CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 11-05-2013, 06:51)

Jag har inte sett Lidls blåbärsbuskar, men andra buskar de sålt - det är ingen "buske" utan mer en "rotad stickling" och sen om det verkligen ÄR blåbär återstår att se...
Av princip handlar jag inte på Plantagen, men går du till en riktig handelsträdgård ökar chanserna markant att du får en riktig buske som har bra förutsättningar att börja ett bra liv, det är med stor sannolikhet den sort som det står på etiketten och busken har fått bra vård tills den flyttar till dig.
Tänk så här: Du ska köpa en bil. Det finns bilar för 3.000:- och det finns bilar för 450.000:- och båda är ett plåtskal, en motor, fyra hjul och kan ta dig till jobbet. Men är den ena bilen samma som den andra? Ungefär så tycker jag att du tänker när du jämför en blåbärsbuske för 39:90 med en för 129-199:-. Man brukar få vad man betalar för. Och är det för billigt för att vara sant så är det nog så.
Jag skulle köpa några riktigt fina buskar på en riktig handelsträdgård, strunta i priset, välj den sort du vill ha. Gör en omsorgsfull plantering och vänta sen på bär, de kommer snart! Har du bara råd att köpa en buske så gör det. Köp en till nästa sommar. Du ska ju ha buskarna i åratal framöver så inköpspriset är inte en tröst när du står där om något år med eländiga småbuskar som visade sig vara felmärkta...
Är det verkligen så mycket bättre i en handelsträdgård?
Är det inte så att dom köper sina grejor från samma leverantörer som plantagen?
När man reklamerar en växt på en handelsträdgård har jag fått blickar i stil med "nu får inte mina barn äta ikväll". därför drar jag mig alltid för att reklamera växter som jag köper från sådana ställen.
Då känns det för mig bättre att gå till exempelvis plantagen och reklamera eftersom dom är ett stort företag.