|
Hundar som skäller |
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
08-07-2013, 05:10
|
Medlem
Antal inlägg: 100
Medlem nr: 76 025

|
Nej, det är inte normalt att hundar skäller på det viset! Hundar som är ensamhetstränade,aktiverade och stimulerade sover/vilar när dom lämnas ensamma. Visst kan hundar gläfsa till för att larma om det kommer upp någon på tomten men att konstant stå och skälla tyder på att hundarna förmodligen är understimulerade och uttråkade. Tyvärr står många jakthundar konstant i hundgård utan daglig,meningsfull sysselsättning och utvecklar då en del problembeteenden.
Gå över och tala om att hundarna stör och lyssnar inte grannarna så ringer du till kommunen för både din skull och för hundarnas!
|
|
|
|
|
28-07-2013, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tycker du ska ringa till Hälsovårdsnämden !skällande hundar dygnet runt är en sanitär olägenhet .Be dom åka ditt och kolla upp hur hundarna har det ,sällsynt att hundar skäller så mycket när de är två eller tre i en hundgård, de ska inte stå och skälla dygnet runt då är det något som är väldigt fel kanske de inte får mat och vatten ,alla hundar ska enligt lag ha tillsyn fyra gånger om dagen och har tillgång till mat och vatten .Har ju själv haft fyra jakthundar och har nu en Luzernervalp men inte ska de stå och skälla dygnet runt finns ingen som ska stå ut med det .Oftast är det inte hundarnas fel utan ägarnas !Ta och ring upp Hälsovårdsnämden och be dom kolla upp hundarna ,du kan vara anonym . Tycker absolut du ska ringa !
|
|
|
|
|
29-07-2013, 05:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag säger som mullkärringen......gå över och prata med grannen och säg att det är störande med hundarnas konstanta skällande och att dom måste göra något åt det. Grannen kanske inte ens vet att hundarna är störande för er. Blir det ingen ändring så ring och anmäl!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
01-08-2013, 05:13
|

Medlem

|
Det måste ha gått åt en faslig massa stängsel till att inhägna 17 000kvm tomt. Världens största hundgård  för det var väl hundar i hundgård det handlade om. Det är väl klart att man ska prata med hundägarna i första hand. Det finns faktiskt folk som är borta och jobbar om dagarna och har sina hundar i hundgård under tiden. Hundarna kanske är tysta när de åker så att de inte ens vet om att hundarna sen skäller hela dagarna och att det är störande. Ägarna kanske blir glada om någon talar om det för dom. Det är hur som helst bara genom samtal man kan få reda på varför dom skäller. Vidtar dom sen ingen åtgärd så att skällandet upphör kan man gå vidare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
01-08-2013, 10:15
|

Medlem

|
Det är nog anledningen till att de står där och skäller och ylar att det är just hennes mans hundar. Alla gillar ju inte hundar så hon kanske villkorat att slippa ta hand om dom. Knepigt sånt där.
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2013, 11:57
|
Medlem
Antal inlägg: 100
Medlem nr: 76 025

|
Oavsett vems hundar det är och om det störande eller ej så är det bästa att prata med ägarna först innan en anmälan görs. Självklart måste en förändring till för hundarnas skull.
|
|
|
|
|
05-08-2013, 23:19
|

Medlem

|
Ursäkta så mycket jag glömde kommat och råkade lägga till en nolla !vi har 1,700 kvm och lite till som inte är inhängnat ,man tycker en del borde fatta att man inte hägnar in 17000 kvm för en hund .Storleken har därmed ingen betydelse Stintan !men att ha hund är ett heltidsjobb och fostran börjar direkt när du hämtar valpen ,att tro att en hund kan behandlas som ett barn kan man glömma direkt ,den dagen du behandlar din hund som ett barn eller människa så får du problem . Hundar ska inte springa runt och bandskälla på allt och alla då har man misslyckats som hundägare och alfaledare .
|
|
|
|
|
06-08-2013, 08:07
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 06-08-2013, 00:19)  Ursäkta så mycket jag glömde kommat och råkade lägga till en nolla !vi har 1,700 kvm och lite till som inte är inhängnat ,man tycker en del borde fatta att man inte hägnar in 17000 kvm för en hund .Storleken har därmed ingen betydelse Stintan !men att ha hund är ett heltidsjobb och fostran börjar direkt när du hämtar valpen ,att tro att en hund kan behandlas som ett barn kan man glömma direkt ,den dagen du behandlar din hund som ett barn eller människa så får du problem . Hundar ska inte springa runt och bandskälla på allt och alla då har man misslyckats som hundägare och alfaledare . Skojade ju bara, det trodde jag du förstod. En del fixar hunduppfostran galant och att ge hunden det den behöver utan att det är ett heltidsjobb men andra kanske behöver den tiden för att klara det. Vem har pratat om att behandla hunden som ett barn.
--------------------
|
|
|
|
|
06-08-2013, 11:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Motti @ 06-08-2013, 00:19)  Ursäkta så mycket jag glömde kommat och råkade lägga till en nolla !vi har 1,700 kvm och lite till som inte är inhängnat ,man tycker en del borde fatta att man inte hägnar in 17000 kvm för en hund .Storleken har därmed ingen betydelse Stintan !men att ha hund är ett heltidsjobb och fostran börjar direkt när du hämtar valpen ,att tro att en hund kan behandlas som ett barn kan man glömma direkt ,den dagen du behandlar din hund som ett barn eller människa så får du problem . Hundar ska inte springa runt och bandskälla på allt och alla då har man misslyckats som hundägare och alfaledare . Dominans och alfa är väldigt föråldrat. Du är ingen hund, alltså kan du inte vara en alfaledare
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
07-08-2013, 23:53
|

Medlem

|
Alfaledare är den som är flockledare oavset om du är hund eller människa !du som människa ska ta den rollen som alfaledare hunden ska stå under dig i rang ,Så är det bara !varför tror du så många har problem med sina hundar i dag ?jo för att de förmännskligar dom och behandlar dom som människor fast de är hundar .Jag har just nu min 7:de hund så snacka inte om att det är förlegat att vara alfaledare .Den dagen du inte är det då får du problem med din hund för då har han tagit över både dig och ditt hem och dina vänner .
|
|
|
|
|
08-08-2013, 05:39
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 08-08-2013, 00:53)  Alfaledare är den som är flockledare oavset om du är hund eller människa !du som människa ska ta den rollen som alfaledare hunden ska stå under dig i rang ,Så är det bara !varför tror du så många har problem med sina hundar i dag ?jo för att de förmännskligar dom och behandlar dom som människor fast de är hundar .Jag har just nu min 7:de hund så snacka inte om att det är förlegat att vara alfaledare .Den dagen du inte är det då får du problem med din hund för då har han tagit över både dig och ditt hem och dina vänner . Lite vanligt svammel frampå nattkröken ser jag. Vad har alfaledare att göra med hur många hundar du haft?
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2013, 00:24
|

Medlem

|
Ja i så fall ha du inte fatta vad det handlar om att ha hund !Du som hundägare ska stå som Alfa ledare gör du inte det så är det din hund som bestämer hos dig .
|
|
|
|
|
10-08-2013, 01:06
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:24)  Ja i så fall ha du inte fatta vad det handlar om att ha hund !Du som hundägare ska stå som Alfa ledare gör du inte det så är det din hund som bestämer hos dig . Vadå bestämmer? Allt bygger på tillit, kontakt och samspel Någon alfaledare har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli och ändå har jag ingen problemhund. Konstigt va?
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2013, 07:19
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:24)  Ja i så fall ha du inte fatta vad det handlar om att ha hund !Du som hundägare ska stå som Alfa ledare gör du inte det så är det din hund som bestämer hos dig . Kan du någon enda gång ta till dig något som du inte vet och lära dig av andra??
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
10-08-2013, 22:20
|

Medlem

|
Jag har just nu min sjunde hund !vad ska du lära mig som jag inte vet ? Hundar ska inte stå och blindskälla då är det upp till ägaren att se till att det är tyst och det har med vem som bestämer hemma hos dig !du eller hunden .
|
|
|
|
|
10-08-2013, 22:42
|

Medlem

|
Hittills har jag då aldrig träffat på en människa som är fullärd. Om du är det så är du ett unikum. Nej Motti man lär så länge man lever om man är det minsta läskunnig och öppen för att ta till sig nya rön och fakta. Jag är i alla fall glad att jag idag har helt andra kunskaper om hunduppfostran än de jag fick lära mig på första hundkursen jag gick på 50-talet. Skit samma hur många hundar du haft, det finns en del här som haft fler än du men det är knappast relevant för huvudfrågan och Peztis verkar ju ha fått de svar hon behövde.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|