Visst är det roligt att summera odlingssäsongen! Fina bilder också.
För mig blev squashen inte nån hit i år, men jag misshandlade plantorna lite under förkultiveringstiden så de kom efter, och den kalla våren hjälpte inte precis till.
Men tomaterna har gått alldeles förträffligt bra detta år i växthuset.
Och gurkorna helt OK, även de blev lite tröga istarten pga temperaturerna, men jag har skördat mer än nog i alla fall, och låter fläkten hålla frostfritt denna månad ut.
Bönorna, på friland har gett bra.
Potatisen helt OK, men morötterna vet jag inte vad som hände med, urkasst.
Palsternackorna ser små ut, hm.
Lök från frö, som kallas salladslök men ger en bra vanlig lökskörd också om man låter dem stå, har gått bra. De förkultiverades i mars-april.
Men purjolöken som jag brukar lyckas bra med ser väldigt späd ut fortfarande.
Paparika och chili-plantorna fick löss innan utplantering i slutkrukor i växthuset, så de blev försenade men har ändå gett tillskott till woken.
Grönkål är ett säkert kort, så det blir "grön soppa" i vinter med.
Broccolin tog larverna, hann inte få på täcknätet i tid.
Appropå jordärtskockor, så tar jag upp alla knölar på våren, spar en del till mat och sätter tillbaka 5-10 knölar på nytt ställe varje år. Då håller man koll på spridningen och får dessutom större knölar att skörda. Står den på samma plats många år blir det snart trångt om fötterna för den. Tyvärr kan jag inte äta så mycket av den trots att jag älskar smaken pga att den ger lite magproblem... Det hänger ihop med inulinet, kostfibret i den, man kan vara olika känslig för det. Jag har testat olika tillagningssätt utan att märka nån skillnad. Om man äter den varje dag kan man tydligen anpassa sin bakterieflora till den, men det tror jag inte jag vill ändå