Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svenskt kött eller import ?
          Motti
          Inlägg 07-11-2012, 19:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vilket föredra ni ? själv köper jag i stort set bara svenskt kött med få undantag kan det hända att det blir Dansk fläskfile på sommaren då vi är många .Köpte en vaccumförpackad Entrecote på Willys som det stog Naturkött på det var det sämsta smörja till Entrecote jag set ,när jag öppnat förpackningen var det en stor sleta sladdrig och fyll av hinnor ,fick ut en liten ynka riktig köttbir och den var superseg :(aldrig mer !
          Nu har vi hittat en Bonde som vi köper både fläskkött av stämplat och besiktigat och det är att föredra på många vis vi ger 45 kr kilot då är allt styckat och klart för infrysning .
          Personligen tycker jag det är viktigt att stötta Svenska Bönder så vi slipper allt impoterat kött !lite vansinigt att impotera från tex Nya Zeland eller Brazilien när vi har bra kött här !

Citera
          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          pejori
          Inlägg 07-11-2012, 20:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Köper både och.
          Har inte haft problem med importerat kött.
          Ärligt talat, kollar jag sällan på ursprungsland, jag tittar på hur köttet ser ut.
          Ser det ut att ha mycket fett och ser senigt ut, köper jag inte.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 07-11-2012, 20:12
          Länk hit: #3

Medlem

Att köttet är fetsprängt är ju inget fel tvärtom det ger mer smak åt köttet !men det här vaccumförpackade gillar jag inte alls ,blöt och sladdrigt sad.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 07-11-2012, 20:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Brasiliansk oxfilé är riktigt mums!!!
          Och nej, jag känner inte mer solidaritet med svenska bönder än vad jag känner för polska,spanska, irländska eller brasilianska bönder. Varför skulle jag göra det? Jag köper de produkter som jag tycker är prisvärda.
          Gita

Citera
          gunsta
          Inlägg 07-11-2012, 20:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Jag köper både ock - det viktigaste är att det är gott. Köpte s k närproducerat kött, bara två km i från där jag bor. Ingen succé - dyrt och trist. Kyckling är nog ett undantag - visserligen är nog mycket av det kycklingkött man äter på restauranger importerat - typ thairestaurang. Men där föredrar jag svensk vara om jag får välja.

Redigerat av gunsta: 07-11-2012, 20:20

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 07-11-2012, 20:27
          Länk hit: #6

Medlem

Som jag ser det så bör vi köpa svenskt kött så mycket vi kan !annars lär vi bara få tag i impoterat kött i framtiden och med dom riskerna det innebär smitorisker mm .Här har vi ju stenhård köttkontroll i alla fall och hög kvalitet !Vist kan Brasiliansk oxfile smaka bra men är det rimligt att vi ska impotera kött från andra sidan jordklotet när vi har köttdjur här ?Vi har massor med Lamköttsproducenter i Sverige ändå ligger det lam från Nya Zeeland i våra köttdiskar !Om vi slutar köpa svenskproducerat kött så lägga ju köttdjursproduktionen ner här till slut om ingen vill köpa vårt svenska kött och då blir vi ju helt beroende av andra länder !

Citera
          Gita
          Inlägg 07-11-2012, 20:35
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Motti @ 07-11-2012, 20:27) *
          Som jag ser det så bör vi köpa svenskt kött så mycket vi kan !annars lär vi bara få tag i impoterat kött i framtiden och med dom riskerna det innebär smitorisker mm .Här har vi ju stenhård köttkontroll i alla fall och hög kvalitet !Vist kan Brasiliansk oxfile smaka bra men är det rimligt att vi ska impotera kött från andra sidan jordklotet när vi har köttdjur här ?Vi har massor med Lamköttsproducenter i Sverige ändå ligger det lam från Nya Zeeland i våra köttdiskar !Om vi slutar köpa svenskproducerat kött så lägga ju köttdjursproduktionen ner här till slut om ingen vill köpa vårt svenska kött och då blir vi ju helt beroende av andra länder !

Nu är det nog så att vi även har en stenhård kontroll av det kött vi importerar, så det där med smittorisken kan vi nog glömma. Ur djurens perspektiv så tror jag faktiskt att de köttdjur som kan ströva fritt året om har det bättre än de svenska. Vad tror du?
          En av mina bröder är kock och han hävdar bestämt att världens bästa nötkött produceras på Irland.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-11-2012, 20:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

I den mån jag äter kött, svenskt för att värna vårt öppna landskap och de få bönder som är kvar.
          Aldrig från Brasilien om de så slänger det efter mig! Jag vill inte bidra till att skövla Amazonas men givetvis borde man i konsekvensens namn även avstå allt kött som producerats med importerad soja. Ekologiskt naturbeteskött vore att föredra tyvärr tar mina lokala butiker in väldigt lite ekokött.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 07-11-2012, 20:39
          Länk hit: #9

Medlem

Jag tror inte Svenskt kött på något vis skulle vara nyttigare eller bättre än utländsk kött.

Smittorisken är säkert lika stor på "vårt" kött.
          Hanteringen och tillagningen är a och o.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          gnon49
          Inlägg 07-11-2012, 20:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Köper alltid på mig när köttet är billigt. Var det kommer ifrån spelar mindre roll. Bara det ser fräscht ut och inte är alltför magert. Och att det är märkt korrekt, vilket ofta inte är fallet tyvärr.
          Fusket är nog utbrett i våra matkedjor. Pengar att tjäna helt enkelt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          pejori
          Inlägg 07-11-2012, 20:45
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (gnon49 @ 07-11-2012, 20:41) *
          Köper alltid på mig när köttet är billigt. Var det kommer ifrån spelar mindre roll. Bara det ser fräscht ut och inte är alltför magert. Och att det är märkt korrekt, vilket ofta inte är fallet tyvärr.
          Fusket är nog utbrett i våra matkedjor. Pengar att tjäna helt enkelt.

Håller med.
          Tycker nog att Svenskt kött är lite för magert och därmed torrare.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-11-2012, 20:51
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Försöker köpa svenskt, därför att jag tror att vi har lite bättre djuromsorg än i en del andra länder. Gärna ska det vara närproducerat, så slipper man onödiga transporter. Inser att inte alla har den ekonomiska möjligheten att göra likadant. Undviker också fisk som är rödlistad eller som transporterats långt. Möjligen framstår jag som väldigt präktig och politiskt korrekt, men det känns bra när jag nu har råd...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 07-11-2012, 20:54
          Länk hit: #13

Medlem

pen
          CITAT (Piccante @ 07-11-2012, 20:38) *
          I den mån jag äter kött, svenskt för att värna vårt öppna landskap och de få bönder som är kvar.
          Aldrig från Brasilien om de så slänger det efter mig! Jag vill inte bidra till att skövla Amazonas men givetvis borde man i konsekvensens namn även avstå allt kött som producerats med importerad soja. Ekologiskt naturbeteskött vore att föredra tyvärr tar mina lokala butiker in väldigt lite ekokött.

Fast det är förstås inte köttproduktion som skövlar Amazonas, den typ av mark lämpar sig inte alls för köttproduktion. För boskapshållning lämpar sig torrare, stäppliknande mark(som man inte kan använda till särskilt mycket annat) betydligt bättre. Det som hotar Amazonas är sockerrörsodling för etanolproduktion.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-11-2012, 21:02
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 07-11-2012, 20:54) *
          pen
          Fast det är förstås inte köttproduktion som skövlar Amazonas, den typ av mark lämpar sig inte alls för köttproduktion. För boskapshållning lämpar sig torrare, stäppliknande mark(som man inte kan använda till särskilt mycket annat) betydligt bättre. Det som hotar Amazonas är sockerrörsodling för etanolproduktion.
          Gita

När regnskogen röjs används den oftast som betesmark för att bekämpa vegetationen innan marken plöjs och odlas upp. Soja (för kreatursfoder) och sockerrör kommer efter boskapen som flyttas till nya marker. Tyvärr Gita så är inte brasilianskt nötkött hållbart producerat. däremot konsumeras majoriteten av köttet i Brasilien som har högre köttkonsumtion/ capita än Sverige.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 07-11-2012, 21:10
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Piccante @ 07-11-2012, 21:02) *
          När regnskogen röjs används den oftast som betesmark för att bekämpa vegetationen innan marken plöjs och odlas upp. Soja (för kreatursfoder) och sockerrör kommer efter boskapen som flyttas till nya marker. Tyvärr Gita så är inte brasilianskt nötkött hållbart producerat. däremot konsumeras majoriteten av köttet i Brasilien som har högre köttkonsumtion/ capita än Sverige.

Tyvärr Piccante , du har fel. Köttproduktion har alltid förekommit på de torra stäppliknande markerna i både Brasikien och Argentina. Det är nog snarare vår inhemska köttproduktion som är betydligt mer sojaberoende.
          Fortfarande, det som verkligen hotar Amazonas är grödor för etanolframställning.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-11-2012, 21:14
          Länk hit: #16

Medlem

SLU

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 07-11-2012, 21:21
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 20:51) *
          Försöker köpa svenskt, därför att jag tror att vi har lite bättre djuromsorg än i en del andra länder. Gärna ska det vara närproducerat, så slipper man onödiga transporter. Inser att inte alla har den ekonomiska möjligheten att göra likadant. Undviker också fisk som är rödlistad eller som transporterats långt. Möjligen framstår jag som väldigt präktig och politiskt korrekt, men det känns bra när jag nu har råd...

Ja. kanhända att det känns bättre för dig, men har du någonsin försökt se helheten. Vid en s,k, lca-analys så kanske inte det som tycks självklart riktigt stämmer. Har du t.ex. funderat över utbytet på ytenhet mark. Odlingsbar mark är nog att betrakta som en bristvara. Uppstallning av djur eller växthusodling kräver oftast mer resurser än vad transporter gör. Det tål att tänka på!
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-11-2012, 21:28
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gita @ 07-11-2012, 21:21) *
          Ja. kanhända att det känns bättre för dig, men har du någonsin försökt se helheten. Vid en s,k, lca-analys så kanske inte det som tycks självklart riktigt stämmer. Har du t.ex. funderat över utbytet på ytenhet mark. Odlingsbar mark är nog att betrakta som en bristvara. Uppstallning av djur eller växthusodling kräver oftast mer resurser än vad transporter gör. Det tål att tänka på!
          Gita

I Skåne har vi en del alldleles utmärkt jordbruksmark, som vi absolut bör utnyttja...

I 20 år bodde jag i en liten by som ligger vid en hed/militärt övningsfält där man föder upp nötdjur på naturbete året runt. Köttet är ganska dyrt, men vansinnigt gott.. Djuren mår bra och miljöpåverkan låg för att vara nötkött..

Jag undviker helst kyckling och griskött, därför att de nästan alltid hanteras i djurfabriker. Idealet är vilt och lammkött, tycker jag...

--------------------

zon 1

Citera
          Monaxe
          Inlägg 07-11-2012, 21:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Undviker utlänskt kött i möjligaste mån, precis som Aqva inbillar jag mig att vår djurhållning är något bättre här i Sverige.

Vill inte äta djur som plågats i dåliga stallar och plågsamma transporter. Tror inte att Sverige är så mycket bättre egentligen, men det känns som om lagarna är mer definierade här.

Har nog inte långt kvar till att utesluta allt kött ur min kost, tycker mycket bättre om fisk. Men maken älskar kött, så det är en balansgång smile.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Christa
          Inlägg 07-11-2012, 21:40
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi köper bara svenskt och oftast krav-märkt.

Det finns ju dessutom en del tvivelaktiga saker som är tillåtna vid djuruppfödning i andra länder men inte här.

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon