Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende
          Bengalow
          Inlägg 27-03-2013, 18:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Sveriges finansminister har visat, att han är sämst i Sverige på att analysera framtida ekonomi för Sverige.
          Den så förr rosade ministern har i orostider misslyckats totalt med att förutse vad framtiden bär i sitt sköte.
          Ingen, säger ingen i Sverige, har så stora fel i utvecklingen som han. Nu står han där avklädd, med händerna
          i kors framför bålen. Ja, ni, så mycket är gubben värd - 0...Det är väl bara att raka honom, rulla honom i
          tjära och fjäder och ut till allmän bespottelse. Det han har åstadkommit tror jag att jag hade gjort bättre...

Redigerat av Bengalow: 27-03-2013, 18:49

Citera
          12 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 27-03-2013, 18:57
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Han har styrt Sverige genom en mycket allvarlig internationell finanskris. Till skillnad mot sin omvärld står Sverige fortfarande starkt, efter omständigheterna mycket starkt. Jag tror ingen annan finansminister hade kunnat göra det skickligare och definitivt inte Per Nuder eller vem nu sossarna skulle ha valt ut.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2013, 19:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...vd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Tycker nog att herr Borg är klart överskattad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-03-2013, 20:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja som spågubbe kanske han inte är lysande men vem vill ha en spågubbe till finansminister. En av världens bästa ekonomier under hans ledning räcker för mig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2013, 21:16
          Länk hit: #5

Medlem

Skulle det vara ett självändamål att vara en av världens bästa ekonomier när det sker på bekostnad av ökade klassklyftor, sämre vård, skola och omsorg, högre arbetslöshet och ett uruselt sjukförsäkringssystem m.m. ?

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 27-03-2013, 21:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (*Stintan* @ 27-03-2013, 21:16) *
          Skulle det vara ett självändamål att vara en av världens bästa ekonomier när det sker på bekostnad av ökade klassklyftor, sämre vård, skola och omsorg, högre arbetslöshet och ett uruselt sjukförsäkringssystem m.m. ?

Halaj!

Jo. Att ha en bra ekonomi är ett bra självändamål.
          En bra ekonomi ger en möjlighet att ge en bra vård, skola och omsorg, och ändå ha ett gott förhållande mellan BNP och statskulder.

Man kan förstås ha en bra vård, skola och omsorg utan att ha en bra ekonomi. Men då får man låna pengar istället. Jag har hört att Grekland försökte denna väg. Det verkar inte funka så bra i det långa loppet. Eller vad tycker du?

//T

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-03-2013, 22:19
          Länk hit: #7

Medlem

Varifrån har du hört att Grekland försökte sig den vägen, Tapio? Det är bara egna påhitt du kommer med...

Egentligen är Sveriges ekonomi inte alls så bra. Vi har stora, stadiga utgifter som växer med en åldrande befolkning. Därmed
          också en ökande utgift för vård och omsorg. Tag reda på vad Sveriges kommuner är skyldiga i pensions- och försäkringsavgifter,
          och kom sedan och säg något om god ekonomi. Vi är snart bankrutt, eftersom kommunerna har skjutit dessa utgifter framför sig
          i snart 20 år, och hoppats på tillväxten. När denna nu avtagit, så blir det till att syna korten...Jösses, det kommer att skramla
          tomt i potten!!!

Huggorm, du tror nästan lika blint på Borg, som en muslim på Muhammed! Jag tror inte att du hade erkänt hans dåliga förmåga att
          analysera framtida ekonomi om du så hade fått den på tryckt papper. Läs igenom vad som skrivs om honom. "En sjöman ber inte
          om medvind, han lär sig segla!". Borg har seglat i medvind bra många år, utan att lära sig segla. Nu kommer prövningarna, när
          resultaten av hans "fega" politik avslöjas i arbetslöshet, minskat skatteunderlag, minskad investeringsvilja. Han har i det närmaste inte
          gjort någonting för att förebygga en konjunkturnedgång - bara korsat fingrarna och hoppats. Han är en mycket dålig finansminister!
          Vad har du fått Per Nuder ifrån? Finns det någon som föreslagit honom i st.f. Anders Anka? Håll dig till realiteter!

Redigerat av Bengalow: 27-03-2013, 22:43

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2013, 22:56
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Tapio @ 27-03-2013, 21:38) *
          Halaj!

En bra ekonomi ger en möjlighet att ge en bra vård, skola och omsorg, och ändå ha ett gott förhållande mellan BNP och statskulder.

Man kan förstås ha en bra vård, skola och omsorg utan att ha en bra ekonomi. Men då får man låna pengar istället. Jag har hört att Grekland försökte denna väg. Det verkar inte funka så bra i det långa loppet. Eller vad tycker du?

//T

Trams!

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 27-03-2013, 23:00
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Bengalow @ 27-03-2013, 22:19) *
          Varifrån har du hört att Grekland försökte sig den vägen, Tapio? Det är bara egna påhitt du kommer med...

Halaj!

Ööhh, ehh... jag slog på köksradion, och rattade in P1. Det var där de sa det.
          Eller var det fel? Var det sameradion jag fick in? De ligger ju väldigt nära varandra på FM-bandet.
          Nu gör du mig osäker...

//T

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 28-03-2013, 08:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Felet måste vara konjunkturinstitutets ekonomer, kanske de inte har en examen från Komvux som Anders Borg har?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 09:33
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (kerstinbern @ 28-03-2013, 08:24) *
          Felet måste vara konjunkturinstitutets ekonomer, kanske de inte har en examen från Komvux som Anders Borg har?

giggle.gif

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-03-2013, 10:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Tapio @ 27-03-2013, 21:38) *
          Halaj!

//T

håller helt med, och bengalow, det är just lånevägen som grekerna körde i diket,man lånade pengar till sin offentliga sektor istället för att ha ett effektivt skattesystem och framförallt vettiga regler avseende pension och annat,det är lätt att lova guld o gröna skogar och vräka ut pengar för att vinna val men förr eller senare skall allt betalas,grekerna gör det nu,cypern körde samma race,spanien o portugal har problem.
          rätta mun efter matsäck finns ju ett ordstäv.
          kan bara säga att Borg är rosad i hela europa,kanske usel som sibylla men effektiv som finansminister. ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 10:50
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (malarmaster @ 28-03-2013, 10:24) *
          håller helt med, och bengalow, det är just lånevägen som grekerna körde i diket,man lånade pengar till sin offentliga sektor istället för att ha ett effektivt skattesystem och framförallt vettiga regler avseende pension och annat,det är lätt att lova guld o gröna skogar och vräka ut pengar för att vinna val men förr eller senare skall allt betalas,grekerna gör det nu,cypern körde samma race,spanien o portugal har problem.
          rätta mun efter matsäck finns ju ett ordstäv.
          kan bara säga att Borg är rosad i hela europa,kanske usel som sibylla men effektiv som finansminister. ulf

Eller så beror det på hur man prioriterar. Att göra jämförelser med Grekland, Cypern. Spanien m.fl. är inte relevant. Den största anledningen till att inte Sverige drabbats av någon nämnvärd kris, bortsett från den höga arbetslösheten, tror jag är att vi behållt kronan.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2013, 11:08
          Länk hit: #14

Medlem

Än går ju Sverige o ekonomin som tåget. En viss nedgång o ökad arbetslöshet men så har det alltid varit i den ekonomiska cykeln av upp o nergång. Ansvarstagande politiker som inte lovar runt tror jag har framtiden för sig. Låna till välfärd är rena sms-lånet, det spårar ur förr eller senare. Och mer välfärd än vi har behöver vi ju knappast här i landet. Flertalet av oss lever trots allt ett väldigt bra liv.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 11:30
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 11:08) *
          Än går ju Sverige o ekonomin som tåget. En viss nedgång o ökad arbetslöshet men så har det alltid varit i den ekonomiska cykeln av upp o nergång. Ansvarstagande politiker som inte lovar runt tror jag har framtiden för sig. Låna till välfärd är rena sms-lånet, det spårar ur förr eller senare. Och mer välfärd än vi har behöver vi ju knappast här i landet. Flertalet av oss lever trots allt ett väldigt bra liv.

Ja det är ju huvudsaken..... så kan man strunta i hur resten oss lever. unsure.gif Cyniskt och egoistiskt tänk!

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2013, 13:18
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 11:30) *
          Ja det är ju huvudsaken..... så kan man strunta i hur resten oss lever. unsure.gif Cyniskt och egoistiskt tänk!

Allt färre människor är fattiga i dagens Sverige. Så visst är vi på rätt väg avseende minskad fattigdom. Själv är jag nöjd med min tillvaro som blivande pensionär o rättar mig efter dom ekonomiska villkoren så då kommer att gälla. Hur andra lever sina liv lägger jag mig inte i helt enkelt.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 13:47
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 13:18) *
          Allt färre människor är fattiga i dagens Sverige. Så visst är vi på rätt väg avseende minskad fattigdom. Själv är jag nöjd med min tillvaro som blivande pensionär o rättar mig efter dom ekonomiska villkoren så då kommer att gälla. Hur andra lever sina liv lägger jag mig inte i helt enkelt.

Det är ju enklast så.... bara man har sitt eget på det torra sad.gif Det ligger nog närmare sanningen att de rika blivit rikare och de fattiga fattigare. Varifrån har du fått att allt färre människor är fattiga i dagens Sverige och jämfört med när?

http://www.scb.se/Pages/Article____352476.aspx

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-03-2013, 13:53
          Länk hit: #18

Medlem

Har du inte hört talas om 2/3-dels samhället, gnon? Tänk om du själv, p.g.a. helt utanförstående orsaker hamnat i den sitsen, som så pass många hamnat i, helt oförskyllt. En trafikolycka, nedärvda anlag uppsägning på arbetsplatsen eller liknande. Dom som drabbas skiter du i, bara du själv har det bra. Det är precis det som moderater och SD står för - sköt dig själv och skit i andra...en absurd livssyn måste jag säga. Var finns ditt ansvar, mer än på valdagen?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-03-2013, 14:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 13:18) *

Till viss del håller jag med. Absolut fattigdom existerar knappt men finns i viss mån. Relativ fattigdom har ökat sista åren, men den termen säger ju egentligen ingenting och mäter ju inte ens fattigdom.

Citera
          Tapio
          Inlägg 28-03-2013, 14:36
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 13:47) *
          Det är ju enklast så.... bara man har sitt eget på det torra sad.gif Det ligger nog närmare sanningen att de rika blivit rikare och de fattiga fattigare. Varifrån har du fått att allt färre människor är fattiga i dagens Sverige och jämfört med när?

http://www.scb.se/Pages/Article____352476.aspx

Halaj!

Det var en bra länk, tack!
          Vi kan ju säga, enligt länken, att vi har ett 6/7-delssamhälle där den sista sjundedelen är fattig.
          Visst är det så som gnon säger, att det stora flertalet av oss har det oförskämt bra.
          När jag ser mig omkring i samhället och ser alla 50” platt-TV:n (i varenda rum i huset!), lyxköksrenoveringar för hundratusentals kronor, iPhone och dator till alla barnen, årliga Thailandsresor osv, så kan jag tycka att det är rent stötande med detta konsumtionssvullande.

För, samtidigt tror jag att om dessa 6/7 skulle avstå från en liiten, liiten del av sin överkonsumtion till den återstående 1/7 så skulle det inte märkas nånstans hos dem, samtidigt som det skulle göra dessa 1/7 en jätteskillnad.

Men vem skall man skylla på? Vi har ju trots allt gemensamt, via röstsedeln, bestämt att det skall vara såhär...

//T

Redigerat av Tapio: 28-03-2013, 14:38

Citera

12 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 03:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon