preussen @ 01-11-2012, 22:20) *
Hej Gunilla! Jag tog utsäde från samma leverantör för 4-5 år sen men det var sista året som jag odlade i år. Det är en bra sort men min stam blev mindre för varje år pga att jag fick mycket dubbelklyftor. I och med det blev det det inte fullt så stora klyftor som blev utsäde.
Det är främst svampsjukdomar som du ska vara på atlerten mot. Om du har tillgång till svampdödande medel kan du alltid badda klyftorna i det. Virus är eg inte besvärligare att bekämpa men kräver andra medel. Om inte så odla i avgränsad jord, tex pallkragar och var noga med redskapshygien. Jag odlade avgränsat på annan ort, var sista skörden på gamla gården. Det gick fint för mig men behöver inte göra det för dig. Det är chansning och ett risktagande man får kalkylera med.

Hej igen
intressant, försöker med ngr klyftor i egen plantering bort från Vigor och Messidor från Troessons de skall ju vara säkrare. Det där med svamp angrepp tänkte jag oxå på och det är ju ännu värre. Här söder om Göteborg är det ännu för varmt, vill inte göra om förra årets misslyckande då det ju blev så varmt i nov/dec så alla lökarna kom upp 20 cm och hälften sen frös o ruttnade bort. Har även en stor fin lök från Bondens marknad i Haga ekologisk, men den kan ju oxå vara förpestad och får husera i "enskilt boende". Kan man o i såfall hur, se om det är ngr vampyrer på löken? Eller är det först vid dålig eller förkrympt skörd det märks?
Bästa hälsningar
Gunilla
confused.gif
Eva i Västerås
Kan man bada lökarna i Atamon innan man planterar?
Det är ju svampmedel.
yes.gif
Preussen
CITAT (duo2010 @ 02-11-2012, 10:32) *
Hej igen
intressant, försöker med ngr klyftor i egen plantering bort från Vigor och Messidor från Troessons de skall ju vara säkrare. Det där med svamp angrepp tänkte jag oxå på och det är ju ännu värre. Här söder om Göteborg är det ännu för varmt, vill inte göra om förra årets misslyckande då det ju blev så varmt i nov/dec så alla lökarna kom upp 20 cm och hälften sen frös o ruttnade bort. Har även en stor fin lök från Bondens marknad i Haga ekologisk, men den kan ju oxå vara förpestad och får husera i "enskilt boende". Kan man o i såfall hur, se om det är ngr vampyrer på löken? Eller är det först vid dålig eller förkrympt skörd det märks?
Bästa hälsningar
Gunilla
confused.gif

Olika svampkulturer har olika symtom. Generellt sätt kan man titta efter vissa tecken. Om inte löken kommer upp, missväxt eller dvärgväxt. Om bladen får gula strimmor relativt tidigt och att de ej går att härleda till kyla eller stark näringsbrist. Jag har främst rost och svartmögel. Rosten ser ut som röda rostprickar på bladverk och svartmögel visar sig genom svarta prickar. Effekten blir att de mognar tidigare, ej kommer upp i förväntad storlek samt kortare hållbarhet. Svampsjukdomar är något som verkar ha ökat generellt under senare år r/r klimatförändringarna.

CITAT (Eva i Västerås @ 02-11-2012, 10:40) *
Kan man bada lökarna i Atamon innan man planterar?
Det är ju svampmedel.
yes.gif

Ja, det är ett svampmedel. Vissa har använt det och vad jag förstått fungerat bra för dem. Själv har jag inte använt det så utifrån min erfarenhet kan jag varken råda eller avråda.

CITAT (EKLO @ 02-11-2012, 09:29) *
Hej,

min vilöksodling blev ingenting i år (ganska bra förra året dock, vilket var mitt första).

Gör det ngt om klyftorna man stoppar i jorden har börjat gro en smula i kylen redan - dvs liten grönska i toppen...

Det vet jag faktiskt inte men jag kan misstänka att det ökar risken för utvintring. Vad är det för utsäde? Hade det varit tal om vårsådd hade jag inte tvekat. Lycka till.

CITAT (Scout @ 02-11-2012, 09:51) *
I söndags kom vitlöken äntligen i jorden och det var i sista sekunden här i Uppsala. Fick jobba hårt med grepen med att hacka och bända i små tag i flera omgångar för att smula upp det 3-5cm tjocka tjällagret. Tryckte upp hål med min spetsiga planteringspinne, 5-10cm djupt. 15cm mellan plantorna, 15cm mellan raderna. Satte dem i lerjorden i 20cm upphöjd låda, där det odlats bönor i år. Toppade med ett lager bondbönsstammar, störbönsrankor och uppklippta bitar av jordärtskocksstam. Avslutade med att pissa över alltihopa, för att tillföra lite extra kväve. Då var allt klart för vintern!

Det blev 24st Vigor, 24st Leningradskij och 28st Siberian red. 76st är färre än förra året men borde ändå räcka ypperligt för hushållets behov. Blir ju ändå mer än 1st i veckan att äta även efter uttag av utsäde. Kompletterade med 30x30cm med bredsådd av bulbiller från Siberian red, som förhoppningsvis ska bilda en matta av sololökar. Funkar det tro ni?

Keep up that good spirit tummenupp.gif
Hoppas du druckit eller ätit något fosforrikt så att vitlöken får det riktigt bra. Ska bli kul att fortsätta läsa om dina sololökar. Jag blir inte riktigt klok på dem utan får ibland sådana trots att jag ej på något sätt gjort försök att odla dem.
Scout
CITAT (EKLO @ 02-11-2012, 09:29) *
Hej,

Generellt skulle jag inte förvara vitök i kylskåpet, särskillt inte den man tänkt ha som utsäde. Bättre att istället förvara den i rumstemperatur tills du planterar den. så minska risken att den börjar gro vid fel tidpunkt, men det är ju lite sent att säga nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon