Sidor: 1, 2, 3, 4
Motti
Vilket föredra ni ? själv köper jag i stort set bara svenskt kött med få undantag kan det hända att det blir Dansk fläskfile på sommaren då vi är många .Köpte en vaccumförpackad Entrecote på Willys som det stog Naturkött på det var det sämsta smörja till Entrecote jag set ,när jag öppnat förpackningen var det en stor sleta sladdrig och fyll av hinnor ,fick ut en liten ynka riktig köttbir och den var superseg :(aldrig mer !
Nu har vi hittat en Bonde som vi köper både fläskkött av stämplat och besiktigat och det är att föredra på många vis vi ger 45 kr kilot då är allt styckat och klart för infrysning .
Personligen tycker jag det är viktigt att stötta Svenska Bönder så vi slipper allt impoterat kött !lite vansinigt att impotera från tex Nya Zeland eller Brazilien när vi har bra kött här !
pejori
Köper både och.
Har inte haft problem med importerat kött.
Ärligt talat, kollar jag sällan på ursprungsland, jag tittar på hur köttet ser ut.
Ser det ut att ha mycket fett och ser senigt ut, köper jag inte.
Motti
Att köttet är fetsprängt är ju inget fel tvärtom det ger mer smak åt köttet !men det här vaccumförpackade gillar jag inte alls ,blöt och sladdrigt sad.gif
Gita
Brasiliansk oxfilé är riktigt mums!!!
Och nej, jag känner inte mer solidaritet med svenska bönder än vad jag känner för polska,spanska, irländska eller brasilianska bönder. Varför skulle jag göra det? Jag köper de produkter som jag tycker är prisvärda.
Gita
gunsta
Jag köper både ock - det viktigaste är att det är gott. Köpte s k närproducerat kött, bara två km i från där jag bor. Ingen succé - dyrt och trist. Kyckling är nog ett undantag - visserligen är nog mycket av det kycklingkött man äter på restauranger importerat - typ thairestaurang. Men där föredrar jag svensk vara om jag får välja.
Motti
Som jag ser det så bör vi köpa svenskt kött så mycket vi kan !annars lär vi bara få tag i impoterat kött i framtiden och med dom riskerna det innebär smitorisker mm .Här har vi ju stenhård köttkontroll i alla fall och hög kvalitet !Vist kan Brasiliansk oxfile smaka bra men är det rimligt att vi ska impotera kött från andra sidan jordklotet när vi har köttdjur här ?Vi har massor med Lamköttsproducenter i Sverige ändå ligger det lam från Nya Zeeland i våra köttdiskar !Om vi slutar köpa svenskproducerat kött så lägga ju köttdjursproduktionen ner här till slut om ingen vill köpa vårt svenska kött och då blir vi ju helt beroende av andra länder !
Gita
CITAT (Motti @ 07-11-2012, 20:27) *
Som jag ser det så bör vi köpa svenskt kött så mycket vi kan !annars lär vi bara få tag i impoterat kött i framtiden och med dom riskerna det innebär smitorisker mm .Här har vi ju stenhård köttkontroll i alla fall och hög kvalitet !Vist kan Brasiliansk oxfile smaka bra men är det rimligt att vi ska impotera kött från andra sidan jordklotet när vi har köttdjur här ?Vi har massor med Lamköttsproducenter i Sverige ändå ligger det lam från Nya Zeeland i våra köttdiskar !Om vi slutar köpa svenskproducerat kött så lägga ju köttdjursproduktionen ner här till slut om ingen vill köpa vårt svenska kött och då blir vi ju helt beroende av andra länder !

Nu är det nog så att vi även har en stenhård kontroll av det kött vi importerar, så det där med smittorisken kan vi nog glömma. Ur djurens perspektiv så tror jag faktiskt att de köttdjur som kan ströva fritt året om har det bättre än de svenska. Vad tror du?
En av mina bröder är kock och han hävdar bestämt att världens bästa nötkött produceras på Irland.
Gita
Piccante
I den mån jag äter kött, svenskt för att värna vårt öppna landskap och de få bönder som är kvar.
Aldrig från Brasilien om de så slänger det efter mig! Jag vill inte bidra till att skövla Amazonas men givetvis borde man i konsekvensens namn även avstå allt kött som producerats med importerad soja. Ekologiskt naturbeteskött vore att föredra tyvärr tar mina lokala butiker in väldigt lite ekokött.
pejori
Jag tror inte Svenskt kött på något vis skulle vara nyttigare eller bättre än utländsk kött.

Smittorisken är säkert lika stor på "vårt" kött.
Hanteringen och tillagningen är a och o.
gnon49
Köper alltid på mig när köttet är billigt. Var det kommer ifrån spelar mindre roll. Bara det ser fräscht ut och inte är alltför magert. Och att det är märkt korrekt, vilket ofta inte är fallet tyvärr.
Fusket är nog utbrett i våra matkedjor. Pengar att tjäna helt enkelt.
pejori
CITAT (gnon49 @ 07-11-2012, 20:41) *
Köper alltid på mig när köttet är billigt. Var det kommer ifrån spelar mindre roll. Bara det ser fräscht ut och inte är alltför magert. Och att det är märkt korrekt, vilket ofta inte är fallet tyvärr.
Fusket är nog utbrett i våra matkedjor. Pengar att tjäna helt enkelt.

Håller med.
Tycker nog att Svenskt kött är lite för magert och därmed torrare.
Aqvakul
Försöker köpa svenskt, därför att jag tror att vi har lite bättre djuromsorg än i en del andra länder. Gärna ska det vara närproducerat, så slipper man onödiga transporter. Inser att inte alla har den ekonomiska möjligheten att göra likadant. Undviker också fisk som är rödlistad eller som transporterats långt. Möjligen framstår jag som väldigt präktig och politiskt korrekt, men det känns bra när jag nu har råd...
Gita
pen
CITAT (Piccante @ 07-11-2012, 20:38) *
I den mån jag äter kött, svenskt för att värna vårt öppna landskap och de få bönder som är kvar.
Aldrig från Brasilien om de så slänger det efter mig! Jag vill inte bidra till att skövla Amazonas men givetvis borde man i konsekvensens namn även avstå allt kött som producerats med importerad soja. Ekologiskt naturbeteskött vore att föredra tyvärr tar mina lokala butiker in väldigt lite ekokött.

Fast det är förstås inte köttproduktion som skövlar Amazonas, den typ av mark lämpar sig inte alls för köttproduktion. För boskapshållning lämpar sig torrare, stäppliknande mark(som man inte kan använda till särskilt mycket annat) betydligt bättre. Det som hotar Amazonas är sockerrörsodling för etanolproduktion.
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 20:54) *
pen
Fast det är förstås inte köttproduktion som skövlar Amazonas, den typ av mark lämpar sig inte alls för köttproduktion. För boskapshållning lämpar sig torrare, stäppliknande mark(som man inte kan använda till särskilt mycket annat) betydligt bättre. Det som hotar Amazonas är sockerrörsodling för etanolproduktion.
Gita

När regnskogen röjs används den oftast som betesmark för att bekämpa vegetationen innan marken plöjs och odlas upp. Soja (för kreatursfoder) och sockerrör kommer efter boskapen som flyttas till nya marker. Tyvärr Gita så är inte brasilianskt nötkött hållbart producerat. däremot konsumeras majoriteten av köttet i Brasilien som har högre köttkonsumtion/ capita än Sverige.
Gita
CITAT (Piccante @ 07-11-2012, 21:02) *
När regnskogen röjs används den oftast som betesmark för att bekämpa vegetationen innan marken plöjs och odlas upp. Soja (för kreatursfoder) och sockerrör kommer efter boskapen som flyttas till nya marker. Tyvärr Gita så är inte brasilianskt nötkött hållbart producerat. däremot konsumeras majoriteten av köttet i Brasilien som har högre köttkonsumtion/ capita än Sverige.

Tyvärr Piccante , du har fel. Köttproduktion har alltid förekommit på de torra stäppliknande markerna i både Brasikien och Argentina. Det är nog snarare vår inhemska köttproduktion som är betydligt mer sojaberoende.
Fortfarande, det som verkligen hotar Amazonas är grödor för etanolframställning.
Gita
Aqvakul
SLU
Gita
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 20:51) *
Försöker köpa svenskt, därför att jag tror att vi har lite bättre djuromsorg än i en del andra länder. Gärna ska det vara närproducerat, så slipper man onödiga transporter. Inser att inte alla har den ekonomiska möjligheten att göra likadant. Undviker också fisk som är rödlistad eller som transporterats långt. Möjligen framstår jag som väldigt präktig och politiskt korrekt, men det känns bra när jag nu har råd...

Ja. kanhända att det känns bättre för dig, men har du någonsin försökt se helheten. Vid en s,k, lca-analys så kanske inte det som tycks självklart riktigt stämmer. Har du t.ex. funderat över utbytet på ytenhet mark. Odlingsbar mark är nog att betrakta som en bristvara. Uppstallning av djur eller växthusodling kräver oftast mer resurser än vad transporter gör. Det tål att tänka på!
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 21:21) *
Ja. kanhända att det känns bättre för dig, men har du någonsin försökt se helheten. Vid en s,k, lca-analys så kanske inte det som tycks självklart riktigt stämmer. Har du t.ex. funderat över utbytet på ytenhet mark. Odlingsbar mark är nog att betrakta som en bristvara. Uppstallning av djur eller växthusodling kräver oftast mer resurser än vad transporter gör. Det tål att tänka på!
Gita

I Skåne har vi en del alldleles utmärkt jordbruksmark, som vi absolut bör utnyttja...

I 20 år bodde jag i en liten by som ligger vid en hed/militärt övningsfält där man föder upp nötdjur på naturbete året runt. Köttet är ganska dyrt, men vansinnigt gott.. Djuren mår bra och miljöpåverkan låg för att vara nötkött..

Jag undviker helst kyckling och griskött, därför att de nästan alltid hanteras i djurfabriker. Idealet är vilt och lammkött, tycker jag...
Monaxe
Undviker utlänskt kött i möjligaste mån, precis som Aqva inbillar jag mig att vår djurhållning är något bättre här i Sverige.

Vill inte äta djur som plågats i dåliga stallar och plågsamma transporter. Tror inte att Sverige är så mycket bättre egentligen, men det känns som om lagarna är mer definierade här.

Har nog inte långt kvar till att utesluta allt kött ur min kost, tycker mycket bättre om fisk. Men maken älskar kött, så det är en balansgång smile.gif
Christa
Vi köper bara svenskt och oftast krav-märkt.

Det finns ju dessutom en del tvivelaktiga saker som är tillåtna vid djuruppfödning i andra länder men inte här.
Piccante
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 21:10) *
Tyvärr Piccante , du har fel. Köttproduktion har alltid förekommit på de torra stäppliknande markerna i både Brasikien och Argentina. Det är nog snarare vår inhemska köttproduktion som är betydligt mer sojaberoende.
Fortfarande, det som verkligen hotar Amazonas är grödor för etanolframställning.
Gita

Traditionellt var det så ja. Men Serradon och andra stäppmarker är mer produktiv och odlas därför idag upp för att odla soja, vete, socker mm då trängs betesdjuren undan och då omvandlas regnskog till bete för en period innan även den marken odlas upp. Men köttproduktionen i sig ökar även efterfrågan på mer soja då man stödutfodrar djuren för att få större tillväxt.
mamamaggan
Har slutat köpa kött i vanliga affärer , typ ICA och Konsum . och köper på ett ställe där vi vet var köttet kommer ifrån , hur man har hanterat djuren osv.

Äter hellre kött lite mer sällan och i stället med bättre kvalitet. Vi köper också korv mm i den butiken , inga konserveringsmedel och vi får veta vad som finns i varorna.

Visst är det lite dyrare men vi köper köttet över disk och väljer själva vilka bitar vi vill ha , när man köper hos t ex ICA så får man ofta mycket hinnor mm och dessutom så luktar det köttet illa enligt mig.

Jag kan inte äta fläskkött som är köpt i den vanliga handeln , lukten när det steks kväljer mig , har också svårt för lukten på köttet från Brasilien .

Man känner en markant skillnad på köttet från " vår " handel och det man köper i vanliga affärerna.

Hur är det nu för tiden med t ex danskt kött ? Ger man fortfarande sina grisar antibiotika ?

I den butiken där vi handlar har man också lamm och vilt mm . Ägg från bönder i trakten osv .
Motti
För oss är det väldigt viktigt hur djuren hanteras hur de föds upp hur slakten går till ,som sakt innan så har vi hittat en bonde som vi köper gris av och framöver även nötkött och i veckan får vi 30 kilo älgkött från gubbens jaktlag.Vi köper ofta ekologiskt och alltid ägg från frigående höns .Om vi bara köper importkött och importägg så kan vi en dag befinna oss i den sitsen att vi inte har råd att köpa svenskt kött .Det kommer larm då och då om impoterat kött som är smittat av Salmonela och annat men sällan hör man att det händer i Sverige !Ett nötdjur som ätit antibiotika får inte slaktas för än 3 månader efter penecillinkuren ,om djuret ätit antibiotika ser man det på fettet i djuret för det blir gult .
hattstugan

Köper aldrig nötkött! Varken svenskt eller utländskt!

Fläskkött däremot men bara om det är svenskt!

Men kan nån här förklara om Danmark har speciella grisar? De måste ju ha många fler fileer än de svenska?
Motti
Alla grisar har två filer en på varje sida ryggraden och den sitter ihop med kottletraden !så de danska har lika många som de svenska grisarna ;)Men det finns massor av Grisbönder i Danmark fler än i Sverige !
hattstugan

Jodå jag vet att det är två fileer på varje djur men den Danska fläskfileen är ju överrepresenterad på den Svenska marknaden! Därav min undran hur 17 det kan säljas så vansinnigt mycket av den här?

Motti
Kan tänka mig att Danskarna själva väljer andra delar av grisen än filen !
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 07-11-2012, 22:44) *
Kan tänka mig att Danskarna själva väljer andra delar av grisen än filen !

Frågan är om danskarna är dumma eftersom de inte äter filén eller om de är kloka som exporterar den hit och säljer den för dyra pengar?
EKLO
Det finns som jag ser det ett viktigt skäl att - om man kan - välja kravmärkt kött, och det är att överanvändningen av antibiotika i djurhanteringen anses ha stor inverkan på utvecklingen med resistenta bakterier, som ju är ett av de svåraste hoten mot människors hälsa i dag, och i framtiden.
Piccante
CITAT (hattstugan @ 07-11-2012, 22:36) *
Jodå jag vet att det är två fileer på varje djur men den Danska fläskfileen är ju överrepresenterad på den Svenska marknaden! Därav min undran hur 17 det kan säljas så vansinnigt mycket av den här?

Danskarna är världsledande på export av bacon. Eftersom många äter bacon till frukost så är efterfrågan på det stor men filéerna säljer väl inte lika mycket kanske.
Anki på Öland
Köper bara Svenskt kött och vägrar blankt gaspackat kött var det än kommer ifrån. Köper nästan aldrig nötkött och köper bara kyckling direkt från grannens gårdsbutik (tyvärr ingen bonde utan Guldfågeln) Fläskköttet är helst och oftast från Öland eller Kalmartrakten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köper nästan bara svensk kött, aldrig dansk för vi vill inte ha/få salmoneller
Gossen Ruda
Kan ju nämna också att jag köper nästan bara svenskt kött. Har svårt att fatta varför man skall frakt kött kors och tvärs över klotet. Sydamerikanskt, never.
Huggorm
Det är vansinnigt att göra som Sverige och inför mycket hårdare regler för djurhållning, men tillåta import av kött från länder där reglerna är är mycket slappare. Klart det blir en stor prisskillnad då, även efter att frakt från andra sidan jordklotet betalats. Snart har vi inga grisbönder kvar i landet, och inte mjölkbönder heller för den delen men det är en annan diskussion. Vi borde införa en strafftull på utländskt kött så prisnivåerna blir ungefär jämbördiga, men då blir det väll ett ramaskri på folk som inte har råd med sitt köttfrosseri längre.
Anma
Jag köper utländskt kött, men håller mig till Europa. För att jag också tycker att det är vansinne att frakta kött genom halva jordklotet.
Mest köper vi närproducerad, beror mest på att vårt ICA har stort sortiment med just närproducerat. De har profilerat sig lite där.
malcolm
Kunde jag skulle jag alltid köpa finskt kött men tyvärr är det sällan det finns i de affärer där jag handlar, annars bryr jag miginte så mycket om ursprungsland utan väger pris vs kvalitë och handlar därefter. Kött från Nya Zealand undviker jag dock, hade en mailkompis därifrån förut och de födde upp kalvar som skulle bli köttdjur och det framkom att de gav antibiotika till djuren i förebyggande syfte. Vet inte om de fortfarande gör detta men jag köper fortfarande inte kött från NZ.
gnon49
Vad är egentligen närproducerat.Är det att bondgården ligger nära eller att slakteriet ligger nära eller båda kanske. Eller är närproducerat ett lapp på förpackningen för att ta ut högre pris bara. Som man gjorde med jordgubbar i sommar eller "oxfilen" alldeles nyligen. Fusket är säkert utbrett men svårt att bevisa. Själv har jag fått slänga mat där bäst-före datumet är satt till ytterligare en vecka. Då kan man undra.
kerstinbern
Den mest berömda köttgrossisten i Sverige är ju Fällmans Kött, de skriver angående nötkött:

CITAT
"Annan sortering på utländskt kött
Det importerade köttet är ofta både mört och jämn i sin ätkvalitet. Dessutom är det importerade köttet i högre grad sorterat efter kön och kvalitet. Även prissättningen fungerar annorlunda på så sätt att prisskillnaden mellan det bästa och det mindre bra köttet är större.

I Sverige premieras snabb produktion
I Sverige har vi ett system som gynnar snabb produktion. Största möjliga mängd kött på kortast möjliga tid till lägsta möjliga kostnad. Ett system som leder till ojämn och odefinierbar kvalitet för dig som konsument. Det bästa för köttproducenteran har blivit att ta fram okastrerade tjurar som snabbt växer sig stora och muskulösa men ger ett magert och hårt kött."

http://www.fallmanskott.se/djurkunskap-for...jurslag/notkott

Gita
Ett lite märkligt fenomen som jag tror jag tagit upp i en annan tråd är att vid en frågeenkät om inköpsvanor svarade en stor majoritet att de handlade ekologiska, närproducerade livsmedel medan det visade att bara någon ynka procent av de livsmedel som sälgs är just ekologiska och närproducerade.
Helt klart är det något som inte stämmer, eller hur?
Gita
kerstin z5-6
Handlar helst från närproducerande gårdar.Inte särskilt svårt att få tag på numera.
Tikka
Vi handlar både Svenskt o importerat kött i Saluhall o från våra ICA, Coop.
Ibland kommer vår kompis med kött då han jobbar som styckare. Då är köttet ofta från Tjolöholm.
Gubben mins före detta yrke var styckare och säger här att när fettet är gult brukar det vara en gammal kossa...inte har det med antibiotika att göra menar han på. Då skulle fettet i danskt kött oxå vara gult.
Bästa köttet jag själv ätit någonsin var när vi födde upp 2 grisar hos en bonde vi jagade tidigare hos.
Föda upp, slakta, stycka, tillaga hela förloppen.
Det köttet smakade otroligt gott o luktade gott när man stekte det. Synd man inte har den möjligheten längre....
Gita
CITAT (Huggorm @ 08-11-2012, 09:39) *
Det är vansinnigt att göra som Sverige och inför mycket hårdare regler för djurhållning, men tillåta import av kött från länder där reglerna är är mycket slappare. Klart det blir en stor prisskillnad då, även efter att frakt från andra sidan jordklotet betalats. Snart har vi inga grisbönder kvar i landet, och inte mjölkbönder heller för den delen men det är en annan diskussion. Vi borde införa en strafftull på utländskt kött så prisnivåerna blir ungefär jämbördiga, men då blir det väll ett ramaskri på folk som inte har råd med sitt köttfrosseri längre.

Tror du verkligen att det skulle vara så klokt? Med strafftullar menar jag. Vi är ju ett litet väldigt exportbheroende land, Tänk om de länder vi exporterar våra varor till skulle svara med just strafftullar på de varor vi exporterar Resultatet skulle troligen bli att vi själva inte skulle ha råd att köpa våra tullbeskyddade livsmedel. Och vad skulle hända med den spillra av svensk industri som fortfarande finns kvar? Varsel om uppsägning pga nedläggning eller utflytt har ju faktiskt haglat senaste veckorna.
Gita
Aqvakul
Sverige för ju redan som EU-land en starkt jordbruksprotektionistisk politik gentemot icke-EU-land. Protektionism inom jordbrukssektorn är ju fullt accepterad och praktiserad av de rika länderna, medan frihandel i princip gäller för tillverkade produkter. Det räcker alltså att få med oss resten av EU på tuffare djurhållning, vilket iofs är nog så svårt...
Huggorm
Antingen måste vi få med oss resten av EU på de strängare djurhållningsreglerna, samt Brasilien och andra länder vi importerar ifrån, eller så får vi släppa lite på våra regler till de andra hunnit ifatt. Fortsätter vi låta reglerna skilja sig så mycket åt så får större delen av den svenska köttproduktionen lägga ner. Och har vi inga kor kvar så är det föga trösterikt att vi har humana djurhållningsregler... Vi måste gå i takt med vår omvärld helt enkelt.
Gita
CITAT (Huggorm @ 09-11-2012, 00:28) *
Antingen måste vi få med oss resten av EU på de strängare djurhållningsreglerna, samt Brasilien och andra länder vi importerar ifrån, eller så får vi släppa lite på våra regler till de andra hunnit ifatt. Fortsätter vi låta reglerna skilja sig så mycket åt så får större delen av den svenska köttproduktionen lägga ner. Och har vi inga kor kvar så är det föga trösterikt att vi har humana djurhållningsregler... Vi måste gå i takt med vår omvärld helt enkelt.

Nu tycker jag förstås inte att svenskt kött håller världens bästa kvalité och jag tror faktiskt inte heller att den svenska djurhållningen är så särskilt mycket bättre än omvärldens. Det räcker med att besöka en svensk gris- eller kycklingköttfabrik för att inse detta.
Däremot har LRF alltid haft ytterst skickliga lobbyister.
Gita
Aqvakul
Kvaliteten på svenskt kött ur gastronomisk synvinkel håller knappast världsklass. Men djurhållningen är långt mycket sämre i de flesta andra länder.
Anma
Här är slaketeriet vi handlar från. Ja, inte därifrån direkt, men vår ICA.
Faringe Kött
"Vi på Faringe arbetar aktivt med miljöfrågor och närproducerat är därför ett viktigt fokus för oss. Det betyder bland annat att leverantörerna finns i ett område av cirka 15 mil. Produkterna som styckas säljs i mångt och mycket i samma geografiska område. Vi hjälper även lantbrukare att slakta återtag för egen produktion.

Hudar säljs inom närområdet till Tärnsjö Garveri AB där de förädlas för att sedan bli till bland annat barnskor. Detta är ett exempel på vårt helhetstänk."

Kan inte bli så mycket mer närproducerat än så.

Har inte varit in på deras sida förut men nu kommer jag att aktivt välja kött från dem, även om det är något dyrare.

Köpte mycket mer ekologiskt förr, men sen jag blev av med min livränta pga utförsäkring har vi fått gå till att välja billigare livsmedel. Men när jag fått jobb igen kommer jag att välja maten utifrån andra kriterier än priset igen.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2012, 06:54) *
Kvaliteten på svenskt kött ur gastronomisk synvinkel håller knappast världsklass. Men djurhållningen är långt mycket sämre i de flesta andra länder.

Varifrån kommer dina uppgifter/kunskaper om djurhållning i andra länder?
Är det något du är väl insatt i eller är det något som du antar.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 10-11-2012, 10:13) *
Varifrån kommer dina uppgifter/kunskaper om djurhållning i andra länder?
Är det något du är väl insatt i eller är det något som du antar.
Gita

Jag anser mig ganska väl insatt i förhållandena t.ex. i Danmark och i Sydeuropa. Vad jag vet så finns det flera djurskyddsregler för t.ex. värphöns som är helt unika för Sverige. Naturligtvis kan jag börja att ge diverse länkar, men erfarenheten är att de knappast läses av de som redan har en annan uppfattning i frågan. Men du kan ju börja att länka till sådant som talar emot det jag påstått...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ett av mina barn har gård i Tyskland och vi pratar en hel del om det krav som finns där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon