Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 28 601
Jag har sått lavendel Pink Parfume och Ellegance Ice (tack KRT!!!), och de grodde så snabbt att det börjar bli dags att skola om dem. Pga värmen inne har de blivit lite tunna och höga så min fråga är, går det att plantera ner dem lite djupare i jorden när man skolar om, som man brukar göra med tex tomatplantor? Går det att göra med alla sorters plantor eller bara vissa?
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121
Jag vet inte, men när jag tar sticklingar så klipper jag bara grenar och kör ner i jorden, de brukar snällt få rötter - så jag gissar att man kan plantera ner dem vid omplantering... Kul att fröna grodde
Medlem
Antal inlägg: 82
Medlem nr: 52 800
Jag sådde rosa lavendel förra året och planterade ner dem djupare och det funkade bra. Står i Rara växters såråd att man kan göra det med de flesta växter, de får rötter på "stammen".
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
Jag gör det med vilje plantera lavendeln djupare för att dom ska kunna skjuta nytt efter vintern. Hårda vintrar fryser dom ner hos mig.
När det gäller försådd hade jag nog väntat med att sätta dom djupare när stammarna är lite mer stadiga/förvedade. Tror mjuka/gröna stammar dels får skador lättare och dels ruttna lättare.