CITAT (*Stintan* @ 20-07-2013, 20:09)

Det har knappast med det att göra. Det har skrivits så mycket i tidningarna de senaste åren om sånt här så jag blir förvånad varje gång jag hör någon som går på det. Det finns andra sätt att bidra med en slant.
Det är inte ens säkert att folk går på det men ibland är de där så påstridiga att folk ger med sig bara för att komma ur situationen. Det kanske känns som om ett par hundralappar är ett billigt pris för att bli av med personen. Ofta väljer de ut sina "offer" bland folk som ser ut att inte kunna kämpa emot, gärna äldre som är 75+
CITAT (Jubbe063 @ 20-07-2013, 19:48)

Är de från EU-land har de ju rät till socialbidrag vid behov o behöver inte tigga. Är de från annat land är frågan hur fattiga de är om de har råd att komma hit. Är de från Sverige behöver de inte tigga.
Utger de sig att komma från DHR eller annan organisation ska de kunna legitimera sig, eller be en sätta in pengar på ett officiellt postgirokonto sim lätt går att identifiera.
Så med andra ord ger jag inte nåt till tiggare bara för att....
Om jag förstått rätt kan de bara få socialbidrag om de har arbetstillstånd i Sverige, och det har de normalt sett inte. Sedan blir väll soc tvungna att hjälpa dem ändå i riktiga nödsituationer. Någon gång har det fixats buss tillbaka hem till östeuropa men det är inte alltid intressant eftersom de ofta kör egen bil hit upp