Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En fråga om låsta trådar...., Ta bort svammlet istället!
          Irene_L
          Inlägg 17-09-2012, 10:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Just nu låstes tråden om Ipod ellerAdroid: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117336
          Det jag undrar över varför tar man inte istället bort inläggen som är OT, svammel som inte hör till tråden och låter tråden få fortsätta diskutera det den skulle handla om?

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          pejori
          Inlägg 17-09-2012, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Tycker det var bra att låsa tråden då TS hade fått ett svar.
          Rensning av svammel köper jag däremot... tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 17-09-2012, 10:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det svåra blir ju när de du/jag/någon uppfattar som svamliga kanske inte själv förstår sitt svamlande, utan tror att de faktiskt ger logiska och vettiga svar och att de även uppfattas som just logiska och vettiga.

Jag är helt övertygad om att det ligger till just så i många fall.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 17-09-2012, 10:55
          Länk hit: #4

Medlem

Pejori...jo men trådskaparen kanske ville ha fler svar, att tråden skulle få fortsätta att diskuteara för och emot de olika.

Anma..det är säkert så du säger att man man uppfattar olika vad som är svammel men i andra forum jag är på får man då ett påpekande att hålla sig till ämnet, av moderator eller liknande. Det är så jag skulle vilja. Nu blir det en massa OT i så många trådar!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-09-2012, 11:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker absolut man ska rensa svammel innan man låser. Gärna att man då också förvarnar om att tråden kan komma att låsas om inte svamlandet om ovidkommande upphör. Tar den som skrivit ett borttaget inlägg illa upp så får man ta det med forumvärden. Kanske det tar bättre om forumvärden säger till i mail eller PM den som upprepat svamlar och är OT.

Låsa ska man göra i sista hand inte i första! Vem bedömer om TS fått nog med svar på sin fråga eller att ett ämne är slutdiskuterat?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 17-09-2012, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum.

Redigerat av herkules: 17-09-2012, 13:09

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Alba
          Inlägg 17-09-2012, 11:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag håller deifinitivt med i det Irene säger.
          Jag gick just till min tråd för att skriva en följdfråga betr. USB och blir så förvånad att den är låst.
          Ju mer man pratar ju mer frågor dyker upp så jag var inte alls klar med tråden.
          Om jag nu ska skapa en ny tråd för ytterligare en fråga känns så dumt. Nu får det vara som det är.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 17-09-2012, 11:20
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (herkules @ 17-09-2012, 12:14) *
          att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum på.

Precis.....Är det så här det kommer att bli? En massa svammel och trådarna låst istället för att rensas!

Alba..så är det ju att med svar kommer nya frågor!! Förstår att du inte vill starta nu tråd.

Redigerat av Irene_L: 17-09-2012, 11:23

--------------------

Citera
          gunsta
          Inlägg 17-09-2012, 11:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (herkules @ 17-09-2012, 12:14) *
          att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum på.

Min mening också ....

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Anma
          Inlägg 17-09-2012, 11:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Självklart är jag för att man inte låser trådar i första hand. Helst inte alls. Bara så ni vet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-09-2012, 11:34
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Alba @ 17-09-2012, 12:18) *
          Jag håller deifinitivt med i det Irene säger.
          Jag gick just till min tråd för att skriva en följdfråga betr. USB och blir så förvånad att den är låst.
          Ju mer man pratar ju mer frågor dyker upp så jag var inte alls klar med tråden.
          Om jag nu ska skapa en ny tråd för ytterligare en fråga känns så dumt. Nu får det vara som det är.

Precis det jag menar! Jättetrist om det är så här det ska bli, vem vill då starta en diskussion eller fråga om något.

Kanske vi kan få ett svar från forumvärden som jag ser läser detta nu?

--------------------

Citera
          Forumvärd
          Inlägg 17-09-2012, 11:35
          Länk hit: #12

Gäster

Hej forumvänner

Att låsa trådar är inte ett förstahandsalternativ. I det aktuella fallet kände vi dock att det var lämpligt, men det är möjligt att vi var lite väl snabba i vårt beslut.

Det efterfrågas att rensa så kallat svammel ur trådar. Jag förstår synpunkten men ser också problemen som kan uppstå eftersom det som uppfattas som svammelinlägg även kan innehålla saker som rör det aktuella ämnet. Givetvis är det bra om man håller sig till den aktuella ämnet, men att gå in och rensa bort inlägg kan störa hela diskussionen på ett sådant sätt att den till sist blir ologisk, och vi ser heller inte att censur av det slaget är att föredra.

Vi jobbar vidare och lär oss av varandra.

Tråden är nu öppen igen, och jag hoppas att den fortsatta diskussionen sker i en positiv och trevlig anda!

Väl mött i forumet! smile.gif

Heléne

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-09-2012, 11:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Det var ju inte precis så smidigt. Bättre då att säga till personen som svammlar tråden full.

Alba öppna en ny tråd med dina återstående frågor

Elisabeth

Citera
          pejori
          Inlägg 17-09-2012, 11:54
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Forumvärd @ 17-09-2012, 12:35) *
          Hej forumvänner

Att låsa trådar är inte ett förstahandsalternativ. I det aktuella fallet kände vi dock att det var lämpligt, men det är möjligt att vi var lite väl snabba i vårt beslut.

Det efterfrågas att rensa så kallat svammel ur trådar. Jag förstår synpunkten men ser också problemen som kan uppstå eftersom det som uppfattas som svammelinlägg även kan innehålla saker som rör det aktuella ämnet. Givetvis är det bra om man håller sig till den aktuella ämnet, men att gå in och rensa bort inlägg kan störa hela diskussionen på ett sådant sätt att den till sist blir ologisk, och vi ser heller inte att censur av det slaget är att föredra.

Tråden är nu öppen igen, och jag hoppas att den fortsatta diskussionen sker i en positiv och trevlig anda!

Heléne

Förstår inte hur du/ni resonerar riktigt, när det gäller rensning av inläggen.
          Om ett inlägg inte innehåller någon som helst substans, gällande ämnet, kan det väl inte "störa" diskussionen för övrigt och göra den ologisk om man tar bort det????

Ett inlägg, där någon ropar på att stänga av en medlem, kan väl inte tillföra diskussionen om ipad/Android något, som inte kan undvaras???

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Irene_L
          Inlägg 17-09-2012, 12:08
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Forumvärd @ 17-09-2012, 12:35) *
          Hej forumvänner

Heléne

Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-09-2012, 12:13
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 13:08) *
          Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!!

tummenupp.gif

Ja urdumt att låta svamlet vara kvar. En del verkar ta det som intäkt för att det är OK att fortsätta svamla i den aktuella tråden angry.gif

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 17-09-2012, 12:22
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

.

CITAT (*Stintan* @ 17-09-2012, 13:13) *
          tummenupp.gif

Ja urdumt att låta svamlet vara kvar. En del verkar ta det som intäkt för att det är OK att fortsätta svamla i den aktuella tråden angry.gif

Ja det ser vi direkt. svamlet tar ny fart.

Rensa i trådarna - det är det bästa.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-09-2012, 12:27
          Länk hit: #18

Medlem

Jag också.. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 17-09-2012, 12:41
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 11:55) *
          Pejori...jo men trådskaparen kanske ville ha fler svar, att tråden skulle få fortsätta att diskuteara för och emot de olika.

Anma..det är säkert så du säger att man man uppfattar olika vad som är svammel men i andra forum jag är på får man då ett påpekande att hålla sig till ämnet, av moderator eller liknande. Det är så jag skulle vilja. Nu blir det en massa OT i så många trådar!

Så sant och det visade sig, att just TS hade fler följdfrågor.. kompiskram.gif
          Rensning är att föredra och låsning om en tråd blir helt körd.. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Forumvärd
          Inlägg 17-09-2012, 12:52
          Länk hit: #20

Gäster

Hej forumvänner

Jag är glad åt och tackar för att ni är så många som har tankar och idéer kring hur forumet ska vara, det är ju så forumet förs framåt och blir ännu bättre! thanks.gif

Jag och Katarina tar till oss era åsikter och införlivar dem i vårt arbete med att göra forumet till en ännu mer intressant och givande mötesplats för oss alla, och visst kan det vara på sin plats att jag som forumvärd, vid uppstått tillfälle, påpekar att man bör hålla sig till den aktuella tråden.

Målsättningen är ett levande forum där alla får komma till tals och bli respekterade, och tillsammans skapar vi just det!

Väl mött i forumet!

Heléne

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 05:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon