det här hittade jag på nätet
Hur kan man bekämpa dem? Hur minskar man spridningsrisken?
Nedanstående "åtgärder" är insamlade från andra webbsidor på internet samt från folk som har skrivit och
berättat vad/hur de gör. Har Du något annat bra knep? Skriv och berätta!
Gillra fällor. Lägg t.ex. ut svarta plastpåsar, brädbitar, wellpappskivor, rabarberblad, ihåliga
tegelstenar eller andra saker som sniglarna kan krypa in i för att söka skydd mot solen.
Det finns dyra snigelfällor att köpa, som sen ska fyllas med en dyr vätska av sprit och äggviteämnen.
Gräv ner en liten burk eller djup tallrik i gräsmattan och häll i öl i burken/tallriken.
Sniglarna lockas dit och drunknar eller matförgiftas. (Använd ej för stor burk så andra djur kan drunkna.)
Vattna ett område runt burken/tallriken så sniglarna lättare kan ta sig dit.
Samla in dem för hand på tidiga morgonar eller sena kvällar och döda dem genom att
skära av dem huvudet eller elda upp dem.
Kalka områden i trädgården på sena varma torra sommarkvällar. Kalket gör att sniglarna torkar ut.
Salt. Sniglarnas "hud" reagerar kemiskt med salt och de dör en grym död. Men effektivt!
Eller ta vatten i en hink och blanda i vanligt koksalt (rätt så stark blandning). Ta upp sniglarna med
en spade och häll dem i saltvattnet. Då dör de!
Diskmedel, tvättmedel och/eller allrengöring i en burk och i med sniglarna. Det tycker sniglarna inte om!
Ta på dig stövlar och stampa ihjäl dem.
Var försiktig vid plantering av träd och växter som kommer från områden som du inte vet är snigelfria.
Spola och skölj växternas rotsystem väl.
Undvik sura/våta avfalls- och komposthögar. Där trivs sniglar. Kalka isåfall i högen.
Sniglar trivs inte i varmkomposter.
Skaffa mysk- eller blåankor.
Man kan "plocka" (=spetsa) dom på mjukt underlag med ett spjut-tex bambukäpp med en vass klinga framtill.
Klingan,20-30 cm, kan vara en strumpsticka, grov ståltråd etc som fästes på käppen. Blir ett slags "grillspett"
som sedan kan tömmas i sopsäcken
"Hörde på radion häromdagen att man EJ skall trampa på sniglarna eftersom de då omedelbart fortplantar sig."
"Det är viktigt att informera att EN DEL tamankor äter sniglar. Ofta måste man dock lära dem genom att
utfodra med sniglar tills ankorna är vana vid denna föda. Vilda gräsänder äter inte sniglar!"
"Jag använder en ogräs-skyffel, 4 x 15 cm. När jag ser en snigel sticker jag ned skyffeln bredvid snigeln,
jag vickar lite och får ett hål puttar ned snigeln, dödar den och lägger tillrätta jorden."
"en uppochnervänd uppäten grapefrukthalva ska tydligen fungera om man lägger dem under plantor
man är rädd om"
"Ett tips från Usa; för att bli kvitt sniglar spruta med vinäger runt plantan."
"Ta en vass sax och klipp helt enkelt av skallen på dom"
För de som har stora trädgårdar och planteringar så finns det ett någorlunda bra bekämpningsmedel
mot snigeln. Myskankor och blåankor har sniglar som älsklingsrätt.
allt detta o massor med mer står på
på den här sidan de e bara att läsa o begrunda