|
Jag lagar all mat själv och köper i stort set aldrig färdiglagat . Med få undantag av bekvämlighet så händer det att det slinker ner en färdigfryst pizza eller potatisgrattäng men det händer sällan eller aldrig . Vad tror ni är orsaken till att det säljs så mycket färdiglagat ?ser ofta när vi handlar att många köper Mamma Scans köttbullar tex mycket halvfabrikat .Kanske det är så att många inte orkar laga mat efter en hel dags jobb eller är det bekvämt att handla färdigmat .Om man läser på en förpackning Köttbullar eller tex en färdig Potatisgrattän så undrar man varför de måste ha så mycket tillsatser färgämnen konserveringsämnen ?och för att inte tala om den enorma längden på hållbarhet ,till och med en sådan enkel sak som smörgåspålägg innerhåller ju nästan mer tillsatser än kött !det vi tror är tex basturökt skinka är feijk bara tillsatser och skinkan har inte varit i närheten av en basturök !Jag har kommit på att man ska läsa det finstilta även på mat inte bara på kontrakt
Piccante
20-02-2013, 23:31
I möjligaste mån lagar jag allt från grunden. Har väl fuskat med en färdig ostsås ibland på tetrapack.
Jo men man måste ju få fuska lite någon gång särskillt när man är urbota trött på att stå vid spisen  Lite skräpmat någon gång ibland har ingen döt av .Föresten tror jag att alla de här matlagningsprogramen kan väcka lusten till att laga mat själv med bra råvaror
Jag har lagat mat hela mitt liv - men nu börjar jag på att tycka det är mindre kul. Tröttnat lite.
mamamaggan
20-02-2013, 23:55
Många i den yngre generationen kan inte laga mat. De vet inte hur man lagar till t ex en grillad kyckling i ugnen.
De tror att det är jättekrångligt , kräver jätte mycket uppmärksamhet= tid osv osv.
Ska de sedan t ex steka färsk fisk eller laga en köttgryta så bryter de ihop för de tror att det är väldigt komplicerat och tidskrävande.
Vems felet är ? Föräldrarnas skulle jag vilja säga. Om man inte ser till att barnen är med och lagar mat redan när de är små så får de ju heller ingen kunskap .
Har en kompis , snart 60 år gammal, som inte fick lära sig laga mat av sin mamma. När hon flyttat ihop med sin nuvarande man och ringde hem till mamma för att få råd så svarade mamman att dottern inte behövde lära sig laga mat ( mamman kunde laga mat och varför hon inte ville dela med sig av kunskapen vet jag inte ).
Min brorsdotter , 35 år gammal , lagar i stort sett aldrig mat till sin familj . De har två söner varav den ena äter för lite och är undernärd så man tycker väl att hon skulle engagera sig men för henne är det viktigare att träna med sin PT än att ägna sig åt sina barn.
Sambon försöker få till det att de ska laga näringsriktig mat, inte bara McDonalds o d , men får inget gehör och hon blir skitf-bannad när han vill laga mat. Onödigt tycker hon.
Tror att det finns fler som hon som trots en väldigt bra utbildning och hög lön tänker mer på sig själv än på andra . Hon är uppfostrad till att alltid vara bäst när det gäller utbildning , jobb osv men inte på att bry sig om andra.
Hon t o m hånar sin sambo inför oss , och andra , för att han sätter familjen först. Skrämmande , men hon är definitivt inte ensam .
Håller med Gunsta  jag har ståt vid spisen sedan jag var 18 år så fantasin tynar lite emellan  Men att laga mat till "La familja " eller goda vänner är lika kul än  det är väl den där vardagsmaten som är lite mindre kul ,nu mer ska man göra matlådot till gubben och då har man inte fria händer för det ska ju smaka bra även från mickro till tallrik !så det blir för mycket ris och pasta här för mycket kolhydrater och det syns på vikten nu mer
mamamaggan
21-02-2013, 00:04
Varför måste det vara mycket ris eller pasta för att det ska smaka gott när man mikrat det ?
*Stintan*
21-02-2013, 00:05
Lagar all mat själv. Färdiglagat kommer inte över tröskeln hos mig. Lagar så att jag alltid har portioner i frysen och behöver därför inte laga mat varenda dag.
Mammamaggan ! fryst potatis är ingen hit den blir snorig och äcklig .Vet jag att min man ska ha mat med sig nästa dag så är det okej med potatis ,men han reser mycket från dag till dag .
*Stintan*
21-02-2013, 00:18
CITAT (mamamaggan @ 21-02-2013, 00:04)  Varför måste det vara mycket ris eller pasta för att det ska smaka gott när man mikrat det ? Det förstår inte jag heller och jag har gjort matlådor i 30 år. Bara att laga en eller flera portioner extra av middagsmaten och där var sällan ris eller pasta. CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:08)  Mammamaggan ! fryst potatis är ingen hit den blir snorig och äcklig .Vet jag att min man ska ha mat med sig nästa dag så är det okej med potatis ,men han reser mycket från dag till dag . Men koka ett par potatisar på kvällen innan är väl inte så betungande. Ris och pasta är ju inte heller någon hit att frysa.
Min man hatar fryst potatis !och jag skulle heller inte vilja äta det .Men jag tar gärna emot tips på vad man ska ersätta potatis med .
potatismos  couscous, råris, bulgur... Hm... Matvete.
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:20)  Min man hatar fryst potatis !och jag skulle heller inte vilja äta det .Men jag tar gärna emot tips på vad man ska ersätta potatis med . Beror väl på, vad du gör förövrigt. T.ex. när jag gör kålpudding, har jag ibland potatis till men lika ofta äter jag den som den är, D.v.s. utan något till.
*Stintan*
21-02-2013, 00:51
CITAT (Motti @ 21-02-2013, 00:20)  Min man hatar fryst potatis !och jag skulle heller inte vilja äta det .Men jag tar gärna emot tips på vad man ska ersätta potatis med . Jag sa inte att du skulle frysa potatisen.
mamamaggan
21-02-2013, 00:57
Skulle aldrig falla mig in att frysa potatis!
Varför måste du frysa hans matlådor ? Du är ju hemma och han borde kunna tala om dag för dag om han ska ha matlåda eler inte.
Talar han om när han kommer hem att han ska ha matlåda till i morgon så är det väl bara att koka potatisen då.
Om du nu prompt måste frysa hans matlådor , fattar inte varför som sagt var, så frys dem utan potatis , pasta eller ris och fyll på det dagen innan han ska ha matlådan.
Vad man ska ha i stället för potatis ? Ja varför inte grönsaker ?! Du klagar själv på att ni blir för tjocka av alla kolhydrater men ta bort dem då och ersätt dem med grönsaker.
Varför inte göra något själv åt problemen ?
Men du får gärna ge mig tips Stintan på bra matlådor då !
*Stintan*
21-02-2013, 01:12
Bra att ha i matlådan är väl allt man äter som middagsmat. Grönsaker och potatis eller vad man nu vill ha till kan man ju lätt fylla på dan innan han ska ha matlåda med sig. Äter du inte middag?
Jag lagar mat varenda dag !problemet är väl att han reser hit och dit med kort varsel och jag måste frysa matlådor ,vet jag att han ska vara på firman så kan jag ju köra mat med potais för då behöver jag inte frysa matlådorna !Fast vissa maträtter fungerar ju att frysa med potatis som tex Pytt i panna eller Raggmunk . Har man kört samma mat i fyra år så blir det svårt att variera dom  När vi bodde där vi hade firman så kom han hem och åt varge lunch och fick nylagad mat ,nu bor vi 4 mil från firman och då har ju allt blivit annorlunda med maten ,alltså sällan nylagat och det mesta fryst .Jo han är bortskämd
Biggan_
21-02-2013, 01:23
Länkar till massor av recept på mat att ha med sej på jobbet. Recept till matlådaTastelineSpisa nuSmarta matlådorDet finns ju hur mycket som helst på nätet! [attachment=75092:laga_mat.jpg]
Det visste jag inte  ! är ju inte så mycket på nätet men är tacksam för infon  Man kör fast lite när man står vid spisen var eviga dag särskillt när det gäller vardagsmat .Tack för länkarna
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-02-2013, 07:09
Vi lagar också nästan all mat själv. Gillar inte köpt färdigmat, inte heller pizza.
Tyvärr hat vi bara en kyl/frys kombination i köket så där finns inte så mycket plats.
Har hela mitt liv lagat mat och även mina barn kan det, tom bra Men också mina bonusbarn lagar mat.
hattstugan
21-02-2013, 08:50
Här lagas det mesta från grunden! Vilket även mina barn och deras sambos gör! Och de är mellan 25 och 32 år!
Tror inte det har enbart med föräldrarna att göra hur du lagar mat! Måste finnas ett intresse också!
Anki på Öland
21-02-2013, 09:09
Lagar också alltid mat från grunden. Har faktiskt aldrig köpt färdigmat, bara smakat när andra köpt och tyckt det smakat riktigt illa. Är jag lat och inte orkar laga något duger en äggröra/omelett eller liknande, snabbare kan det ju inte bli. Båda mina döttrar är riktigt duktiga på att laga god mat också och till vardags när det känns lite brådis eftersom både dom och samborna jobbar heltid och barnen är hungriga går det minst lika snabbt att koka lite ris/potatis/pasta och något enkelt till som att värma upp ugnen och värma något färdigt fruset. Båda ser också till att dom under helgerna lagar så pass mycket mat att det räcker till matlådor under veckan.
malcolm
21-02-2013, 09:31
Måste erkänna att jag blivit sämre på det där att laga mat efter mina två strokes, före det stte jag en ära i att laga allt från grunden men numera orkar jag helt enkelt inte. Började köpa micromat typ Dafgårds utifall att fast det har blivit mer och mer så att det är dessa som blir middagsmaten för min del, sonen vägrar att äta dessa så han brukar laga till något annat till sig. Är inte speciellt förtjust i dess lådor utan betraktar dem mera som bukfylla och onte blir man mätt på dem heller fast det har lett till att jag gått ner en del i vikt vilket inte är fel iof. sig.
caprifol
21-02-2013, 09:40
Och jag, som av och till köper färdiglagat, förstår inte varför så många sätter likhetstecken mellan färdiglagat och skräpmat! Det finns idag, naturligtvis lite beroende på var man bor, ett ganska stort utbud av färdiglagad, dagsfärsk mat - t o m från "finare" restauranger (Gooh t ex). Man behöver inte köpa de frysta lådorna. Tror att dessa rätter är minst lika näringsriktiga som många hemlagade mål. Färdiglagat är inte bara frusen pizza och (häst)lasagne.
Vinterflickan
21-02-2013, 10:47
Hemma hos oss lagar vi allt, bortsett från pås-såser till rätterna ibland. Undantaget skulle vara när min kära sambo köper sin älskade färdigbakta "Italia-Pizza" i livsmedelsaffären, men det händer så sällan så det må vara förlåtet : Jag gillar att laga mat, men jag kan ju erkänna att man varierar sig ju inte så mycket... Lagar för det mesta köttgryta, soppa, kötträtter med potatis eller vanlig falukorvsgryta med ris osv... Å andra sidan tycker jag man ska laga det som man gillar, och välja bort sånt man tycker är tråkigt & inte verkligen gillar.... Till lilleman på snart 15 månader köper jag dock en hel del färdiga burkar, mest för att det är smidigt men oxå för att jag är lite för trött för att stå och laga mat i miniportioner...
Ugglemormor
21-02-2013, 11:09
Även jag lagade och bakade under hela den tiden som både tösen och maken hade sitt. Numera hittar jag knappt i köket när maken har tagit över den biten och gillar laga maten från grunden. Dottern är också duktig att laga mat.
Jag sköter min mathållning just nu själv när jag lade på 4kg efter den senaste operationen och i somras då jag gick ner ca. 15kg med mitt eget sätt. Inte mer kalorier än att man har gjort åt dem och tagit extra från kroppen, inte konstigare än så...
Har redan lättat 2kg, men målet är att gå ner ca. 5-6kg till så då är jag normalviktig...
Lite trist, tycker maken att vi inte äter tillsammans, men det kommer väl med tiden.....
CITAT (Ugglemormor @ 21-02-2013, 11:09)  Även jag lagade och bakade under hela den tiden som både tösen och maken hade sitt. Numera hittar jag knappt i köket när maken har tagit över den biten och gillar laga maten från grunden. Dottern är också duktig att laga mat.
Jag sköter min mathållning just nu själv när jag lade på 4kg efter den senaste operationen och i somras då jag gick ner ca. 15kg med mitt eget sätt. Inte mer kalorier än att man har gjort åt dem och tagit extra från kroppen, inte konstigare än så...
Har redan lättat 2kg, men målet är att gå ner ca. 5-6kg till så då är jag normalviktig...
Lite trist, tycker maken att vi inte äter tillsammans, men det kommer väl med tiden..... Ni kan väl äta ihop, även om ni lagar mat var för sig?
Ugglemormor
21-02-2013, 11:46
Jo men visst, men han äter oftast lite "hur som helst" - tider och jag måste hålla på mina 4t mellan de små målen, men på kvällen när jag äter den sista måltiden brukar han också ta sig en macka och the o hålla sällskap. Men jag saknar bakningen! Kan inte det med mina ömma fingrar, men vi fikar ju inte om det inte är främmat som kommer.......
Huggorm
21-02-2013, 12:02
Jag äter mycket färdiglagad mat, just för att jag hör till den där yngre generationen som inte lärde sig laga mat. Och jag har helt enkelt inget intresse av att lära mig heller, det blir aldrig gott när jag försöker laga något
CITAT (Ugglemormor @ 21-02-2013, 11:46)  Jo men visst, men han äter oftast lite "hur som helst" - tider och jag måste hålla på mina 4t mellan de små målen, men på kvällen när jag äter den sista måltiden brukar han också ta sig en macka och the o hålla sällskap. Men jag saknar bakningen! Kan inte det med mina ömma fingrar, men vi fikar ju inte om det inte är främmat som kommer....... Jaha, då är jag med. Gubben går och småäter. Då har ni ialla fall kvällsmaten ihop.  CITAT (Huggorm @ 21-02-2013, 12:02)  Jag äter mycket färdiglagad mat, just för att jag hör till den där yngre generationen som inte lärde sig laga mat. Och jag har helt enkelt inget intresse av att lära mig heller, det blir aldrig gott när jag försöker laga något Det blir visst gott, om du gör det själv. Skaffa dig en enkel och bra kokbok och följ receptet, så kommer nog både intresset och viljan, när du smakar dina kulinariska mästerverk.
Huggorm
21-02-2013, 12:39
En annan nackdel är att först står man där i minst en timme och mixtrar och grejar med matlagning, och sedan slevar man i sig resultatet på tre minuter...
Här lagas det mesta från grunden, mest av kostnadsskäl. Blir nog rätt mycket "gammaldags" mat, dvs gammal hederlig husmanskost. Långkok gör jag ibland och då så att jag kan frysa in till fler middagar. Bra att ta till när tiden är snål eller lusten saknas. Köttfärssås är perfekt att laga mycket av och frysa in. Jag har också lärt mig på gamla dar att göra egen ärtsoppa! En sats räcker till två gånger så idag tinar jag bara och värmer.
CITAT (Huggorm @ 21-02-2013, 12:39)  En annan nackdel är att först står man där i minst en timme och mixtrar och grejar med matlagning, och sedan slevar man i sig resultatet på tre minuter... Där håller jag med dig. Speciellt om man lever ensam. Inte kul att skala två "potäter" och skita ner kastruller, för att sedan slänga i sig maten. Lättare att ta något snabbt och rappt och bara värma.
CITAT (pejori @ 21-02-2013, 12:27)  ... Det blir visst gott, om du gör det själv. Skaffa dig en enkel och bra kokbok och följ receptet, så kommer nog både intresset och viljan, när du smakar dina kulinariska mästerverk.  Det gäller bara att hitta RÄTT kokbok. Det ska vara en grundkokbok men som för den delen inte är trist och tråkig. Köper man de där böckerna som kockarna skriver så blir det bara jobbigt. Det ska ofta vara så oerhört många ingredienser, sådant man inte ens vet vad det är eller svårt att få tag i. Man kan göra mycket gott med "falukorv, tomater och lök"... Jag lagar mycket själv men visst köper jag även halv- eller helfabrikat också. Fiskpinnar köper jag färdigt men ibland gör jag egna. Chicken Nuggets köper jag färdigt men potatisgratäng gör jag själv. Jag köper tortilla men jag har även gjort själv om jag inte haft hemma när lusten fallit på. Vissa saker skulle jag nog aldrig köpa färdigt dock (varken hel eller halvfabrikat). Till den kategorin tillhör pannkakor och plättar. Just nu när vi alla mår dåligt här hemma är det bra med det som finns i frysen - egenlagat eller färdigt. Motti, gillar din man paj? Det är ju lätt att göra två åt gången, skära i portionsbitar och frysa in. När det är dags så är det bara att skära upp lite sallat eller slänga med en tomat. Pajer kan man ju variera en hel del!
CITAT (Peztis @ 21-02-2013, 12:47)  Det gäller bara att hitta RÄTT kokbok. Det ska vara en grundkokbok men som för den delen inte är trist och tråkig. Köper man de där böckerna som kockarna skriver så blir det bara jobbigt. Det ska ofta vara så oerhört många ingredienser, sådant man inte ens vet vad det är eller svårt att få tag i.
Man kan göra mycket gott med "falukorv, tomater och lök"...
Jag lagar mycket själv men visst köper jag även halv- eller helfabrikat också. Fiskpinnar köper jag färdigt men ibland gör jag egna. Chicken Nuggets köper jag färdigt men potatisgratäng gör jag själv. Jag köper tortilla men jag har även gjort själv om jag inte haft hemma när lusten fallit på. Vissa saker skulle jag nog aldrig köpa färdigt dock (varken hel eller halvfabrikat). Till den kategorin tillhör pannkakor och plättar. Just nu när vi alla mår dåligt här hemma är det bra med det som finns i frysen - egenlagat eller färdigt.
Motti, gillar din man paj? Det är ju lätt att göra två åt gången, skära i portionsbitar och frysa in. När det är dags så är det bara att skära upp lite sallat eller slänga med en tomat. Pajer kan man ju variera en hel del! Hittade "på den tiden det begav sig" alldeles utmärkta små häften i affären (arla, Findus, Kelda m.m) där det var enkla och bra recept för vanlig vardagsmat. Vet inte om det fortfarande finns, men har en hel drös här hemma.
Ursäkta men för mig känns lite som dagishämtning - den som hämtar först är "duktigast", eller som i detta fallet, den som köper minst färdiglagat är duktigast  Bara för att man inte lagar (mycket) mat betyder inte det att man inte KAN laga mat. Jag kan laga mat, både komplicerade och enkla saker, men jag tycker det är URTRIST! Baka är en annan sak - det är superkul. Förmodligen för att matlagning är ett tvång, medan bakning något kul? Maken är däremot riktigt duktig på att laga mat och gör det gärna, speciellt på helgerna då han gärna rör ihop fantastiska långkok. Vi köper aldrig Findus färdigmat, eller andra frysta färdigportioner, mest för att båda vuxna äter lunch på jobbet, och barnen i skola/dagis. Däremot inte sagt att det alltid måste vara dålig mat, jämför man med en ostmacka eller en skål flingor är det nog hälsosammare att äta en fryst mat portion.... Vad gäller ursprungsfrågan - varför så få lagar sin egen mat så tror jag det till stor del handlar om tid och ork. Förmodligen har matlagningen fått ett uppsving med alla matkassar - eftersom de tar hand om två delfrågor: inköpet och recept. Det enda du behöver göra är att laga maten, äta och diska  Har man små barn, och arbetar heltid så ÄR det tajt med tiden och orken och det är absolut inte läge att ställa sig och göra några storkok kl 17.30 när alla är hungriga och trötta. Man gör hellre något enkelt så man kan spendera tiden med barnen (och börja inte med förslaget att laga mat MED barnen, det fungerar kanske för vissa med försök göra det med en hyperaktiv 6-åring och en gnälllig 3-åring!). Glömde en sak - finns ett underbart matlagningsprogram på TV m Jamie Oliver - han lagar en middag på 15 minuter; den kokboken skulle jag kunna fundera på att köpa, han tar en del genvägar men åstadkommer intressanta och varierade middagar på rekordtid. Något för någon svensk kock att ta efter?
Eva i Skåne
21-02-2013, 13:19
VÅR KOKBOK vill jag rekommendera. Den var min bibel när jag var ung, om det var något jag inte kunde hemifrån och fortfarande händer det att jag tar en titt, t ex i julas när jag skulle rimma skinka. Sonen fick en VÅR KOKBOK när han flyttade till Skottland för att studera. Den var trevligt moderniserad jämfört med min gamla. Han lärde sig att laga både det ena och det andra med hjälp av den.
Mina barn är alla duktiga på att laga mat. Dom är uppvuxna med mest hemlagat, men visst hände det att dom fick fiskpinnar och pulvermos nån gång när det skulle gå fort.
Malcolm. Kan inte sonen laga mat åt er båda?
Tänker osökt på en sak, med de som lagar all mat "från grunden". Tänk på att pasta är färdigmat. Eller står ni och gör egen pasta också? En liten undran bara. Lagar gärna maten själv, men det förutsätter att jag har "medätare" Bruna bönor köper jag däremot färdiga. Aldrig "Sås på påse" däremot.
Ugglemormor
21-02-2013, 13:26
Min dotter använder inte kokboken jag köpte till henne flera år sedan. Det bara blir gott vad hon än gör likaså som med makens matlagning, men detta med baka kan hon inte ....... Få se hur mina händer blir efter op. så kanske kan jag baka bullar (mina speciella) så att hon har det och ta med sig när de passerar förbi ..... hon brukar fråga efter dem....iofs...
Här hemma är det mest mat från grunden även om det händer att vi köper halvfabrikat/färdiglagat. Men vi köper aldrig färdigrätter från frysen som man stoppar i micron. Jo, det har hänt nån gång att jag köpt en paj eller nåt då jag inte haft färdig låda och måste ha lunch till jobbet. Vi har inte en micro, som vi nu har kommit på är en nackdel så vi börjat frysa in matlådor av rester sen jag fick jobb. Ibland är man lat och vill bara värma upp nåt snabbt hemma också. Färdiga köttbullar händer det att vi köper. Annat också, stuvade morötter på tub och risgrynsgröt. Men det mesta lagar maken själv och så är jag alldeles underbart duktig på att värma maten dagen efter.  Jag kan laga mat, men under de 10 åren med min skada tappade jag det lilla intresse jag hade, det är inte kul att stå vid spisen när resultatet är ökad värk efteråt. Har inte, som med så mycket annat, hittat tillbaka till matlagningen ännu.
malcolm
21-02-2013, 14:54
Egentligen tycker jag inte om att värma mat i micron eftersom det blir en unken smak av det, på jobbet tog man bort de gamla hederliga värmeskåpen när micron kom men jag lyckades rädda ett av dem och satte upp med tidur och allt fast det fanns de som protesterade. Har alla mina rostfria plåtlådor kvar men de lär väl aldrig komma till användning nåt mer.
*Stintan*
21-02-2013, 14:59
CITAT (pejori @ 21-02-2013, 13:24)  Tänker osökt på en sak, med de som lagar all mat "från grunden". Tänk på att pasta är färdigmat. Eller står ni och gör egen pasta också? En liten undran bara. Lagar gärna maten själv, men det förutsätter att jag har "medätare" Bruna bönor köper jag däremot färdiga. Aldrig "Sås på påse" däremot. Tycker att pasta är mer halvfabrikat än färdiglagat och halvfabrikat är svårt att komma undan. Ungefär som korv, ingen står väl och stoppar korv.
malcolm
21-02-2013, 15:02
Kungafamiljen gör.
Huggorm
21-02-2013, 15:19
CITAT (malcolm @ 21-02-2013, 14:54)  Egentligen tycker jag inte om att värma mat i micron eftersom det blir en unken smak av det, på jobbet tog man bort de gamla hederliga värmeskåpen när micron kom men jag lyckades rädda ett av dem och satte upp med tidur och allt fast det fanns de som protesterade. Har alla mina rostfria plåtlådor kvar men de lär väl aldrig komma till användning nåt mer.  Värmeskåp såg jag på en arbetsplats senast förra månaden, så än finns de kvar
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 14:59)  Tycker att pasta är mer halvfabrikat än färdiglagat och halvfabrikat är svårt att komma undan. Ungefär som korv, ingen står väl och stoppar korv. Ligger något i det. "Halvfabrikat" är det nog.
CITAT (Eva i Skåne @ 21-02-2013, 13:19)  VÅR KOKBOK vill jag rekommendera. Den var min bibel när jag var ung, om det var något jag inte kunde hemifrån och fortfarande händer det att jag tar en titt, t ex i julas när jag skulle rimma skinka. Sonen fick en VÅR KOKBOK när han flyttade till Skottland för att studera. Den var trevligt moderniserad jämfört med min gamla. Han lärde sig att laga både det ena och det andra med hjälp av den. Instämmer - Vår Kokbok är bäst enligt mitt förmenande, trots att jag är skolad på Hemmets Kokbok. Hemmakokboken för mig är alla 'Annas Mat', har nog fyra av dom i olika upplagor och ska snart köpa den nya upplagan. Även hennes mamma Pernilla Tunbergers böcker är trevliga och så Hirams böcker.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-02-2013, 15:59
Inget intresse i matlagning?..... När mina barn var tonåringar så började min ladsta att laga mat med ca 12-13 år. Men inte den andra, hon ville bara inte..... Min före detta gnällde redan på mig att jag inte får henne till att lära sig nåt. Men vad skall man göra? Så när han var omkring 15 så träffade hon enungdomskärlek som varje ledig minut var hos oss på gården. Och så klart åt han även hos osss på helgerna. Då, så plötsligt började tösabiten laga mat, för hon lagade ju mat till killen Hon är mycket duktig i att lagan mat Edelweiss
Frugan lagar nästan all mat själv, mycket råvaror från trädgård och skog använder hon. Jag hjälper allt till att plocka bär och frukt samt svamp i skogen, fiskar och rensar.
Natur liv
21-02-2013, 18:39
Matlagning är ett av min intressen och det är jättekul att planera och laga maten. Jag försöker undvika onödiga tillsatser, vilket gör att jag gör det mesta själv. Såser, kryddblandningar och allt möjligt. Bearnaisesås har jag inte lärt mig, men det är ju inte heller så nyttigt så det kan man väl egentligen hoppa över.
Jag har ju tur att vara sambo med en jägare, så viltkött har vi mer än vad vi behöver. Fiskar gör han också, men det räcker bara under sommarhalvåret. Jag önskar att jag inte behövde jobba så mycket, annars skulle jag ha höns och någon gris för att fixa allt kött från grunden.
Förr läste jag i "Vår kokbok", men numera har jag gått över till internetkokbok (www.kokaihop.se). Där kan man söka recept, lägga in egna recept och skapa receptsamlingar. Inköpslistor kan skapas och omräkningar till olika antal personer är enkelt. Jättesmidigt!
Fast jag är ju inte mer än människa, så lite fusk ibland blir det ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|