Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur många av er lagar er egen mat ?
          Motti
          Inlägg 20-02-2013, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag lagar all mat själv och köper i stort set aldrig färdiglagat . Med få undantag av bekvämlighet så händer det att det slinker ner en färdigfryst pizza eller potatisgrattäng men det händer sällan eller aldrig .
          Vad tror ni är orsaken till att det säljs så mycket färdiglagat ?ser ofta när vi handlar att många köper Mamma Scans köttbullar tex mycket halvfabrikat .Kanske det är så att många inte orkar laga mat efter en hel dags jobb eller är det bekvämt att handla färdigmat .Om man läser på en förpackning Köttbullar eller tex en färdig Potatisgrattän så undrar man varför de måste ha så mycket tillsatser färgämnen konserveringsämnen ?och för att inte tala om den enorma längden på hållbarhet ,till och med en sådan enkel sak som smörgåspålägg innerhåller ju nästan mer tillsatser än kött !det vi tror är tex basturökt skinka är feijk bara tillsatser och skinkan har inte varit i närheten av en basturök !Jag har kommit på att man ska läsa det finstilta även på mat inte bara på kontrakt wink.gif

Citera
          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 20-02-2013, 23:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

I möjligaste mån lagar jag allt från grunden. Har väl fuskat med en färdig ostsås ibland på tetrapack.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 20-02-2013, 23:37
          Länk hit: #3

Medlem

Jo men man måste ju få fuska lite någon gång särskillt när man är urbota trött på att stå vid spisen rtfm.gif Lite skräpmat någon gång ibland har ingen döt av .Föresten tror jag att alla de här matlagningsprogramen kan väcka lusten till att laga mat själv med bra råvaror w00t.gif

Citera
          gunsta
          Inlägg 20-02-2013, 23:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Jag har lagat mat hela mitt liv - men nu börjar jag på att tycka det är mindre kul. Tröttnat lite.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 20-02-2013, 23:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Många i den yngre generationen kan inte laga mat. De vet inte hur man lagar till t ex en grillad kyckling i ugnen.

De tror att det är jättekrångligt , kräver jätte mycket uppmärksamhet= tid osv osv.

Ska de sedan t ex steka färsk fisk eller laga en köttgryta så bryter de ihop för de tror att det är väldigt komplicerat och tidskrävande.

Vems felet är ? Föräldrarnas skulle jag vilja säga. Om man inte ser till att barnen är med och lagar mat redan när de är små så får de ju heller ingen kunskap .

Har en kompis , snart 60 år gammal, som inte fick lära sig laga mat av sin mamma. När hon flyttat ihop med sin nuvarande man och ringde hem till mamma för att få råd så svarade mamman att dottern inte behövde lära sig laga mat ( mamman kunde laga mat och varför hon inte ville dela med sig av kunskapen vet jag inte ).

Min brorsdotter , 35 år gammal , lagar i stort sett aldrig mat till sin familj . De har två söner varav den ena äter för lite och är undernärd så man tycker väl att hon skulle engagera sig men för henne är det viktigare att träna med sin PT än att ägna sig åt sina barn.

Sambon försöker få till det att de ska laga näringsriktig mat, inte bara McDonalds o d , men får inget gehör och hon blir skitf-bannad när han vill laga mat. Onödigt tycker hon.

Tror att det finns fler som hon som trots en väldigt bra utbildning och hög lön tänker mer på sig själv än på andra . Hon är uppfostrad till att alltid vara bäst när det gäller utbildning , jobb osv men inte på att bry sig om andra.

Hon t o m hånar sin sambo inför oss , och andra , för att han sätter familjen först. Skrämmande , men hon är definitivt inte ensam .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 20-02-2013, 23:58
          Länk hit: #6

Medlem

Håller med Gunsta smile.gif jag har ståt vid spisen sedan jag var 18 år så fantasin tynar lite emellan wink.gif Men att laga mat till "La familja " eller goda vänner är lika kul än tummenupp.gif det är väl den där vardagsmaten som är lite mindre kul ,nu mer ska man göra matlådot till gubben och då har man inte fria händer för det ska ju smaka bra även från mickro till tallrik !så det blir för mycket ris och pasta här för mycket kolhydrater och det syns på vikten nu mer help.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-02-2013, 00:04
          Länk hit: #7

Medlem

Varför måste det vara mycket ris eller pasta för att det ska smaka gott när man mikrat det ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 00:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Lagar all mat själv. Färdiglagat kommer inte över tröskeln hos mig. Lagar så att jag alltid har portioner i frysen och behöver därför inte laga mat varenda dag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 00:08
          Länk hit: #9

Medlem

Mammamaggan ! fryst potatis är ingen hit den blir snorig och äcklig .Vet jag att min man ska ha mat med sig nästa dag så är det okej med potatis ,men han reser mycket från dag till dag .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 00:18
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 21-02-2013, 00:04) *
          Varför måste det vara mycket ris eller pasta för att det ska smaka gott när man mikrat det ?

Det förstår inte jag heller och jag har gjort matlådor i 30 år. Bara att laga en eller flera portioner extra av middagsmaten och där var sällan ris eller pasta.

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:08) *
          Mammamaggan ! fryst potatis är ingen hit den blir snorig och äcklig .Vet jag att min man ska ha mat med sig nästa dag så är det okej med potatis ,men han reser mycket från dag till dag .

Men koka ett par potatisar på kvällen innan är väl inte så betungande. Ris och pasta är ju inte heller någon hit att frysa.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 00:20
          Länk hit: #11

Medlem

Min man hatar fryst potatis !och jag skulle heller inte vilja äta det .Men jag tar gärna emot tips på vad man ska ersätta potatis med .

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-02-2013, 00:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

potatismos flirting.gif couscous, råris, bulgur... Hm... Matvete.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2013, 00:44
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:20) *
          Min man hatar fryst potatis !och jag skulle heller inte vilja äta det .Men jag tar gärna emot tips på vad man ska ersätta potatis med .

Beror väl på, vad du gör förövrigt.
          T.ex. när jag gör kålpudding, har jag ibland potatis till men lika ofta äter jag den som den är, D.v.s. utan något till.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 00:51
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:20) *

Jag sa inte att du skulle frysa potatisen.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-02-2013, 00:57
          Länk hit: #15

Medlem

Skulle aldrig falla mig in att frysa potatis!

Varför måste du frysa hans matlådor ? Du är ju hemma och han borde kunna tala om dag för dag om han ska ha matlåda eler inte.

Talar han om när han kommer hem att han ska ha matlåda till i morgon så är det väl bara att koka potatisen då.

Om du nu prompt måste frysa hans matlådor , fattar inte varför som sagt var, så frys dem utan potatis , pasta eller ris och fyll på det dagen innan han ska ha matlådan.

Vad man ska ha i stället för potatis ? Ja varför inte grönsaker ?! Du klagar själv på att ni blir för tjocka av alla kolhydrater men ta bort dem då och ersätt dem med grönsaker.

Varför inte göra något själv åt problemen ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 00:58
          Länk hit: #16

Medlem

Men du får gärna ge mig tips Stintan på bra matlådor då !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-02-2013, 01:12
          Länk hit: #17

Medlem

Bra att ha i matlådan är väl allt man äter som middagsmat. Grönsaker och potatis eller vad man nu vill ha till kan man ju lätt fylla på dan innan han ska ha matlåda med sig. Äter du inte middag?

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 01:21
          Länk hit: #18

Medlem

Jag lagar mat varenda dag !problemet är väl att han reser hit och dit med kort varsel och jag måste frysa matlådor ,vet jag att han ska vara på firman så kan jag ju köra mat med potais för då behöver jag inte frysa matlådorna !Fast vissa maträtter fungerar ju att frysa med potatis som tex Pytt i panna eller Raggmunk . Har man kört samma mat i fyra år så blir det svårt att variera dom rolleyes.gif När vi bodde där vi hade firman så kom han hem och åt varge lunch och fick nylagad mat ,nu bor vi 4 mil från firman och då har ju allt blivit annorlunda med maten ,alltså sällan nylagat och det mesta fryst .Jo han är bortskämd slap.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 21-02-2013, 01:23
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Länkar till massor av recept på mat att ha med sej på jobbet.

Recept till matlåda

Tasteline

Spisa nu

Smarta matlådor

Det finns ju hur mycket som helst på nätet!

Bifogad bild

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2013, 01:30
          Länk hit: #20

Medlem

Det visste jag inte rolleyes.gif ! är ju inte så mycket på nätet men är tacksam för infon smile.gif Man kör fast lite när man står vid spisen var eviga dag särskillt när det gäller vardagsmat .Tack för länkarna smile.gif

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon