|
Varför är det så svårt att slänga vissa saker - nostalgi, Vad håller ni extra kärt? |
|
|
|
26-01-2013, 23:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Vi städade klädkammaren för några dagar sedan och fick se denna gamla goding  . Trodde vi hade kasserat den när vi flyttade från huset för ca 4 år sedan, men det hade vi tydligen inte. Gubben tog och smörjde upp, sen skrev vi lite på den och klappade om den och ställde tillbaka den in i klädkammaren. Jag som hade maskinskrivning på gymnasiet var den som här hemma fick skriva jobbansökningar och annat. Pekfingervalsen tog ju lite längre tid. Kommer ni ihåg tipp-ex korrigeringspappret, det vita? Då på 70-talet hade vi bara pappersremsorna och inte flaskorna med färg, om jag inte minns fel. När barnen var små (innan vi hade dator, ja...jag är så gammal  ) tyckte de det var så roligt att skriva på den. Min käre svärfar 87, som skakar i sina händer så han inte kan skriva för hand längre, använder fortfarande sin gamla trotjänare till julkort, blanketter m.m. Har ni något som ni är extra måna om att ha kvar, som ni egentligen inte behöver längre?
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-01-2013, 00:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
I bland får man bara släppa taget om prylar för att gå vidare ! Innan vi flyttade och byggde nytt så hade vi ett hus på 170 kvm och skulle flytta till 110 kvm ,var bara att stänga av nostalgin och slänga hejdlöst det blev conteinrar 2 styck plus att mina vänninor fick till sina barn osv ,slängde två stora kartonger med bara glas .Men jag kan tala om att det var en befrielse att bli av med allt skräp Man får liksom göra revolt mot sitt ägandeberoende  Så skönt att bli av med allt och bara spara det man verkligen älskar och gillar !
|
|
|
|
|
27-01-2013, 04:10
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 22 241

|
Jag var runt på lite loppisar idag, och en tanke som slog mig är att man är inte direkt fattig gällande saker och prylar. Man samlar på sig en hel del genom livet.
Givetvis ska man inte vara snål mot sig själv och unna sig om det är något man verkligen vill ha eller behöver. Men tiderna förändras och vissa saker är verkligen lite yesterdays gold över. De har spelat ut sin roll helt enkelt.
|
|
|
|
|
27-01-2013, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (zissi @ 26-01-2013, 23:53) 
Vi städade klädkammaren för några dagar sedan och fick se denna gamla goding  . Trodde vi hade kasserat den när vi flyttade från huset för ca 4 år sedan, men det hade vi tydligen inte. Gubben tog och smörjde upp, sen skrev vi lite på den och klappade om den och ställde tillbaka den in i klädkammaren. Jag som hade maskinskrivning på gymnasiet var den som här hemma fick skriva jobbansökningar och annat. Pekfingervalsen tog ju lite längre tid. Kommer ni ihåg tipp-ex korrigeringspappret, det vita? Då på 70-talet hade vi bara pappersremsorna och inte flaskorna med färg, om jag inte minns fel. När barnen var små (innan vi hade dator, ja...jag är så gammal  ) tyckte de det var så roligt att skriva på den. Min käre svärfar 87, som skakar i sina händer så han inte kan skriva för hand längre, använder fortfarande sin gamla trotjänare till julkort, blanketter m.m. Har ni något som ni är extra måna om att ha kvar, som ni egentligen inte behöver längre? Jag sparar inte mycket av nostalgi men just min skrivmaskin har jag också svårt att göra mig av med. Jag har en Facit privat reseskrivmaskin och jag sparade ihop till den med veckopeng, födelsedagspeng osv. Den kostade 450 kr 1969 och då hade jag ändå fått en hundralapp i rabatt. Mamma tyckte att det var ju en bra investering som jag kunde ha nytta av hela livet. Ja så kom ju datorerna... men jag hade i alla fall den nyttan av den att jag lärde mig skriva maskin och nu kan skriva snabbt utan att titta på tangenterna. Alltid något. Men kasta den näää - det kan jag inte...
Redigerat av Christa: 27-01-2013, 12:07
|
|
|
|
|
27-01-2013, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag har svårt att slänga.
Har gått ut i köket många gånger och funderat vad jag kan göra mig av med eftersom jag själv inte kommer upp till det som ligger överst (får inte gå upp på ett trappstege)
Men nej då, allt är kvar.
|
|
|
|
|
27-01-2013, 12:26
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag har gjort mig av med en vansinnig massa grejer de sista åren, och håller fortfarande på. Jag känner mig friare utan, det känns som att för mycket grejer kväver mig.
|
|
|
|
|
27-01-2013, 12:39
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Har funderat en stund, om det finns något jag inte kan slänga. Är en "kastare" av stora mått och jag inte har användning för, åker ut. Sedan kom jag på, min nalle. Fick den när jag fyllde ett år, och den är med mig om än nerpackad. Den slänger jag aldrig.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-01-2013, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Jag håller just nu på att rensa garderob och det är jobbigt... så många kläder som har "minnen" i sig. Men jag försöker tänka att det jag inte använt på ett år ska göras av med (och det är mer än jag trodde!!). Samlat ihop en del som ska till second hand och en del som är för kass kvalitet för att återanvändas.
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2013, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Kan någon vänlig själ ställa en container utanför min balkong (lättast att kasta ut därifrån) så ska jag genast kasta massor.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-01-2013, 13:08
|
Medlem

|
Samma här *Stintan* Sedan kan jag flytta till en två istället..
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
27-01-2013, 13:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ja eller en etta för min del
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
27-01-2013, 13:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har kvar en del babykläder o skor sedan jag var liten. En del är nog hemstickat. Har däremot slängt en hel del det sista året. Vinden blev överfull av onyttiga saker. Har även packat ner en del porslin som borde gå till någon auktionsfirma. Folk betalar ju för vad som helst verkar det som.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
27-01-2013, 14:30
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Vi har en välisolerad vind. Dvs, vi har bott här i 32 år och aldrig rensat där. Där finns massor. Tex några av min mammas vackraste klänningar (hon gick bort 1992). Dom nänns jag inte kasta! Resten av huset börjar se ut som ett museum. Här kastas inte i onödan. Jo, förresten, vi blev tvungna att rensa bland det allra värsta att kasta: böcker! Bokhyllan i vardagsrummet såg förskräcklig ut och det blev nödvändigt. Det blev att stålsätta sig och rensa. 5 papperskassar med överblivna böcker. Snyft, men så är det. Bokhyllorna i de andra rummen är fortfarande väldigt välfyllda
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
27-01-2013, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Huuu... jag är en riktig ekorre och vi MÅSTE röja NU! Min man var på mig för någon timme sedan, faktiskt.... Just nu ursäktar jag mig med att om jag ska rensa så måste jag ställa det som ska slängas nere i garaget och där är det knökfullt med sådant som måste slängas på tippen först som de gamla resåmadrasserna, tomkartonger, pappersåtervinning... Dålig ursäkt, va! Men något som jag aldrig slänger...? Var ska jag börja...?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
27-01-2013, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Christa @ 27-01-2013, 12:06)  Jag sparar inte mycket av nostalgi men just min skrivmaskin har jag också svårt att göra mig av med. Jag har en Facit privat reseskrivmaskin och jag sparade ihop till den med veckopeng, födelsedagspeng osv. Den kostade 450 kr 1969 och då hade jag ändå fått en hundralapp i rabatt. Mamma tyckte att det var ju en bra investering som jag kunde ha nytta av hela livet.
Ja så kom ju datorerna... men jag hade i alla fall den nyttan av den att jag lärde mig skriva maskin och nu kan skriva snabbt utan att titta på tangenterna. Alltid något. Men kasta den näää - det kan jag inte... Jisses ja - skrivmaskiner. De var dyra på den tiden. Vi köpte en skrivmaskin till svärfar när han fyllde 60år 1986 och den kostade en tusenlapp. Visserligen tror jag han använder den ännu, men nåt andrahandsvärde finns knappast  . Min son vann en reseskrivmaskin i bibliotekets sommarlästävling i början av 90-talet. Kul i några år, men sen kom ju datorerna... Tror vi kastade den skrivmaskinen för två år sedan när vi flyttade. Han ville såklart inte ha med den när han flyttade hemifrån. Nåt jag har svårt att göra mig av med är ärvda handarbeten såsom bonader, tavlor mm. Jag har massor av målade tavlor som jag hellre har uppe, men inte kan jag kasta det som jag vet att mina kära gammelmostrar lagt så mycket tid på. Då var det lättare med sånt som en annan släkting gjort. När hon var död kunde jag äntligen erkänna för mig själv att henne har jag aldrig tyckt om. Dom sakerna kunde jag kasta
Redigerat av Eva i Skåne: 27-01-2013, 15:13
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-01-2013, 16:14
|
Gäster

|
Jag har lärt mig att slänga och är ingen samlare - livet blir på nå´t sätt lättare och jag har för länge sedan slutat köpa prylar som jag varken vill ha eller behöver. Men, här bakom datorn står en liten kruka som är sned, ful och har sprickor. Den använder jag som pennställ och jag tycker den är vacker - kommer aldrig att slänga den. Tillverkad av min son under den produktiva tiden på dagis
|
|
|
|
|
27-01-2013, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag sparar inte på någonting av nostalgiska skäl, däremot är jag en fena på bra-att-ha-saker och har tom. speciella plastbaljor där jag sorterat in saker och dessa är tom. märkta med tex. cykel, tele, VVS och liknande. Blir det så att jag kommer att sälja huset åker dessa baljors innehåll på återvinningen men jag kommer säkert att sakna vissa saker framöver i så fall. Är lite av en uppfinnarjocke och många gånger kan en viss pryl komma till användning till något än vad den ursprungligen var tänkt för.
|
|
|
|
|
27-01-2013, 17:11
|
Medlem

|
CITAT (Peztis @ 27-01-2013, 17:08)  Men det är väl just det med samlandet, det finns olika anledningar. 1, nostalgi 2, bra att ha 3, "om jag har nr 1 måste jag ju ha alla fram till nr 20 också!" 4, mani 5, orkar inte slänga 6, ... och säkert några till.
Jag har definitivt nr 1,2 och 3 (min man skulle säkert lägga till nr 4 på mig också!). Garaget är full pga nr 6.... Jahapp. Trean dök jag på direkt, ser jag..
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2013, 17:52
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag har gjort resan från etta till tvåa till trea till fyra till större fyra till radhusfyra till trerumshus med hel källare till tvåa till etta med min man. Ni kan bara ana hur mycket vi först samlade på oss och sedan slängde/gav bort/sålde...  Mina muminmuggar kommer jag nog aldrig att göra mig av med.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|