kristina_t
Som nybörjare på att dra upp perenner från frö så undrar jag:
Jag ska nu 1:a maj så frön från rysk martorn, rudbeckia, vallmo och några till perenner och jag är osäker på det bästa sättet att gå tillväga. Ska jag så i små minidrivhus och låta dem komma upp inomhus eller kan jag sätta ut frösådderna direkt i drivbänken som jag har utomhus? Om man låter de komma upp inomhus när är det då dags att sätta ut dem? Sätter man då ut dem fritt mot en vägg eller i drivbänken? När är det egentligen bäst att använda drivbänken?

Till saken hör att jag odlar ute vid vårt hus på landet (där vi är på helgerna) Och jag är lite fundersam kring om de kommer att hålla fukten om jag lämnar dem ensamma här när vi åker in till stan. Inte ska man väl behöva frakta dem med sig varje gång? Jag tänkte satsa på en bevattningsmatta som släpper ifrån sig fukt under tio dagar och på så vis hoppas på att de inte torkar ut när jag är borta.

Och är det galet att dra upp frö så här sent på våren? Det enda som händer är väl att plantorna inte hinner bli så stora under säsongen? -De kanske kan övervintra lite skyddat i drivbänken?

Håhåjaja-många frågor som vanligt..Hoppas någon kan hjälpa en lite förvirrad odlare?

/kristina
(bor i skåne)
Eva 33c
Det fungerar jättebra att så perenner nu, i alla fall de som inte behöver en kallperiod innan de gror. Om jag var du så skulle jag så perennerna i krukor, en sort per kruka, fyllda med såjord. Sen ställer jag krukorna i en låda med vatten så att de blir genomfuktade. Det syns på ytan och känns på tyngden när det är klart. Tar nån minut bara för det mesta. Sen skulle jag ställa dessa utomhus vi stugan på en skuggig plats. Täck krukorna med fiberduk eller liknande för att hindra ogräsfrö från att slå sig till ro där, och även hindra diverse djur som kan dra upp etiketter osv. Det är bra om det inte kan spöregna i krukorna också. Eventuellt skulle en bevattningsmatta kunna vara bra, för att vara säker på att de inte torkar ut.
Ja ungefär så tänker jag smile.gif
kristina_t
tack eva för dina tips!
Sätta ut dem i skuggan låter vettigt. Men min drivbänk står ju mitt i solen så den kan jag ju inte använda då. När sjutton ska man få användning för den egentlgen?
bevattningsmatta är nu beställd och ska sättas på prov så snart den kommer med posten!
Eva 33c
CITAT (kristina_t @ 06-05-2013, 00:16) *
...Men min drivbänk står ju mitt i solen så den kan jag ju inte använda då. När sjutton ska man få användning för den egentlgen?

En drivbänk är väldigt svårt att odla i om man inte bor på plats tror jag. Den blir fort för varm och man måste vara beredd att lyfta av och på locket beroende på temperatur och tid på dygnet. Kanske kan man montera en luck-öppnare på den, som man har på växthusfönster. Överhuvudtaget ör förkultivering lite utmanande när man inte kan passa sina växter dagligen.
Lycka till med dina odlingar, håller tummarna !
kerstin z5-6
Om du ÄR i stugan i sommar kan du starta kryddodling i pallkragen . de vill ha varmt och upphöjt:)
kristina_t
hmm..den här drivbänken förbryllar mig..
Är det tänkt att man ska ställa sina små plantor där om man börjar förkultivera långt tidigare på året? men då kan man ju lika gärna ha dem inne-eller?

bra idé det där med kryddodling i den-jag kommer att vara där jämt från ungefär juni till augusti.
Eva 33c
CITAT (kristina_t @ 07-05-2013, 14:11) *
hmm..den här drivbänken förbryllar mig..
Är det tänkt att man ska ställa sina små plantor där om man börjar förkultivera långt tidigare på året? men då kan man ju lika gärna ha dem inne-eller?

bra idé det där med kryddodling i den-jag kommer att vara där jämt från ungefär juni till augusti.

Visst kan en drivbänk förlänga säsongen, ut lite tidigare på våren. Ljuset ute är så mycket bättre än det inne (hur många lysrör man än har) så plantorna brukar gilla att få komma ut när vädret tillåter. Man kan också så grönsaker som rädisor och sallat mm lite tidigare än på friland. På hösten kan man också förlänga säsongen genom att lägga locket på under kalla nätter. Problemet är att man måste finnas på plats under dessa tider för att lufta, skugga, lyfta av och på locket, vattna osv.
Odlar du kryddor i den nu under sommaren behöver du förstås inte locket, men kanske kan du förlänga skördetiden under hösten genom att lägga locket på då. Jag hade lite bänkar förr men tyckte att de var svåra att passa trots att jag hade dem hemma på gården. Men så är jag lite glömsk och slarvig av mig också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon