CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-07-2013, 12:04)

Ser ut att ha torkat i blad och stam. Kommer kyla sakta klarar den det. Annars som du skrev tappar den bladen dock detta överlever den när det blir varmare kommer nya blad. På bilderna ser jag att det måste varit mer än tillfälligt svalt, och då antingen vattningen varit fel och rötterna dött (för mycket vatten ger samma symptom som vid övervattning) eller att luften blivit för extremt torr. Stammen är död och tror tyvärr inte att resten lever heller.
Tack, tack, tack för svar!
Jag tittade på rötterna igår, jag tyckte inte att de såg annorlunda ut från när jag köpte den, men jag vet å andra sidan inte hur döda rötter ser ut. Vet du? Ändrar de färg, form, konsistens?
Kylan har nog kommit krypande men under en hel natt. AC:n både avfuktar och kyler ju luften, det var dumt av mig att placera fikusen i samma rum som den. Nästa fiolfikus får stå i mitt supervarma oventilerade kök.
Angående vattningen kan jag näppeligen ha övervattnat den, eftersom den endast fått vatten ca varannan vecka; jag har då vattnat rikligt men ställt den att rinna av i ett diskställ.
Egentligen vill jag komma till botten med vad exakt jag gjort fel, eftersom jag hellre lär mig något än att bara rycka på axlarna och springa och köpa ny.