|
Full version: Mäster Borg
Bengalow
27-03-2013, 18:48
Sveriges finansminister har visat, att han är sämst i Sverige på att analysera framtida ekonomi för Sverige. Den så förr rosade ministern har i orostider misslyckats totalt med att förutse vad framtiden bär i sitt sköte. Ingen, säger ingen i Sverige, har så stora fel i utvecklingen som han. Nu står han där avklädd, med händerna i kors framför bålen. Ja, ni, så mycket är gubben värd - 0...Det är väl bara att raka honom, rulla honom i tjära och fjäder och ut till allmän bespottelse. Det han har åstadkommit tror jag att jag hade gjort bättre...
Huggorm
27-03-2013, 18:57
Han har styrt Sverige genom en mycket allvarlig internationell finanskris. Till skillnad mot sin omvärld står Sverige fortfarande starkt, efter omständigheterna mycket starkt. Jag tror ingen annan finansminister hade kunnat göra det skickligare och definitivt inte Per Nuder eller vem nu sossarna skulle ha valt ut.
*Stintan*
27-03-2013, 19:20
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...vd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[] Tycker nog att herr Borg är klart överskattad.
Ja som spågubbe kanske han inte är lysande men vem vill ha en spågubbe till finansminister. En av världens bästa ekonomier under hans ledning räcker för mig.
*Stintan*
27-03-2013, 21:16
Skulle det vara ett självändamål att vara en av världens bästa ekonomier när det sker på bekostnad av ökade klassklyftor, sämre vård, skola och omsorg, högre arbetslöshet och ett uruselt sjukförsäkringssystem m.m. ?
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2013, 21:16)  Skulle det vara ett självändamål att vara en av världens bästa ekonomier när det sker på bekostnad av ökade klassklyftor, sämre vård, skola och omsorg, högre arbetslöshet och ett uruselt sjukförsäkringssystem m.m. ? Halaj! Jo. Att ha en bra ekonomi är ett bra självändamål. En bra ekonomi ger en möjlighet att ge en bra vård, skola och omsorg, och ändå ha ett gott förhållande mellan BNP och statskulder. Man kan förstås ha en bra vård, skola och omsorg utan att ha en bra ekonomi. Men då får man låna pengar istället. Jag har hört att Grekland försökte denna väg. Det verkar inte funka så bra i det långa loppet. Eller vad tycker du? //T
Bengalow
27-03-2013, 22:19
Varifrån har du hört att Grekland försökte sig den vägen, Tapio? Det är bara egna påhitt du kommer med...
Egentligen är Sveriges ekonomi inte alls så bra. Vi har stora, stadiga utgifter som växer med en åldrande befolkning. Därmed också en ökande utgift för vård och omsorg. Tag reda på vad Sveriges kommuner är skyldiga i pensions- och försäkringsavgifter, och kom sedan och säg något om god ekonomi. Vi är snart bankrutt, eftersom kommunerna har skjutit dessa utgifter framför sig i snart 20 år, och hoppats på tillväxten. När denna nu avtagit, så blir det till att syna korten...Jösses, det kommer att skramla tomt i potten!!!
Huggorm, du tror nästan lika blint på Borg, som en muslim på Muhammed! Jag tror inte att du hade erkänt hans dåliga förmåga att analysera framtida ekonomi om du så hade fått den på tryckt papper. Läs igenom vad som skrivs om honom. "En sjöman ber inte om medvind, han lär sig segla!". Borg har seglat i medvind bra många år, utan att lära sig segla. Nu kommer prövningarna, när resultaten av hans "fega" politik avslöjas i arbetslöshet, minskat skatteunderlag, minskad investeringsvilja. Han har i det närmaste inte gjort någonting för att förebygga en konjunkturnedgång - bara korsat fingrarna och hoppats. Han är en mycket dålig finansminister! Vad har du fått Per Nuder ifrån? Finns det någon som föreslagit honom i st.f. Anders Anka? Håll dig till realiteter!
*Stintan*
27-03-2013, 22:56
CITAT (Tapio @ 27-03-2013, 21:38)  Halaj!
Jo. Att ha en bra ekonomi är ett bra självändamål. En bra ekonomi ger en möjlighet att ge en bra vård, skola och omsorg, och ändå ha ett gott förhållande mellan BNP och statskulder.
Man kan förstås ha en bra vård, skola och omsorg utan att ha en bra ekonomi. Men då får man låna pengar istället. Jag har hört att Grekland försökte denna väg. Det verkar inte funka så bra i det långa loppet. Eller vad tycker du?
//T Trams!
CITAT (Bengalow @ 27-03-2013, 22:19)  Varifrån har du hört att Grekland försökte sig den vägen, Tapio? Det är bara egna påhitt du kommer med... Halaj! Ööhh, ehh... jag slog på köksradion, och rattade in P1. Det var där de sa det. Eller var det fel? Var det sameradion jag fick in? De ligger ju väldigt nära varandra på FM-bandet. Nu gör du mig osäker... //T
kerstinbern
28-03-2013, 08:24
Felet måste vara konjunkturinstitutets ekonomer, kanske de inte har en examen från Komvux som Anders Borg har?
*Stintan*
28-03-2013, 09:33
CITAT (kerstinbern @ 28-03-2013, 08:24)  Felet måste vara konjunkturinstitutets ekonomer, kanske de inte har en examen från Komvux som Anders Borg har?
malarmaster
28-03-2013, 10:24
CITAT (Tapio @ 27-03-2013, 21:38)  Halaj!
Jo. Att ha en bra ekonomi är ett bra självändamål. En bra ekonomi ger en möjlighet att ge en bra vård, skola och omsorg, och ändå ha ett gott förhållande mellan BNP och statskulder.
Man kan förstås ha en bra vård, skola och omsorg utan att ha en bra ekonomi. Men då får man låna pengar istället. Jag har hört att Grekland försökte denna väg. Det verkar inte funka så bra i det långa loppet. Eller vad tycker du?
//T håller helt med, och bengalow, det är just lånevägen som grekerna körde i diket,man lånade pengar till sin offentliga sektor istället för att ha ett effektivt skattesystem och framförallt vettiga regler avseende pension och annat,det är lätt att lova guld o gröna skogar och vräka ut pengar för att vinna val men förr eller senare skall allt betalas,grekerna gör det nu,cypern körde samma race,spanien o portugal har problem. rätta mun efter matsäck finns ju ett ordstäv. kan bara säga att Borg är rosad i hela europa,kanske usel som sibylla men effektiv som finansminister. ulf
*Stintan*
28-03-2013, 10:50
CITAT (malarmaster @ 28-03-2013, 10:24)  håller helt med, och bengalow, det är just lånevägen som grekerna körde i diket,man lånade pengar till sin offentliga sektor istället för att ha ett effektivt skattesystem och framförallt vettiga regler avseende pension och annat,det är lätt att lova guld o gröna skogar och vräka ut pengar för att vinna val men förr eller senare skall allt betalas,grekerna gör det nu,cypern körde samma race,spanien o portugal har problem. rätta mun efter matsäck finns ju ett ordstäv. kan bara säga att Borg är rosad i hela europa,kanske usel som sibylla men effektiv som finansminister. ulf Eller så beror det på hur man prioriterar. Att göra jämförelser med Grekland, Cypern. Spanien m.fl. är inte relevant. Den största anledningen till att inte Sverige drabbats av någon nämnvärd kris, bortsett från den höga arbetslösheten, tror jag är att vi behållt kronan.
Än går ju Sverige o ekonomin som tåget. En viss nedgång o ökad arbetslöshet men så har det alltid varit i den ekonomiska cykeln av upp o nergång. Ansvarstagande politiker som inte lovar runt tror jag har framtiden för sig. Låna till välfärd är rena sms-lånet, det spårar ur förr eller senare. Och mer välfärd än vi har behöver vi ju knappast här i landet. Flertalet av oss lever trots allt ett väldigt bra liv.
*Stintan*
28-03-2013, 11:30
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 11:08)  Än går ju Sverige o ekonomin som tåget. En viss nedgång o ökad arbetslöshet men så har det alltid varit i den ekonomiska cykeln av upp o nergång. Ansvarstagande politiker som inte lovar runt tror jag har framtiden för sig. Låna till välfärd är rena sms-lånet, det spårar ur förr eller senare. Och mer välfärd än vi har behöver vi ju knappast här i landet. Flertalet av oss lever trots allt ett väldigt bra liv. Ja det är ju huvudsaken..... så kan man strunta i hur resten oss lever.  Cyniskt och egoistiskt tänk!
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 11:30)  Ja det är ju huvudsaken..... så kan man strunta i hur resten oss lever.  Cyniskt och egoistiskt tänk! Allt färre människor är fattiga i dagens Sverige. Så visst är vi på rätt väg avseende minskad fattigdom. Själv är jag nöjd med min tillvaro som blivande pensionär o rättar mig efter dom ekonomiska villkoren så då kommer att gälla. Hur andra lever sina liv lägger jag mig inte i helt enkelt.
*Stintan*
28-03-2013, 13:47
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 13:18)  Allt färre människor är fattiga i dagens Sverige. Så visst är vi på rätt väg avseende minskad fattigdom. Själv är jag nöjd med min tillvaro som blivande pensionär o rättar mig efter dom ekonomiska villkoren så då kommer att gälla. Hur andra lever sina liv lägger jag mig inte i helt enkelt. Det är ju enklast så.... bara man har sitt eget på det torra  Det ligger nog närmare sanningen att de rika blivit rikare och de fattiga fattigare. Varifrån har du fått att allt färre människor är fattiga i dagens Sverige och jämfört med när? http://www.scb.se/Pages/Article____352476.aspx
Bengalow
28-03-2013, 13:53
Har du inte hört talas om 2/3-dels samhället, gnon? Tänk om du själv, p.g.a. helt utanförstående orsaker hamnat i den sitsen, som så pass många hamnat i, helt oförskyllt. En trafikolycka, nedärvda anlag uppsägning på arbetsplatsen eller liknande. Dom som drabbas skiter du i, bara du själv har det bra. Det är precis det som moderater och SD står för - sköt dig själv och skit i andra...en absurd livssyn måste jag säga. Var finns ditt ansvar, mer än på valdagen?
Jubbe063
28-03-2013, 14:33
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 13:18)  Allt färre människor är fattiga i dagens Sverige. Så visst är vi på rätt väg avseende minskad fattigdom. Själv är jag nöjd med min tillvaro som blivande pensionär o rättar mig efter dom ekonomiska villkoren så då kommer att gälla. Hur andra lever sina liv lägger jag mig inte i helt enkelt. Till viss del håller jag med. Absolut fattigdom existerar knappt men finns i viss mån. Relativ fattigdom har ökat sista åren, men den termen säger ju egentligen ingenting och mäter ju inte ens fattigdom.
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 13:47)  Det är ju enklast så.... bara man har sitt eget på det torra  Det ligger nog närmare sanningen att de rika blivit rikare och de fattiga fattigare. Varifrån har du fått att allt färre människor är fattiga i dagens Sverige och jämfört med när? http://www.scb.se/Pages/Article____352476.aspxHalaj! Det var en bra länk, tack! Vi kan ju säga, enligt länken, att vi har ett 6/7-delssamhälle där den sista sjundedelen är fattig. Visst är det så som gnon säger, att det stora flertalet av oss har det oförskämt bra. När jag ser mig omkring i samhället och ser alla 50” platt-TV:n (i varenda rum i huset!), lyxköksrenoveringar för hundratusentals kronor, iPhone och dator till alla barnen, årliga Thailandsresor osv, så kan jag tycka att det är rent stötande med detta konsumtionssvullande. För, samtidigt tror jag att om dessa 6/7 skulle avstå från en liiten, liiten del av sin överkonsumtion till den återstående 1/7 så skulle det inte märkas nånstans hos dem, samtidigt som det skulle göra dessa 1/7 en jätteskillnad. Men vem skall man skylla på? Vi har ju trots allt gemensamt, via röstsedeln, bestämt att det skall vara såhär... //T
CITAT (Jubbe063 @ 28-03-2013, 14:33)  Till viss del håller jag med. Absolut fattigdom existerar knappt men finns i viss mån. Relativ fattigdom har ökat sista åren, men den termen säger ju egentligen ingenting och mäter ju inte ens fattigdom. Halaj! Visst. Armod fördrages utan knot, så länge den delas med andra... Ju rikare omgivningen är, desto fattigare känner man sig själv vara. Enligt stintans länk går fattigdomsgränsen vid 60% av nettomedianinkomsten på 223 000 Kr. För 11 000 Kr/mån är det faktiskt ingen som behöver gå hungrig eller frysa. Och en iPhone tillhör inte livets nödtorft. //T
*Stintan*
28-03-2013, 15:36
CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 14:36)  Halaj!
Det var en bra länk, tack! Vi kan ju säga, enligt länken, att vi har ett 6/7-delssamhälle där den sista sjundedelen är fattig. Visst är det så som gnon säger, att det stora flertalet av oss har det oförskämt bra. När jag ser mig omkring i samhället och ser alla 50" platt-TV:n (i varenda rum i huset!), lyxköksrenoveringar för hundratusentals kronor, iPhone och dator till alla barnen, årliga Thailandsresor osv, så kan jag tycka att det är rent stötande med detta konsumtionssvullande.
För, samtidigt tror jag att om dessa 6/7 skulle avstå från en liiten, liiten del av sin överkonsumtion till den återstående 1/7 så skulle det inte märkas nånstans hos dem, samtidigt som det skulle göra dessa 1/7 en jätteskillnad.
Men vem skall man skylla på? Vi har ju trots allt gemensamt, via röstsedeln, bestämt att det skall vara såhär...
//T Vilka vi? Jag har då inte med min röst bestämt att 1/7-del av befolkningen ska vara fattig samtidigt som de som redan har så det räcker fått ännu mer. CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 14:48)  Halaj!
Visst. Armod fördrages utan knot, så länge den delas med andra... Ju rikare omgivningen är, desto fattigare känner man sig själv vara.
Enligt stintans länk går fattigdomsgränsen vid 60% av nettomedianinkomsten på 223 000 Kr. För 11 000 Kr/mån är det faktiskt ingen som behöver gå hungrig eller frysa. Och en iPhone tillhör inte livets nödtorft.
//T Bara det att ca 1 miljon människor har en bruttoinkomst under 10.000:-/månad.
Jubbe063
28-03-2013, 15:46
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 15:36)  Bara det att ca 1 miljon människor har en bruttoinkomst under 10.000:-/månad. Visst, det är knapert och inte kul. Men oavsett inkomstens storlek garanteras vi att ej behöva leva i fattigdom. Har det inte så fett ekonomiskt, just nu tilhör jag den grupp du just nämnde, men jag har kläder på kroppen, jag svälter inte, finns mat i kyldkåpet, har bra bostad, har dator, tv, tidning etc.... Så, har ett rätt bra liv ändå ;-)
Människor som kan anses fattiga minskar ju hela tiden. Don finns o har alltid funnits men det har blivit allt bättre under senare år. Inkomstklyftorna i samhället har nog ökat men det gjorde dom ju tidigare också. Beror nog inte på vem som regerar landet. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre. Fattiga människor kan nog vara dom som inte kvalificerat sig för välfärdssystemen, typ unga o invandrare. Förhoppningsvis kommer fler i arbete nu när det tydligen så sakta vänder o ljusare tider stundar.
*Stintan*
28-03-2013, 16:25
CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 16:12)  Människor som kan anses fattiga minskar ju hela tiden. Don finns o har alltid funnits men det har blivit allt bättre under senare år. Inkomstklyftorna i samhället har nog ökat men det gjorde dom ju tidigare också. Beror nog inte på vem som regerar landet. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre. Fattiga människor kan nog vara dom som inte kvalificerat sig för välfärdssystemen, typ unga o invandrare. Förhoppningsvis kommer fler i arbete nu när det tydligen så sakta vänder o ljusare tider stundar. Nej dom minskar inte och det har inte blivit bättre. Du sitter ju bara och fantiserar.
*Stintan*
28-03-2013, 16:31
CITAT (Jubbe063 @ 28-03-2013, 15:46)  Visst, det är knapert och inte kul. Men oavsett inkomstens storlek garanteras vi att ej behöva leva i fattigdom. Har det inte så fett ekonomiskt, just nu tilhör jag den grupp du just nämnde, men jag har kläder på kroppen, jag svälter inte, finns mat i kyldkåpet, har bra bostad, har dator, tv, tidning etc.... Så, har ett rätt bra liv ändå ;-) Jo det räknas som fattigdom att inte ens ha 10.000/månad brutto. Många har inte ens råd att köpa glasögon när det behövs för att inte tala om att gå till tandläkaren. Behov som ofta är större när man blir äldre. Att tillfälligt tillhöra fattiggruppen kan alla klara och det finns t.o.m. såna som väljer det periodvis men det är skillnad på det och att inte ha någon möjlighet att påverka sin fattigdom.
hattstugan
28-03-2013, 17:24
Då är den som får Försörjningsstöd fattig!!
Ensam vuxen ska klara sig med allt på ca 3200 kr när hyran är betald!
Alltså mat, telefon, TV, tidningar, el, kläder, läkarbesök, mediciner, osv.....
*Stintan*
28-03-2013, 17:57
CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 17:24)  Då är den som får Försörjningsstöd fattig!!
Ensam vuxen ska klara sig med allt på ca 3200 kr när hyran är betald!
Alltså mat, telefon, TV, tidningar, el, kläder, läkarbesök, mediciner, osv..... Det där stämmer väl inte riktigt. Riksnormen finns i länken: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbi...stod/riksnormenDessutom görs individuella bedömningar om man behöver hjälp med annat än det som normalt ingår. Man får nog ändå räkna de som går på försörjningsstöd som fattiga.
hattstugan
28-03-2013, 18:17
Jag får inte mer än ca 3200 kr att klara mig på!
Men det varierar lite i kommunerna (tror) jag!
*Stintan*
28-03-2013, 19:12
CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 18:17)  Jag får inte mer än ca 3200 kr att klara mig på!
Men det varierar lite i kommunerna (tror) jag! Det görs ju alltid en individuell bedömning.
malarmaster
28-03-2013, 19:19
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 16:25)  Nej dom minskar inte och det har inte blivit bättre. Du sitter ju bara och fantiserar. citat ur dagens tidning: FÄRRE BARN LEVER FATTIGT Andelen barn som lever i hushåll med stora ekonomiska problem har minskat mellan 2000-2010,enligt statens folkhälsoinstitut. Fler hushåll klarar av de löpande utgifterna då de fått det bättre ekonomiskt i absoluta termer.(TT) slut citat. månne jobbskatteavdragen ändå har effekt? Ulf
CITAT (malarmaster @ 28-03-2013, 19:19)  citat ur dagens tidning: FÄRRE BARN LEVER FATTIGT Andelen barn som lever i hushåll med stora ekonomiska problem har minskat mellan 2000-2010,enligt statens folkhälsoinstitut. Fler hushåll klarar av de löpande utgifterna då de fått det bättre ekonomiskt i absoluta termer.(TT) slut citat. månne jobbskatteavdragen ändå har effekt? Ulf Halaj! Föräldrarna till barn som lever fattigt har knappast jobb. Jag ser inget samband alls. //T
Jubbe063
28-03-2013, 19:51
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 16:31)  Jo det räknas som fattigdom att inte ens ha 10.000/månad brutto. Många har inte ens råd att köpa glasögon när det behövs för att inte tala om att gå till tandläkaren. Behov som ofta är större när man blir äldre. Att tillfälligt tillhöra fattiggruppen kan alla klara och det finns t.o.m. såna som väljer det periodvis men det är skillnad på det och att inte ha någon möjlighet att påverka sin fattigdom. Nja, det är din bild. Jag anser inte att man är fattig när man har värme, kläder, mat, bostad, Tv etc. Man har det lite sämre ställt men fattig är man inte. Finns ingen som behöver vara fattig om man är Svensk medborgare. Socialbidrag täcker upp till livets nödtorft. men men, min åsikt i alla fall ;-)
Jag skulle nog vilja påstå att utan Anders Borg som finansminister hade vi aldrig klarat oss ur den ekonomiska krisen ! tack vare Anders Borg är Sveriges stabilt ekonomiskt .Om man ser på lilla lilla Sverige mot omvärlden så har vi det förbaskat bra här !
malarmaster
28-03-2013, 21:09
CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 19:39)  Halaj!
Föräldrarna till barn som lever fattigt har knappast jobb. Jag ser inget samband alls.
//T så du sätter likhetstecken mellan fattig=arbetslös? en ensamstående mamma med låglöneyrke kan inte räknas hit? så har bara föräldrarna jobb,oavsett lön så kan inte barnen vara fattiga? i vilket fall så har ju hushåll med ekonomiska bekymmer minskat,i alla fall enligt källan. men det är säkert fejkade siffror,alla vet ju hur eländigt borgarna ställt till det. ulf
hattstugan
28-03-2013, 21:13
Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!
Lev på 80% av lönen med lika mycket i utgifter som innan så får du de rätta siffrorna på fattigdomen i Sverige!!!
Aldrig mera borgeligt här inte!
Anders Borg har fått Eloge i stort set från hela världen i hans sätt att sköta Sveriges ekonomi genom den globala världskrisen !vi får besök från andra länder för de vill veta vad och hur vi klarar av av stå över den ekonomiska krisen i europa ! Hur kan någon ens påstå att han har missköt Sveriges ekonomi ?hade vi inte haft Anders Borg som finansminister så hade vi nog haft en mycket djupare ekonomisk kris i Svergie än vi ens annat !
Huggorm
28-03-2013, 21:26
Problem att få pengarna att räcka handlar enbart om att man dragit på sig större utgifter än man klarar av. Ett för stort och dyrt boende, en bil med dyra reparationer och avbetalningar, massa hemelektronik som varje år behöver uppdateras för att hänga med, ständigt nya kläder utan att någonsin slita ut något plagg, semesterresor och så vidare. Folk måste sluta att blint följa den konsumtionshysteri som dagens degenererade media hela tiden matar dem med. Man måste börja tänka själv, lägga upp en budget och rätta mun efter matsäck.
Borg ser till att Sveriges finanser är välskötta men alltihop bygger på ett ständigt ökande konsumerande. Det är inte hållbart i längden, det tror jag även Borg förstår men hans regeringstid är på sin höjd några få år till.
Håller med dig helt Huggorm !tror vi måste lära oss spara till det vi vill ha som tex hemelecktronic plat tv mobiler mm mm ,vi handlar alldeles för mycket på dyra krediter som vi inte har råd med ! Här köps aldrig något på avbetalning och har så aldrig gjorts heller .Livsfarligt att hamna i den sitsen då man handlar på kredit till svinhöga räntor !
Huggorm
28-03-2013, 21:36
CITAT (Motti @ 28-03-2013, 21:31)  Håller med dig helt Huggorm !tror vi måste lära oss spara till det vi vill ha som tex hemelecktronic plat tv mobiler mm mm ,vi handlar alldeles för mycket på dyra krediter som vi inte har råd med ! Här köps aldrig något på avbetalning och har så aldrig gjorts heller .Livsfarligt att hamna i den sitsen då man handlar på kredit till svinhöga räntor ! Man behöver inte ens handla på kredit, det räcker att lägga en så stor del av sin inkomst på onödigt skräp att man aldrig har några pengar över.
hattstugan
28-03-2013, 21:36
Inte köper jag nåt onödigt jag heller! Men finns det inte pengar så gör det inte!
Det enda jag köpt på avbetalning är nya Glasögon som är ett måste!
Men många bara måste ha det senaste inom elektronik och bara måste åka utomlands flera ggr/år utan att ha råd!
Vi brukar titta på Lyxfällan ! och man kan inte sluta att fundera över hur fan folk tänker när de bara handlar på kreditkort hämningslöst !man undrar vem som ska betala eftersom de inte kan betala själva ?och så undrar man vem som lärt dom det betendet att låna till lyxpryllar och mobiler utan att ta ansvar för återbetalning ? Att sätta sig i skuld bara för krimskrams på en kvarts million verkar sjukt !och en del sätter sig i skulld för att det ska se bra ut utåt lyxbåtar lyxbilar designersmycken osv allt på kredit ! Jag lärde mig att ! har du inte råd att spara så har du heller inte råd att handla på kredit !
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-03-2013, 21:50
CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 21:13)  Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!
Lev på 80% av lönen med lika mycket i utgifter som innan så får du de rätta siffrorna på fattigdomen i Sverige!!!
Aldrig mera borgeligt här inte! Hatt sugan jag skulle vara lyckligt om jag fick 80% av min senaste lön i pension..... Jag behöver, liksom du, mat, kläder och boende. Ingenting blir billigare för mig bara av att jag blev pensionär
hattstugan
28-03-2013, 21:55
Inget blir billigare! Vare sig du är sjuk, arbetslös eller pensionär!
Men se det tror de välavlönade Riksdagsmännen!
Om man ska vara helt ärlig så har vi det förbaskat bra här i Sverige om man nu ska gämföra med andra länder ! Utomlands så kallas vi för gnäll Sverige ! I alla tider har det varit olika hur bra vi har det och tyvär så kommer det så att förbli ! Sedan kan man välja att vara solidarisk och hjälpa dom som har det riktigt svårt .
hattstugan
28-03-2013, 22:04
Jo visst har vi det bra!
När sjuka inte har råd att hämta ut sin medicin tex!
*Stintan*
28-03-2013, 22:06
CITAT (Huggorm @ 28-03-2013, 21:26)  Problem att få pengarna att räcka handlar enbart om att man dragit på sig större utgifter än man klarar av. Ett för stort och dyrt boende, en bil med dyra reparationer och avbetalningar, massa hemelektronik som varje år behöver uppdateras för att hänga med, ständigt nya kläder utan att någonsin slita ut något plagg, semesterresor och så vidare. Folk måste sluta att blint följa den konsumtionshysteri som dagens degenererade media hela tiden matar dem med. Man måste börja tänka själv, lägga upp en budget och rätta mun efter matsäck.
Borg ser till att Sveriges finanser är välskötta men alltihop bygger på ett ständigt ökande konsumerande. Det är inte hållbart i längden, det tror jag även Borg förstår men hans regeringstid är på sin höjd några få år till. Inget av det där stämmer in på fattigpensionärer.
Men fattigpensionärer är väl en utrotningshotat art så att säga. Blir färre för varje år som går. Själv får jag säkert mindre i plånboken när det blir dags att byta sjukpensionen för ålderspensionen. Är inte särskilt dyr i drift av mig tack o lov. Hade jag dessutom haft vett att odla maten så hade det blivit billigt matkonto. Tyvärr är just matkontot som så lätt sticker i väg när man handlar. Men den dagen jag snålar med maten, ja då är jag faktiskt fattig. Men delikatessdisken får inte besök av mig alltför ofta, det medges.
Jag är en fattigpensionär !när jag får pension så får jag ut lite över 4000 i månaden ! Som tur är har jag en man som stöttar mig ekonomiskt .
CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 21:13)  Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!
Aldrig mera borgeligt här inte! Det är inte särskilt många som får 80% i a-kassa, de flesta får mindre. A-kassan är maximalt 680:-/dag brutto, 5 dagar i veckan. Det betyder att om man har haft en inkomst över 18700:- /mån brutto så får man mindre än 80%. Jag till exempel förlorar ca 7000:-/mån netto på att ha blivit först utförsäkrad som sjuk (förlorade livräntan då) sedan frisk och arbetslös. Borg med regeringen har sett till att a-kassan inte har höjts vilket betyder att de arbetslösa bara blir fattigare och fattigare. För det är ju inte så att resten av världen stannar. Hyrorna höjs och maten blir dyrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|