CITAT (Cilla @ 14-10-2012, 01:55)

Jag tror att prisskillnaden beror på två saker, men du kanske bör kolla med en odlare också. Dels är havtornsplantorna ett eller två år äldre. Dels görs de inte i så många exemplar som vinbär. Kanske är också grundmaterialet för odlaren dyrare.
Jag har satt flera sorter. Romeo och Julia som E-planta (www.eplanta.com) var snabbare att ge bär än en tysk sort som jag också testade. Julia pinnade på enormt starkt första och andra året, de gjorde de tyska också. På andra året i backen gav honplantorna bär. Kanske blir det bär på de tyska också, vem vet.
Jag planterar mer havtorn nu och kommer att testa fler sorter. Det är för övrigt en mycket vacker buske! Silvrig, snabbväxande, bullig, tät nedifrån och upp, anspråkslös förutom att den vill ha sol - och med lysande bär som är extremt nyttiga och lyxiga (ovanlig smak, dyra att köpa).

Du har förmodligen rätt i vad du säger om priset.
Att det är ett exklusivt och nyttigt bär råder det ju ingen tvekan om. Anledningen till att jag jämförde med vinbär var att på de bilder som jag sett tidigare så såg havtorn ut ungefär som vinbärsbuskar men på dessa bilder såg dom ut att bli höga som en syrenhäck. Hur stora blir dom?
Är dom goda att äta från busken?
Redigerat av johan1983: 15-10-2012, 00:30