Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När blir man Svensk?
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 11:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja, när blir man svensk om man inte har svenska rötter?
          Vad tycker du?

Citera
          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 19-11-2012, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Som svensk medborgare är man ju tveklöst svensk. Annars handlar det väl om att man upplever sig själv som svensk och att det matchas av en rimlig anknytning till landet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-11-2012, 11:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Om man är stadigt bofast i landet, medborgare och identifierar sig själv med landet man bor i.

CITAT (Aqvakul @ 19-11-2012, 11:16) *
          Som svensk medborgare är man ju tveklöst svensk. Annars handlar det väl om att man upplever sig själv som svensk och att det matchas av en rimlig anknytning till landet.

OM du uppfyller uppförandekodex för "svenskt" kroppspråk, tal, mentalitet och och inte uppträder svenskfientligt på något vis, eller är kriminell ja.... whistling.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-11-2012, 11:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vill man bli svensk bara för att man flytt/flyttat hit? Svenskt medborgarskap, javisst, det gör ju livet så mycket enklare "administrativt" men vill man kalla sig svensk för det? Vet bara att mitt ex aldrig i livet skulle säga att han var svensk trots att han bott här i över 40 år och haft svenskt medborgarskap i ung. 30.....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 13:07
          Länk hit: #5

Medlem

Om man känner sig svensk men värnar om sitt födelselands/föräldrarnas födelselands traditioner, är man svensk då?

Citera
          EKLO
          Inlägg 19-11-2012, 13:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Medborgarskapet gör en svensk, oavsett vad man själv eller andra tycker om saken.

Om man "uppför sig svenskt" är en helt annan fråga - men det kanske var den frågan du tänkte på?

Redigerat av EKLO: 19-11-2012, 14:04

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-11-2012, 14:01
          Länk hit: #7

Gäster

Varför inte? Även olika landskap har sina egna saker som de gillar och vill värna om, så jag tycker inte att det ska nålfaras hur man vill leva/behålla en del av sina rötter i samhället ....... tummenupp.gif
          Vi från norden är ju inte så annorlunda utan att vi kan leva med det, som vi gjort under århundradens gång med olika och gemensamma kungar osv....

Har tagit bort del av inlägget som inte hör till tråden!

/Moderator

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 14:18
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (EKLO @ 19-11-2012, 13:55) *
          Medborgasrkapet gör en svensk, oavsett vad man själv eller andra tycker om saken.

Om man "uppför sig" svenskt är en helt annan fråga - men det kanske var den frågan du tänkte på?

Rent juridiskt blir man ju svensk med medborgarskapet.
          Men om man känner sig svensk eller accepterar som svensk är inte lika självklart.

Frågan kom sig av att min man sa till mig igår "du är ju svensk". Det fick mig att börja fundera på vad jag egentligen är. Rent juridiskt är jag ju svensk.

För mig är det ganska enkelt ändå att accepteras som svensk. Jag ser ut som en svensk, låter som en svensk och beter mig (oftast) som en svensk. Det är inte lika enkelt om man har svart hår och bruna ögon skulle jag tro.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-11-2012, 14:25
          Länk hit: #9

Gäster

Har nog inte tänkt mer om mig själv heller, endast accepterat att så är det. Dottern behåller sitt svenska medborgarskap i Norge, även att hon är svarthårig och brunögd och kunde passa in i flera länder, men så finns ju även rätt mörka svenskar i flera led, så man behöver nog inte vara för blond även att man tittar på det.
          Med livets gång kanske man har satt sina rötter nära släkten o nöjd med det? så känner jag det utan att tänka mer på det.

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 19-11-2012, 15:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (EKLO @ 19-11-2012, 14:55) *
          Medborgarskapet gör en svensk, oavsett vad man själv eller andra tycker om saken.

Om man "uppför sig svenskt" är en helt annan fråga - men det kanske var den frågan du tänkte på?

Så Moderaternas chefsstrateg Per Schlingmann blev inte svensk förrän han skaffade svenskt medborgarskap 2007?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-11-2012, 16:08
          Länk hit: #11

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Medborgarskap gör en svensk officiellt, men för att uppfattas som svensk krävs lite mer än så. Jag har själv stött på några riktigt mörka människor någon gång, konstaterat att de pratar perfekt svenska och därmed tyckt att de var svenska. Kan man inte språket så kan jag inte se någon som svensk även om personen har medborgarskap. Det är för mig viktigare än hudfärg, jag har inga problem att tycka att en kolsvart afrikan är svensk om personen bara kan språket.

Sedan förstår jag inte varför frågan skall vara så laddad. Är det bättre att vara svensk än andra nationaliteter? Jag ha funderat på att flytta upp till Norge, men jag skulle knappast känna mig som en norrman för det. Samma med svenskar som flyttar till Thailand, är det verkligen någon som betraktar dem som thailändare?

Citera
          EKLO
          Inlägg 19-11-2012, 16:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (kerstinbern @ 19-11-2012, 15:01) *
          Så Moderaternas chefsstrateg Per Schlingmann blev inte svensk förrän han skaffade svenskt medborgarskap 2007?

Det är väl klart att han blev svensk med medborgarskapet - jag talar förstås i strikt mening. Leva, verka och bo i Sverige kan man ju göra ändå, men medborgarskapet är ju en juridisk sak.

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 16:32
          Länk hit: #13

Medlem

Huggorm, måste man prata ren svenska eller är man svensk om man kan språket men bryter?

Jag var 6 år när vi flyttade hit. Det var först i fjärde klass jag lärde mig språket så att jag faktiskt förstod allt och kunde prata för mig. Mig satte man nämligen i finsk klass, för vi skulle flytta tillbaka till Finland så småningom var det meningen.

Någon gång mellan 20-30 års ålder började jag identifiera mig som svensk.

Nu känner jag mig som svensk, förutom när det kommer till vissa traditioner och maträtter. Visst, några av mina "egenheter" är säkert även vanliga i andra delar av Sverige, men inte där jag bott. Till exempel äter jag gröt med smörgrotta och mjölk. Chokladpudding med grädde är jättekonstigt. Man ska ha mjölk till det. Ett julbord utan leverlåda, rotfruktslåda och morotslåda är inget julbord. Köttbullar till påsk och midsommar är helknasigt. Vad vi hade i Finland vet jag inte, men inte var det köttbullar i alla fall. Klappgröt gjord på lingon är sjukt gott och en påskmiddag utan memma är ingen påskmiddag. Korvsoppa är riktig mat, lika så Sommarsoppa (morötter, potatis, blomkål och gröna ärtor kokas ihop i mjölk och kryddor, varianter finns). Köttgryta har inte någon redd sås. Köttfärssås görs utan tomat (mer som brunsås med köttfärs i). Fruktgröt är en utsökt efterrätt (tror att den svenska varianten kallas kompott, men är inte riktigt samma) Ja, och en massa annat.
          På nyår tar man en bit tenn, smälter det och häller i kallt vatten. Formationen som blir ska man spå ur hur det nya året blir. Det lustiga är att nyår 1975-76 såg min ut som en stor färja. 1976 emigrerade vi med en finlandsfärja. smile.gif
          På valborg är det folkfest, men ingen eld. Eld har vi på midsommarafton.

Trots alla dessa konstigheter och många fler är jag och känner mig som Svensk. Förutom om någon frågar. För då är jag finsk.

Citera
          andersen
          Inlägg 19-11-2012, 16:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Om man har dubbla medborgarskap vad är man då? och är frågan viktig dvs om man är Svensk eller inte.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-11-2012, 16:42
          Länk hit: #15

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 19-11-2012, 16:32) *
          Huggorm, måste man prata ren svenska eller är man svensk om man kan språket men bryter?

Man måste prata ganska ren svenska innan jag anser personen som svensk. Bryter personen på finlandssvenska ser jag det inte som en svensk, utan som en finlandssvensk som flyttat till Sverige - vilket inte är sämre än en helt svensk. Man behöver inte lägga någon värdering i det även om man konstaterar att personen kommer från ett annat land från början.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-11-2012, 16:45
          Länk hit: #16

Gäster

Anma,
          Du verkar leva gott med allt det i matväg och annat du tagit till dig med hit så mig verkar det inte en fråga om svenk eller annan utan en person som trivs med den samlade kompotten, så kör på bara. det är ju du och de dina som ska må gott, du kan inte ta ansvar för andra från nordiska länder.....

Men intressant, för dotterns norska familj har åter helt andra saker som sin traditition, men de pressar det inte på oss, allt är frivilligt att delta eller avstå ......

Citera
          pejori
          Inlägg 19-11-2012, 16:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

När blir man Svensk? frågar du.
          Man är väl Svensk, när man själv uppfattar sig som Svensk. unsure.gif
          Vad andra sedan tycker, får väl stå för dom, antar jag. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-11-2012, 17:08
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Är man svensk medborgare så kan ingen enligt min ringa mening hindra den personen att kalla sig för svensk och har också rätt att bli betraktad som svensk av andra. Annars bestämmer man naturligtvis själv hur man uppfattar sig själv.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-11-2012, 17:10
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Ska man kategorisera vore det mycket enklare att lägga till "-född" efter nationalitet. Man kan mycket väl vara svensk trots att man inte är svenskfödd och vice versa, men då handlar det ju bara om personliga känslor och det kan ju ingen annan påverka.

En nyfiken fråga till Anki på Öland, (utan att lägga några värderingar i den)...Varför vill inte din man inte bli kallad svensk då, trots att han bott och haft medborgarskap här i så många år? Kan det möjligtvis ändå ha något med den där "-född"-ändelsen att göra bara, eller är det något annat?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2012, 17:21
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-11-2012, 16:42) *
          Man måste prata ganska ren svenska innan jag anser personen som svensk. Bryter personen på finlandssvenska ser jag det inte som en svensk, utan som en finlandssvensk som flyttat till Sverige - vilket inte är sämre än en helt svensk. Man behöver inte lägga någon värdering i det även om man konstaterar att personen kommer från ett annat land från början.

Du säger om man bryter på finladssvenska, det är ju ett alldeles eget språk och för att som finne kunna det måste man vara just finladssvensk. Men ta min pappa som ett exempel. Han kunde inte ett ord svenska när han flyttade hit 1976 som 30 åring. Idag pratar han flytande svenska med rejäl finsk brytning. Han pratar inte finlandssvenska. Vi säger att han bytt medborgarskap till svenskt på åttiotalet, är han då finsk eller svensk? Nu har han ju inte bytt medborgarskap egentligen, men vi kan låtsas att han har det.

Jag då som inte bryter alls, är jag mer svensk än honom?

Pappa ser sig själv som svensk i värderingar och så vidare, ändå är han finsk medborgare och bryter som få när han pratar svenska.

Ja, det är skillnad på finnars och svenskars värderingar i allmänhet.

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon