Full version: Banker
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
malcolm
Var till banken (Swedbank) häromdagen och där satt ett anslag att de inte hanterar kontanter längre och när jaf skulle sätta in en större summa (10.000) på mitt konto för en tid sedan ville kassörskan ha kvitto på var jag fått pengarna ifrån men till slut fick jag sätta in dem i alla fall. Visst förstår jag att de inte vill ha mycket pengar i kassorna med tanke på de ökande antalet bankrån men i alla fall, borde det inte gå att lösa på något annat sätt...?
silos
Snart skall alla ha en chip så att vi kan kontrolleras! sad.gif

Hasse_h
Sonen skulle sätta in födelsedagspengar 500:- på sitt konto i SHB. Tji fick han. De pengarna hamnade i hushållskassan och vi fick göra en kontoöverföring på internetbanken istället.

Så inte ens småbelopp vill de hantera. Det är lättare att sätta in kontanter på sitt ICA-kort än på sitt bankkonto.
malcolm
Blir som arkiv x ungefär.
Åsa, mälardalen zon 2
Jo är ju uselt bankerna inte har kontanter längre, är superlånga köer vid de få banker som har kontanter när pensionärerna ska hämta ut sina pensionspengar. +Många bankomater har de stängt åtminstone här i stockholmstrakten så på många håll är det i uttag i samband med köp i matbutiken som gäller ifall det går vissa mindre matbutiker klarar inte av ifall en massa människor kommer och ska ta ut pengar. Som bankerna drar ner på tjänster så kommer de snart inte behövas matbutikerna har ju tagit över de tjänster folk efterfrågar som ex. möjlighet ta ut pengar, sätta in pengar, sparkonton, betalkort etc.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kontantlösa banker är det dummaste jag vet. Nordea började ju med det för 2-3 År sedan. Sambon hade då stora problem att få ut pengar till sin mamma från hennes konto. Kortet hade gått ut och inte fått en ny.

Det är ungefär som om vi hade restauranger utan mat......

Tack och lov har Handelsbanken här fortfarande kontanter.

malcolm
Det går väl an utan kontanter på affärer och liknande men det blir svårt för torghandlare, korvgubbar och liknande. Många affärer tex. Willys har ju ett självscanningssystem numera där man scannar i sina varor själv och sedan betalar med bankkort i en automat, man behöver inte ens prata med en kassörska för att köra sina inköp. Väldigt smidigt för kunden men många äldre tycker det är krångligt med allt detta knappande och läsande på skärmar och vill hellre ha kontanter på fickan att betala med.
Rebecca
Jag tycker det är bra att många kontor slutat med kontanthantering. Det innebär ett oerhört riskmoment för de som jobbar där att ha så stora belopp att handskas med. Om bara folk ville förstå att det går snabbare, säkrare och är mycket lättare att ta ut pengar på bankomaten istället för att stå och köa på ett kontantkontor så skulle köerna minska där inne också.

Och Malcolm, självklart måste du kunna redovisa var du fått dina pengar ifrån! Det är väl inget konstigt?
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:50) *
Jag tycker det är bra att många kontor slutat med kontanthantering. Det innebär ett oerhört riskmoment för de som jobbar där att ha så stora belopp att handskas med. Om bara folk ville förstå att det går snabbare, säkrare och är mycket lättare att ta ut pengar på bankomaten istället för att stå och köa på ett kontantkontor så skulle köerna minska där inne också.

Och Malcolm, självklart måste du kunna redovisa var du fått dina pengar ifrån! Det är väl inget konstigt?

Rebecca hur skall då våra gamla göra?

Tror du verkligen att t.ex. 90-100 åringar kommer ihåg sin cod? Dom måste ha den på en lapp om dom överhuvudtaget kla<rar av automaten. Min svärmor skulle inte klara av det längre. Och alla gamla som blir rånade vid bankomater.....
Bryr du dig inte alls om dina gamla medmänniskor?
malcolm
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 09:50) *

Jag upplevde det i alla fall det som i det närmast kränkande och har aldrig någonsin tillskansat mig pengar på ett oärligt sätt. Det vet iof. sig inte bankpersonalen men jag upplevde det i alla fall som obehagligt.
Hasse_h
Och hur är det med utbetalningsavier då? När dottern som myndig fick sitt första studiebidrag från CSN på en avi då var hon tvungen att gå till ICA och lösa in den för att få ut pengarna i kontanter. Hon hade kunnat gå till banken men då fått betala en avgift på 50:-tror jag för att de skulle sätta in det på hennes konto. Så inte heller kontanter i form av en avi vill bankerna egentligen hantera.
Rebecca
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 10:00) *
Rebecca hur skall då våra gamla göra?

Tror du verkligen att t.ex. 90-100 åringar kommer ihåg sin cod? Dom måste ha den på en lapp om dom överhuvudtaget kla<rar av automaten. Min svärmor skulle inte klara av det längre. Och alla gamla som blir rånade vid bankomater.....
Bryr du dig inte alls om dina gamla medmänniskor?

Oj - det där var dramatiskt sagt. Jo, klart jag bryr mig om mina gamla medmänniskor. Jag är fullt medveten om att gamla människor kanske inte kommer ihåg koder osv. De får hemskt gärna gå till banken för att betala räkningar och ta ut pengar osv. Du kanske inte tror det men det är väldigt många unga människor som lika gärna hade kunnat göra sina ärenden vid en bankomat som idag går in på banken istället för att ta ut de pengarna. Det är DE människorna jag syftar på.

Sen är det faktiskt så att är man inne på en bank och tar ut pengar så är det ofta väldigt mycket folk i lokalen som ser och hör exakt vad du håller på med. Det ser jag som en större risksituation än att ta ut pengar vid en bankomat. Man kan ju faktiskt välja den bankomat som allt som oftast ligger i anslutning till ett bankkontor om man nu känner sig otrygg.

CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 10:27) *
Och hur är det med utbetalningsavier då? När dottern som myndig fick sitt första studiebidrag från CSN på en avi då var hon tvungen att gå till ICA och lösa in den för att få ut pengarna i kontanter. Hon hade kunnat gå till banken men då fått betala en avgift på 50:-tror jag för att de skulle sätta in det på hennes konto. Så inte heller kontanter i form av en avi vill bankerna egentligen hantera.

Varför fick hon ens en avi?
evelina
CITAT (malcolm @ 24-04-2013, 10:12) *
Jag upplevde det i alla fall det som i det närmast kränkande och har aldrig någonsin tillskansat mig pengar på ett oärligt sätt. Det vet iof. sig inte bankpersonalen men jag upplevde det i alla fall som obehagligt.

Det hände min son också, han upplevde det på samma sätt som du. Pengar han hade fått i födelsadagspresent.

Jag var till min bank igår och satte in kontanter som jag hade fått och inga problem där, jag har SHB.
Rebecca
CITAT (malcolm @ 24-04-2013, 10:12) *

Nej, precis.
malcolm
Jag brukar gå till banken med sådana avier och sätta in motsvarande belopp direkt till mitt konto så slipper jag avgiften. Skall förresten dit idag, fick tillbaka 50 kr från Telia. Märkligt med bankerna nu för tiden, man får ingen ränta alls på sina konton numera.
Huggorm
Först la swedbank här i Munkedal ner sin kontanthantering, så då fick jag åka ner till Uddevalla. Nu har de också lagt ner, så nu får jag åka ända till Göteborg. 10 mil enkel väg, trängselskatt, parkeringsbekymmer och hela paketet. Samma med mitt norska konto, först hade Nordea ett kontor precis vid gränsen, men det stängdes så då fick jag åka in till Halden som är första stad. Sedan slutade de med kontanter så då fick jag åka till Sarpsborg, ett par mil högre upp. Nu har de också slutat så nu är det Oslo. Så nu är det 10 mil till närmaste kontanter söderut och 20 mil norrut.

Jag planerar att gå över till JAK, som är en specialbank. Får man ändå ingen konanthantering ser jag ingen fördel med de vanliga bankerna.
pejori
Tycker också det är ett otyg, med kontantlösa banker.
Har bytt till Forex då jag vägrar åka till Göteborg, för att sätta in ungarnas sparpengar...

CITAT (evelina @ 24-04-2013, 10:29) *
Det hände min son också, han upplevde det på samma sätt som du. Pengar han hade fått i födelsadagspresent.

Jag var till min bank igår och satte in kontanter som jag hade fått och inga problem där, jag har SHB.

Tycker inte banken har att göra med, var jag fått mina pengar ifrån.
Dom är ingen kontrollmyndighet och har därför inte rätt att "snoka" om det.
Hasse_h
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 10:29) *
Varför fick hon ens en avi?

Det får man tydligen första gången man får utbetalt studiemedel eftersom CSN då inte har något bankkonto registrerat. Man kan ju tycka att de kunde skickat ut en blankett för anmälan av bankkonto i förväg eftersom de ju visste när hon skulle fylla 18.

Hursomhelst så var grejen att banken skulle ha betalt för att lösa in avi:n och sätta in beloppet på hennes konto. Hon skulle alltså inte ha det utbetalt i kontanter. Detta var Handelsbanken, så det verkar ju variera med vilken bank man har och var man bor. ICA tog inget betalt trots att hon där fick ut pengarna in cash utan att handla något.

Bankerna vill verkligen inte träffa sina kunder IRL.
Ja du Hasse man stör dom när man går in.......

Jag tycker inte heller att hon/han som sitter i kassan har med det att göra varifrån jag har mina pengar. Jag frågar dom inte heller vad dom har eller inte eller varifrån.

malarmaster
handelsbanken har kontanter och inom överskådlig tid kommer de att fortsätta vara bank,ni som klagar,byt bank.
angående insatt belopp i kassa så har banken skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån,detta för att försvåra för svarta pengar.
annars verkar bankerna överlag överlämna kontanterna till ICA-handlarn och på så sätt öka rånrisken där.
ett konstigt resonemang....
här finns alltså ånyo en ny nisch att etablera,typ forex som hanterar kontanter. ulf
Rebecca
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 10:49) *
Tycker också det är ett otyg, med kontantlösa banker.
Har bytt till Forex då jag vägrar åka till Göteborg, för att sätta in ungarnas sparpengar...
Tycker inte banken har att göra med, var jag fått mina pengar ifrån.
Dom är ingen kontrollmyndighet och har därför inte rätt att "snoka" om det.

Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från.

CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 11:00) *
Det får man tydligen första gången man får utbetalt studiemedel eftersom CSN då inte har något bankkonto registrerat. Man kan ju tycka att de kunde skickat ut en blankett för anmälan av bankkonto i förväg eftersom de ju visste när hon skulle fylla 18.

Hursomhelst så var grejen att banken skulle ha betalt för att lösa in avi:n och sätta in beloppet på hennes konto. Hon skulle alltså inte ha det utbetalt i kontanter. Detta var Handelsbanken, så det verkar ju variera med vilken bank man har och var man bor. ICA tog inget betalt trots att hon där fick ut pengarna in cash utan att handla något.

Bankerna vill verkligen inte träffa sina kunder IRL.

Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto.
pejori
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:15) *
Fast hur ska pengatvätt osv kontrolleras, om inte på banken? Tycker inte alls det är konstigt att man ska kunna redovisa var man fått sina pengar från.
Okej. Fast jag kan ändå lite förstå att banken vill ha betalt för att sätta in pengarna - de utför ju en tjänst och tjänster tar man betalt för. Inget konstigt med det. Det är ju isåfall CSN som du ska klaga på som inte skickat en blankett så ni kunde anmält ett bankkonto.

Pengatvätt är myndigheternas sak att hålla efter, inte bankens.
Dom har inte den rätten, då det inte är en kontrollmyndighet.

Tror iofs inte att den som tvättar pengar, kliver in med 10000 i kontanter på lokalkontoret.
Snarare att man sålt en bil eller liknande.
Hasse_h

Hm. Kollade faktiskt nu på bankens website och där står det att
Inlösen av värdeavi: 0 kr - insättning på konto, 50 kr - kontant utbetalning
Så vårt bankkontor verkar inte ha kunskap om sina egna avgiftsregler. Det skulle inte kostat något.
Huggorm
Första kvartalet gjorde Handelsbanken en rörelsevinst på 4,3 miljarder och Nordea 9 miljarder, bara för att ta ett par exempel. Kan de då inte ställa upp med konantservice? Så dyrt kan det väll inte bli.
pejori
CITAT (malarmaster @ 24-04-2013, 11:12) *
handelsbanken har kontanter och inom överskådlig tid kommer de att fortsätta vara bank,ni som klagar,byt bank.
angående insatt belopp i kassa så har banken skyldighet att fråga var pengarna kommer ifrån,detta för att försvåra för svarta pengar.
annars verkar bankerna överlag överlämna kontanterna till ICA-handlarn och på så sätt öka rånrisken där.
ett konstigt resonemang....
här finns alltså ånyo en ny nisch att etablera,typ forex som hanterar kontanter. ulf

Jaha. Folk ljuger alltså inte, eller hur ska dom kolla upp svaret????

Nu har ju aldrig min bank frågat, varken FSB, ICA Eller Forex och jag skulle heller inte upplysa dom om det.
Huggorm
CITAT (Hasse_h @ 24-04-2013, 11:26) *
Hm. Kollade faktiskt nu på bankens website och där står det att
Inlösen av värdeavi: 0 kr - insättning på konto, 50 kr - kontant utbetalning
Så vårt bankkontor verkar inte ha kunskap om sina egna avgiftsregler. Det skulle inte kostat något.

Jag och mina tre syskon fick ett arv för ett par år sedan, också på avi. Vi hade alla Swedbank, men tre olika kontor. En av oss fick lösa in det gratis, övriga tre fick betala olika summor. Till och med de två som gick till samma kontor fick olika behandling.
Och den som håller på med svarta pengar/pengatvätt skulle säkert ha femtielfa förklaringar och veta hur göra.

Det är den lilla kunden man förnedrar
Rebecca
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:23) *
Pengatvätt är myndigheternas sak att hålla efter, inte bankens.
Dom har inte den rätten, då det inte är en kontrollmyndighet.

Tror iofs inte att den som tvättar pengar, kliver in med 10000 i kontanter på lokalkontoret.
Snarare att man sålt en bil eller liknande.

Säljer du en bil ska du ha kvitto på försäljningen.

Det är ju det som är grejen - man ska kunna bevisa var man fått pengarna ifrån. Det är inte konstigare än så.
Hasse_h
Apropå kontroll av svarta pengar och pengatvätt etc, känner en som blev kontaktad av sin bank efter att han under en period sålt av en större mängd prylar på Tradera och då fått en mängd olika insättningar på sitt konto på mellan kanske 100-10.000:- från sina olika köpare. Banken undrade var pengarna kom ifrån. Ärlig som han är svarade han "försäljningar på Tradera", så nu väntar han bara på ett brev från Skattemyndigheten...
pejori
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 11:32) *
Säljer du en bil ska du ha kvitto på försäljningen.

Det är ju det som är grejen - man ska kunna bevisa var man fått pengarna ifrån. Det är inte konstigare än så.

Och???
Det har inte banken med att göra.

Man är inte skyldig att bevisa något för sin bank.
Det är dom som har bevisbördan, om dom nu ska leka myndighet.
Huggorm
När jag gör utlandsöverföringar i internetbanken får jag alltid ange vad det är för pengar. Men det har aldrig varit några problem med det, aldrig någon sköntaxering eller så
malarmaster
om det är nya prylar kan han få problem,är det sitt eget begagnade bohag han sålt grejor ifrån är det lugnt.
likaså om han kört typ köpt beg grejor billigt o lagt ut det på försäljning(dvs han har för avsikt att sälja det vidare) kan det bli problem om det är mycket pengar.det räknas då som inkomst. ulf
pejori
CITAT (Huggorm @ 24-04-2013, 11:47) *
När jag gör utlandsöverföringar i internetbanken får jag alltid ange vad det är för pengar. Men det har aldrig varit några problem med det, aldrig någon sköntaxering eller så

Det kan jag gå med på. tummenupp.gif
Men inte om jag sätter in på ett vanligt konto.
Jag behöver inte på något vis bevisa min oskuld, så skulle min bank fråga vägrar jag att svara.

Hittills har inte Forex frågat, när jag kommer med 700 kr i enkronori en plastpåse, vad jag fått dom ifrån.
Jag skulle ju rent teoretiskt ha kunnat råna en parkeringsautomat.
Hasse_h
CITAT (malarmaster @ 24-04-2013, 11:48) *
om det är nya prylar kan han få problem,är det sitt eget begagnade bohag han sålt grejor ifrån är det lugnt.
likaså om han kört typ köpt beg grejor billigt o lagt ut det på försäljning(dvs han har för avsikt att sälja det vidare) kan det bli problem om det är mycket pengar.det räknas då som inkomst. ulf

Utrensning av garage och förråd, en massa gamla bildelar som jag fattade det. Tror inte han gjorde detta med avsikt för att tjäna pengar, mer än att alternativet var att frakta allt till skroten. Menar bara att det är tydligt att bankerna agerar kontrollmyndighet eftersom det var de som reagerade på transaktioner till hans konto. Så uppenbarligen spelar det ingen roll om man sätter in kontanter eller gör kontoöverföringar, bankerna har koll på dig, mig, oss alla.
Rebecca
CITAT (pejori @ 24-04-2013, 11:46) *
Och???
Det har inte banken med att göra.
Man är inte skyldig att bevisa något för sin bank.
Det är dom som har bevisbördan, om dom nu ska leka myndighet.

Fast jo, som malarmaster skrev så är banken skyldig att kolla var pengarnar kommer från.
*Stintan*

Bankerna är ju i högsta grad beroende av att folk sätter in pengar på det ena eller andra sättet. De tjänar ju pengar på våra insatta pengar genom att låna ut dom till andra så varför det ska kosta att sätta in dom är fullständigt obegripligt. De skulle inte överleva om inte folk satte in pengar.

Inte sjutton kan dom kontrollera pengatvätt genom att fråga var pengarna kommer ifrån.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2013, 12:12) *
.........Inte sjutton kan dom kontrollera pengatvätt genom att fråga var pengarna kommer ifrån.

Nej det är ju knappast så att lilla knarkhandlaren svarar att han sålt x kilo knark..... och fixa i ordning ett kvitto för något man sålt är ju inte något problem!
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 24-04-2013, 12:50) *
Nej det är ju knappast så att lilla knarkhandlaren svarar att han sålt x kilo knark..... och fixa i ordning ett kvitto för något man sålt är ju inte något problem!

Precis.. giggle.gif
addo
Jag tycker kontanter borde avskaffas helt och hållet, snacka om att brottsligheten skulle minska!

Men för att det ska fungera så måste man sätta ett datum för avskaffandet långt fram i tiden, kanske trettio år eller så. Då behöver inga riktigt gamla försöka anpassa sig, och alla andra har lång tid på sig att avvänja sitt kontantberoende.
Pirum
CITAT (Rebecca @ 24-04-2013, 12:04) *
Fast jo, som malarmaster skrev så är banken skyldig att kolla var pengarnar kommer från.

Detta gäller inte enbart banker, exempelvis måste väl skrothandlare kunna kolla varifrån koppar kommer, när de köper. Eller så måste de inte det, kanske bara var ett förslag. Och mygla går ju alltid.

Jag är tveksam till om en bank som inte hanterar kontanter borde få kallas "bank"...

För övrigt, när jag var liten och var med i Föreningsbanken, så fick jag varje år en elefantsparbössa, sedan hade de tömningsdagar när man fick gå ner till banken och så räknades pengarna (gratis, till skillnad från en del banker numera) och sattes in på ens konto. Trevlig happening, och reklam för banken givetvis. Idag får väl inga barn någon positiv bild av banker ens i barndomen så bankerna kommer väl att fortsätta ligga i botten av förtroendeligan ihop med journalister, etc.

I familjen har vi just nu Swedbank (via Föreningsbanken tidigare), SE-banken, Ekobanken och Nordea (via PK-banken). Av dessa är ju 3 kända skojarföretag som man skäms över att använda, men Ekobanken har ännu för dålig internettjänst tycker jag och ännu färre kontor så tyvärr kan vi inte gå över enbart till Ekobanken.

CITAT (addo @ 24-04-2013, 13:18) *
Jag tycker kontanter borde avskaffas helt och hållet, snacka om att brottsligheten skulle minska!

Men för att det ska fungera så måste man sätta ett datum för avskaffandet långt fram i tiden, kanske trettio år eller så. Då behöver inga riktigt gamla försöka anpassa sig, och alla andra har lång tid på sig att avvänja sitt kontantberoende.

Och vo, och du för den delen också, blir inte gamla?

CITAT (Pirum @ 24-04-2013, 13:19) *
Detta gäller inte enbart banker, exempelvis måste väl skrothandlare kunna kolla varifrån koppar kommer, när de köper. Eller så måste de inte det, kanske bara var ett förslag. Och mygla går ju alltid.

Jag är tveksam till om en bank som inte hanterar kontanter borde få kallas "bank"...
För övrigt, när jag var liten och var med i Föreningsbanken, så fick jag varje år en elefantsparbössa, sedan hade de tömningsdagar när man fick gå ner till banken och så räknades pengarna (gratis, till skillnad från en del banker numera) och sattes in på ens konto. Trevlig happening, och reklam för banken givetvis. Idag får väl inga barn någon positiv bild av banker ens i barndomen så bankerna kommer väl att fortsätta ligga i botten av förtroendeligan ihop med journalister, etc.

I familjen har vi just nu Swedbank (via Föreningsbanken tidigare), SE-banken, Ekobanken och Nordea (via PK-banken). Av dessa är ju 3 kända skojarföretag som man skäms över att använda, men Ekobanken har ännu för dålig internettjänst tycker jag och ännu färre kontor så tyvärr kan vi inte gå över enbart till Ekobanken.

Jag hade föreningsbanken tidigare. Gillade dom. Men när dom gick även in i Swedbanken tog jag ut allt.

När jag tänkte att köpa min första bostadsrätt, gick jag till Swedbanken, då sa dom i klartext till mig att dom inte lånar ut till utlänningar. Aldrig att dom får ett korvöre av mig....
Bee
Jag har också hört/läst att banker har en skyldighet att fråga varifrån pengarna kommer som vi vill sätta in på vårt konto.

Men i takt med att kontoren blir kontantlösa så installeras insättningsmaskiner. Den maskinen frågade inte varifrån pengarna kom! Däremot kändes det lite obehagligt att stå i bankens hall bland en massa folk och visa att jag satte in 9.000.
addo
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 13:31) *
Och vo, och du för den delen också, blir inte gamla?

Jag kan tyvärr inte svara då jag inte förstår frågan.
Huggorm
CITAT (addo @ 24-04-2013, 14:40) *

Byt ut "vo" mot folk och gör ett nytt försök.
CITAT (addo @ 24-04-2013, 14:40) *

Det skulle heta "vi" men som jag skrev ser jag dåligt. Men du kanske vill gör göra dig lustig över det?????
Eva i Skåne
Bankerna ligger inte långt efter Posten i sina försök att avskaffa sig själv. wacko.gif

Livsmedelsbutiker, bensinmackar och tobaksaffärer sköter snart all verksamhet.
I vår by kan man nu gå till tobaksaffären (vägg i vägg med banken) och betala räkningar för en billig peng istället för de hutlösa priserna på banken.
Service av tobaksaffären,
men vilken otrygghet det måste vara för personalen! Där finns inga säkerhetsanordningar som på banken och så mycket spring av folk som ska köpa cigaretter eller spela på hästar eller något annat
addo
Ok, du har rätt! Alla blir gamla.

Anledningen till att de flesta nu levande gamla människor har svårt att klara sig utan kontanter är inte närsynthet, glömska eller liknande.

Anledningen är att det är svårt att lära sig/vänja sig vid nya teknologier när man har kommit till åren.

Om vi skulle bestämma ett datum långt fram i tiden då alla kontanter försvinner och man är tvungen att handla elektroniskt så behöver ingen ingen äldre person ens försöka lära sig hur man gör. Däremot måste alla unga göra det.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-04-2013, 16:02) *
Det skulle heta "vi" men som jag skrev ser jag dåligt. Men du kanske vill gör göra dig lustig över det?????

Varför skulle jag vilja göra mig lustig? Jag förstod helt enkelt inte vad du menade.

Redigerat pga felskrivning.
CITAT (addo @ 24-04-2013, 16:36) *
Ok, du har rätt! Alla blir gamla.

Anledningen till att de flesta nu levande gamla människor har svårt att klara sig utan kontanter är inte närsynthet, glömska eller liknande.

Anledningen är att det är svårt att lära sig/vänja sig vid nya teknologier när man har kommit till åren.

Om vi skulle bestämma ett datum långt fram i tiden då alla kontanter försvinner och man är tvungen att handla elektroniskt så behöver ingen ingen äldre person ens försöka lära sig hur man gör. Däremot måste alla unga göra det.
Varför skulle jag vilja göra mig lustig? Jag förstod helt enkelt inte vad du menade.

Redigerat pga felskrivning.

addo hu har inte med gamla att göra, läser jag

Hur mycket dom än vänjer sig i unga år eller lär sig så hjäloer det inte när dom blir glömska eller senil så lite i taget. Man måste inte ens blir gammal för att inte klara av det.

Ja, jag värnar mycket om våra gamla och som svagare

Elisabeth

Men det var väl tur att ni påminde mig om att jag hade ett bankärende och skulle gå dit.

Ingen människa där men ändå tog det en himla lång tid. Killen i kassan visste ingeting och skickade mig vidare till en inne i banken. Hon letade på Internet och hittade ingenting. Då kunde jag inte låta bli att säga om det är därför att jag har den sidan uppe hemma i min dator......

Skrämmande som det är nu.

För 2 eller 3 år sedan skulle jag skicka 15 Euro till Tyskland till en trägårdskompis för vi alla skulle köpa blommor till en begravning. Det finns reglar vad det får kosta inom Euopa men nej då inte här.

175 Kronor ville Handelsbanken har för att skicka 15 Euro.

Jag gav upp och skickade 2 brev, det bleb mycket billigare.

Elisabeth
*Stintan*
Om jag blir glömsk och senil hoppas jag att någon annan kan hjälpa mig med pengabiten på samma sätt som jag hjälpte mina föräldrar när de inte klarade det själva. För dem hade det ingen betydelse att banken hanterade kontanter eftersom jag skötte den biten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon