Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Banker, Hanterar inte kontanter längre
          malcolm
          Inlägg 24-04-2013, 08:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Var till banken (Swedbank) häromdagen och där satt ett anslag att de inte hanterar kontanter längre och när jaf skulle sätta in en större summa (10.000) på mitt konto för en tid sedan ville kassörskan ha kvitto på var jag fått pengarna ifrån men till slut fick jag sätta in dem i alla fall. Visst förstår jag att de inte vill ha mycket pengar i kassorna med tanke på de ökande antalet bankrån men i alla fall, borde det inte gå att lösa på något annat sätt...?

Citera
          11 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          silos
          Inlägg 24-04-2013, 08:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Snart skall alla ha en chip så att vi kan kontrolleras! sad.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 24-04-2013, 08:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Sonen skulle sätta in födelsedagspengar 500:- på sitt konto i SHB. Tji fick han. De pengarna hamnade i hushållskassan och vi fick göra en kontoöverföring på internetbanken istället.

Så inte ens småbelopp vill de hantera. Det är lättare att sätta in kontanter på sitt ICA-kort än på sitt bankkonto.

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-04-2013, 08:37
          Länk hit: #4

Medlem

Blir som arkiv x ungefär.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-04-2013, 08:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jo är ju uselt bankerna inte har kontanter längre, är superlånga köer vid de få banker som har kontanter när pensionärerna ska hämta ut sina pensionspengar. +Många bankomater har de stängt åtminstone här i stockholmstrakten så på många håll är det i uttag i samband med köp i matbutiken som gäller ifall det går vissa mindre matbutiker klarar inte av ifall en massa människor kommer och ska ta ut pengar. Som bankerna drar ner på tjänster så kommer de snart inte behövas matbutikerna har ju tagit över de tjänster folk efterfrågar som ex. möjlighet ta ut pengar, sätta in pengar, sparkonton, betalkort etc.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-04-2013, 08:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Kontantlösa banker är det dummaste jag vet. Nordea började ju med det för 2-3 År sedan. Sambon hade då stora problem att få ut pengar till sin mamma från hennes konto. Kortet hade gått ut och inte fått en ny.

Det är ungefär som om vi hade restauranger utan mat......

Tack och lov har Handelsbanken här fortfarande kontanter.

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-04-2013, 08:44
          Länk hit: #7

Medlem

Det går väl an utan kontanter på affärer och liknande men det blir svårt för torghandlare, korvgubbar och liknande. Många affärer tex. Willys har ju ett självscanningssystem numera där man scannar i sina varor själv och sedan betalar med bankkort i en automat, man behöver inte ens prata med en kassörska för att köra sina inköp. Väldigt smidigt för kunden men många äldre tycker det är krångligt med allt detta knappande och läsande på skärmar och vill hellre ha kontanter på fickan att betala med.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 24-04-2013, 08:50
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Jag tycker det är bra att många kontor slutat med kontanthantering. Det innebär ett oerhört riskmoment för de som jobbar där att ha så stora belopp att handskas med. Om bara folk ville förstå att det går snabbare, säkrare och är mycket lättare att ta ut pengar på bankomaten istället för att stå och köa på ett kontantkontor så skulle köerna minska där inne också.

Och Malcolm, självklart måste du kunna redovisa var du fått dina pengar ifrån! Det är väl inget konstigt?

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-04-2013, 09:00
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:50) *
          Jag tycker det är bra att många kontor slutat med kontanthantering. Det innebär ett oerhört riskmoment för de som jobbar där att ha så stora belopp att handskas med. Om bara folk ville förstå att det går snabbare, säkrare och är mycket lättare att ta ut pengar på bankomaten istället för att stå och köa på ett kontantkontor så skulle köerna minska där inne också.

Och Malcolm, självklart måste du kunna redovisa var du fått dina pengar ifrån! Det är väl inget konstigt?

Rebecca hur skall då våra gamla göra?

Tror du verkligen att t.ex. 90-100 åringar kommer ihåg sin cod? Dom måste ha den på en lapp om dom överhuvudtaget kla<rar av automaten. Min svärmor skulle inte klara av det längre. Och alla gamla som blir rånade vid bankomater.....
          Bryr du dig inte alls om dina gamla medmänniskor?

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-04-2013, 09:12
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:50) *

Jag upplevde det i alla fall det som i det närmast kränkande och har aldrig någonsin tillskansat mig pengar på ett oärligt sätt. Det vet iof. sig inte bankpersonalen men jag upplevde det i alla fall som obehagligt.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 24-04-2013, 09:27
          Länk hit: #11

Medlem

Och hur är det med utbetalningsavier då? När dottern som myndig fick sitt första studiebidrag från CSN på en avi då var hon tvungen att gå till ICA och lösa in den för att få ut pengarna i kontanter. Hon hade kunnat gå till banken men då fått betala en avgift på 50:-tror jag för att de skulle sätta in det på hennes konto. Så inte heller kontanter i form av en avi vill bankerna egentligen hantera.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 24-04-2013, 09:29
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 10:00) *
          Rebecca hur skall då våra gamla göra?

Tror du verkligen att t.ex. 90-100 åringar kommer ihåg sin cod? Dom måste ha den på en lapp om dom överhuvudtaget kla<rar av automaten. Min svärmor skulle inte klara av det längre. Och alla gamla som blir rånade vid bankomater.....
          Bryr du dig inte alls om dina gamla medmänniskor?

Oj - det där var dramatiskt sagt. Jo, klart jag bryr mig om mina gamla medmänniskor. Jag är fullt medveten om att gamla människor kanske inte kommer ihåg koder osv. De får hemskt gärna gå till banken för att betala räkningar och ta ut pengar osv. Du kanske inte tror det men det är väldigt många unga människor som lika gärna hade kunnat göra sina ärenden vid en bankomat som idag går in på banken istället för att ta ut de pengarna. Det är DE människorna jag syftar på.

Sen är det faktiskt så att är man inne på en bank och tar ut pengar så är det ofta väldigt mycket folk i lokalen som ser och hör exakt vad du håller på med. Det ser jag som en större risksituation än att ta ut pengar vid en bankomat. Man kan ju faktiskt välja den bankomat som allt som oftast ligger i anslutning till ett bankkontor om man nu känner sig otrygg.

CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 10:27) *
          Och hur är det med utbetalningsavier då? När dottern som myndig fick sitt första studiebidrag från CSN på en avi då var hon tvungen att gå till ICA och lösa in den för att få ut pengarna i kontanter. Hon hade kunnat gå till banken men då fått betala en avgift på 50:-tror jag för att de skulle sätta in det på hennes konto. Så inte heller kontanter i form av en avi vill bankerna egentligen hantera.

Varför fick hon ens en avi?

--------------------

Citera
          evelina
          Inlägg 24-04-2013, 09:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (malcolm @ 24-04-2013, 10:12) *
          Jag upplevde det i alla fall det som i det närmast kränkande och har aldrig någonsin tillskansat mig pengar på ett oärligt sätt. Det vet iof. sig inte bankpersonalen men jag upplevde det i alla fall som obehagligt.

Det hände min son också, han upplevde det på samma sätt som du. Pengar han hade fått i födelsadagspresent.

Jag var till min bank igår och satte in kontanter som jag hade fått och inga problem där, jag har SHB.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 24-04-2013, 09:30
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (malcolm @ 24-04-2013, 10:12) *

Nej, precis.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-04-2013, 09:30
          Länk hit: #15

Medlem

Jag brukar gå till banken med sådana avier och sätta in motsvarande belopp direkt till mitt konto så slipper jag avgiften. Skall förresten dit idag, fick tillbaka 50 kr från Telia. Märkligt med bankerna nu för tiden, man får ingen ränta alls på sina konton numera.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-04-2013, 09:40
          Länk hit: #16

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Först la swedbank här i Munkedal ner sin kontanthantering, så då fick jag åka ner till Uddevalla. Nu har de också lagt ner, så nu får jag åka ända till Göteborg. 10 mil enkel väg, trängselskatt, parkeringsbekymmer och hela paketet. Samma med mitt norska konto, först hade Nordea ett kontor precis vid gränsen, men det stängdes så då fick jag åka in till Halden som är första stad. Sedan slutade de med kontanter så då fick jag åka till Sarpsborg, ett par mil högre upp. Nu har de också slutat så nu är det Oslo. Så nu är det 10 mil till närmaste kontanter söderut och 20 mil norrut.

Jag planerar att gå över till JAK, som är en specialbank. Får man ändå ingen konanthantering ser jag ingen fördel med de vanliga bankerna.

Citera
          pejori
          Inlägg 24-04-2013, 09:49
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Tycker också det är ett otyg, med kontantlösa banker.
          Har bytt till Forex då jag vägrar åka till Göteborg, för att sätta in ungarnas sparpengar...

CITAT (evelina @ 24-04-2013, 10:29) *
          Det hände min son också, han upplevde det på samma sätt som du. Pengar han hade fått i födelsadagspresent.

Jag var till min bank igår och satte in kontanter som jag hade fått och inga problem där, jag har SHB.

Tycker inte banken har att göra med, var jag fått mina pengar ifrån.
          Dom är ingen kontrollmyndighet och har därför inte rätt att "snoka" om det.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 24-04-2013, 10:00
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 10:29) *
          Varför fick hon ens en avi?

Det får man tydligen första gången man får utbetalt studiemedel eftersom CSN då inte har något bankkonto registrerat. Man kan ju tycka att de kunde skickat ut en blankett för anmälan av bankkonto i förväg eftersom de ju visste när hon skulle fylla 18.

Hursomhelst så var grejen att banken skulle ha betalt för att lösa in avi:n och sätta in beloppet på hennes konto. Hon skulle alltså inte ha det utbetalt i kontanter. Detta var Handelsbanken, så det verkar ju variera med vilken bank man har och var man bor. ICA tog inget betalt trots att hon där fick ut pengarna in cash utan att handla något.

Bankerna vill verkligen inte träffa sina kunder IRL.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-04-2013, 10:04
          Länk hit: #19

Medlem

Ja du Hasse man stör dom när man går in.......

Jag tycker inte heller att hon/han som sitter i kassan har med det att göra varifrån jag har mina pengar. Jag frågar dom inte heller vad dom har eller inte eller varifrån.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 24-04-2013, 10:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

handelsbanken har kontanter och inom överskådlig tid kommer de att fortsätta vara bank,ni som klagar,byt bank.
          angående insatt belopp i kassa så har banken skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån,detta för att försvåra för svarta pengar.
          annars verkar bankerna överlag överlämna kontanterna till ICA-handlarn och på så sätt öka rånrisken där.
          ett konstigt resonemang....
          här finns alltså ånyo en ny nisch att etablera,typ forex som hanterar kontanter. ulf

Citera

11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 02:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon