CITAT (johan1983 @ 10-04-2014, 23:42)

Jag hoppas att du menar en gång per år och inte en gång i livet? :-)
Hur stora och hur snabbt?
Det känns som att mitt citronträd har satt fart att växa, det har blivit mycket större på bara någon månad.
Jag har köpt tre stycken nya kumquat, så får vi se hur dom klarar sig.
Anledningen till valet är för att jag gillar smaken mer på kumquat än på kalamondin.
Ja en gång per år

,, När jag hade min stod den ganska skuggigt men växte ca 10-20cm per år. Kumquat är en art citrus och kommer från områden där det blir svalt på vintern, och vill gärna ha svalt för att blomma bra och blommar på våren-försommaren i massor. Och den går in i vintervila helt och hållet. Och passa därför inte att odlas inne åretrunt, så kan du sätt gärna ut den.
CITAT (Påtoppen @ 11-04-2014, 09:07)

Har sett att en del börjat sätta ut sina citrusträd nu och "frostchockat" dem, är det något man ska göra?
Eller hur vill den bli behandlad nu och framöver?
Bor i zon 1-2.
Har aldrig hört att någon ''frostchokar'' citrus ? varför gör man det ?
Är dom i vila om det gäller exempel kumquat så kan dom tåla frost även på våren, men annars ska man inte utsätta dom för vårfrost när man tar ut dom, dom kan frysa hårt. Och kanske inte återhämtar sig alls. Till hösten däremot kan vissa arter/sorter tåla frost men annars är det bäst att ta in dom innan frosten varit.
i zon 1-2 kan du sätta ut den nu, med väv om i ca två veckor. Jag är redan klar med avhärdningen av mina citrusar och dom står utan skydd. Vid ev frost måste dom in.