CITAT (kristina_t @ 07-05-2013, 14:11)

hmm..den här drivbänken förbryllar mig..
Är det tänkt att man ska ställa sina små plantor där om man börjar förkultivera långt tidigare på året? men då kan man ju lika gärna ha dem inne-eller?
bra idé det där med kryddodling i den-jag kommer att vara där jämt från ungefär juni till augusti.
Visst kan en drivbänk förlänga säsongen, ut lite tidigare på våren. Ljuset ute är så mycket bättre än det inne (hur många lysrör man än har) så plantorna brukar gilla att få komma ut när vädret tillåter. Man kan också så grönsaker som rädisor och sallat mm lite tidigare än på friland. På hösten kan man också förlänga säsongen genom att lägga locket på under kalla nätter. Problemet är att man måste finnas på plats under dessa tider för att lufta, skugga, lyfta av och på locket, vattna osv.
Odlar du kryddor i den nu under sommaren behöver du förstås inte locket, men kanske kan du förlänga skördetiden under hösten genom att lägga locket på då. Jag hade lite bänkar förr men tyckte att de var svåra att passa trots att jag hade dem hemma på gården. Men så är jag lite glömsk och slarvig av mig också...