Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad gör dig stolt över att vara svensk?
          Berith
          Inlägg 17-03-2013, 12:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Om man gör ett litet skutt åt sidan från tråden som handlar om när man blir svensk så kanske man kan fundera över vad som gör oss stolta över att vara just svenska.

Man kan ju tex vara stolt över när man ser att nån använder en skiftnyckel att det var en svensk som patenterade den, Johan Petter Johansson. Eller hur?

Eller som häromdan i ett sånt där göromprogram från England där dom bar en massa grejor i stora kassar från IKEA. Svenskt! Eller när Sverige eller något svenskt nämns i tv-serier. Jed Bartlet i Vita huset hade ju tex fått nobelpriset i ekonomi. Såg för ett tag sen att Sherlock Holmes skulle rädda nån som skulle gifta sig med en svensk prinsessa. Säkert påhittat men iaf...

Och för att fortsätta med tv-serier så kör ju Barnaby Volvo. Liksom kommissarie Frost som ju körde en blå en.

Svenske kocken i Mupparna! tummenupp.gif

Fler mer eller mindre allvarliga saker man kan vara stolt över som svensk?

Svenska musiker eller låtskrivare som slår utomlands med megastora stjärnor finns ju också. Andreas Carlsson skrev ju I Want It That Way till Backstreet Boys och I'm Alive till Celine Dion. Bland annat...

Något som ni är stolta över som svenskar?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Chili Linkan
          Inlägg 17-03-2013, 12:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Vill passa på att citera legendaren Errol Norstedt:

Sverige där björkarna susar och elvarna brusar, där vi går över dagg stänkta berg och djupa dalar igenom gran skog och tallars salar upp på lingonröda tuvor tågar vi förbi stugor hör fåglar som kvittrar och midsommar jäntor som fnittrar du gamla du fria vill du leva eller dö, nu är det din tur

Jag tackar gatu kontoret för go nit å stil när ni varje morgon hämtar min bil bostadsförmedlingen som registrerar min bön å låter mig hoppas I kön och jag tackar alla kanslin för texter och brev där jag slapp förstå vad ni skrev

Jag tackar för alla punkare och alkohollister så min fru och mina barn slipper gå ensamma på stan och mormor och morfar tackar för nygammal vals och för å slipper gå ut alls

Så jävlar bra

Jag tackar massmedia som gör livet rikare igenom att får mig att förstå att knarkkungar, rånare, advokater åå skattesmitare har det så svårt så

Jag tackar alla stads planerare för att inte gamla hus får finnas så man slipper ha nå o minnas

Åå jag tackar skolsystemet för dess nya budskap så vi undgår kunskap, heil!

Förordningar, förbud, regler åå lagar så ingen roar sig eller vet hur man klagar åå karensdagarna blir fler så jag måste vara sjuk längre o mera

Jag tackar alla politiker och deras ordflöde så att jag inte behöver bestämma över mitt eget öde, jag tackar arbetsgivare och fackföreningar för att ni slåss om våra löner så ja slipper ha egen fond till mina söner och polisen för att dom motoriserar och expanderar så man slipper möta nån som patrullerar

Åå sjukvården för personalkvot och enhetsproduktionen så vi avärger relationer och emotioner jaa!

Jag tackar för ungdomarnas fria uppfostran utan stränga vaner dom gör så roliga mönster i Stockholms tunnelbaner hihihi

Jag tackar utvecklingen och företagens samvete så vi slipper bry oss om arbete och jag tackar alla datamaskiner och deras koder så jag slipper finna på egen order och slipper tänka själv helt radikalt

Sverige där björkarna slutat susa och elvarna upphört att brusa där vi går bland kraftvärks berg och atomstängda dalar ned huggen gran skog och tallars tomma salar du gamla du fria vafan inte vara bra längre

Redigerat av Chili Linkan: 17-03-2013, 12:51

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 13:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Stolt över vår välfärd, att vi ligger högt i lyckoranking, vår jänställdhet och jämlikhet samt hur långt vi kommit med de mänskliga rättigheterna.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-03-2013, 14:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Jubbe063 @ 17-03-2013, 13:58) *
          Stolt över vår välfärd, att vi ligger högt i lyckoranking, vår jänställdhet och jämlikhet samt hur långt vi kommit med de mänskliga rättigheterna.

Jag var stolt över dessa saker, men vi backar på de flesta, om inte alla områdena.

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 17-03-2013, 14:31
          Länk hit: #5

Medlem

Precis kolla hur många som käkar psykofarmaka medeciner! Och antalen bara ökar. Och de som inte käkar dem super ner sig eller drogar sig för att skjuta undan sina bekymmer.

Håller med Anma, vi backar på samtliga områden.

Citera
          malcolm
          Inlägg 17-03-2013, 14:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Birgitta Andersson:

http://www.youtube.com/watch?feature=endsc...KBBHUI&NR=1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 15:09
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Anma @ 17-03-2013, 14:04) *
          Jag var stolt över dessa saker, men vi backar på de flesta, om inte alla områdena.

Kan så vara, men nog är vi rätt bra relativt sett jämfört med resten av världen ;-) Få förunnat att få i ett land som Sverige där vi egentligen inte kan klaga på något. Fred, frihet och demokrati är en godis man kan suga på länge ;-)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-03-2013, 15:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Berith IKEA ägs av ett holländskt stiftelse och Volvo av Kineserna

Citera
          Rosrup
          Inlägg 17-03-2013, 15:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 75 127

Ingenting längre.
          Vi ses väl som det mest naiva landet norr om Sydpolen numera.

Citera
          Monarda
          Inlägg 17-03-2013, 15:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag är stolt över att jobba på ett ursvenskt företag som exporterar worldwide. Så är jag väldigt stolt över att vara dalkulla och alla fina traditioner vi har här i Dalarna som jag vet uppskattas mycket av långväga besökare.

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-03-2013, 15:31
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När man rankar Sverige o vår krona ute i världen som exempel på välskött ekonomi o föredöme för andra blir jag faktiskt stolt över Sverige. Svenska kronan är urstark o Sverige har högsta kreditbetyg. I en orolig värld sätter jag det som det viktigaste. Att bo i Norden är få förunnat. Tänk vilken union vi kunde bildat med våra nordiska grannländer. Alla stabila demokratier med starka ekonomier o gott om råvaror.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-03-2013, 15:58
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 17-03-2013, 15:31) *
          När man rankar Sverige o vår krona ute i världen som exempel på välskött ekonomi o föredöme för andra blir jag faktiskt stolt över Sverige. Svenska kronan är urstark o Sverige har högsta kreditbetyg. I en orolig värld sätter jag det som det viktigaste. Att bo i Norden är få förunnat. Tänk vilken union vi kunde bildat med våra nordiska grannländer. Alla stabila demokratier med starka ekonomier o gott om råvaror.

Nja, det finns trots allt en del särdrag mellan de olika nordiska länderna, och jag tycker det är bra som det är nu att det är olika länder men som man kan flytta fritt mellan. Desto större länder, desto längre är folk från makten. Se bara på EU, vi förlorar allt mera av vår självbestämmanderätt dit.

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-03-2013, 16:32
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-03-2013, 15:12) *
          Berith IKEA ägs av ett holländskt stiftelse och Volvo av Kineserna

IKEA ägs väl av svenskar men skattetekniskt har bolaget och stiftelsen säte utomlands. Volvo personvagnar ägs av ett kinesiskt bolag men Volvo lastvagnar och övriga dotterbolag är väl ett svenskt företag.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-03-2013, 16:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

surströmming o snus är väl fortfarande svenskt? I övrigt så är nog alla kända svenska varumärken i utländsk ägo misstänker jag. Större företag kan ju inte överleva ekonomiskt i lilla Sverige. Volvo PV ligger ju risigt till trots kinesiska ägare. Scenariot är nog att all biltillverkning flyttar till Kina när man plockat russinen ur kakan här i Sverige. Ganska logiskt faktiskt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 17-03-2013, 18:55
          Länk hit: #15

Medlem

Må så vara, men är svarta tänder och rutten fisk nånting att vara stolt över kan man undra?

Citera
          MrLeaf
          Inlägg 17-03-2013, 20:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 46 527

CITAT (Chili Linkan @ 17-03-2013, 18:55) *
          Må så vara, men är svarta tänder och rutten fisk nånting att vara stolt över kan man undra?

Surströmming förstår jag mig inte på, så jag ska inte yttra sig.
          Hade inte grönländarna nån tradition av att gräva ner fisk i sanden och låta den mogna i typ 6-8 månader?

Snus:
          Det är ju beroendeframkallande och skadar tandköttet, i olika mån från person till person. Men jag tycker ändå att snus är en bra produkt för nikotinberoende men som inte vill röka.
          Man slipper lukta skit och slipper vara till olägenhet för sin omgivning.

Och ja, jag snusar. Har rökt i 18 år men nu slutat och gått över helt till snus, och jag mår fan så mycket bättre.

Angående att vara stolt över att vara svensk, så vet jag inte om jag kan säga att jag är det.
          För det första är det väl knappt PK längre att uttrycka stolthet över att vara svensk.
          Det dröjer inte länge innan nån skriker rasist och så är hela karusellen igång.

Vi påstås ha yttrandefrihet? Nja. Om man har rätt åsikter. Har man "fel åsikter" som inte passar i etablissemanget blir man genast utfryst och utpekad.

Sen har vi ett ganska nytt påfund: Näthat. Ett bra sätt för de styrande att peka ut de som har åsikter om saker de inte gillar. Vi kallar det näthat!

Njae. Jag är inte särskilt stolt över att vara svensk längre.
          Vi håller på att förlora vår identitet.
          Företagen flyr sverige. Troligtvis pga det höga skattetrycket.
          Och att klara sig som enskild företagare är väl heller inte så lätt, även om det går.

Hade jag varit singel och barnfri hade jag flyttat utomlands för längesen.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-03-2013, 20:22
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (MrLeaf @ 17-03-2013, 20:14) *
          Surströmming förstår jag mig inte på, så jag ska inte yttra sig.
          Hade inte grönländarna nån tradition av att gräva ner fisk i sanden och låta den mogna i typ 6-8 månader?

Snus:
          Det är ju beroendeframkallande och skadar tandköttet, i olika mån från person till person. Men jag tycker ändå att snus är en bra produkt för nikotinberoende men som inte vill röka.
          Man slipper lukta skit och slipper vara till olägenhet för sin omgivning.

Och ja, jag snusar. Har rökt i 18 år men nu slutat och gått över helt till snus, och jag mår fan så mycket bättre.

Angående att vara stolt över att vara svensk, så vet jag inte om jag kan säga att jag är det.
          För det första är det väl knappt PK längre att uttrycka stolthet över att vara svensk.
          Det dröjer inte länge innan nån skriker rasist och så är hela karusellen igång.

Vi påstås ha yttrandefrihet? Nja. Om man har rätt åsikter. Har man "fel åsikter" som inte passar i etablissemanget blir man genast utfryst och utpekad.

Sen har vi ett ganska nytt påfund: Näthat. Ett bra sätt för de styrande att peka ut de som har åsikter om saker de inte gillar. Vi kallar det näthat!

Njae. Jag är inte särskilt stolt över att vara svensk längre.
          Vi håller på att förlora vår identitet.
          Företagen flyr sverige. Troligtvis pga det höga skattetrycket.
          Och att klara sig som enskild företagare är väl heller inte så lätt, även om det går.

Hade jag varit singel och barnfri hade jag flyttat utomlands för längesen.

Hur menar du nu? Att skriva: "Jag ska skära ut dina bröst och steka dem i smör" till en programledare och nyhetsuppläsare. Är det åsikter om saker man inte gillar? Att säga: " Jag hatar dig din jäv*a feministfi**a, gå och dö för du är inte värd att leva" till en bloggare. Är det åsikter som bör få framhållas?
          För mig är det inget annat än rent och skärt hat. Näthat.

Sorry för OT.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-03-2013, 21:19
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är stolt över att jag lever i ett land som är bättre än de flesta andra. Vi har lyckats kombinera frihet och trygghet på ett ganska bra sätt. Vi har på det hela taget en öppen attityd inför förändringar och en känsla för vad som är rätt och rimligt. Klimatet kan man väl diskutera, men det bjuder på omväxling liksom vår vackra natur.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          hattstugan
          Inlägg 17-03-2013, 21:46
          Länk hit: #19

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Är inte stolt över att vara svensk!!

Känner mig som en minoritet i mitt eget land! Här gillas inte svenskar så värst bra av myndigheterna efter mina erfarenheter de senaste månaderna!

Kunde jag skulle jag ge mig av från det här landet så fort det bara går!

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 21:48
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (hattstugan @ 17-03-2013, 21:46) *
          Är inte stolt över att vara svensk!!

Känner mig som en minoritet i mitt eget land! Här gillas inte svenskar så värst bra av myndigheterna efter mina erfarenheter de senaste månaderna!

Kunde jag skulle jag ge mig av från det här landet så fort det bara går!

Vad hindrar dig?

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon