Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig att så Rödmalva
          Fridza
          Inlägg 23-02-2013, 12:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 75 523

Jag har problem att få mina Rödmalva-frön att gro?
          Det är tredje året i rad jag sätter 35 frön och endast runt 10 frön gror?
          Jag har gjort på flera olika sätt, har nästan en 100%-ig groning på ALLA mina andra sorter (runt 100 st) men just Rödmalvan, vilken är min favorit, tenderar att krångla... Jag gör som det är rekomenderat (efter konstens alla regler)...
          Hur gör ni?!

--------------------
          AnnaFrida Beijbom

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 23-02-2013, 14:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Om ca. 10 frön gror kan det kanske bero på att de övriga fröna inte är 'grodugliga' g.gif
          För om det gror några så är ju inte sättet du frösår på som är felet utan det bör vara fröna eller?

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-02-2013, 19:23
          Länk hit: #3

Gäster

Enligt Jelitto tillhör rödmalvan de fröer som gror väldigt oregelbundet och under lång tid. Kanske har du gett upp de ogrodda fröerna för tidigt smile.gif
          Så här skriver Jelitto:
          "Det rör sig här om utsäde av perenna växter som ofta gror mycket oregelbundet under lång tid. Här har också en tids lägre temperatur +5°C en gynnsam inverkan. Kassera inte sådden för tidigt - den måste få sin chans. Absolut jämn, god fuktighet är en förutsättning för en lyckad groning. Skydda sådden mot direkt solstrålning."

Citera
          Fridza
          Inlägg 11-03-2013, 13:38
          Länk hit: #4

Medlem

Men ni har ju så rätt! I år har jag haft is i magen, låtit Rödmalvan stå kvar, och se på f*n så var det ca. 11 stycken till som grott här en morgon! Jättekul, tack snälla för hjälpen, dem är verkligen en favorit, kan varm rekomendra att så dem!
          MVH/Frida

--------------------
          AnnaFrida Beijbom

Citera
          rissen
          Inlägg 13-03-2013, 17:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 215
          Medlem nr: 13 303

Men visst är det lite lustigt. Jag sådde för första gången Rödmalva den 10 mars och idag 13 har de redan grott.

Jag hade ju hört att de kunde ta riktigt god tid på sig innan de kikade upp.

Men, nu till min fundering. Eftersom de har grott redan nu, kommer de att bli hanterbara tills det blir dax att sätta ut dom. Skall dom toppas ( så kanske man kan hålla dom i schack)???

Citera
          Fridza
          Inlägg 17-03-2013, 09:42
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (rissen @ 13-03-2013, 17:29) *
          Men visst är det lite lustigt. Jag sådde för första gången Rödmalva den 10 mars och idag 13 har de redan grott.

Jag hade ju hört att de kunde ta riktigt god tid på sig innan de kikade upp.

Men, nu till min fundering. Eftersom de har grott redan nu, kommer de att bli hanterbara tills det blir dax att sätta ut dom. Skall dom toppas ( så kanske man kan hålla dom i schack)???

Jepp! Dem ska toppas för att bli buskigare! Jag brukar låta bli att toppa några stycken också, då blir det som en hög stam som det skjuter ut blommor och smågrenar ifrån och det är riktigt fint det med =)

--------------------
          AnnaFrida Beijbom

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon